Jump to content

Tuinboon 2021 en verder

appelvrouw

Recommended Posts

Bij mijn zijn de tuinbonen sinds een paar dagen uitgeplant, twee rijtjes die al 10 cm hoog zijn. Er komt nog een rijtje gewelde bonen naast die ik onder gaas hou. Nu wordt het hier de aankomende nachten flink koud, -4, -5 zou ik ze nog verder af moeten dekken wat denken jullie? Ik lees dat tuinbonen wel wat vorst kunnen verdragen maar had ze nog nooit zo vroeg zo uitgegroeid in de tuin.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 1 month later...

Het gaat in dit topic om tuinbonen, die wel wat kou kunnen hebben.

Dit in tegenstelling tot sperziebonen die van echte warmte houden, het liefst boven de twintig graden.

Het oude gezegde is dan ook : " (sperzie) Bonen mogen de meimaand niet zien". 

Zaaien vanaf de IJsheiligen bij gunstig weer.

Tuinbonen zijn iets heel anders dan sperzie- en stokbonen.  Die laatste twee verdragen echt geen vorst, zelfs kou vinden ze niks.

Dus niet uitplanten voor half mei. Binnen voorzaaien kan natuurlijk wel.

Tuinbonen worden soms zelfs voor de winter buiten gezaaid en overwinteren op de tuin. Vorst is dus geen probleem, en vroeg zaaien kan.

• 4 weeks later...

De tuinbonen die gebleven zijn na de woelmuisparty in april zijn verder niet meer aangevreten. Nu liggen vast de volgende beesten op de loer. Hebben jullie een bepaald aantal bloemen op de stam als je gaat toppen tegen de luis? 
Enne wie eet hier de toppen? Ik heb er wel eens een omelet meegemaakt dat was apart en ook een soort van lekker😋

Zoek de houtbij!

7D626D59-9E54-4BF1-9AA2-BE03B17F188D.thumb.jpeg.e19c68c77594fb26911ddfd0f396d577.jpeg

Ik top pas bij het zien het zien van de eerste luis.

Je moet ze wel een kansje geven.

De toppen heb ik maar een keer gegeten, we houden niet zo van luis.🤔

Wel gebruikte ik wel eens de eerste hele jonge boontjes.

Bijv. in de tagine.

Maar er staat me ook iets bij van dat ze onrijp niet zo gezond zijn, maar het fijne weet ik er niet meer van.

bij.jpg.33a422a6ac2a9f8964c0bd48e19b4676.jpg

Zit ik er dicht bij?

• Like 1

Ik heb een keer een heel lekker soepje gemaakt van tuinboontoppen, aardappel, ui, knoflook, bouillonblokje, room. 

Oh en mijn planten hebben hun eerste boontjes er al aan zitten. Ik zie ze groeien, het gaat zo hard!

FB_IMG_1621535356404.jpg

• Like 3

Thanks! Patrijs, die topjes natuurlijk knippen vóór de luis hè..
wat het toppen betreft, ik dacht ergens gelezen te hebben dat je na 6 bloemen moet toppen, met of zonder luis. Maar ik kan het niet meer vinden. Arja die soep ga ik proberen..zonder room dat wel.

• Like 1

10 minuten geleden, appelvrouw zei:

na 6 bloemen moet toppen

Dan zou je maar max. 6 boontjes per plant krijgen......

En bij tuinbonen heb ik al veel bloemetjes die niet uitgroeien tot bonen, heel anders als bij bijv. peultjes.

Is het niet nodig, d.w.z. geen luis dan top ik ook niet.

ik top pas als de luis de plant vernielt, daarvoor spuit ik ze een paar keer weg

topjes kort stoven met wat roomboter en bonenkruid is hier favo, en nieuwe aardappeltjes en noten-mosterdblad-krulsla

• Like 1

Ik heb gevonden waar ik het had gelezen over het toppen, het was op de site van Diana’s Mooie Moestuin, en het was na 8 bloemen. Zojuist even gekeken, de eerste babypeulen zetten zich en ik heb bij sommige planten 6 en bij andere 7 bloemen.

Dan top je om de peulen zich goed te laten ontwikkelen.

Bij mij groeien de bloemen in clusters.

De eerste peulen vormen zich. 

De planten zien er goed en gezond uit, alleen wat verwaaid nu.

Ze hebben genoeg eten en drinken en een lage temperatuur wat goed is voor de ontwikkeling van de plant.

Bij te warm komen er geen peulen meer. 

Ik ga (nog) niet toppen. 

Zojuist, Flup zei:

altijd veel bonenluis

Hier soms, maar ik denk dat luis altijd ten koste van de opbrengst gaat.

Vooral bij veel luis, de luis komt dan ook op de (jonge) peulen die niet meer groeien en misvormd worden.

Voorlopig valt het hier erg mee, alleen de munt onder glas in maart had luis, maar misschien is het buiten ook nog gewoon te koud voor luis?

Ik top altijd en heb bijna nooit last van bonenluis. En eet ook altijd de topjes op. Maar ditmaal wacht ik nog met toppen, de planten zijn nog niet de helft van de lengte die ze normaal hebben. Heel onregelmatige en trage groei, bloei te vroeg naar mijn zin. Geen idee hoe het kan. Vermoeden is een te vaste bodem, ik heb niet gespit of gewoeld ditmaal. De gedachte was dat bij voldoende compost dit niet nodig zou zijn.

tuinbonen21.jpg

Op 21-5-2021 om 21:05, Patrijs zei:

Hier soms, maar ik denk dat luis altijd ten koste van de opbrengst gaat.

Vooral bij veel luis, de luis komt dan ook op de (jonge) peulen die niet meer groeien en misvormd worden.

Dat is niet mijn ervaring. Misvormde bonen heb ik nog niet gehad en een mindere opbrengst ook niet. Moet wel zeggen dat ik in het verleden te snel oogstte. Nu wacht ik langer, zodat de bonen nog flink in grootte toenemen. Maar zal het wel in de toekomst gaan vergelijken met toppen. Dit jaar niet, alles groeit nu zo traag, hopelijk is volgend jaar wat beter om dat te gaan testen.

1 uur geleden, HuubvG zei:

Heel onregelmatige en trage groei, bloei te vroeg naar mijn zin.

Mijn ervaring is dat eerst de bloemen komen, daarna gaat de plant nog een eind de lucht in.

Dat zag ik zelfs dit frisse voorjaar bij zowel de Aquadulce als bij Monica en driemaal wit.

De laatste twee beginnen nu pas wat lengte te krijgen, wat niet erg is bij deze wind.

• Like 2

• 2 weeks later...
Op 21-5-2021 om 14:58, appelvrouw zei:

Ik heb gevonden waar ik het had gelezen over het toppen, het was op de site van Diana’s Mooie Moestuin, en het was na 8 bloemen. 

Naar mijn mening zonde om dan al te toppen.

Met alle respect voor Diana maar ze hoeft het niet altijd bij het rechte eind te hebben. Mijn ervaring is dat de plant uiteindelijk zelf bepaalt wanneer het genoeg is. Je zult zien dat ondanks genoeg bloei en de ruime aanwezigheid van hommels en bijen op een gegeven moment de aanzet van nieuwe boontjes stopt.

Dan pas top ik mijn planten tenzij er een te hoge concentratie van de zwarte bonenluis is die zich op biologische wijze (wegwrijven of bespuiten met een water/zeep/spiritus oplossing) niet onder controle laat houden.

Dit jaar was er tot voor kort dankzij de koele en natte meimaand, en daar houdt wel de tuinboon van maar niet de luis, nog geen aanleiding om te toppen. Nu de luizen de laatste dagen duidelijk aanwezig zijn ga ik de planten morgen toppen. Maar ook zonder de aanwezigheid van luis zouden mijn planten momenteel ver genoeg ontwikkeld zijn om getopt te kunnen worden. Toppen doe ik m.b.v. een electrische  (accu)heggenschaar. Op die manier een karweitje van niks. En je houdt er een keurig strak tuinbonenhegje aan over.  🙂 

tuinboon7.thumb.JPG.c259e50fc67c5fb7cfdd0fb60c6e4a84.JPG

tuinboon8.thumb.JPG.2e2974841d65adff0c9041904a54e284.JPG

• Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Zooo, dat ziet er goed uit, Frans! Zelf heb ik iets minder tuinbonen gezaaid, die staan nu ook mooi in de bloei. Helaas ook alweer de eerste bonenluis gezien, dus dat is weer dagelijks mijn controleronde lopen.

Hier al redelijk dikke tuinbonen, ik denk dat we ze binnenkort kunnen eten want het gaat nu hard. 

Ook de eerste luis aangetroffen, één topje van één plant, meteen weggehaald. We bonjouren alle lieveheersbeestjes en hun kroost die kant op en houden de ontwikkelingen in de gaten. 

Allereerst heb ik mijn tuinbonen in rijen gezet, waartussen ikzelf, maar vooral ook de bijen kunnen bewegen. Ik om handmatig te toppen, voorzichtig alleen de toppen eruit nijpen, niet de bloemen/vruchten.

Ik vind de methode van Frans wel erg rigoureus, maar wel begrijpelijk met zo'n lap bonen. Je houdt er vast wel genoeg bonen aan over, ook al heb je een gedeelte gesloopt.