appelvrouw Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Het lijkt nog zover weg..we moeten de herfst nog afsluiten,de winter beginnen, en dan: 2012!Ondanks het blog begin ik dit jaar ook hier mijn seizoen, gesteld als ik ben geraakt op jullie tips en meeleven. Ik heb dus twee moestuinen, een vooraan bij het huis, en een in de boomgaard die 60 meter verder aan t eind van de tuin begint.In de tuin vooraan staat ook de kas, er is een kruidentuintje en enkele bloemperken, een amandel, kweepeer en een goudrenet. In de boomgaard staan drie kersen, een abrikoos, vier mirabellen, een conferance en een poire de prêtre, twee victoriapruimen, een onbekende pruim ( o als eieren zo groot) een groene reine claude en 5 appelbomen. Veel van de bomen zijn nog klein, alleen de meeste appels en enkele mirabellen zijn 10 jaar oud. De victoriapruimen zijn altijd ziek en geven zelden vruchten. Hier een foto van de net gefreesde "voortuin" ( in de achtertuin dus ) We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 1, 2011 Author Share Posted December 1, 2011 Voordat er gefreesd werd hebben we eerst enkele kruiwagens half verteerde stalmest opgebracht..de mest was van het voorjaar. Ook heb ik eerst een handvol paardenbloemen uitgestoken en opnieuw teruggezet toen Lie klaar was met frezen. Ik heb de paardenbloemen op 3 cm va de wortel afgesneden, diep teruggezet en afgedekt met een lange bak zonder gaatjes en bloempotten waarvan ik de gaatjes heb dichtgemaakt met een stukje karton. daar weer een steen op. Ik hoop dat het werkt.Het was wel een beetje "kleiën". We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 Heel leuk eigenlijk om bewust paardebloem op plant rij te zetten, als molsla toch ga je ze nu eten ?Ik ben paardebloem door stroop en jam zowiezoveel meer gaan waarderen. Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sonnee Posted December 1, 2011 Share Posted December 1, 2011 hee, wat een leuk idee inderdaad, ik denk dat als je de bloem er uit blijft halen het verder ook prima blijft groeien en je niet direct verspreiding in de hand werkt...leuk, ga ik denk ik ook maar eens doen , dankjewel voor het idee Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 1, 2011 Author Share Posted December 1, 2011 Ja het zouden kropjes molsla moeten worden in maart ongeveer. Die snij je natuurlijk af en dan kan je hetzelfde nog een keer doen ( zo heb ik gelezen) tot 3 x toe. dan zou je het uitzaaien ook niet hebben. Maar dat helpt bij mij toch niet, want mijn tuin is een zee van madeliefjes en paardenbloemen in het voorjaar. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 3, 2011 Author Share Posted December 3, 2011 Bij het opruimen van mijn foto`s kwam ik deze foto tegen..speciaal voor Jorieke! Genomen op het volkstuincomplex van Jooze ( waar ik vroeger ook een tuin had). Ik heb zo`n spijt dat mijn bloemenlaarzen die lek waren geraakt de prullenbak in zijn gegaan.(Ik had ze nog wel van mijn moedertje gehad...)Gooi dus niet weg die laarzen maar geef ze een tweede leven! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 3, 2011 Share Posted December 3, 2011 Leuk idee! Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olive Posted December 4, 2011 Share Posted December 4, 2011 Hihi, ik heb een boek van Alys Fowler waarin ze je vooral aanmoedigt om van alles plantenbakjes te maken en zoveel mogelijk te recycelen. Daarbij schrijft ze wel: Aub geen oude laarzen en wcpotten! Maar ik vind die vrolijke laarsjes wel erg grappig hoor. Ik wil bij de Sligro/Macro van die grote blikken van olijfolie hebben als potten. Moeten we wel heel veel olijfolie consumeren alleen. If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 4, 2011 Share Posted December 4, 2011 @Olive, vraag eens bij de Chinees, of kijk bij de achteringang van zo'n restaurant! Daar hebben wij er ook een paar gevonden. Helaas roesten ze wel snel. Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
wouttie75 Posted December 4, 2011 Share Posted December 4, 2011 dan moet je die plastic nasi bakjes nemen van de chinees ! Die roesten niet en je kunt er makkelijk in zaaien ! People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 Ha, ik wist niet dat ze bij de Chinees met olijfolie koken.Op een camping zag ik in het najaar een trap die vol stond met potten afrikaantjes..het waren geen potten maar oude emaillen pannen, een erg leuk gezicht. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 (edited) Geïnspireerd door Denis denk ik er ook aan een kweeklijst te maken, maar dat vind ik nog niet zo gemakkelijk. Ik heb mede dank zij de carroussel en veel geruil erg veel zaden, waar ik ook veel van ga uitproberen..maar ik weet niet of ik alles ga zaaien.Hier een poging: Vruchtgroenten: pompoen ButternutHokkaidoSpagettiGuatamalan BlueChestnut BushFutsu BlackUchi-KuriSiamAustralian ButterLagenaria extra long dipperValencino Meloen charentaisKomkommersDivaChinese slangenKomkommer Wesley B. (?) Paprika Numex conquistadorBarancioBlue JayRode puntparika Theo PostJubilanska( ik mis nog de oranje snack) peperHot waxLittle elfChinese 5 colorAji Brazilian pumpkinCayenneJalapeño Fooled YouAji DulceBlack PeruTomaten een keuze uit:Coeur de BoeufBlauwe tomaat OsuTomaat BlueberryAllonges des AndesPersimmon GeelGreen ZebraThumbling TomBlack PrinceHarbringerMontserratTomate NoirAmber colouredMalakhi tovaya ShkatulkaGreen GrapeVerna OrangeBlack and Red BoarZuckertraubeMatinaPick-a-tomAuberginesFenguyanRosa BiancaKermit Tomaten in volgorde van belangrijkheid en afhankelijk van de hoeveelheid grote plastic potten waar ik aan kan komen..ik zet in ieder geval 4 Coeur de Boeufs, voor mij dé tomaat met een enorme opbrengst en heerlijke smaak. ook de blauwe tomaat voor de gekkigheid, de Green zebra en Black prince voor de smaak en zo verder Edited March 2, 2012 by Guest We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 (edited) Bladgewassen SlaRadicchio Palla Rossa PrecoceRouge grenobloiseVeldsla VitGele Australische snijslaArctic KingMeikoninginKlein Duimpje slaLittle gemFranse slamix met o.a. St. AntoineMesclun (Misticanza) Quarttro stagioneInsalata MistaMolsslaRucola AndijvieAndijvie nr.5Frisee andijvie SpinazieNores Type NoormanAmsterdams Reuzenblad PosteleinZomerWinter SnijbietGewone groeneVerte a Carde Blanche 3 PaksoiTaisai Raapsteeltjes Bolster Knolvenkel Florence Edited December 4, 2011 by Guest We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 (edited) PeulvruchtenTuinbonenLeidse hangernog een soort ( weet de naam nog niet..krijg ik nog per post)nog een soort PeulenDelikettNorliDoperwtWieringer witte langstro Nog een soort SperziebonenSlabonen preludeMelissaChinese boonNog een soortRode siersnijboon Wesley B..(Naam Wesley?) DroogbonenRunner Bean Lady DiSt Secrement ( ik denk dat dat jullie heilig boontje is, ik maak wel een foto)St. Fiacre ( witte half en heel droogboon, speciaal voor de cassoulet) LinzenPuy Edited December 4, 2011 by Guest We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 Koolsoorten en Uisoorten: Eeuwig moesBrcolli Nine StarBoerenkool ( ik koop meestal de plantjes op de markt) UIEgyptische uiBosuitjes White LisbonSjalotteGrisOignon Echalion ZébruneStutgarter RiesenPrei winterreusKnoflook Biowinkel We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted December 4, 2011 Share Posted December 4, 2011 Leuk dat je de Wieringer witte langstro gaat telen! Je hebt haar zeker uit de carcoussel?Dit erwtje is eeuwen lang hier op Wieringen geteeld, vooral voor de VOC schepen in de 17de en 18de eeuw. Maar ze is vorige eeuw zo goed als verdwenen, maar sinds een paar jaar wordt ze weer op sommige plekken verkocht. Maar is nog steeds erg zeldzaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 (edited) WortelgewassenRadijs halflange Rode GrootwitpuntRiesen von AspernRamenas IntratuinRamenas Ronde ZwarteRadijs Pink lady Slipper WortelenRote Riesen 2Winterwortel de ColmarWortel Amsterdam 2Wortelen ChantenayPastinaak ( naam komt nog) BietenRegalaCylindra type halflangeDi ChioggiaKogel 2 RaapjesRouge Plat HativeWitte raapjes sneeuwbalSchorseneer uit Blijde doos (soortnaam?) Koolrabi uit Blijde doos (soortnaam?) Edited December 4, 2011 by Guest We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 Leuk dat je de Wieringer witte langstro gaat telen! Je hebt haar zeker uit de carcoussel?Dit erwtje is eeuwen lang hier op Wieringen geteeld, vooral voor de VOC schepen in de 17de en 18de eeuw. Maar ze is vorige eeuw zo goed als verdwenen, maar sinds een paar jaar wordt ze weer op sommige plekken verkocht. Maar is nog steeds erg zeldzaam. Ja dat zag ik op het zakje(inderdaad uit de doos) en ik heb er op internet nog even wat over opgezocht. Het is net als met de St Fiacre van hier (witte droogboon) een plaatselijke zeldzaamheid. Ik hoop dat de teelt lukt ik heb maar 3 erwtjes We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted December 4, 2011 Share Posted December 4, 2011 Oke, als je wilt wil ik ook wel wat Wieringer bonen sturen. Een leuk droogboontje met dezelfde geschiedenis als de Wieringer erwt En verder is er nog een Wieringer erwt, maar die is denk ik uitgestorven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 Dank je wel Dennis. Misschien een volgend jaar, dit jaar wil ik me vooral richten op de verschillende tuinbonen en erwten. Daarom zocht ik van allerlei soorten wat zaaigoed, om eens te kijken welke soorten het hier het beste doen. Het zijn de groentes die ik het liefst in mijn vriezer heb, en ik ben een megafan van tuinbonen. Mijn buren en dorpsgenoten kweken geen tuinbonen, die ze nogal minachtend "die Italiaanse boon"...noemen.. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 (edited) KruidenkeukenkruidenDille ( eigen zaad, ik weet soort niet eer)Basilicum GenoveseBasilicum SlabladigeBasilicum Dark OpalBasilicum Siam QueenBasilicum (eigen zaad)Basilicum Vert FinSelderij Gewone Snij (Bolster)Koriander(Bolster)Kervel CommunAnijs (Bolster)Fenegriek (Bolster)venkel ( Bolster)Echte Franse Tijm ( Blijde Doos)Grove Rode Bieslook (Blijde Doos)Platte PeterselieKrul Peterselievaste BonenkruidBronzen venkelLavasGewone SalieMajoraanHangende RozemarijnGewone RozemarijnHyssopKleine Pimpernel Kruiden voor o.a. kruidenthee en andere Hekserij Absint Alsem (Bolster)Arnica montanaAardbei muntAppel muntBergamot muntMarokkaanse muntWol muntCalendula Officinalis ( Bolster)Bonte citroentijmGewone citroentijmGrijsbonte citroentijmWitte lavendelGewone LavendelAgastache Lavendel Haze Edited March 23, 2012 by Guest We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted December 4, 2011 Author Share Posted December 4, 2011 Kleinfruit AardbeienFrau Mieze SchindlerMount OmeiNova GenteGariguetteAardbei Jos ( naam Jos?)Aardbei vriend Jos ( Naam Jos? )Aardbei Jeanne FrambozenHerfstframboosFramboos Jos ( Jos?)Framboos JeanneFramboos Franse variëteit BessenBlauwe bes Bluetta Aalbes Witte ParelAalbes Rosa SportZwarte Bes Franse variëteitKruisbes Hinnonmaki GulKruisbes Hinnonmaki Röt Aronia Melanocarpa "Viking" Hazelnoot Rode Zeller Laag/kruipende Kweepeer Jet Trail\Japanse wijnbes We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 zozo! dat is een prachtige lijst zeg! ik las rode bieslook...bestaat die? die wil ik ook! waar kan ik die halen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 Dat is de welsh onion toch?:http://www.denieuwetuin.be/112-vaste-groenten-3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted December 5, 2011 Share Posted December 5, 2011 De rode is niet vast... de welsh union wel. Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts