Anton Heidebrink Posted January 3, 2021 Share Posted January 3, 2021 hallo iedereen, mijn naam is Anton, en sinds kort Huur ik een moestuin nou heb ik wel wat gereedschap en wat tuinboeken en inmiddels heb ik wat fruit bomen en fruitstruiken ben ik nog naar opzoek ik zal deze checklist ook blijven aanpassen en uiteindelijk zo maken dat zowel de beginner en de gevorderde deze checklist kan gebruiken aangezien ik hem zelf ook nodig heb maar ik zou graag willen weten wat jullie gebruiken en waar voor! hoe heet het handgereedschap in de vorm van een gevouwen klaverbald aan een steeltje aan de stok waarmee je de opstaande grondheuvels kan maken voor aardappel of asperges in te stoppen ??? is dit gereedfschap er ook in kleine uitvoeirng zodat je zaad heveltjes kan maken in lange lijn zo ja hoe heet dat of is het zelf maken ? mijn checklist is: Bladhark: Bezem: verstevigt met metaal pennen Kruiwagen: Type: bolderkar kieper i.v.m. polsgevricht Hark: 8 tands en 16 tands, 3 klauw Schep: spade, bats, geulengraver, hand schepje snoeischaar: groot en klein Schoffel: ?type? Recht, vlinder, V vorm tuinvork: Riek, greep, hooivork om de mestbak/compostbak op te ruien vul maar aan dames en heren alles is welkom met vriendelijke groeten anton Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Zo'n ding heet een aanaarder / vorentrekker. In je lijst mis ik nog: - schrepel (voor mij een onmisbaar handgereedschapje) - bollenplanter/aardappelpoter (ook handig -vooral bij zware grond- bij het uitplanten van zaailingen die in P9 potjes staan). Wat ook helpt: meekijken: "gluren bij de buren". En even uitproberen: misschien vind jij sommige dingen niet handig in het gebruik. Later aanschaffen kan altijd nog, Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Ik zou nog zeggen: - tuinhandschoenen - gieters gebruik spreekt voor zich :) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 (edited) Snoeischaar, handkrabber en handschepje zijn bij mij eigenlijk de enige stukken tuingereedschap die uit de schuur komen. Een enkele keer een spade. Voor het watergeven een gieter en voor het opruimen een bezem en stoffer&blik (metalen blik is ook te gebruiken als grotere handschep) Het ligt ook heel erg aan hoe groot je tuin is en watvoor tuinder je bent. Groot gereedschap als harken, scheppen, cultivator en schoffel heb ik wel in de schuur staan. Eerste jaren wel gebruikt maar ik blijk ondanks dat ik niet op mijn knieën kan zitten toch echt een kruiper. Edited January 4, 2021 by loes 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 (edited) Quote Check List: Wat heb je nodig voor de moestuin! Nou... Geduld Doorzettingsvermogen Incasseringsvermogen Edited January 4, 2021 by Erny 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 14 uren geleden, Anton Heidebrink zei: tuinvork: Riek, greep, hooivork om de mestbak/compostbak op te ruien Riek, greep hooivork, ze hebben dunne ronde tanden. Ik zou liever een spitvork nemen. Om onkruid uit te steken met wortel en al en de grond losmaken, rijpe compost blijft daar ook op liggen omdat deze platte tanden heeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 (edited) Misschien niet echt gereedschap, maar heb je ook aan het volgende gedacht. - netten welke je over je struiken kan gooien als deze bessen dragen, tegen vogels. - spullen voor vorstbescherming. - eventueel schaduwdoek tijdens hitte golven. - witkalk spul voor het glas van de kas. - compost zeef Edited January 4, 2021 by rorror Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 alleen wat je nodig hebt 😄 kom je vanzelf achter door goed te kijken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Waar ik echt niet zonder kan, zijn de regenton, tuinhandschoenen en een hak. En ja. Geduld... Vooral veel van dat ook. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 Ik gebruik dagelijks een handschepje, mijn handen (vaak zonder handschoenen.. ) een kniekussentje, en een spitvork. Wat je ook nodig hebt: een compostbak/hoop. Liefst meerdere. Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 4, 2021 Share Posted January 4, 2021 17 uren geleden, Anton Heidebrink zei: is dit gereedfschap er ook in kleine uitvoeirng zodat je zaad heveltjes kan maken in lange lijn zo ja hoe heet dat of is het zelf maken ? Hier nog nooit zaad heuveltjes gemaakt op de tuin, eerder gleufjes gevuld....... Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts