Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Startende moestuinierder

Hoeve 1840

Recommended Posts

Hallo, sinds 2 jaar wonen wij op een boerderij waar een vervallen moestuin bij zat. Deze was overwoekerd door bramen. Vorig voorjaar hebben we de meeste bramen uitgegraven en ben ik voorzichtig begonnen met wat planten. We hadden een goede aardappel oogst en ook prei en pompoen ging goed. Voor de rest was ik vooral druk met bramen trekken en slakken vangen. En vergeet de mol niet die een spoor door de moestuin trok. Vreselijk!

Dit jaar heb ik vol goede moed een tuinplan gemaakt en wil ik gaan voorzaaien om een voorsprong op de slakken te hebben. Ik ga lekker neuzen in het forum en zal vast met veel vragen komen.

Welkom hier en sxxs en vooral veel plezier met je moestuin. Want het geeft ons eten maar bovenal ontspanning, plezier en mooie natuur.

Tip, de opgewoelde aarde van de molshopen kun je goed gebruiken als zaaigrond, alle ongedierte is eruit gegeten door de mol😉

~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~

4 uren geleden, Old Rose zei:

Welkom hier en sxxs en vooral veel plezier met je moestuin. Want het geeft ons eten maar bovenal ontspanning, plezier en mooie natuur.

Tip, de opgewoelde aarde van de molshopen kun je goed gebruiken als zaaigrond, alle ongedierte is eruit gegeten door de mol😉

Dank voor de tip!

3 uren geleden, Hoeve 1840 zei:

Nou dank je, ik las dat me die nog wel wat jaren werk bezorgen 🙈

Onze hele tuin was een bramenbende en wilde pruimenbomen. Gewoon ergens beginnen. Ik deed er 4 jaar over om een flinke moestuin te creëren. En heb nog steeds enkele wilde stukken in de tuin, die wel groot is, met wilde bramen die ik elk voorjaar met veel enthousiasme (..) te lijf ga. De natuur is mooi😉🤞🏻

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Oeh wat een leuke plannen! Veel werk, maar geeft zo veel genoegdoening. En je hebt ook al een goede oogst van oa aardappel gehad. Alleen maar leuk!

Veel succes met je ongedierte en bramenbende. Ik kan me ook wel voor mijn kop slaan dat ik vrijwillig zo’n mega prikding in de tuin heb gezet. Die is ook weg en dan al die uitlopers waar je met pech nog jaren tegen aan hikt.

Vooral positief blijven. Tuinieren is goed voor lichaam en geest

Groene groet!

• Thanks 1

Welkom en veel genot met je moestuin. Het is altijd weer mooi om te zien hoe alles groeit en bloeit en vooral te proeven hoe goed het smaakt. Ik heb zelf drie jaar geleden een stuk land met bramen zaaiklaar gemaakt door een woelvork te kopen. Die ziet eruit als een groot uitgevallen greep met drie of vier tanden. Je steekt hem in de grond, trekt hem naar je toe en tilt zo een stuk grond op, waarna je het onkruid of de braamwortels er zo uit kunt schudden. Voordeel is ook dat je de grondlagen niet omkeert en dat je met dit gereedschap nooit meer hoeft te spitten. Bovendien gaat het veel sneller dan spitten. Het is wel de moeite waard om even te zoeken op het internet, want de prijsverschillen zijn behoorlijk. Ik heb de mijne in België gekocht voor de helft van de prijs als bij Vreeken.

Veel plezier.

Ricus.

Bedankt allemaal, we genieten gewoon van alles wat opkomt en de oogst die we krijgen. Werken in de tuin is heerlijk om het hoofd leeg te maken, wat een voorrecht was dat in 2020! Die woelvork had ik inderdaad geleend van mijn schoonouders @ricusg Heel fijn gereedschap! Mede dankzij jullie ga ik vol goede moed het tuinjaar in 🌱