AshaiRey Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Ik ben al een paar jaar met zaailingen in de weer om te leren om een perzik en abrikoos als leivorm op te kweken maar de resultaten zijn nog niet bevredigend. Op houtwal.be heb ik ooit een een artikel gelezen dat je een perzik als een leiboom kan houden maar deze bloeien hoofdzakelijk op nieuw hout dus een leivorm erin houden gaat niet makkelijk worden. Heeft iemand hier wat ervaring mee? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Uit een zaailing een leiboom opkweken : dan heb je wel Jobs geduld nodig. Ik weet niet precies hoe ze dat doen. Meestal enten boomkwekers takken op onderstammen . Je zou kunnen vragen bij een fruitkweker hoe hij dat doet . Uit een zaailing opkweken lijkt me vrij zinloos (sorry) omdat dat te lang duurt en geen garantie hebt op succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 4 hours ago, AshaiRey said: Heeft iemand hier wat ervaring mee? https://www.moestuinforum.nl/profile/5464-windindewilgen/ Deze persoon heeft heeel veeel ervaring met lei perziken en abrikozen. Super leerzaam... 👍👍 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Yuras, jij hebt toch goede ervaring met het opkweken van perziken uit pit waarbij je ook lekkere vruchten krijgt? Perzik als leivorm wordt vaak waaiervorm toegepast omdat hierin gemakkelijker verjongingssnoei toegepast kan worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yuras Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 @ Roland Dat doe ik (nog?) niet, leivorm. Wel, Wim (windindewilgen) heeft alle perziken en abrikozen in zijn kas in leivorm. Opzicht, het is genoeg paar knoppen laten blijven op de nieuwe scheuten om flink van oogst hebben. Zeker, als hij weer opendag organiseert, wel heel handig om naar Lelystad te reizen... Mijn mening... 😳 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted March 29, 2021 Author Share Posted March 29, 2021 On 3/25/2021 at 10:43 AM, Heleen1963 said: Uit een zaailing een leiboom opkweken : dan heb je wel Jobs geduld nodig. Ik weet niet precies hoe ze dat doen. Meestal enten boomkwekers takken op onderstammen . Je zou kunnen vragen bij een fruitkweker hoe hij dat doet . Uit een zaailing opkweken lijkt me vrij zinloos (sorry) omdat dat te lang duurt en geen garantie hebt op succes Nou nee, het is iets anders. Ik had een hoop zaailingen speciaal gedaan om mee te experimenteren. Deze hadden toch al veel last van krul dus ik had ze toch niet bewaard. Met zulk materiaal is het experimenteren met snoei geen prijzige bezigheid. Ik heb eigenlijk nog nooit een lei perzik of abrikoos gezien. Alleen een korte beschrijving voor een perzik op houtwal.be Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted March 29, 2021 Author Share Posted March 29, 2021 Ja, wat meer instructie of het hoe en wat om zo'n waaiervorm erin te krijgen zou mooi zijn. @windindewilgen Zou je hier iets over kunnen zeggen hoe dit aan te pakken? Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Het boekje van J.M. Freriks, de teelt van leifruitbomen, geeft veel informatie. Uitgegeven door Stichting in Arcadië. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 (edited) Als je wil experimenteren dan zou je de UFO snoei kunnen testen. Deze snoeitechniek passen ze normaal bij kersen toe. https://www.growingproduce.com/fruits/stone-fruit/cherry-training-systems-from-traditional-to-transformative/ Voordeel is dat je de verticale takken welke de vruchten dragen op nieuw hout om de paar jaar terug kunt snoeien om vervangers te kweken. Edited March 29, 2021 by Roland Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Op mijn website staat bij de blog snoei ook een beschrijving van palmet. Ook met uitleg over valkuilen bij het maken van een perzik palmet. Perzik kan goed als palmet maar je moet wel een beetje opletten. Abrikoos is helemaal probleemloos door de overdadige aanwezigheid van slapende knoppen, perzik veel minder. Voordeel van palmet is de overzichtelijke groei en simpele snoei. Ik gebruik vaak de elec heggenschaar, bovendien kun je er ruimte mee winnen of er een afscheiding mee maken. Zie website, proeftuin en daarna blogs. 2 Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
windindewilgen Posted March 29, 2021 Share Posted March 29, 2021 Je hebt ook nog de klassieke waaier maar dat is behoorlijk arbeids intensief. En je kan geen heggenschaar gebruiken😀. Quote Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop . De kleinste met de grootste keuze. http://www.windindewilgen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
AshaiRey Posted March 30, 2021 Author Share Posted March 30, 2021 @Roland Bedankt voor de link @windindewilgen Bedankt Wim, ik ga de pagina eens opzoeken Quote Groetjes,Bram Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts