Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zie: https://www.verenigingafvalbedrijven.nl/nieuws/ook-dit-jaar-geen-landelijke-compostdag

Toch zijn er hier en daar (maar waar?) gemeenten / regio's die iets organiseren.

Zoals in de hele provincie Zeeland. Beetje raar, daar (hier dus): Eens per jaar mag je één zak meenemen, terwijl je het hele jaar door gratis zelf mag scheppen. Zoveel als je wilt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Hier in het noorden is ook niets, maar je kunt wel gewoon bij het afvalverwerkingsbedrijf Renewi gewoon aanhangers vol mooie compost ophalen.

Tegen betaling uiteraard, maar ik vind een grote tandem-as aanhanger vol mét een kop erop voor twee tientjes geen slechte deal.

Ik weet niet hoe ze het precies maken, maar het zit vol wormen en heeft niet dat rare chemische luchtje wat ik wel een bij een ander composteerbedrijf heb geroken.

Geplaatst:

Helaas hier wordt wel volop copost "gemaakt" van tuinafval, maar moet er dubbel en dwars voor betalen. Vaste lasten, per beetje halen betalen en brengen ook. Dus laten we dat maar voor lief, een compostmachine moet ons nu voorzien van compost en zichzelf zo terug verdienen.

Voor ieder die kan halen en de mogelijkheid heeft, vooral doen als de kosten laag zijn of zelfs geen kosten.

Geplaatst:

Ik heb navraag gedaan bij het afvalverwerkingsbedrijf hier, maar compost weggeven doen ze dit jaar inderdaad niet. Jammer. :(

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Bij Renewi, voorheen van Gansewinkel dit jaar ook niet. Je kunt uiteraard wel compost kopen.

Een flinke tandemas aanhanger vol voor twee tientjes.

Wat mij echter steeds meer tegenstaat is het vele plastic dat er vaak in zit.

Geen grote stukken, maar tientallen kleine stukjes, <0,5 mm.

Ik pluk het er zoveel mogelijk uit, maar zou er niet ergens compost te koop zijn waar geen plastic in zit?

Geplaatst:

32 minutes ago, Roelie said:

compost te koop zijn waar geen plastic in zit?

In het najaar en de winter is het minder. Het plastic is van particulieren, mijn buurvrouw stopt bijvoorbeeld altijd een vuilniszak met grasmaaisel in de bak.

Ik heb twee keer compost laten leveren, in de zomer en in november. In november zat er veel minder plastic in, en minder glas, minder kleikorrels etc, omdat er minder tuinafval van particulieren bij zit. In het najaar brengt de gemeente ook bergen bladafval langs , dus ook daarom minder plastic. 

Geplaatst:

Hier in Sappemeer idem. Mooie, schone compost. Binnenkomend materiaal (gratis brengen) wordt streng gecontroleerd, de hopen worden op temperatuur gebracht, gezeefd, omgezet, enzovoorts. Veel mee-gecomposteerd blad en twijgjes, weinig (bijna geen) rotzooi, onkruid(zaad) 0,0. Het gaat over de tuin nog lang mee. Op zo'n landelijke dag schitter ik door afwezigheid, ik haal de boel wel op een rustiger moment op. Dus ik zit er niet mee, mocht de landelijke compostdag niet doorgaan.

Geplaatst: (aangepast)
2 hours ago, Roelie said:

@Jane Doe, hoe gaan ze je dat dan verbieden? Ben benieuwd hoe dit in Duitslang is geregeld.

Dat is verschillend, hier zijn er verschillende regels en wetten. Tuin en keukenafval moet je met de groenafvalkliko afvoeren of als het om grote hoeveelheden gaat laten ophalen.

Wij hebben een gesloten systeem, de JK5100 compostmachine is alleen toegangkelijk om de keukenresten in te doen. Na een maandje is de compost rijp voor gebruik. Natuurlijk hebben wij de sleutels om te openen en de compost er uit te halen.

De Jora trommels geven ook een kruiwagentje kompost per maand, mits je natuurlijk genoeg leukenresten en zo hebt.

Om eerlijk te zijn vindt ik gesloten systemen wel zo fijn, muizen en ratten overlast is er al meer dan genoeg. Hier staan verschillende boxen en de bestreidingsdienst komt regelmatig ze bestreiden. 

Natuurlijk wil de stadt dubbel en dwars meermaald verdienen en de compost verkopen, verdienen er zoveel aan en die betalen leveren zelf hun "compost". Kuipje kost al gauw 5 euro of meer, zal nu vast wel meer zijn geworden. Let wel los niet aangedrukt of met kop, zelf scheppen tillen en doen alleen met betalen een helpende hand het geld aan te pakken. 

aangepast door Jane Doe

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...