Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

beste mensen , ik heb een vraagje.

Is wil proberen zelf zaadlinten te maken van kleine zaadjes.

De reden. het slecht kunnen zien waar je een zaadje neerlegt als ik in de tuin bezig ben. Of de zaadjes komen op een hoopje of zijn nergens meer te vinden.

De manier van wc papier neerleggen is een optie maar dan moet ik nog een vergrootglas mee pakken in de tuin. Zie je het voor je?

Nu dacht ik om van hetzelfde papier linten te knippen voor het kleine zaad die ik In huis wel met het vergrootglas netjes op afstand kan leggen, dan een 2e lint er op maar dan komt de vraag,,, waarmee plak ik die 2 linten aan elkaar. aangezien wc papier erg dun is kun je niet veel lijm gebruiken dacht ik. Hoe pak ik dat aan? is dit te doen, Lekker knus bij de warme kachel zitten prutsen lijkt me wel wat. vr gr Wilma

Geplaatst:

behangplaksel? Lijkt me alleen dat de zaadjes dan waarschijnlijk vast gaan kiemen. Het is dus een kwestie van vlak voor het zaaien het zaaiband maken. Zijn de zaadjes gelijk een beetje voorgekiemd...

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

ik heb diverse filmpjes hierover gezien op you tube, volgens mij doen ze dit met bloem, dit was hem geloof ik:

Het zaad heeft geen tijd om te ontkiemen in dat kleine beetje lijm, het is sneller droog door het papier wat vocht opzuigd

Wouttie

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Ik heb er al gemaakt.

Plakken met rijstlijm.

Best gebruik je Sushi rijst die kleeft al van zichzelf.

Lekker koken tot het een fijne brij is, duurt wel een klein uurtje.

Dan in de blender om eventuele korreltjes alsnog tot pap te malen.

Doe dit in een knijpfles met klein teutje en plakken maar.

Op de plaats waar zaad komt een druppeltje rijstlijm, zaad erin, effe platdrukken met een vinger en een nacht laten drogen.

Ik gebruikte reepjes gesneden van krantenpapier, de lengte plak je met de rijstlijm aan elkaar tot de gewenste lengte.

Het papier is maar 1 laag, erop het geplakt zaadje, komt niet los.

Geplaatst:

heel goed van je Borsalino deze tip. Hier ben ik blij mee. Ja, pillenzaad heb ik ook maar er is niet van alles in pilvorm te krijgen. zo doende de vraag voor lint. Ook voor bloem zaad is lint een uitkomst. groet Wilma

Geplaatst:

kruidje en woutti ook jullie bedankt maar met behangplak zou ik dus moeten wachten tot het zaaitijd is. En ik wilde het juist van de winter lekker bij de kachel gaan doen.groetjes Wilma

Geplaatst:
Ik was aan het denken om in een verstuivertje de lijm te doen....of heeft dat nadelen?

Rijstlijm is zo dik en plakkerig, dat verstuift niet.

Ik deed een druppel op de plaats op het lint, en drukte met een plakkerige vinger een zaadje in de druppel, zit rotsvast.

Geplaatst:

Echt hè Nicolette,(geen idee hoe oud jij bent) maar ik dacht dat als je ouder wordt je meer tijd krijgt..Ja je kan op vakantie als anderen moeten werken..eigenlijk heb ik niet eens tijd voor vakantie

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Leuk idee eigenlijk, maar veel werk denk ik.

Zat te denken

Ik werk bij een koffiebranderij.

Hier worden ook pads gemaakt.

Daar blijven van die grote dubbele vellen filterpapier over met uiteraard een rondje eruit.

Zal eens vragen of ik er wat van mee mag nemen, en uit proberen.

Is misschien ook handig om bv aardappelen te poten, zo'n vel( enige meters lang en breed) uitspreiden over de grond en dan gaten maken in de rondjes. Afstand is dan exact gelijk overal, papier vergaat op den duur.

Helpt misschien ook wel tegen onkruid

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Wilma heb je nog deze zaadlinten gemaakt en gebruikt? Ik ga ze misschien ook wel maken, ik had dit jaar gekocht wortellint, daar was ik erg tevreden over.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

appelvrouw, en de andere geinteresseerden,

ik ben er niet toe gekomen om de linten te maken.

had al sushi rijst gekocht om te plakken

reden;

afgelopen seizoen zijn we niet zo veel in ons buitenverblijf geweest door omstandigheden,dus op de koude grond is er weinig gekweekt

wel veel op mijn vaste huisadres

daar gebruikte ik een verscheidenheid aan potten waar ik alle soorten groenten in zaaide.

t gemak hiervan was, klein zaad b v peentjes e d kon ik aan tafel zittend nog mooi in t potje deponeren zonder lint ,dus zo doende.

soms heb je plannen , en die komen niet altijd uit zoals je gedacht heb.

• 11 years later...
Geplaatst: (aangepast)

Dit topic is al heel wat jaren geleden; verder geen resultaten in zoekveld over zaailinten maken. Misschien kan het weer actueel worden op deze manier.

Ik ben namelijk wel benieuwd of er zijn die hiermee iets doen? En welke zaden dan?

Ini's Moestuin heeft het er over in haar laatste video, met een vergelijkbare werkwijze als hierboven.

aangepast door Vlietzicht

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Waar ben je sneller mee: zaailint maken of uitdunnen… ik weet het wel. 😉 

Daarnaast is mijn ervaring met zaailinten die ik gekocht heb dat het kiemen nogal onregelmatig is en dat je dus gaten in je rijen krijgt. Ga je weer dubbele rijen maken dan is het erg duur en moet je ook weer uitdunnen. Kortom, niks voor mij die linten.

Geplaatst:

@Tanja65 inderdaad, radijs en meiknolletjes lijkt me wel aardig hiermee. Zijn geen grote bedden, wel gespreide teelt, dus goed voor te bereiden. Maar misschien blijft het wel in het idealenpotje voor later gebruik 😉

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Ik doe alleen wortel met zaailinten. Radijs, bosui en raapjes doe ik a la Dowding door middel van multi sowing.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst: (aangepast)
Op 7-2-2024 om 22:26, Vlietzicht zei:

@Tanja65 inderdaad, radijs en meiknolletjes lijkt me wel aardig hiermee. Zijn geen grote bedden, wel gespreide teelt, dus goed voor te bereiden. Maar misschien blijft het wel in het idealenpotje voor later gebruik 😉

Misschien heb je mijn post elders inmiddels gelezen. Maar ik heb een middagje zaailinten staan maken van diverse soorten radijs, en ben van plan elke week of om de week enkele zaailinten te planten. Misschien heb ik dan eindelijk elke week een bosje radijs in plaats van een paar keer een lawine. 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...