Jump to content

Perzik en abrikoos als leivorm. Hoe?

AshaiRey

Recommended Posts

Ik ben al een paar jaar met zaailingen in de weer om te leren om een perzik en abrikoos als leivorm op te kweken maar de resultaten zijn nog niet bevredigend.

Op houtwal.be heb ik ooit een een artikel gelezen dat je een perzik als een leiboom kan houden maar deze bloeien hoofdzakelijk op nieuw hout dus een leivorm erin houden gaat niet makkelijk worden. Heeft iemand hier wat ervaring mee?

Groetjes,

Bram

Uit een zaailing een leiboom opkweken : dan heb je wel Jobs geduld nodig. Ik weet niet precies hoe ze dat doen. Meestal enten boomkwekers  takken op  onderstammen . Je zou kunnen vragen bij een fruitkweker  hoe hij dat doet . Uit  een zaailing opkweken lijkt me vrij zinloos (sorry) omdat dat te lang duurt en geen garantie hebt op succes 

Yuras, jij hebt toch goede ervaring met het opkweken van perziken uit pit waarbij je ook lekkere vruchten krijgt?

Perzik als leivorm wordt vaak waaiervorm toegepast omdat hierin gemakkelijker verjongingssnoei toegepast kan worden.

@ Roland

Dat doe ik (nog?) niet, leivorm. Wel, Wim (windindewilgen) heeft alle perziken en abrikozen in zijn kas in leivorm. Opzicht, het is genoeg paar knoppen laten blijven op de nieuwe scheuten om flink van oogst hebben. Zeker, als hij weer opendag organiseert, wel heel handig om naar Lelystad te reizen... Mijn mening... 😳

• Like 1

On 3/25/2021 at 10:43 AM, Heleen1963 said:

Uit een zaailing een leiboom opkweken : dan heb je wel Jobs geduld nodig. Ik weet niet precies hoe ze dat doen. Meestal enten boomkwekers  takken op  onderstammen . Je zou kunnen vragen bij een fruitkweker  hoe hij dat doet . Uit  een zaailing opkweken lijkt me vrij zinloos (sorry) omdat dat te lang duurt en geen garantie hebt op succes 

Nou nee, het is iets anders. Ik had een hoop zaailingen speciaal gedaan om mee te experimenteren. Deze hadden toch al veel last van krul dus ik had ze toch niet bewaard. Met zulk materiaal is het experimenteren met snoei geen prijzige bezigheid.

Ik heb eigenlijk nog nooit een lei perzik of abrikoos gezien. Alleen een korte beschrijving voor een perzik op houtwal.be

Groetjes,

Bram

Als je wil experimenteren dan zou je de UFO snoei kunnen testen. Deze snoeitechniek passen ze normaal bij kersen toe.

https://www.growingproduce.com/fruits/stone-fruit/cherry-training-systems-from-traditional-to-transformative/

Voordeel is dat je de verticale takken welke de vruchten dragen op nieuw hout om de paar jaar terug kunt snoeien om vervangers te kweken.

Edited by Roland

Op mijn website staat bij de blog snoei ook een beschrijving van palmet.  Ook met uitleg over valkuilen bij het maken van een perzik palmet. Perzik kan goed als palmet maar je moet wel een beetje opletten. Abrikoos is helemaal probleemloos door de overdadige aanwezigheid van slapende knoppen, perzik veel minder.

Voordeel van palmet is de overzichtelijke groei en simpele snoei. Ik gebruik vaak de elec heggenschaar, bovendien kun je er ruimte mee winnen of er een afscheiding mee maken.

Zie website, proeftuin en daarna blogs.

• Like 2

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl