Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Je nieuwe aankopen

Featured Replies

Geplaatst:

Een precisie weegschaal. Vandaag is hij gebruikt bij het wijn bottelen, om KDS te wegen. Ik  ben er heel blij mee. Weegt ook 0,01 gram. Mijn vorige woog alleen 0,1 gram. De vorige ging kapot doordat het display beschadigd geraakte, dus deze gaat steeds weer terug in de doos.

Ik wilde eigenlijk geen verlicht display, maar dat kon ik niet vinden  Dit is eigenlijk ook wel een fijn display.

IMG_20220526_183931.jpg

Geplaatst:

Een eikenhouten tuinbankje bij Kien met hout, van hout uit de buurt. We kregen er meteen een hele rondleiding bij, en omdat wij wel wat met beesten doen kregen we de schapen en de loopeenden ook te zien :) 

Het bankje moet trouwens nog gemaakt worden, en hij is eerst nog even druk met honderden/duizenden plankjes voor de pakketvloer van Het Loo, dus we kunnen er deze zomer misschien nog niet eens op zitten :lol: Nou ja, we zijn er toch al wel blij mee en dan zitten we nog maar even wat maanden op onze stomme plastic stoelen. 

Geplaatst:

Gember bij Lidl, was normaal 5 euro de kilo (AH en Hoogvliet 10 euro), maar nu afgeprijsd (Lidl Plus) van 4 voor 2,79 de kilo. Meteen 1,2 kilo gekocht.
Het is al laat in het seizoen (voor gember), maar het gekochte blijft nog goed en kan in de winter nog steeds gebruikt worden. Dus eigenlijk conservering met kans op vermeerdering.

Geplaatst:

Een handige helper voor de tuin. Staat stilletjes vaten vol te pompen, terwijl ik andere dingen doe.

Toppie ding !!

E12319D2-D538-431A-AAB5-82447506DFEC.thumb.jpeg.1e05f437c18a665fa79013ed94b61139.jpeg

Geplaatst:

Ik was afgelopen week voor het eerst bij de welkoop om een steel voor mijn hak te kopen. Ik was er nog nooit geweest en verbaasde me over hoe duur alles was. Na alle welkoop verhalen hier had ik gedacht dat het er spotgoedkoop zou zijn. Nou… dat viel me enorm tegen! De nieuwe aankoop was een steel a €19. Ook niet goedkoop en ook nog eens verkeerd geadviseerd. Maar goed. Het is een half uur rijden, dus ik hou hem wel.

Mijn nieuwe aankoop van vandaag is een gevulde fuchsiakleurige pioen! Jaaaa! Die wilde ik heel graag hebben en vroeg vandaag nog aan iemand een stekje. (Het antwoord was nee overigens)
Er waren nog 3 planten bij een bloemist waar ik nooit kom, maar nu toevallig in de buurt was. Ik heb de enige met 2 bloemen gekocht. Hihi, Dan voel ik me zo rijk joh [emoji2958]echt genieten! Ik vind het extra leuk dat deze nog gaan bloeien, want de meeste pioenen in mijn tuin zijn al uitgebloeid.

Geplaatst:

Een gele clematis voor €2.50 op de markt. Vond dat er wel wat afwisseling bij mocht gezien vrijwel alles in de tuin rozig of paarsig is.

Geplaatst:

Twee jalapeño-peperplantjes waar de eerste pepertjes al in zitten, en een cyrano-meloenplant voor een euro. Ieder jaar vraag ik me weer af waarom ik eigenlijk zaai en afhard. 

Geplaatst:

Nog maar weer wat anti-vogelnetten bij Zaadhandel Van der Wal. Vorig jaar kocht ik er al wat en die bevallen goed. De mussen grazen hier namelijk bietenplantjes, witlof, groene sla (rode sla blijven ze van af?) en andijvie enz. En dan bedoel ik niet dat ze af en toe een hapje uit een groot blad nemen. Nee, ze vreten kiemplantjes kaal en er blijft niets over. Grrrr. Dat is zo ongeveer vorige week begonnen, het zullen vooral de jonge mussen zijn? Nou ja, met een paar simpele boogjes en dat zwarte net er overheen kan alles tenminste groeien. 

Het is wel prijzig tuinieren op deze manier :thumbdown:

Geplaatst:

Mijn toekomstige paddenpoel. De bewoners gaan hopelijk meewerken aan de slakkenbestrijding.

Gratis en voor niets gekregen via ebay-kleinanzeigen.

9E84DFEA-8263-46E1-89FC-4A8286755301.thumb.jpeg.e3e38ea3b9789f536f11c2cb81cd5806.jpeg

Geplaatst:

Weer 10 zakken potgrond, dit maal bij Karwei 1+1 gratis.
Komt het totaal uit op (minimaal) 10*40L Karwei, 10*40L gamma, 27*20L Lidl. Als ik niks vergeten ben..

Geplaatst:

12x plantstokken gekocht, die groene van metaal. Ging eerst naar de gamma, daar hadden ze er nog maar 5, waarvan één kapot, dus 4 meegenomen. Bij de praxis hadden ze er 9, waarvan ook één kapot. Dus totaal 12. Had er eigenlijk nog wat meer willen hebben. Dus volgende week eens zien of ze nieuwe geleverd gekregen hebben.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Zaden gekocht van herfstraap en sla en bosui.Die laatste kan officieel maar tot en met juni gezaaid worden, maar ik ben eigenwijs. Bovendien was de soortnaam 'Red Ninja' te leuk om te laten liggen. 

Verder materiaal gekocht om om de stammen van onze fruitbomen te doen, want de buurkaters krabben er vaak en veel aan, en de bast raakt hier en daar flink beschadigd. Ik weet ook niet waarom mijn fruitbomen lekkerder krabben dan al die andere bomen waar ze onbeperkt mogen slopen, maar goed. 

Geplaatst:
Op 2-6-2022 om 20:44, Mellie zei:

Ik was afgelopen week voor het eerst bij de welkoop om een steel voor mijn hak te kopen. Ik was er nog nooit geweest en verbaasde me over hoe duur alles was. Na alle welkoop verhalen hier had ik gedacht dat het er spotgoedkoop zou zijn. Nou… dat viel me enorm tegen! De nieuwe aankoop was een steel a €19. Ook niet goedkoop en ook nog eens verkeerd geadviseerd. Maar goed. Het is een half uur rijden, dus ik hou hem wel.

Mijn nieuwe aankoop van vandaag is een gevulde fuchsiakleurige pioen! Jaaaa! Die wilde ik heel graag hebben en vroeg vandaag nog aan iemand een stekje. (Het antwoord was nee overigens)
Er waren nog 3 planten bij een bloemist waar ik nooit kom, maar nu toevallig in de buurt was. Ik heb de enige met 2 bloemen gekocht. Hihi, Dan voel ik me zo rijk joh emoji2958.pngecht genieten! Ik vind het extra leuk dat deze nog gaan bloeien, want de meeste pioenen in mijn tuin zijn al uitgebloeid.

Nee joh is inmiddels een luxe winkel. Met veel voeding voor luxe huisdieren. Vroeger toen het nog CTAV was, tja toen was het degelijk profispul voor redelijke prijs. Ik was er vandaag ook. Hoorde dat de Horticoop juist van profi naar retail was gegaan. Dus de ruimte met 25 Kg zakjes was leeg, enkel nog de welkoop retail winkel, nou ja zag nog wat jerrycans met zwavelzuur. 

Maar als ik in het lokale tuinbouwwinkeltje (sinds 1891) kom schrik je ook van de prijzen hoor.

Ik kwam voor kalk van huismerk profijt (taxi naar Cranenbroeck maakt goedkope kalk alsnog superduur), maar DCM zeewierkalk was 50 cent goedkoper. Profijt had wel een neutraliserend vermogen van 54% vs. 50% van DCM en 19% Magnesiumsulfaat(/oxide?) vs. 2,5% magensium en 45% Carbonaten. Dus ik zal wel weer de verkeerde hebben gekocht. De zak van DCM was wel compacter, beide wel 20 Kg gekorreld. @rorror, wat denk jij, hoogmagnesium kalk of niet, hoger neutrailiserend vermogen beter. Korrels geen probleem, maar gewone kalk mengt wat makkelijker door je potmix. Ik gebruik ook Spaghnum Peatmoss in mijn potgrondmix, dus dat corrigeer je niet met kalk;-).

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:
Op 18-6-2022 om 18:09, acpronk zei:

Weer 10 zakken potgrond, dit maal bij Karwei 1+1 gratis.
Komt het totaal uit op (minimaal) 10*40L Karwei, 10*40L gamma, 27*20L Lidl. Als ik niks vergeten ben..

Karwei is duurder dan Gamma met de Fleurella, was vroeger nooit zo.

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

Zaad van drie soorten snijmoes, dan kan ik straks vergelijken. Alvast pompoenzaad. Pak choi voor de nateelt dit jaar, en kervel en aster voor een bloempot die vrijkomt.

IMG_20220716_160115__01.thumb.jpg.d351b2d16653bb8a05160721f659942e.jpg

Onderzetter voor mijn jiffy-kweekplaat.

Verder flink in de aanbieding: dahlia's, dwerggladiool en voorjaarsanemoon. Er komt altijd wel iets op, het is alleen een jaar langer wachten op de bloei.

aangepast door fre3ke

• 3 weken later...
Geplaatst:

Een nieuwe, grote koelkast met vriezer! Heel zuinig en nu kan ik eindelijk weer dingen invriezen. Bij gebrek aan tijd en soms zin, is een groot deel van de fruitoogst dit jaar aan de vogels gedoneerd, omdat het vrieskistje al vol zat. Maar nu op tijd voor bramen, bonen en courgettes. 🤗

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Ik heb laatst een Venus flytrap gekocht, gehoord dat het niet de makkelijkste plant is om te verzorgen, maar zolang die vliegen vangt vind ik het prima :)

Geplaatst:

Vandaag even langs de buurman gelopen voor een zakje aarde. 20220823_155703.thumb.jpg.b4e436d5d31e385a37fd2ccefdedb18a.jpg

kijk nou wie er ook mee naar huis wilde !! 

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Geplaatst:

In het late voorjaar lag deze partytent* bij Action voor € 89,00, maar de verpakking was beschadigd. Dat werd genoteerd op de bon, maar binnenin bleek alles in orde: een weer- en windbestendige overkapping, zonwerend, waterdicht, duurzame kwaliteit.

pa.jpg

Hier ben ik zo blij mee. Inmiddels heb ik het straatje eronder uitgebreid, waardoor er zitruimte genoeg is. Binnen in huis blijft het ook een stuk koeler, ik heb hem geplaatst toen het windkracht 5 was, maar geen centje pijn. De vier pootjes zijn inmiddels verankerd aan muur, grond en kas (links net buiten de foto).

*partytent vind ik echt een stom woord, daar moet ik nog een normaal woord voor bedenken.

En zojuist van de Kringloop, een nieuwe, ongebruikte... ( @Mellie, kijk je even mee? :-) ) broodbakmachine! Met garantie, ik ga hem zo uitproberen, heb het meel en de droge gist nog in huis vaan een tijdje geleden. Ik zal deze ook in het broodbakkentopic plaatsen, om dat onderwerp ook weer eens aan te zwengelen.

br.jpg

Nee, ik ga hem nu niet uitproberen, geeft warmte af en het moet zo koel mogelijk blijven hier binnen (hittegolf buiten 32+°).

Geplaatst:

Jaaaa @huubvg ik zag het al! 3 x is scheepsrecht [emoji1320][emoji1320][emoji1320] dat worden vast heerlijke broden! Maar nog even iets afkoelen

Geplaatst:

@HuubvG Je kunt hem ook buiten zetten. Wij zaten deze week ook buiten met een gaspotje pannenkoeken te bakken 😃

Geplaatst:

@Arja, buiten was het juist niet uit te houden, zo heet. Op het zuiden ook nog, in de tuin was het bijna 35°. Binnen met alle ramen, deuren gordijnen dicht was het bijna 10° minder warm. Dus zo min mogelijk warmtebronnen aanzetten, behalve de pc dan, beetje chillen op het MTF...

Wat ik wel regelmatig buiten doe is op de BBQ mijn vleesje roosteren en dan in een pannetje de rest van de maaltijd bereiden als eenpansgerecht, ook op de BBQ. Dat bespaart gas en elektra. 🥩 🫕

Geplaatst:

@HuubvG Mooie aankopen gedaan. Nu hopen dat ook de machine goed werkt 👍

Geplaatst:

@Lia56, de machine doet het! :-)

Geplaatst:

@HuubvG Geweldig... nu genieten van vers brood !🍞

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.