Jump to content

Tuinboon 2021 en verder

appelvrouw

Recommended Posts

Dát heb je mij niet horen zeggen Frans, haha. Was ook gekscherend bedoeld. :classic_wink:

Ik kom net terug van mijn tuinbonenveldje en heb nog wat vergeten toppen geplukt.

De eerste bonen beginnen vorm te krijgen.

• 2 weeks later...

Wat een mooie tuinbonen al!! Ik dacht dit jaar: we eperimenteren eens en laten de natuur zijn gang gaan.... Resultaat: bonen zien meer zwart dan groen door de luizen... Lieveheersbeestjes zijn overwerkt maar krijgen het niet onder controle. Ook veel vliegen die volgens mij op die luizen ook afkomen.  🙈 Achja, nu toppen of dergelijke is toch te laat. Er vorming zich wel al peulen (Die ook meer zwart dan groen zien).

Memo aan mezelf: tuinbonen toppen heeft wel degelijk nut. 😅 

Als je niet te veel planten hebt Je kan je de planten een handje helpen en er even langslopen en met de vingers de luizen doodwrijven.

Je krijgt ze niet allemaal maar die zijn voor de roofinsecten.

Zitten de peulen vol luis dan krijg je kleine en vervormde peulen en bijna geen oogst.

5 uren geleden, rorror zei:

@Frans Zijn dat ook tuinbonen onder dat net, eerste foto?

Klopt. Ik ben dol op tuinbonen al zijn het er dit jaar wel wat veel geworden. Een groot deel gaat na doppen en blancheren de diepvries in. Verder blijven er een aantal planten staan om na afrijpen het zaadgoed voor volgend te gaan leveren. Wat over is gaat naar vrienden en bekenden. 

• Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik heb altijd problemen gehad om tuinbonen struiken te krijgen, meestal bleven het bij korte plantjes met veel luis.

Nu voor het eerst in november aquadulce gezaaid, deze kwamen redelijk vlot op, bleven mooi gedrongen, ondanks een pak sneeuw en andere ellende van de open vlakte, een paar struiken van een meter hoog met tuinbonen! en inmiddels ook luizen maar ook veel lieveheersbeestjes dus ik laat het maar even zo.
Ze zijn oogstklaar. 

Vraag, met zoveel bonen, hoe bewaar je deze zodat ze ook nog lekker blijven? (langere termijn)

Onkruidmanager 1.0

En in tegenstelling tot gewone bonen die na bewaard te zijn in de diepvries bijna niet te eten zijn, smaken de tuinbonen prima. Ik verbouw  ieder jaar veel te veel om vers te eten. De rest gaat de diepvries in of wordt weggegeven. Ook probeer is zaad voor het volgend jaar te oogsten. Dat gaat vaak ook prima.

Ik ga het toch weer eens proberen, tuinbonen invriezen. Als kind heb ik ze, samen met een aantal andere groentes, jarenlang niet gelust als ze ingevroren geweest waren. Maar wie weet valt het mee, zijn de kooktechnieken, kooktijden en rassen nu anders. 

Ik doe ook lekker veel tuinbonen verbouwen. De eerste getopte topjes eet ik soms, de eerste geplukte boontjes lust ik bijna rauw. Maar het meest gaat net als hoekman de vriezer in, wel na 5 minuten blancheren. Dan plat invriezen zodat ik er telkens een 'stukje bonen' af kan breken.

Wat ik ook weleens doe, verse geplukte zaden direct uitzaaien voor een volgende ronde.

Op 17-6-2021 om 13:20, rorror zei:

Even aan hem vragen hoe lang te blancheren en zijn werkwijze. 

Eergisteren het eerste deel van de tuinbonen verwerkt om ingevroren te worden. Ik doe dat op de volgende manier.

tuinboon10.thumb.JPG.0ea4bc984b87d1f71b57641de1ed1eb4.JPG

Op het aanrecht een ketel met de gedopte en gewassen tuinbonen. Verder een huishoudzeef met handvat, een vergiet, en een grote kom. Op het fornuis een ketel met water waarin de bonen geblancheerd worden.

tuinboon11.thumb.JPG.1ae1ed91583dfec7b1f9aa0b7e0bc4be.JPG

Als het water op het fornuis aan de kook is kiep ik er een volle zeef met rauwe tuinbonen in. Zodra het geheel weer aan de kook raakt laat ik de bonen 3 minuten koken (het is een klein soort dus langer blancheren hoeft niet) alvorens ze met de zeef uit het water geschept worden en in de vergiet gedaan. Vergiet met bonen laat ik onder stromend water snel afkoelen.

tuinboon12.thumb.JPG.56cee6641fc2ed28f133ea9ba8638788.JPG

Terwijl de geblancheerde  portie uitlekt in de vergiet raakt het water weer aan de kook en wordt er weer een volle zeef rauwe tuinbonen ingekiept. Nu even in de gaten houden wanneer het geheel weer gaat koken vanwege de 3 minuten blancheertijd terwijl ondertussen de afgekoelde bonen van de vorige sessie in bakjes gedaan worden.

tuinboon13.thumb.JPG.f173799f1efd5b1d40bedc8c17652504.JPG

Op deze wijze gaat het snel en verwerk je in relatief weinig tijd een behoorlijke hoeveelheid bonen. Als laatste handeling nog een stickertje op de doosjes plakken dat de inhoud aangeeft, dekseltjes er op, en invriezen maar.

• Like 2

mooi, doe ik ook, behalve de kuipjes

ik gebruik vrieszakjes die ik in een grote vierkante plastic doos duw; na invriezen haal ik ze er weer uit en heb  dan vierkante pakjes die goed stapelen, etiketje niet nodig want doorzichtig

Bijna dezelfde methode hier, alleen leg ik ze na afkoelen en droogmaken in een grote diepvries zak plat, boontjes naast elkaar. Zakken plat invriezen dus. Nu kan ik zelf bepalen hoe groot of kleine portie ik eraf ga breken om te eten.

Zo ontdooien ze ook sneller dan zo'n klomp bevroren tuinbonen.

Doe ik zo ook met andere vriesgroenten.

• 6 months later...

Vraagje.

Het ras tuinbonen dat ik al jaren teel is Suprifin. Ik ben helemaal tevreden over Suprifin maar ik wil dit jaar ook eens een ander ras proberen. Daarom Oscar besteld,  een tuindersselectie ,  leek me daarom wel interessant.

Is Suprifin al een vrij kleine boon, deze Oscar blijkt wel écht kleinzadig te zijn. Hij is witkokend en ik vond op internet (te laat) dat witkokende rassen niet geschikt zouden zijn voor diepvries. Het velletje schijnt door invriezen namelijk taai te worden.

Heeft iemand ervaring met dit ras en dan vooral op het gebied van bruikbaarheid na invriezen ?  

Tuinboon_Oscar.thumb.JPG.435847b08a3d522058f70b04927f17b0.JPG