HuubvG Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Toevallig lees ik dit, even nadat ik een restant ingevroren tuinbonen van een vergelijkbaar ras weggegooid heb. Omdat niet alleen het vel taai bleef, maar ook de boon zelf niet gaar wilde worden. Ook niet na heel lang koken, nadat ik alle vellen verwijderd had. Wel deden ze vorig jaar heel lang over de groei en heb ik ze vrij laat geoogst. Dat kan sowieso al taaie bonen opleveren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 21, 2022 Share Posted January 21, 2022 Ik vries tuinbonen zonder te blancheren in voor latere consumptie. Voor opnieuw zaaien heb ik nog nooit tuinbonen ingevroren, dus daar kan ik niks over zeggen. We hebben thuis wel een eeuwige tuinbonendiscussie. Bij het doppen haal ik altijd dat groene flubbertje aan de boon eraf, maar partnerlief vindt dat onzin. Is uiteraard een principekwestie (hehe, grapje), maar ik zie hierboven ook foto's waar dat groene flubbertje (geen idee hoe dat heet) eraan blijft zitten. Is wel meer werk om het eraf te halen, maar het oog wil ook wat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 21, 2022 Author Share Posted January 21, 2022 Grappig dat ik nog rassen tuinbonen langs zie komen waar ik nog nooit van gehoord heb. Frans ik vries de tuinbonen in als Flup. Aquadulce, Sevilla, Driedubbel wit . Soms zijn de schillen wat harder maar die soorten gebruik ik dan om mee te wokken. Voor dit jaar heb ik liggen Seville langpeul en Ratio. Ik zoek nog eenderde soort. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 22, 2022 Share Posted January 22, 2022 Leidse / LangeHangers, heerlijk! Heb voor de zaadgoedvermeerdering dit jaar wat anders gepland, namelijk Karmazijn. Geeft roze tuinbonen, die wel wat kleiner zijn, maar hopelijk ook goed smaken. Bij mij gaan de tuinbonen in februari de grond in. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted January 22, 2022 Share Posted January 22, 2022 23 hours ago, appelvrouw said: Soms zijn de schillen wat harder Of je dubbeldopt ze. ik heb alleen de soorten van de Bolster: Eleonora en Ratio. Ooit wel rode van Vreeken gehad. Zagen er aan de plant prachtig uit qua bloemen en de boon in de groene peul zelf was rauw donkerrood. Maar na het koken lager sex appeal op je bord en niet een beduidend betere smaak. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 Kan ik nu nog beginnen met tuinbonen? Ik heb een moestuinstrook gekregen en daar moet wat in. Het is in Leeuwarden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 (edited) Ja, het is nu de tijd om tuinbonen te leggen. De eerste staan hier te bloeien, de laatste zijn net gelegd en over een paar weken leg ik nog wat bij om de oogst te spreiden. Een nachtje weken en zaaien maar. Let wel er zijn meer liefhebbers zoals duiven fazanten, muizen en ratten. Als die er zijn de eerste weken de bonen beschermen of thuis koel en licht voorkweken. Heb je tuinbonenzaad gekocht dan staat die info ook achterop het zakje. Edited April 6, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 @Patrijs: dankjewel!! 😀 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 Ga dit weekend opnieuw een aantal bonen leggen ( in een emmer zodat de vogels er niet bij kunnen) 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted April 12, 2022 Share Posted April 12, 2022 Mijn eerste tuinbonen bloeien al 🙄 Rare jongens, die Aquadulce. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Ik heb op 6 april 's avonds tuinbonen in de week gelegd, 33 bonen Ratio en 36 bonen Eleonora. De volgende dag in bakjes met aarde om te kiemen, natte doek eroverheen. Een week later waren de Ratio bijna allemaal gekiemd en heb ik ze in een bak op de tuin gedaan (14 april). Maar de Eleonora, daarvan zijn er maar 15 gekiemd en 21 stuks doen tot nog toe helemaal niets.... Ik word daar ongeduldig van. Maar ze zullen de tijd wel nodig hebben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Even kijken of ze wel kiemen en niet te nat liggen en aan het rotten zijn, bij zo groot zaad kan dat makkelijk. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 On 4/6/2022 at 5:43 PM, Patrijs said: (...) Heb je tuinbonenzaad gekocht dan staat die info ook achterop het zakje. Ik heb de twee soorten van de Bolster gekocht en op die zakjes staat maar heel sumiere informatie, dus ik was blij met extra info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Just now, Patrijs said: Even kijken of ze wel kiemen en niet te nat liggen en aan het rotten zijn, bij zo groot zaad kan dat makkelijk. Ja, ik kijk elke dag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 On 1/22/2022 at 1:17 PM, mdubbelm said: Of je dubbeldopt ze. ik heb alleen de soorten van de Bolster: Eleonora en Ratio. Ooit wel rode van Vreeken gehad. Zagen er aan de plant prachtig uit qua bloemen en de boon in de groene peul zelf was rauw donkerrood. Maar na het koken lager sex appeal op je bord en niet een beduidend betere smaak. Hoe gaat/ging het bij jou met het kiemen van deze soorten? Doet de Eleonora het bij jou ook zo traag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 (edited) Graaf je de boon zelf op, of kijk je of er al wat boven de aarde komt? Tuinbonen kiemen makkelijk, alleen te nat is kans op rot. Edited April 17, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 2 minuten geleden, Claire68 zei: Hoe gaat/ging het bij jou Kijk even op mijn Blog, daar komen de tuinbonen en het kiemen regelmatig voorbij. Ik heb dit seizoen 5 of 6 keer tuinbonen gelegd, een lichting was wat te nat en deels verrot, op de volle grond is dat risico kleiner zeker bij dit droge weer, Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 De 21 bonen van de Eleonora die ongekiemd zijn heb ik vrijdag van de aarde gehaald (ivm dreigend schimmelen), goed gespoeld en in vochtig schoon zand gedaan, ik graaf ze nu elke ochtend allemaal op en stop ze weer terug. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 (edited) Na twee weken moeten ze wel gekiemd zijn, is het ouder zaad dan duurt het langer dan eenjarig zaad. De temperatuur versnelt de kieming ook. De kwaliteit van dit zaadhuis ken ik niet maar zou toch goed moeten zijn. En de rest komt wel boven, dus daar ligt het niet aan. Ik neem aan dat je nog zaad over hebt, bij mij zit er altijd flink wat in een zakje, en je zou nu nog een keer opnieuw kunnen zaaien om het tekort aan te vullen. Mijn moeder zei altijd: "Beter mee, dan om verlegen". En tuinbonen heb je toch nooit genoeg? Edited April 17, 2022 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claire68 Posted April 17, 2022 Share Posted April 17, 2022 Dankjewel voor jouw reacties, @Patrijs! Er zijn inderdaad veel foto's en berichten van jou van/over tuinbonen. Ik zal tot twee weken wachten, dat is het nog niet, ik ben ongeduldig! 😉 De zaadzakjes zijn gekocht op 6 april en er staat op: bruikbaar tot eind 2025. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 19, 2022 Share Posted July 19, 2022 (edited) Ja, tuinbonen zijn voor mij een van de fundamenten van een moestuin. Makkelijk te telen, makkelijk te vermeerderen en makkelijk te bewaren. Even een resume, al heb ik alles al in mijn Blog behandeld. Dit jaar had ik ruim 2 maanden verse tuinbonen. Met gebruik van een open te leggen lage kas is dat goed te doen. 10 weken zou ook moeten kunnen maar veel hangt natuurlijk af van hoe het seizoen verloopt. Dit jaar is het een zonnig voorjaar en een niet strenge winter geweest. De Aguadulce tuinbonen onder glas en cloches, vorig jaar aan het eind van het seizoen gelegd, deden het prima. Het glas moest er al vroeg van af om ze gedrongen te houden. Ook moest het glas er soms er weer op vanwege sneeuw en storm, wel wat bewerkelijker maar het gaf een prima resultaat. Deze tuinbonen waren goed voor de luizen kwamen en gaven half mei de eerste oogst. Vroeg genoeg om de kas daarna te kunnen gebruiken voor een zomerteelt ( pepers). De Nederlandse soorten deden het ook prima, vroeg met bescherming van (glas) platen en de laatste lichtingen met bescherming van hoog opgaande planten er naast. Die laatste planten stonden op een vochtig stuk en werden tot 2 meter hoog. De laatste oogst hiervan is eind deze week en ik laat er nog wat staan voor het zaad. Een rij is slecht gegroeid, die stonden naast het pad en de asperges die ik met verse paardenstalmest gemulcht had. Ook kwam alleen hier luis in. Maar de oogst was prima, we hebben heel veel vers gegeten, de la in de vriezer zit vol en ik kon uitdelen en het eerste zaad is ook weer klaar voor zaai in de herfst. Edited July 19, 2022 by Patrijs 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted July 20, 2022 Share Posted July 20, 2022 Ik heb dit jaar niet de beste tuinbonenoogst gehad. De winter was prima, maar door de droogte is de groei toch gestagneerd en had ik een kleinere oogst dan normaal. Tuinbonen giet ik nooit. Volgend jaar beter! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lia56 Posted July 20, 2022 Share Posted July 20, 2022 @Patrijs Mooie oogst en lekker lang @Flup Wat jammer, ik lees dat jullie de tuinbonen al in de winter leggen? Is dat beter? Ik had ze hier in maart in de schuur laten voortrekken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted July 20, 2022 Share Posted July 20, 2022 @Lia56 : Jan. Febr. maart voortrekken is prima voor onze soorten. De Aguadulce tuinbonen zijn Mediterraan (Andalusië) en kunnen met wat bescherming voor de winter gelegd worden en daardoor een maand eerder geoogst worden. @Flup : Ik vermoed dat het slechte rijtje dat ik had ook door droogte kwam. De later gelegde op vochtige grond werden bijna 2 meter hoog. 1 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts