Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Gisteren naar de Action, en eindelijk een plantenspuit van 1L gekocht. Eigenlijk 2.

Maar de thrips en witte vlieg zijn weg, want bijna alle planten staan inmiddels buiten en de resterende planten hebben het niet.

Dus voor volgend jaar.

Geplaatst:
22 uren geleden, Petrasmoestuin zei:

Ik zie ook koolraap, ben je daar ook gek op?

Ik zie nu je vraag pas. Wij gebruiken het vooral in de stamppot (dan lichter dan alles met aardappel), de soep, en de zelfgemaakte bouillonpoeder. Ik ben niet zo creatowf waar het nog meer mee zou kunnen. Maar ik wil wel een poging wagen met fermenteren als ze voldoende aanslaan.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
16 minuten geleden, acpronk zei:

Maar de thrips en witte vlieg zijn weg

Hier is ook jouw plantje inmiddels vrij van wat het ook was. De bovenkant is nog zielig maar er komt onderaan allerlei gezonds tevoorschijn. Ik heb het - mede door die besmetting - gewoon zo buiten gezet, wilde niet het risico lopen in de kas. Dat was dus een goede beslissing

Geplaatst:

Tegen de muur van de garage is tuingaas gemonteerd als klimrek voor alle klimmers, zoals de tomaten, klimbonen en courgettes e.d.

Maar in de muur van de garage zelf zitten ventilatieopeningen, die vrij moeten blijven.

Daarom staan er op een rijtje naast elkaar losse stoffen zakken en hubby heeft daar een soort rekje omheen gemaakt, zodat het er toch nog een beetje esthetisch verantwoord uitzag.

Nu zijn die zakken wel aan hun eindje en over een week of twee moeten er wel planten in gezet worden.

Dat moeten dus nieuwe zakken worden, maar eigenlijk ben ik daar niet heel gelukkig mee, want dan moet over een poosje de boel weer vervangen worden.

Zo ziet het er nu uit:

P1060702.JPG

Dat gaan we nu vervangen door een hele lange bak, van bijna 5 meter, die een stukje van de muur afgezet kan worden, zodat er toch een ventilatie mogelijkheid blijft.

Ik vind het sjiek!

41MR-vKZrvL._AC_SL1024_.jpg

Geplaatst:

Uit die webwinkel, die ermee stopt:

P1060709.JPG

Geplaatst:

Mooie aanwinst @Rookie !

Geplaatst:

Lekker veel! Ik zie het binnenkort wel. Is de datum nog een beetje gunstig? Want dat vroeg ik mij af. Bij sommige winkels staat de datum erbij.
Ik heb een paar keer zaden besteld die in de aanbieding waren (elders) en die waren aardig tegen de datum aan. Dus ik durfde niet zo veel meer erbij te bestellen.

Geplaatst:

Allemaal vanaf 2027 en zelfs een paar 2030.

Ik ben een tevreden mens.

Geplaatst:

Rookie, je zaden zijn leuk maar die lange bak is echt gaaf joh! 😊👍🏻

Geplaatst:

Hij komt van de week.

En dan snel in elkaar zetten, want over twee weken moeten de plantjes erin zitten!

Geplaatst:

Heel decadent een robotmaaier gekocht maar onze zitmaaier ging onherstelbaar stuk. En in het kader van chronisch tijdgebrek een robot gekocht.

Wat hebben die dingen een ontwikkeling doorgemaakt de afgelopen jaren.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

O, geweldig!

Ik vind dat zulke gave dingen.

En je hebt gelijk wat die ontwikkeling betreft: ze rijden niet meer over egeltjes heen tegenwoordig.

Ik zou er best eentje willen hebben, maar onze zitmaaier werkt nog uitstekend...

Geplaatst:
43 minuten geleden, Rookie zei:

ze rijden niet meer over egeltjes heen tegenwoordig

Hoezo? Zijn ze veranderd?

Geplaatst:

Ja, daar hebben ze iets voor verzonnen.

Er werden te veel egeltjes overreden...☹️

Geplaatst:

Ja van die egeltjes weet ik, omdat sommigen het apparaat 's avonds laat of 's nachts gebruikten. Maar dat ze nu aangepast zijn wist ik niet.

Maar ja, wie laat nu 's nachts zijn gras maaien?

Geplaatst:

Wij hebben 2 watertanks gekocht voor het geval dat wij een sproeiverbod krijgen in de zomer. Helaas hebben wij geen dakgootpijpen langs het huis lopen, die zitten in de wanden en komt in de grond terecht. Dus wij vullen ze handmatig met de slang en gebruiken ze dan ook steeds voor de tuin en vullen ze opnieuw. Dan hebben wij in ieder geval een klein vooraadje. Ze moeten nog vastgezet worden aan de muur.

De buitenkeuken is naar de andere kant verhuisd. Helaas heb ik nog een gigantische afwas, waar ik nog niet aan toegekomen ben. Het weer is er ook niet naar en ook steeds druk in de tuin.

20260513_190045.jpg 20260513_190055.jpg

Geplaatst:
36 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Helaas heb ik nog een gigantische afwas, waar ik nog niet aan toegekomen ben.

Mooie watertanks Petra! Daar zul je plezier van gaan hebben deze zomer denk ik.

Ik was nooit iets af (van de buitenboel-dingen dan). Beetje uitkloppen aan het begin van het seizoen. Aarde is toch droog dan. Borsteltje erdoor en klaar. Maar dat is misschien wel heel onorthodox 😉.

Geplaatst:
4 uren geleden, Rookie zei:

Hij komt van de week.

En dan snel in elkaar zetten, want over twee weken moeten de plantjes erin zitten!

Wow wat een prachtige bak! Dat soort metalen bakken staan bij mij ook op mijn wensenlijst. Heel erg mooi.

@bonnie f wij hebben ook een nieuwe, want oude was voor de 2e x stuk. Die heeft nasa technologie en de egeltjesmodus. Was ook wel nodig want was een x in de tuin aan het werk. Robotgrasmaaier deed zijn ding. Lag wat in het gras. Bono bonk bonk bonk, ik dacht wat doet dat ding nou? Je merkt toch door al dat gebonk en dat je niet verder kunt, dat er een obstakel ligt? Maar nee. Het obstakel moest en zou worden fijngemalen. Daar schrok ik toen wel van en heb sindsdien een hekel gehad een Geronimo. Zo heette de oude. De nieuwe moet nog een naam krijgen. En plakoogjes. Die heeft hij ook nog niet 🤭

Edit: mijn nieuwe aankopen: na 4 dagen zoek te zijn geweest, eindelijk mijn zaden binnen. O.a. de zomerspinazie waar @Tanja65 zo lyrisch over was.

aangepast door Mellie

Geplaatst:

@Mevrouw Groen en ik hebben onze huwelijksreis (lees: een lang weekend) gebruikt om inkopen te doen in Belgie. Als eerste stop bij Orangerie Jaeken (Reet-Rumst) de grote roodvruchtige aardbeiguave opgehaald die we eerder in februari 2025 hadden gespot (maar toen niet in de auto zou passen) samen met een Farfugium (buitenplant, schaduwminnend). Een gele aardbeiguave heeft tenminste nu gezelschap voor kruisbestuiving. Daarna als tweede stop flink zaken gedaan tijdens de Open Dag van www.kwekerijdezoetewei.be (Putte) met als resultaat een diverse kruiden (zoals drie aparte soorten verbena), muismeloen (eigen zaai mislukt) en (eindelijk eindelijk!) 2 grote Lulo's in de kofferbak. Ook een stel Stautonia Hexapylla (wintergroen, paarse vruchten in november, verwant aan de chocoladerank / Akebia) meegenomen voor een hekwerk aan huis. De volgende dag de laatste ruimte in de auto opgevuld met aankopen gedaan tijdens de Tuinen van Beervelde, wat o.a. een Shipova (peer-lijsterbes kruising, peertjes smaken naar marsepein volgens sommigen), pompoenen en twee hosta's opleverde.

Zoetewei.jpg

Geplaatst:
2 uren geleden, Mellie zei:

O.a. de zomerspinazie waar @Tanja65 zo lyrisch over was.

Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.