appelvrouw Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 Ik lees nu veel over tuinbonen zaaien, al in het najaar, nu of in februari. tot nu toe liet ik tuinbonen kiemen zoals ik dat ooit op de bio tuinderij waar ik werkte had geleerd, ontkiemen in een grote bak vochtig wit zand en dan uitplanten. Sinds enkele jaren heb ik dan problemen met woelmuis en duif. Dus nu wil ik het anders doen. Ik las dat februari vroeg genoeg is. Dan heb ik nog tijd om kistjes te maken. @Patrijs heb jij foto van het voorzaaikistje? Hoe diep is dat kistje? Welke aarde gebruik je? En hoever leg je de bonen uit elkaar? En laat je het dan in de huiskamer ontkiemen of bv in de koude kas? Op welke hoogte plant je ze uit? Zoveel vragen hopelijk ook zoveel antwoorden waarmee iedereen zijn voordeel mee kan doen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 5, 2021 Share Posted January 5, 2021 (edited) Even wat losse dingen: Ik zaai binnen tegen de muizen en rot. Nachtje voorweken en daarna op hun goede kant in een afgeschreven met klamvochtige compost/ grond/ zand gevulde warmhoud box waar eten in de zorg mee wordt verdeeld die ik daar ooit uit de container viste. 😵 Maar in een kartonnen doos met een ingevouwen vuilniszak tegen het vocht kan natuurlijk ook. Op de vensterbank of op zolder tot ze boven komen. Daarna koud en licht wegzetten (in de bak bij mij) eventueel met bescherming tegen de muizen. je wil kleine gedrongen sterke plantjes met nog geen sterk ontwikkelde penwortel die de tuinboon graag aanmaakt op zoek naar vocht en eten. Dus staan ze krap opeen niet te lang wachten met uitplanten. De oude tuinboon die als voeding voor de nieuwe plant dient kan nog wel muizen aantrekken als deze nog aan het jonge plantje zitten. Blog 3-3-2020: !5-3-2020: 28-3-2020 de tweede lichting/ soort op 13-4-2020 iets ruimer gezaaid en groter bij planten (links): Gaan half april de grond in: De eerste lichting 23-4-2020, het is een koud voorjaar! Op de dag van de arbeid: Meestal leg ik zo na de tweede lichting nog tuinbonen in de volle grond. De kans op vraat is dan kleiner, de duiven en muizen hebben nu meer te eten in de natuur. Door de aanplant te spreiden kan je ook de oogst wat spreiden, al worden weken verschil bij planten dagen verschil bij oogsten.... 14-3-2020 tuinbonen in een andere behuizing. Deze past beter in de vensterbank en ze passen beter in elkaar als je ze niet gebruikt. 21-3-2019 nieuwe tuinboontjes geplant en de oude gaan goed: (Ik zet altijd stokjes, hier een wit buisje, waarschijnlijk om verschillende soorten of zaaitijden aan te geven. # 7-4-2019 tuinbonen, prei en peulen/ erwten in hun nieuwe behuizing. dan kan ik mooi de platte bak voor wat anders gebruiken: Zelfde Blogdatum: 30-4- 2019, een warmer voorjaar geeft bloei: Tweede lichting op dezelfde dag: 14-5-2019 toppen tegen luis: Links: 30-5-2019: De andere tuinbonen: 25-6-2019: De twee soorten zijn samen klaar: Edited January 5, 2021 by Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 6, 2021 Author Share Posted January 6, 2021 Geweldig Patrijs, zo heb ik een mooi overzicht en vooral het begin is voor mij erg belangrijk. Die planten allen lijken mij voor mij heel gunstig om in te beginnen, zijn ze niet te diep voor het al te snel ontwikkelen van de penwortel? Weet jij nog welke de twee soorten zijn die je op de laatste foto hebt gezet? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Citaat moestuinforum 17 feb. 2019: Monica en Vada in bakken gelegd om binnen te kiemen. Raapsteeltjes op de volle grond gezaaid. Sla van onder de lichtbak naar de kas verhuisd. Jij had in 2019 15 maart gezaaid buiten zag ik. Maar jij zit ook niet aan de kust dus later beginnen en eerder eindigen...... De Monica en? Voor de tweede soort moet ik even kijken of ik nog een naam heb, soms heb ik eigen gewonnen zaad en omdat het uiteindelijk allemaal in hetzelfde gat gaat zet ik er soms geen namen bij.😲 Meestal heb ik ook witkokend naast bruinkokend, Dus drie maal wit of witkiem. Ik dacht dat ik in '19 drie maal wit had. Je weet het verschil tussen wit en bruinkokend wel als connaisseuse ? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 (edited) Ik koop veel van mijn zaad bij Garant. Die hebben de beste prijs/ kwaliteit verhouding en als vereniging krijgen we korting. Maar ik ga ook zonder schaamte vreemd als ik wat leuks ergens anders tegenkom. 😍 Zoekresultaten voor: ‘tuinboon’ (garantzaden.nl) De tuinbonen zijn harde groeiers, dus bij het opkweken even opletten dat ze niet te hard gaan en te groot worden. Ook de wortels worden dan te groot/lang en gaan niet meer goed uit elkaar. Het komt vaak echt wel op een week aan. Edited January 6, 2021 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 In 2018 was ik later, maar toen hadden we ineens nog een "winter" in maart: 9 maart 2018: Tuinboon Monica Peul Record Tomaat Moneymaker Roma Peper Cayene Paprika California wonder Ariane De peulen en tuinbonen staan gewoon buiten in het zonnetje te wachten op een buitje en het beloofde zachte weekend. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 6, 2021 Author Share Posted January 6, 2021 Dank. Ik heb nu andere soorten gekocht, ik meen aquadulce en sevilla. Vorig jaar laat gezaaid en bijna niks geoogst..voor tuinbonen was het een rampjaar. Daarom dit jaaranders proberen. 4 uren geleden, Patrijs zei: verschil tussen wit en bruinkokend wel als connaisseuse 😃Bruinkokend hebben meer smaak! Ik ben ook benieuwd of er hier nog meer mensen zijn die de bonen al in de grond hadden in november? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 6, 2021 Share Posted January 6, 2021 Die Sevilla ken ik niet, maar het moet ook een afstammeling van de aquadulce zijn. Fava Beans (or Broad Beans): From haba de Sevilla to Aquadulce (fava-bean.blogspot.com) Hoe ben je daar aan gekomen? Voorlopig zijn de verwachtingen nog twee weken van dit weer, dan is het 20 Jan. Benieuwd of er nog een winter komt. Wanneer ga jij er mee beginnen? Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 6, 2021 Author Share Posted January 6, 2021 Ik wacht nog een paar weken. Je hebt hier een soort Boerengoed, Point Vert heten die winkels, die hebben veel zaden en ook bomen en planten. Toen ik daar laatst tuinbonen ging halen viel me op dat het merk Caillard 2 x duurder was dan die van de PV eigen merk, TerArgile. De eigenaar vertelde dat het dezelfde zaden zijn maar dan in hun goedkopere doosje. En dat veel mensen erin trappen en toch het duurdere doosje nemen met het idee dat het wel beter zal zijn. In ieder geval, daar komen ze vandaan. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
y-cam Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 (edited) Ten huize y-cam ben ik de enige die graag tuinbonen lust (in een risotto vb. ...hmmm ). Ook een heel werk om dubbel te doppen. Dus dit jaar heb ik maar eens geen tuinbonen gezet. Een mens moet zijn prioritieten kennen, nietwaar... Wie weet volgend jaar toch weer wel. Edited January 13, 2021 by y-cam Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Ik leg de tuinbonen eind januari / begin februari in de volle grond. Hangt van het weer af, het moet niet vriezen en liefst een beetje zonnig zijn, want dat tuiniert aangenamer. Ik leg 3 bonen per gat. Zodra ze kiemen, zie ik gelijk of alles gekiemd is of niet. De plekken waar niks is opgekomen leg ik na met nieuwe tuinbonen (ook weer 3 per gat). Heb een paar jaar geleden ook eens tuinbonen eind oktober gelegd (om bonenluis voor te zijn), dit omdat ik dat had gelezen op de website mooiemoestuin. Is bij mij niet voor herhaling vatbaar. De bonen groeien niet eerder uit en zijn ook niet eerder oogstrijp bij mij. Bonenluis heb ik ALTIJD helaas, toppen doe ik niet. Vroeger spoot ik de luizen met een mix van water en afwasmiddel kapot, maar dat doe ik nu niet meer. Nu plet ik de luizen, al vind ik dat wel een goor werk. Spuiten met water/afwasmiddelmix is wel efficienter, dat hoef je 3x te doen en je bent er vanaf, bij het pletten moet je vaker aan de slag. Aquadulce had ik ook geprobeerd, want deze soort zou vorstharder zijn dan de andere tuinboonsoorten (ook gelezen op mooiemoestuin dacht ik). Die ervaring heb ik niet, dus nu heb ik gewoon weer lekkere soorten. Leidse hangers, al heb ik ook een paar andere soorten (Karmazyn bijvoorbeeld) om uit te proberen. Ik hou van grote bonen met een typische tuinbonensmaak en dat is bij Leidse hangers het geval. Eigenlijk wil ik nu wel tuinbonen gaan leggen, maar de grond is bevroren en dat blijft het nog wel even. Niet dat het haast heeft, maar het kriebelt alweer om in de tuin aan de slag te gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 Nog even over het zaaien van de bonen, ik heb nu potgrond en bak binnengehaald en dat kan opwarmen. Zaaien jullie de tuinboon plat of op zijn kant zoals een pompoen zaadje? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 Maar appelvrouw, tuinbonen zaai je niet, die leg je.🤓😉 Ik denk dat het weinig uitmaakt, en dat zegt de expert ook: Expert advice on growing broad beans - GardenFocused.co.uk Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted January 30, 2021 Author Share Posted January 30, 2021 Ha Patrijs, hier in Frankrijk worden ze gezaaid..zeker weten! Merci voor de link! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 30, 2021 Share Posted January 30, 2021 3 Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Ik heb de tuinbonen Aquadulce in oktober gelegd. De oogst van 2020 was volledig verloren gegaan door een invasie van zwarte luis, de struiken waren totaal zwart gekleurd! Toen ik gisteren ging kijken..... weinig hoopvol, de planten waren zeker al 20 cm hoog 🥶 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Zonde! Er wordt inderdaad gezegd dat je tuinbonen ook in oktober kunt leggen. Heb ik ook eens gedaan. Ze zijn dan wel verder in de groei, maar ook veel gevoeliger voor vorst. Dus dat doe ik ook niet meer. Gelukkig is het nog vroeg genoeg om opnieuw bij te leggen. De bonenluis heb ik ook elk jaar, maar met toppen (doe ik overigens niet) en het pletten van de luis heb ik wel altijd prima oogsten. Je kunt de luis ook 1x per week (maximaal 3 weken, dan zijn ze weg) met een mengsel van water en afwasmiddel besproeien. Werkt ook goed! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Ik heb de aquadulce expres wat later gelegd, ze stonden een cm of tien hoog. Wel had ik ze bij zaai beschermd tegen rot en nu met glas tegen de kou. Ik ben wel plantjes verloren door de vorst nu, maar voorlopig hoop ik alleen die boontjes waar de sneeuw was weggewaaid. De rest stond onder de sneeuw, nu deels gesmolten. Ik zal van de week nog eens foto's maken en kijken hoe of ze het overleefd hebben. Ik wilde al experimenteren met deze voor mij nieuwe soort, dus deze kou kwam mooi uit. 😉 Lukt het dan zal de oogst zaad zijn voor komend jaar. Eigenlijk wilde ik in de lage kas zaaien, maar daar stonden de pepers nog in in november. Ik hoop dat volgende winter te doen en dan te oogsten voor dat de pepers er in gaan in mei. Foto van de eerste dag kou: De tweede dag lag het onder het glas helemaal vol met stuifsneeuw. Alleen de meest linkse plantjes stonden toen in de wind en daar lag geen sneeuw. De cloches waren toen ook bedekt. De eerste dag was het hier maar net onder nul. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted February 15, 2021 Share Posted February 15, 2021 Ik vind dit heerlijk om te lezen... Hoe iedereen zijn/haar best doet om maar zo vroeg als (niet) mogelijk boontjes te zaaien en het liefst half maart volop tuinbonen gaat oogsten... Wij wachter meestal tot het wat warmer is en het een tijdje minimaal vijf graden is... Bóven nul dus hè... Dat is elk jaar weer gelukt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Er gaat niets boven de eerste verse tuinboontjes uit eigen tuin Roelie, vandaar. Ik heb ze al een tijdje in de kas staan, een bakje vol is bestemd voor de moestuin. Ze staan er 3 cm boven en hebben het weer tot nu toe doorstaan. Zo gauw de bodem weer ontdooid is, gaan ze de grond in. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted February 16, 2021 Share Posted February 16, 2021 Kiek nou! Mijn dappere tuinbonen komen gewoon fris en fruitig onder de sneeuw vandaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 17, 2021 Author Share Posted February 17, 2021 Ziet er super uit! Mijn tuinbonen staan in de kas in een bak te groeien, om op “anti-duif” grootte te komen. Dat duurt nog even en ondertussen kan het bed lekker opwarmen.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted February 18, 2021 Share Posted February 18, 2021 Vandaag tuinbonen gezet. Mooi om te zien hoeveel methodes er wel niet gebruikt worden om straks een lekker tuinboontje op tafel te krijgen. De mijne is toch wel de meest primitieve denk ik. Maar hij voldoet prima. Grond omspitten en sleuven trekken van een paar cm diep. Onderlinge afstand sleuven 80 cm (mag minder maar met deze afstand kun je straks nog makkelijk tussen de planten werken). Tuinbonen in de sleuven laten vallen en sleuven dicht trekken. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 19, 2021 Author Share Posted February 19, 2021 En klaar is Frans. dit zijn de mijne, duif proef voorgezaaid. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted February 19, 2021 Share Posted February 19, 2021 Dit bakje gaat nog wel, dat kan dit weekend de moestuin in. In een afwasteiltje had ik de rest (een veelvoud) van de bonen gehusseld met zaaigrond. Het was de bedoeling om ze na het kiemen in de moestuin uit te planten. Toen kwam de 'winter' en omdat ze al begonnen waren te kiemen, moesten ze die bak uit. Heb ik ze maar links naast het groene bakje in de kasgrond geplant, met de bedoeling ze er later - na de vorst - uit te halen en alsnog naar de moestuin te brengen. Komend weekend gaat het gebeuren. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts