Geplaatst: 4 februari 20224 j Zaden van vier phyto resistente tomatenrassen via Fruitlent. Helaas heb ik geen enkele neiging tot zelfmatiging en kocht ik ook nog zaden voor meloenen, rode klimspinazie en twee tomatenrassen voor in de kas waar Marcel erg enthousiast over was. Was weer eens erg blij met de praktijkproeven door hem uitgevoerd tijdens de natte zomer van 2021, want dat weerhield mij op het laatste moment om elders een collectie z.g.n. phytoresitente rassen aan te schaffen van de Franse veredelaar Clause. Uit die collectie had hij twee rassen getest die gigantisch door de mand vielen namelijk.
Geplaatst: 4 februari 20224 j De webshop is nog niet open, dus hoe je dat voor elkaar gekregen @Goldfish?
Geplaatst: 4 februari 20224 j 1 uur terug, fre3ke zei: De webshop is nog niet open, dus hoe je dat voor elkaar gekregen @Goldfish? Producten (fruitlent.nl) Je kan ook via googlen op komen via termen als "aanbod zaden tomaten fruitlent". Hij heeft de directe URL onzichtbaar gemaakt schat ik in, maar de URL bestaat nog wel en functioneert ook. Dus automatische orderbevestiging en ik had alles binnen 2 dagen in huis.
Geplaatst: 4 februari 20224 j 2 hours ago, redzebra said: Vooral die neiging tot zelfmatiging😁, ook altijd last van. Hehehe, ik heb dat gewoon opgegeven. Vandaag ook weer. Bij de Hornbach hebben ze wat nieuws, namelijk onkruiddoeken van hennepvezel en nog wat vezel. Biologisch afbreekbaar en het ziet er beter uit dan plastic. Dus ik heb daar een rol van gekocht (onder andere), maar echt nodig heb ik het niet. Ik wil dat testen, meer niet. En natuurlijk (alweer) zaadgoed gekocht (ook helemaal niet nodig) en nog wat materiaal voor een verhoogde bak. Hopelijk morgen wat tijd om die in elkaar te zetten, anders wordt het volgende week, als het weer meespeelt. En dan gaat het moestuinseizoen voor mij echt beginnen! Zin in!
Geplaatst: 5 februari 20224 j Haha, én bedankt @Goldfish Gelijk bij Fruitlent op bezoek geweest (zonder hier verder te lezen over de bereikbaarheid van de shop), mij verbaasd over de site (werkt slecht) en dat ik de winkel niet kon vinden. Toen via goegel wel in de winkel terechtgekomen: https://www.fruitlent.nl/home/winkel/ en aldaar toch nog maar weer wat resistente tomatenrassen besteld die ondertussen bij mij weer op waren. En toen ik er toch was ook de klimspinazie Basella Rubra, courgette Green Griller en watermeloen Kazakh besteld. Mij viel op dat bij elke bestelling de prijs van de andere artikelen in mijn winkelmand weer goedkoper werden. Zodoende betaalde ik nu voor 10 zaden Tomaat Mountain Magic ipv 8,99 maar 5,77. Dat scheelt dus behoorlijk. De fruitrassenwinkel kon ik trouwens niet vinden. En afgelopen week ook bij van der Wal bestelling geplaatst. Dit na eerst een kiemtest te hebben gedaan om te zien wat ik daadwerkelijk "nodig" heb. En dát nadat ik bij de Action mij ook niet kon beheersen en daar wat zakjes van 0,39 cnt per stuk heb meegenomen. Hmmm... en dan ben ik gelukkig nog geen Lidl zadencarrousel tegengekomen... psst... melden we dat trouwens ook even hier? Want vorig jaar hadden ze de carrousel al een week eerder geplaatst dan geadverteerd dus die was al bijna leeg toen ik verscheen.
Geplaatst: 5 februari 20224 j @Erny bij Fruitlent geldt : hoe meer zakjes je koopt, hoe goedkoper elk zakje wordt. Dat was ook een van de oorzaken dat mijn brein besloot naast de geplande phytoresistente zaden, dus ook nog o.a. die Kazakh en Basella Rubra mee te nemen. Dat ik al 8 rassen meloenen op voorraad heb en hooguit 1 of 2 planten zet, mag de pret dan niet drukken. Action is ook zo'n verhaal, die mini cherrytomaat was vorig jaar (is dezelfde) de enige die na een aanval van Phyto in de kas in july(!!!), opnieuw ging uitlopen en vrucht ging geven. Ssssttttt niet over Lidl gaan beginnen ajb.
Geplaatst: 5 februari 20224 j 5 hours ago, Erny said: Hmmm... en dan ben ik gelukkig nog geen Lidl zadencarrousel tegengekomen... psst... melden we dat trouwens ook even hier? Want vorig jaar hadden ze de carrousel al een week eerder geplaatst dan geadverteerd dus die was al bijna leeg toen ik verscheen. Hier staat de zadencarrousel bij de plaatselijke super al een paar dagen. En ik heb er nog niet eens naar gekeken! Echt ontzettend knap, al zeg ik het zelf. Komt volgende week wel verandering natuurlijk, zoiets moet gewoon bekeken worden. In de Franse supermarkten hebben ze hele zaadgoedwanden. Daar moet ik binnenkort ook maar weer eens naartoe. Heb er nu al zin in! Maar eerst de biozadendoos ophalen.
Geplaatst: 5 februari 20224 j Welke winkels naast de Lidl in nederland, hebben allemaal zaaigoedwanden/zadencarrousel staan met redelijke prijzen zoals van de Lidl?
Geplaatst: 5 februari 20224 j Een mooie perzikboom, terras formaat. Voor €12 kon ik m niet laten staan
Geplaatst: 5 februari 20224 j 1 uur geleden, Flup zei: Hier staat de zadencarrousel bij de plaatselijke super al een paar dagen. Oh cool, heel toevallig ga ik maandag met een buurvrouw naar wat supermarkten in Bunde, Duitsland. En daar zit vast ook de Lidl bij. Hopelijk staan de zaden daar dan ook al.
Geplaatst: 5 februari 20224 j @Erny Als er een Thomas Phillips in Bunde zit, moet je daar ook gaan kijken. Die verkopen voor dezelfde prijs ook zaadgoed. Of ze dat nu al hebben, geen idee, maar meestal zijn die vroeger dan de Lidl.
Geplaatst: 5 februari 20224 j @Erny, Thomas Phillips heeft inderdaad goedkoop zaaigoed, ik heb daar vorige week mijn struikbonen en peultjes gekocht voor 39 cent. Ze hebben ook minikasjes, beter dan bij Action vind ik (omdat de bodem niet die cirkeltjes heeft maar lange sleuven) Bij Netto Markendiscount stond ook een zadencarrousel. Wat duurder, maar ook wat spannender spul. Ik kocht er Mizuna, en F1 tomaatjes Tombolino, ieder 1,70 geloof ik. Lidl weet ik niet.
Geplaatst: 5 februari 20224 j 12 hours ago, Goldfish said: @Erny bij Fruitlent geldt : hoe meer zakjes je koopt, hoe goedkoper elk zakje wordt. Dat was ook een van de oorzaken dat mijn brein besloot naast de geplande phytoresistente zaden, dus ook nog o.a. die Kazakh en Basella Rubra mee te nemen. Dat ik al 8 rassen meloenen op voorraad heb en hooguit 1 of 2 planten zet, mag de pret dan niet drukken. Action is ook zo'n verhaal, die mini cherrytomaat was vorig jaar (is dezelfde) de enige die na een aanval van Phyto in de kas in july(!!!), opnieuw ging uitlopen en vrucht ging geven. Ssssttttt niet over Lidl gaan beginnen ajb. Wat een mooi betaalbaar systeem, zo is het ook mogelijk hybriden te kunnen kopen en proberen. Net wat besteld, morgen even overmaken, ben benieuwd hoe de hybriden bevallen. Lijkt me een heerlijk gewoon wat te zaaien voor snoepen zonder gedoe.
Geplaatst: 6 februari 20224 j Gisteren 4 kweekbakjes met groeilamp (40 leds) gekocht. Ik zag ze bij de duitse Aldi liggen. Afgeprijsd naar 24.99 euro omdat het waarschijnlijk overgebleven exemplaren waren van een weekaanbieding afgelopen december. In ieder geval interessant genoeg om er eentje te kopen om thuis in elkaar te zetten en te beoordelen. Kwaliteit en lichtopbrengst bleek uitstekend. De garantie van drie jaar bij een duits bedrijf was ook vertrouwenwekkend dus gauw terug om er nog 2 te halen. Gelukkig lagen er nog 3. Nog even mezelf wijsgemaakt dat een reserve exemplaar toch wel makkelijk is , en daarna alle drie gekocht. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 6 februari 20224 j Frans zul je plezier van hebben, hier bevallen ze goed. Zaadgoed en aardappels, komt weer een hoop pootwerk op me af maar eindelijk de lang gewenste soorten piepers.
Geplaatst: 6 februari 20224 j Gelijk eentje in gebruik genomen. Fijn is dat het ding niet alleen inzetbaar is voor het kweken van plantjes in aarde maar ook kan dienen voor het laten wortelen van stekjes als je de bak als waterreservoir gebruikt. Een lamp is bij dit proces minder belangrijk vandaar dat hij zo hoog hangt. Zou ook uit mogen blijven. Het 'pikkie' rechts voor is een vlottertje dat het waterpeil in de bak aangeeft. Daar achter een trechtertje voor het bijvullen van water. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 7 februari 20224 j Ziet er goed uit Frans! Binnenkort ook maar eens naar de Aldi, kijken of ze daar ook nog liggen. Ziet er praktischer uit de de groeilampen die ik vorig jaar heb gekocht.
Geplaatst: 7 februari 20224 j @Flup Ik weet niet in welke regio je woont maar deze dingen zijn voor zover ik dat kan nagaan eind vorig jaar alleen bij Aldi Süd in de weekaanbieding geweest. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 7 februari 20224 j 1 uur geleden, Flup zei: Ziet er goed uit Frans! Binnenkort ook maar eens naar de Aldi, kijken of ze daar ook nog liggen. Ziet er praktischer uit de de groeilampen die ik vorig jaar heb gekocht. Ziet er zeker mooi uit. Alleen jammer dat het 4000K is en niet 6000K. Hoewel 4000K ook gewoon werkt, maar met minder kleuren. Gebruik zelf ook 4000K met meeste lampen, dus werk wel gewoon. Ontopic: Even langs de welkoop geweest, is nog geen tijd voor aaltjes, nog te koud. Dit middel wordt door de plant opgenomen, waardoor de plant minder lekker smaakt en dus niet meer aantrekkelijk is voor kevers en larva. Geen idee of het werk, we gaan het proberen. Tevens niet giftig en kan in moestuin gebruikt worden. Flesjes kost 10a11euro voor 250m2
Geplaatst: 7 februari 20224 j Lelie bollen. Kwam er alleen bij thuiskomst achter dat ze al flink uitlopen. Is het dan wijs ze te op potten en in de kas te zetten ivm vorst?
Geplaatst: 7 februari 20224 j 1 uur terug, rorror zei: Alleen jammer dat het 4000K is en niet 6000K. Hoewel 4000K ook gewoon werkt, maar met minder kleuren. Gebruik zelf ook 4000K met meeste lampen, dus werk wel gewoon. Ik mag aannemen dat de fabrikant toch wel over de kleurtemperatuur heeft nagedacht bij de ontwikkeling van deze lamp. Maar misschien heeft hij wel laten meewegen dat 4000 K bij gebruik binnenshuis natuurlijk een stuk prettiger is voor de ogen dan het koudere 6000 K. In ieder geval klinkt daarbij "optimales Farbspectrum von 400 nm bis 700 nm" toch wel goed. voor de ogen -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 7 februari 20224 j 6000k (meer blauw) zou goed zijn om de plantjes minder te laten strekken in het begin, maar ik lees ook vaak dat er nu meer naar 4000k wordt gegaan ( zou dan weer beter voor verdere opgroei zijn). Jammer dat die kweekbakjes ook niet in de Aldi in België verkrijgbaar zijn, ik ging er me anders direct een paar halen , je kan daar leuk mee experimenteren o:a: hydrocultuur. Staat daar een (merk)naam op @Frans ? 7 februari 20224 j aangepast door redzebra
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.