Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zag een reportage hoe ze de nesten vinden. 
Aziatisch vangen en merken, dan kijken hoe snel ze weer terug zijn (op lokmiddel) dan weet je hoe ver het nest is. Dan geef je er eentje een zender en is het een kwestie van volgen. 

Misschien kunnen we ze zo weg krijgen. 

Ik heb gelukkig geen last (klopt af) van de aziatische. Maar zelfs de europese is dit jaar rustig. Er zijn er nog geen 's avonds tegen mijn gezicht gevlogen (koplampje, je schrikt je rot) 

Ik moet ook alle volken bijvoeren. Er is gewoon sinds juli geen dracht meer geweest. 

Overigens openen mijn bijen ook regelmatig cellen. Maar met de laatste behandeling in juli lag de plank toch goed vol met dode mijten. 

• Like 1
Geplaatst:

@RedTomato open cellen kan ook door wasmot komen. Als het door wasmot komt is het vaak in een lijn. Ik heb 24 uur later nog eens de ramen bekeken en er was een hoop geruimd. Ook niet gek als ik de stamboom van de moeder bekijk, dat komt uit selectie op weinig mijten in het broed. Ik zal de afbeeldingen hier toevoegen.

IMG_4122.jpeg

IMG_4121.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Nee, zeker geen wasmot. Is hetzelfde patroon als wat jij hebt. Dus echt op willekeurige plekjes een cel open. 

Was eerst bang dat het wat anders was, maar werd bevestigd door mede-imkers uit de regio. 

• Like 1
  • 4 maanden later ...
Geplaatst:

De dagen worden langer, de imkers onrustig...

Veel van mijn mede imkers hebben al weer gemeld dat ze veel verliezen hadden, ook de mede imkers op de bijenstal, maar het lijkt bij mij goed te gaan.

Helaas is het "gevaar" nog niet geweken, door het warme weer kunnen de dames zo weer een voedsel tekort krijgen.

Mijn ogen jeuken al weer, dus de katjes staan al weer in de bloei op sommige plaatsen. :-(

Nog even geduld en dan worden de dames weer actief.

Ondertussen heb ik me opgegeven voor een cursus voortgezet imkeren, dus ben vanaf 1 Februari ben ik 10 zaterdagen "onder de pannen"

Laat het mooie weer maar komen!

• Like 3
  • 1 maand later ...
Gast bertMu
Geplaatst:

Nieuw jaar, nieuwe naam…

problemen met mijn oude email: spam etc, dus voor een tojd afscheid van genomen.

vandaag de eerste kast bekeken, en die zit er er goed uit!

nog volop honing, ze hebben weinig verbruikt deze winter, en al 4 ramen met broed.

het lijkt erop dat al de 3 volken de winter hebben doorstaan.🎉

gestart met de cursus voortgezet imkeren: leuke groep, en we hebben met een aantal de beurs in Munster bezocht, was een leuke dag.

Geplaatst:

Wat een toeval, ik heb vandaag ook mijn 4 kasten bekeken met dezelfde conclusies. Mooie kleine broednestjes in alle kasten en er wordt druk gevlogen en er komt ook goed veel stuifmeel binnen. Fijn dat ze de winter goed zijn doorgekomen!

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Is er al iemand die een honingkamer erop heeft gezet? 3 van de volken zijn er nog niet aan toe, maar 1 volk heeft al een tjokvolle honingkamer en groeit gestaag dus ik twijfel. Is het niet nog te vroeg?

Geplaatst: (aangepast)

Hier heb hier gisteren op de voorloper een honingkamer gezet. Dit om ruimte te geven en te voorkomen dat ze gaan denken aan zwermen. 
Verwacht niet dat er al honing in komt

aangepast door Martijn
  • Like 1
Geplaatst:

Het grote volk waar ik die honingkamer op wilde zetten heeft hem deze week gekregen. Er zat een broednest van wel 5 ramen breed in en alle ramen bezet met bijen. Gelukkig nog geen zwermcellen (dat was dan wel heel vroeg geweest) dus ik heb een koninginnerooster erop gelegd en daar bovenop een hk met de meeste ramen al uitgebouwd. Zo kunnen ze in ieder geval de honing kwijt want er wordt volop gehaald op deze mooie dagen.

Met het oog op de zwermperiode ook nog maar twee 6ramertjes gemaakt. Nouja, de plankjes op maat gezaagd (veel resthout van een ander projectje gebruikt) en 1 een beetje in elkaar gezet voor de foto.

20250323_205113.thumb.jpg.70b76526f184ee45881fc7eb0bd2be4c.jpg

ik zie overal gezichten in, grappig is dat, nu jij ook 😀

• Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

De volken groeien hard, veel stuifmeel en veel nectar. 1 volk had zelfs al een volle honingkamer. Nog nooit mee gemaakt zo vroeg. Hopelijk eindelijk eens een goed voorjaar na die afgelopen paar jaar die tegen vielen.

IMG_0723.jpeg

IMG_0732.jpeg

IMG_0735.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

<Off topic Wat een prachtig gezicht, vooral die laatste foto! Ik blijf het ongelooflijk vinden hoe deze insecten de cellen met een mathematische precisie kunnen maken.>

• Like 1
Geplaatst:

Mooi hoor! Ik ga dit jaar weer op zoek naar een nieuw volk. Mijn volkje heeft de winter niet overleeft.. toch te weinig voer..

Mocht er iemand een aflegger of een raam met belegde zwermcellen willen delen zou dat fantastisch zijn!

Geplaatst:

Natuurbouw blijft toch het allermooiste, fijn dat het zo goed gaat @MH95. Ik heb nu 2 kasten tussen de kersenbomen staan. Alles staat vol in bloei, komende week eens kijken hoe het met de honing staat, want het zou inderdaad wel heel mooi zijn na de laatste magere jaren!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Lieke, een speeldopje is niet erg. Zolang ze het maar niet gaan beleggen. 
Gelukkig heb ik Buckfast P0 en F1. Deze gaan bij voldoende ruimte niet zwermen. 

Geplaatst:

Nog niks belegd gevonden tot nu toe, maar met de huis/tuin/keukenbijen van mij zal dat niet meer zolang duren gok ik. 1 volk heeft al de 3e honingkamer erop gekregen en de bok waar die kast op staat is nu een beetje aan het doorzakken. Morgen maar eens kijken of ik er een paaltje onder kan zetten want de boel moet natuurlijk niet in elkaar donderen omder al dat gewicht!

Wel al 3 Aziatische hoornaars in de val... dat feest is ook alweer begonnen 😟

Geplaatst:

@MH95 inderdaad heb ik verschillende volken op 1 broedkamer. Niet echt een experiment. Voor mijn Koninginnenteelt heb ik er een aantal op 2 broedkamers. 1 gaat prima en is lekker overzichtelijk. 

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...