donaldk Geplaatst: 21 maart 2023 Geplaatst: 21 maart 2023 Dus slager is €4,20 per Kilogram. Dan tweemaal transport en al het voer, behuizing, enzovoorts. Hoeveel kosten heb je dan, buiten je eigen energie gerekend? Zo'n ronde baal is wat halve ton hele ton? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Jorieke123 Geplaatst: 28 maart 2023 Auteur Geplaatst: 28 maart 2023 We hebben nog niet echt alle kosten op een rijtje, en gaan het ook zeker niet tot op de euro berekenen want het geeft altijd een wat vertekend beeld omdat we bijv. veel voer al niet eens meerekenen: -het gras wat we al hebben, op land waar we geen kosten van rekenen maar wat natuurlijk wel geld kost, -veel fruit en pompoenen enz. die we gratis krijgen maar wel weer voor moeten rijden -enz. Ook rekenen we de gekochte hekken en het ossenhok niet (helemaal) mee, dat kunnen we sowieso verdelen over vele ossen de komende jaren. En eigen uren noteren we ook niet. Uiteraard proberen we die met een verkoopprijs wel wat te dekken. Zo'n grote hooibaal weegt zo'n 350 kilo zei de boer. De nieuwe ossen doen het goed, ze vreten met zijn 3-en echt in no-time die baal met hooi op joh Gelukkig krijgen we veel peren en gaan we ze van de week naar onze achterste hectare verplaatsen, kunnen ze weer lekker zelf grazen. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 31 maart 2023 Auteur Geplaatst: 31 maart 2023 Uh... Kos aan de verkeerde kant van het ossenhok: We weten niet hoe hij dat heeft gedaan... maar iets verderop zit een deurtje en dat deden we voor hem open en hij wandelde makkelijk terug naar waar hij moest zijn. De andere ossen kregen daar ook peren, dus hij had ook al het gevoel dat hij wat miste 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 6 april 2023 Auteur Geplaatst: 6 april 2023 Ze zijn gek op het fruit wat we steeds krijgen: Vandaag was die enorme hooibaal al zo goed als op! Dit is een foto van gisteren: En dus werd het hoog tijd om naar ons achterste weiland te verhuizen! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Ging dat zo makkelijk? Keurig over het pad? 😊🐄🐄🐄 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 6 april 2023 Auteur Geplaatst: 6 april 2023 Ja, Ossy vond de grindtegels onder het nieuwe hek (en dus haaks op zijn pad) wat vreemd. Maar die andere 2 gingen er makkelijk overheen, dus hij snuffelde er nog wat aan en nam een grote sprong zodat ie ze niet aanraakte en ging de wei in Je zou soms willen dat je alles kon filmen om dat soort momenten vast te leggen 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
donaldk Geplaatst: 6 april 2023 Geplaatst: 6 april 2023 Hoeveel bunder heb je wel niet? En hoeveel heeft een zo'n beefje nodig? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Jorieke123 Geplaatst: 10 april 2023 Auteur Geplaatst: 10 april 2023 We hebben 3 hectare Donald. Of wil je het in Gelderse bunders hebben? Vanmorgen, nog voor mijn ontbijt en koffie, belde Joep. "Ossy staat in het weiland van de buurman!" Zucht... ik kom er aan! Onderweg daar naar toe wat handen oud hooi gepakt, een emmer met wat appels, en ik gooide een emmer groenvoer bij de varkens in omdat die zich anders overal mee gaan lopen bemoeien of iig gaan staan gillen om eten. Gelukkig bleek het Mos, die aan de verkeerde kant van het echt-wel-stevige-stroomdraad-hek stond. Nou ja... ik weet eigenlijk niet of dat wel of niet beter was. Want Mos is niet heel makkelijk, ik mag hem nog niet echt aaien en ik moet op mijn hurken zitten voordat hij een appel van mij aanneemt. Kos is al tammer en Ossy is erg opdringerig en snapt misschien meer van onze hekken en ons gedrag. Mos bleef iig heel geduldig staan wachten op Joep die bezig was met een opening maken in het hek. Maar daarna snapte ie niet waar hij nou doorheen kon, ook al probeerde hij het wel een paar keer. Ik zat te bidden en te smeken en te lokken en lief te praten en appels en hooi en vliertakjes aan te bieden maar nee.... Hij is nog weer een keer helemaal langs het hek op naar voren gelopen, en toen dachten wij dat we hem dan maar via de (rustige) weg over de oprit konden lokken. Maar dat was hem toch te vreemd dus hij hobbelde al weer helemaal terug. We hebben snel een draad gespannen om de andere 2 ossen even uit ons haar te krijgen. EN zodat we het hek langs de grens open konden knippen om een grotere opening te maken. Daarna konden we hem met zijn 2-en duidelijk maken dat hij echt daar heen moest, en toen sjouwde ie zo zijn eigen veld weer in. Poeh! 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 12 april 2023 Auteur Geplaatst: 12 april 2023 Rennennn Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
donaldk Geplaatst: 13 april 2023 Geplaatst: 13 april 2023 De Gelderse ken ik niet, de gehomologiseerde wel, dat was gewoon 1Ha;-) En gebruik je daarvan 2 Ha voor 3 osjes? Afwisselend, 1 Ha tegelijk? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Jorieke123 Geplaatst: 13 april 2023 Auteur Geplaatst: 13 april 2023 1,5 hectare zo ongeveer voor de ossen, een halve daarvan is verdeeld in kleinere stukken waar ook andere dieren kunnen lopen. De ossen maaien dan een keer en dan kunnen de varkens of de kippen het veld verder overhoop halen. En we hebben nu qua hoeveelheid ossen iets een overlap maar het is verder de bedoeling dat er steeds 2 lopen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Anna3 Geplaatst: 13 april 2023 Geplaatst: 13 april 2023 Ze willen natuurlijk dat veel groenere gras bij de buurman Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 mei 2023 Auteur Geplaatst: 10 mei 2023 Nou vanmorgen hebben we Ossy weggebracht. We hadden een week lang vaak geoefend maar vanmorgen was hier iemand voor een klus en dus stond Ossy een beetje op zijn hoede te wezen. Toch ging het gesmeerd, in onze eigen kar met wat appeltjes als lokmiddel. Het ritje naar de slager is erg kort maar best spannend want dwars door het dorp met hobbels en andere weggebruikers enzo... Officieel hebben we nu geen ossen meer op onze naam. Kos & Mos staan niet op ons bedrijfsnummer. Die 2 staan nu weer lekker te grazen in de wei van de vleeskippen, ze stapten tijdens het oefenen trouwens veel makkelijker in de kar dan Ossy. We hebben ze er bij latere oefeningen wel bij weggehouden want die veewagen vond 3 van die bakbeesten wat veel en we konden echt niet hebben dat er wat zou breken of buigen ofzo. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
appelvrouw Geplaatst: 10 mei 2023 Geplaatst: 10 mei 2023 Fijn dat het zo goed gegaan is. En dat de kar het goed hield in het dorp..je moet er niet aan denken dat daar wat mee gebeurd.🤨 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jorieke123 Geplaatst: 12 mei 2023 Auteur Geplaatst: 12 mei 2023 Goh, ik zeg al weken dat Ossy vast niet zo zwaar is als Osbourne toen was. Maar ik krijg net de 'weegbon' in de mail en het gewicht is hetzelfde. Of nou ja, Ossy was 2 kg zwaarder. Maar dat is op het geheel nogal verwaarloosbaar 338 kilo aan de haak. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 19 mei 2023 Auteur Geplaatst: 19 mei 2023 Morgenochtend halen we de helft van het vlees op. Vandaag nog even de auto schoonmaken van binnen zodat we alles netjes kunnen vervoeren (al het vlees is verpakt maar dan nog wil je er geen strootjes of zaagsel op hebben ofzo ) en we zetten een tafel in de kelder zodat het nog een beetje koel is tijdens het samenstellen van de pakketten. Ook hebben we een lege koelkast en een lege vriezer klaarstaan om alles snel te koelen en in te vriezen Mijn zusje komt weer helpen en die bezorgt dan op zondag ook meteen wat bestellingen op haar weg terug naar Utrecht. Joep gooit morgen alle gewichten (die de slager als het goed is weer bij heeft gehouden) in Excel en dan komt daar uit hoeveel er van alles in een pakket gaat. We kunnen niet gewoon die van de vorige keer gebruiken want we hebben nu ook hamburgers laten maken en er blijft een stuk bij de slager voor Nagelholt. Ook heb ik het vakje 'rollade' aangevinkt op de snijlijst... geen idee of dat er 1 of meerdere zullen zijn. Dus al met al verschuiven alle gewichten dan wat. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 19 mei 2023 Geplaatst: 19 mei 2023 Wat een mooi avontuur weer. heb je de vacht van ossy gevraagd en dan looyen en je hebt er mooi weer voor. zou toch een super kleedje zijn! Quote https://www.deblijehoeve.nl/
jootje Geplaatst: 20 mei 2023 Geplaatst: 20 mei 2023 Oohh..leuk, hamburgers en rollade. Zou toch mooi zijn als je zelf een rollade of wat hebt! 😊👍🏻 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2023 Auteur Geplaatst: 20 mei 2023 Zo mensen, dat is toch gewoon weer een enorme hoeveelheid vlees hoor. De slager heeft niet gewogen en opgeschreven hoeveel er van alles is deze keer, dus dat hebben we zelf gedaan ter plekke. Verder ziet het er wel weer mooi uit. Het vlees, maar ook de verpakking en de stickers enz. We hebben nu alleen echt nog wel wat te koop, anders past het van de week (met het gedeelte wat nu nog bij de slager in de vriezer is gestopt) niet in de vrieskist ben ik bang 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 23 mei 2023 Auteur Geplaatst: 23 mei 2023 Vandaag moest ik de rest al ophalen bij de slager want ze zitten krap met vriezerruimte (sja... ) en wij nu ook!! Het paste allemaal echt maar net hoor. @Anna3 had al aangeboden dat er ook wel iets in hun vriezer zou passen als dat nodig zou zijn, maar dat was (net!) niet nodig. Elk hoekje en gaatje zit volgepropt, wat het wel iets lastiger maakt om er nog weer wat uit te halen zonder een lawine te veroorzaken. 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 24 mei 2023 Auteur Geplaatst: 24 mei 2023 nou he. Vandaag doen we de 2 nieuwe ossen naar een ander veld. Daar hebben we wat vaste sproeiers geplaatst en er moest nog even schrikdraad omheen. Zodat de ossen de palen niet omduwen. De stroomkabel loopt onder de grond door naar die paal, dus geen bovengrondse struikeldraden! Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorieke123 Geplaatst: 24 mei 2023 Auteur Geplaatst: 24 mei 2023 Dat ging weer gesmeerd, al moeten ze altijd even stoppen bij de varkens om hallo te zeggen 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Nasuada Geplaatst: 24 mei 2023 Geplaatst: 24 mei 2023 Woow wat een berg vlees zeg, hoeveel kilo heb je nog ongeveer? ziet er wel heel mooi uit. Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 26 mei 2023 Auteur Geplaatst: 26 mei 2023 Ossy levert aan vlees een pietsje meer op dan we van Osbourne hadden. Maar het scheelt echt erg weinig. Ook zo'n 260 kilo aan lapjes en plakjes en gehakt en hamburgers en soepbotten. Voor deze groeimaanden hebben we nog 2 vakantievriendjes voor de 2 ossen die we al hadden lopen weer. We hebben vandaag een os en een koe opgehaald bij diezelfde boer hier om de hoek. Zodra het weer kouder gaat worden en het gras minder wordt gaan ze weer terug. Kos&Mos blijven wel gewoon. 4 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.