Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben even bij de Aldi binnen gelopen en ik heb gekocht een witte Brugmansia, blauwe regen en een roze vlinderboom.

Verder nog wat zakjes zaad: gele bonen Berggoud, Sla litle gem, sla mengsel, courgette Genovese, wortel Amsterdam, sla Attraktion

Geplaatst:

Tomatenkas gekocht bij Aldi.

Geplaatst:

6 kruidenplantjes van de Aldi

3 zakjes zaaigrond van de Karwei

bestelde poters van Roozen opgehaald, djeezzzz, 18 euro? roseval, ratte, frieslanders

Geplaatst:

Hadden ze bij de Aldi geen zaaigrond meer RobO?

Ik had hem daar gekocht ben er echt tevreden over.

Geplaatst:

tsja, niet goed gekeken,

én de bakfietsbak was vol

Geplaatst:

Intratuin bij ons had gisterenavond een actie met 20% korting op het hele assortiment en had nog een cadeaukaart liggen. Resultaat: een Hazelnoot (Rote Zellernut) en een blauwe bes.

Bij de Lidl ook nog even pootuitjes gehaald, de fruitstruikjes waren helaas al op

Geplaatst:

2 perenboompjes bij de lidl. 1x conference en 1x clapps favourite.

Geplaatst:

Viooltjes van het tuincentrum. De tuin kan wel wat kleur gebruiken op het moment.

Geplaatst:

Mezelf eens getracteerd. Had nog wat kadobonnen en tegoedbonnen en kadootje tegoed. 2 dure boeken via Bol besteld verleden week.

Het eerst was er al afgelopen vrijdag: "Permacultuur in de moestuin". Omdat ik een moestuincursus geef en een aantal deelnemers graag "aan permacultuur willen doen" (dat is heel erg "in" tegenwoordig) toch nog maar eens dit extra boek aangeschaft en meteen uitgelezen op zoek naar wat extra invalshoeken voor de lessen. Een prachtig uitgegeven boek, maar inhoudelijk vond ik het echt een enorme tegenvaller. Ik ben er ook nu nog steeds niet achter wat permacultuur is, behalve heel hip en iets heel goeds, maar als ik de mooie gedachten en de uitleg van het boek moet geloven zou het dus: "Een ontwerpmethode voor een natuurlijke moestuin" moeten zijn. Dus verder gelezen met de gedachte dat ik dan wel de instrumenten en inzichten zou te weten komen waarmee dat zou kunnen......Niet of nauwelijks dus. Op de letter beschouwd komt het er op neer dat ik dan kijkend naar "de natuur", die zelf maar moet ontdekken. Dat samen met de voortdurende suggestie dat het met wat mulchen en de goede plantjes bij elkaar zetten vanzelf wel heel goed zal gaan, diverse pertinente fouten en nogal wat dingen die zelfs zeer niet-ecologisch zijn (zoals dat je kantoorpapier moet composteren ) was dit dus een echte miskoop.

Zojuist kwam het tweede boek en nu ben ik weer blij. Zin om vanavond en de - voorspelde natte - paasdagen lekker te lezen in "Creating a forestgarden; working with nature to grow edible crops" van Martin Crawford en er veel van op te steken. Als ik het zo doorblader en hier en daar al wat lees, is dit veel degelijker en door iemand geschreven die wel echt deskundig is.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Uitje naar de Action.

Voor de tuin:

Vier bloembakken gekocht, zijn een stuk dieper als die oude én er zit een plastic "rib" bij om het midden bij elkaar te houden... De gezaaide bloemzaden vliegen hier de grond uit dus heb ze straks hard nodig.

Twee handcultivatortjes en nog een vogelnet meegenomen.

Voor het huisje wat kaarsen en een blauw "Grand Foulard/picknick"kleed.

En een klein thermoskannetje.

Verder eindelijk de etiketten daar gekocht... die stonden al erg lang op mn lijstje.

En zo'n rits kleurstiften om te pogen een ontwerp te maken voor waar al die bloemen moeten komen te staan...

Het maffe is dat opeens de spullen in mn kar een thema kregen... overwegend blauw/zwart... Heel toevallig.

Gisteren bij de Coop twee gratis grijze Desperado mutsen gescoord (1 voor buurman Fred die rondliep met een onooglijke oranje muts met oranje bol erop...) en een Duvel fietsreparatietoolset... ook gratis!! (Staat toch echt voor 6 euro op de Duvelsite).

http://www.beergiftsbelgium.be/nl/duvel/specials/duvel-fietsreparatieset.html

Geplaatst:

@ Weknow Het boek van Martin Crawford vind ik een echte voltreffer. Samen met de moestuinbijbel van Velt mijn beste boeken.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Stefje is weer blij vandaag !

Kiwi bes

Goji bes

Honeoye aardbeien

Ananas aardbeien

12 zakken 40L potgrond.

Geplaatst:

@weknow: Dank voor de info, ik was aan 't overwegen om dat permaboek aan te schaffen. Kan nu van mijn lijstje af .

The difference between a flower and a weed is a judgement

• 2 weken later...
Geplaatst:

Was gister bij de Gamma voor weer eens wat potgrond (dit keer voor de thuisbasis) en kwam dit rekje met hoes tegen... en die kan ik wel goed gebruiken voor de achtertuin als tussenstation.

https://www.gamma.nl/assortiment/kweekkast-met-4-planken-metaal-groen/p/B756068?q=fh_location%3d%2f%2fcatalog01%2fnl_NL%2f%24s%3d756068%5cu0020402164%2ffh_item_type%3e%7bproduct%7d%26fh_view_size%3d20%26fh_lister_pos%3d0%26fh_refview%3dsearch%26fh_start_index%3d0%26date_time%3d20160417T145132%26fh_modification%3d%26fh_sort%3d-_match_rate%252C-%2524rankingcocktail_incl_promo%26fh_secondid%3db_product_b021756068

Had ook zelf aan de slag kunnen gaan met plastic dat ik voorhanden heb om rekjes te bevestigen maar dit is ff wat gemakkelijker. En er is dreiging van de nieuwe bovenbuurkat... die springt op mn rekjes en dus op mn plantjes...

Oh... en die fijne Gamma verrekende gewoon een kortingsbon die maar tot 6 april geldig was. Dat scheelde weer 2 euro.

Geplaatst:

zo'n kasje kocht ik vandaag bij de action... zo'n beetje de helft van de prijs van de jouwe... zal ook wel de helft van de kwaliteit zijn haha

Geplaatst:

He verdorie... das inderdaad nóg goedkoper... is die van jou dan wat kleiner misschien?

Wat zijn de afmetingen?, kan ze in de folder op de site niet vinden... Hij lijkt iets smaller te zijn?

Die van mij (Gamma dus) si 160,5 hoog en 67,5 breed en 48,5 diep... en groen.

Ook vier verdiepingen en ze zéggen dat het plastic UVbestendig is...

Geplaatst:

Thanx Martin.

Dan komt voor mij het Gamma modelletje toch beter uit.

Nu verder met de snoertjes aan de TLs zetten.

Ik zie nu ook waarom ik de afmetingen niet zag staan... als je de folder aanklikt wordt ie groter en komt er precies in de linkerbovenhoek weer een kleine folderversie in beeld.. precies over die afmetingen heen dus...

Gamma modelletje zit ondertussen in elkaar, voelt goed aan.

Geplaatst:

Ah, dat is inderdaad wel een verschil ja. Die van de action stond ook zo, en het zeil rook naar zwembadjes en nieuwe tenten op de camping... We zien wel hoe lang ie mee gaat. Voorlopig staan mn plantjes in ieder geval veilig.....

Geplaatst:
Nu verder met de snoertjes aan de TLs zetten.

Zet jij dat rekje met lampen en al buiten

Of is dat voor de andere afdeling?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Haha, nee Speets, ik heb m eerst voor het achterraam binnen staan. Het is nog te koud voor buiten dus dat kan zo mooi.

Geplaatst:

Heb ook zo'n Action kasje gekocht eergisteren.

d50eba86f8550a7966c673ac313796a6.jpg

Gisteren om 14:30 uur tomatenspiralen besteld bij Garden and Home 4U, en dezelfde dag om 16:00 uur al thuis ontvangen... [emoji1]b3dfe0993883a22eb09a5b5771a73c53.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Geplaatst:

Ik kijk elk voorjaar weer uit naar de plantjesmarkt bij de Dekema State (Friesland). Daar staan elk jaar meerdere kleine kwekers met bijzondere planten en Stinse planten. Ik ben weer goed geslaagd voor de sier- en de moestuin.

2016042314482322291461416365.jpg2016042314481154301461416388.jpg2016042314475381171461416405.jpg2016042314471295691461416434.jpg2016042314465329191461416453.jpg2016042314464557851461416486.jpg

Voor de moestuin heb ik aardperen, daslook, chocolademunt en wasabi.

Van de sierplantjes heeft de Podophyllum 'spotty dotty' ook eetbare vruchten.

Verder nog een daglelie, pioenen, bostulpen, goudveil, euphorbia, stokroos, lelietjes van dalen, caramelkleurige heuchera.

Ik heb ze even uit de wind in de schaduw gezet. Het waait een halve storm hier. Ik wacht wel even met planten. Zelfs met winterjas vind ik het koud nu.

Geplaatst:

Vandaag een Meloenpeer - Pepino Gold - Solanum muricatum gekocht bij de Aldi pardon: Lidl.

Ja, slecht, maar ik ben er blij mee

aangepast door Gast

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik ben ook snel even naar de Lidl geweest voor een meloenpeer. Net zoals anderen al schreven wat gele bladeren, maar ik ben er toch blij mee

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.