Geplaatst: 30 november 201411 j Gisteren gehaald (nog te planten):Paw Paw:Prima 1216Sunflower Abrikoos:PinkcotGoldrich (Jumbocot) En onderweg op een ander adres de auto gevuld met ruim 100 extreem goedkope fruitplantjes, deels voor eigen gebruik deels om later weg te geven of te ruilen: - 60x veenbes/cranberry "Pilgrim" - rode aalbes "Jonkheer van Tets" - zwarte bes "Ben Nevis" - een paar rozen die ik ten onrechte voor kruisbessen aanzag - en een 24-tal veronderstelde honingbessen, maar die trekjes van vaccinium vertonen (moet nog goed vergelijken)
Geplaatst: 30 november 201411 j Ow Piroska, wat een geweldig huisje! En een droge tuin Ik ben aan het proberen om een boek over fermenteren, een boek over kimchi maken en een wildplukboek niet te kopen, want eigenlijk heb ik een kookboekenkoopverbod. Maar dat gaat vast niet lukken want deze boeken heb ik echt nodig
Geplaatst: 3 december 201411 j Vogelvoer. In het moestuinseizoen zijn vogels vijanden, en in de winter voeren we ze bij Bij de Action zag ik liggen, en gekocht:- Vogelpindakaas. Potje 330g 1,49 (niet echt goedkoop: de te zoute goedkoopste supermarktvariant kost de helft)- Netjes met gepelde pinda’s. 2x 200g 1,29 - Mezenbollen 8x 90g. 0,99- Strooivoer 1kg. 0,99 Even wat van die pindakaas in een grote waxinehouder (laag zwaar glazen model) gesmeerd. Wordt zeer gewaardeerd door de koolmezen. Het is een stoelendans waarbij een heel rijtje op een hekje zit te wachten tot ze aan de beurt zijn. Het eerder favoriete hangende zakje met zonnebloempitten is opeens helemaal uit de gratie. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 3 december 201411 j Zei je niet dat er bij je nieuwe huisje weinig te zien is, Henk? Dit sinterklaaspakketje voor de vogels trekt een heel circus! Ik kom in het voorjaar zeker eens kijken. Heb je daarvoor ook een paaspakketje voor de paashaasjes dan bij de Action? In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 5 december 201411 j Oh....Jij bent braaf geweest!!! Wil je ook een foto plaatsen van de heiligenboontjes die er in zitten? (echt een boontje op de foto bedoel ik ) Benieuwd welke dat zijn nl.
Geplaatst: 6 december 201411 j Sint is dit jaar gul geweest met zaadjes, hier heeft hij ook een heel paket afgeleverd, met n boek over moestuinieren:)
Geplaatst: 6 december 201411 j Maar das toch een adelaarsboon Jootje? Wel leuk dat je zulke specifieke zaadjes heb gekregen. Mijn sinterklaas heeft zakjes bij action gekocht (afbeelding even gejat van google) Ot: niet gekocht maar wel gekregen van Sint, een pootijzer en wel niet gekregen en dus maar gekocht labels voor als ik weer ga zaaien. "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Geplaatst: 6 december 201411 j Ze lijken inderdaad het meeste op de rechterfoto. Maar er staat dus wel heilig boontje op het zakje.
Geplaatst: 6 december 201411 j Ja, die had ik dus ook onder de naam heiligen boontjes en ook in de blijde doos onder die naam gestopt destijds.....kwam een hele discussie van.....voor mij zijn deze dus heiligen boontjes want dat staat op t zakje....wat iemand onder de fotootjes op internet zet, kan natuurlijk ook abuis zijn....hihi...lekker duidelijk hè?! En Almond, wees blij met jouw ActionSinterklaas.....hier is er helemaal geen geweest.....ben ook stout natuurlijk Ik vind die linkse ook meer een adelaar eigenlijk....en die rechtse meer een engeltje
Geplaatst: 6 december 201411 j Oh nou die discussie heb ik niet meegekregen Ben ook wel blij met de zaadjes maar nog veel blijer met het pootijzer "Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"
Geplaatst: 15 december 201411 j Tadaaaaa: Ik noem hem de Worstinator. Of het Worstmonster facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 15 december 201411 j wooow Jorieke, jij gaat los!!! heel erg cool en ik denk dat het wel een hele goede koop is als je workshops worstenmaken gaat geven. https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 16 december 201411 j Of überhaupt meer dan een meter worst per keer wilt maken Dat andere ding werkte echt voor geen meter toch? Klein, onhandig, lepeltjes vlees tegelijk die er in passen.Hier kan zo'n 2 tot 3 kilo vlees in per keer, met je ene hand draai je het mengsel door de machine en met de andere hand begeleid je de worsten over je werkblad. Ze hangen ook niet ergens hoog in de lucht zoals bij die vorige. Het is alleen even de vraag hoeveel vlees hier in het tuutje blijft zitten wat je niet meer aangedrukt krijgt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 16 december 201411 j hier een originales deutsches kookboek aangeschaft, met recepten als Himmel und Erde.... edit: Die echte deutsche Küche van Sabine Salzer und Gudrun Ruschitzka 16 december 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 december 201411 j Klinkt goed Robo,deel je een lekker recept met ons In de topic recepten of worsten denk ik dan maar https://www.deblijehoeve.nl/
Geplaatst: 16 december 201411 j Vandaag mijn eerste kokosolie gekocht om te bakken en braden. Moet beter zijn dan ander bakolie. Gebruikte al lang geen boter of margarine meer, maar wel olijfolie, de latere persing, geschikt voor bakken en braden. Schijnt toch niet zo goed te zijn, al vind ik het wel goed smaken. Ben benieuwd wat ik van de kokosolie (is trouwens keiharde olie) ga vinden. 16 december 201411 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 december 201411 j Over de zogenaamde gezondheid van Kokosolie zijn de meningen verdeeld... Het schijnt helemaal niet zo gezond te zijn als op dit moment veelal wordt beweerd, men praat elkaar na... Kokosolie zit in de HYPE... En met hypes moet je altijd een beetje voorzichtig zijn...
Geplaatst: 16 december 201411 j Vaag verhaal gelezen over kortere vetzuren, die beter zouden worden opgenomen. Was dus al ietwat sceptisch, want het zijn wel verzadigde vetzuren. Het komt erop aan of ik last krijg van maagzuur of niet. Dat geeft bij mij de doorslag. Bijvoorbeeld licht halvarine krijg ik het zuur van, omdat naast al het water, er een vies soort vet/olie in zit dat ik niet verwerken kan, krijg ik het zuur van. Dus afwachten welk gevoel het mij gaat geven, daar vertrouw ik het meest op.
Geplaatst: 16 december 201411 j Huub als je maag zuur krijgt even een amandeltje eten ,lang kauwen.dan is het zo over. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.