Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Het landje van Jet 2012


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Volgens mij is het de hommel. Maar goed. En die niet groene orchidee, die volle parasiet, dat kunnen er meerdere zijn , Ik heb ze in het dal onder naaldbomen staan en zal een andere zijn ,deze zal meer volle zon staan , en waarschijnlijk die, die op hazelaar parasiteert. Klaver kan ook, en ik geloof nog zo wat. De klavervreter is wat algemener. Maar die Hommel is zeldzaam hoor ! Nog nooit in het echt gezien.

 

mooi allemaal he ? wat een rijkdom ( vogelnestje ziet er echt anders uit )

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn idee van thijmbremraap is puur 'whishful thinking' het zal uiteindelijk wel om de klavervreter gaan...

 

en...we bespreken je komst nog wel

 

 

och krisis...ga je enge dingen doen?

 

zweefvliegen is leuk, echt waar! zelfs met mijn hoogtevrees zat ik te genieten! maar doen ze dat ook op ameland?

parachutespringen doen ze geloof ik wel. in ieder geval op één van de eilanden...

wildwaterkanoeen is ook erg leuk maar hier best wel onmogelijk vanwege het gebrek aan bergen. zeekanoeen kan wél....

ik ben benieuwd wat je uiteindelijk gaat doen! houd ons op de hoogte

als mijn dochter 18 wordt dan ga ik met haar parachutespringen...ik zie er nu al tegen op! brrr ze krijgen me ZEKER nooit zo gek om te bungee springen. met je hoofd naar beneden! mooi niet! ik ben niet helemaal bezopen! verkeerd om bungee jumpen (zoals in zo'n bol op de kermis) is wel weer grappig...

ik heb best al veel gekke en 'gevaarlijke' dingen gedaan maar juist díe twee lijken me verschrikkelijk...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb werkelijk geen idee, mijn antwoord dat het de wespenorchis is, was aan de hand

van de geplaatste foto.

O, Greetje, ik was niet helemaal duidelijk, ik bedoelde de orchidee van ZilverHarry..die hij had uitgegraven.

 

Wat "mijn"orchidee betreft, ja Bit, de hommel lijkt me ook de beste optie, zo ook de klavervreter ( ik heb daar klavers) maar ik ga aankomend jaar met boek de orchideeën nog eens goed bekijken.

 

Eva, ik heb geen flauw idee wat dochterlief voor mij in petto heeft. Zelf is ze gelukkig ook niet zo`n Indiana Jones, maar je weet maar nooit wat het lieve kind zich in haar hoofd haalt. Alles wat van de aarde af is vind ik verschrikkelijk, het kano-varen nog het minst erg..(ik kan goed zwemmen)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Even geen internet, maar buiten kom ik ook niet..de laatste dagen is het vies, nat, koud, modderig en winderig. Ik ren alleen de tuin in om peterselie te pakken of wat sla uit de kas te halen. Morgen ga ik maar eens beginnen met voorzaaien van paprika`s en pepers!

Van de drie paprika`s die ik naar binnen heb gehaald leeft er een en die ziet er ook goed uit, de rest is zieltogend tot dood..

In de kas doen de aardbeitjes van Hans het goed in hun potjes, zodra het ietsje voorjaar wordt, en de tuin niet alleen maar uit klei bestaat zet ik ze op hun vaste plekje.

Verder ben ik bezig woelmuizen naar achteren te jagen door middel van sterretjesbommetjes..ik weet nog niet of dat helemaal lukt, maar de kleinzonen vinden het prachtig!!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen internet, geen telefoon, geen tv, en regelmatig geen elektriciteit

 

783_93f249acb25ce066f7193e7c91418908.jpg

 

de rivier stroomt zwaar over en de bomen liggen om...het stormde gisteren vreselijk, en ik zit binnen nagel te bijten omdat ik wat wil doen! Ons kleine riviertje is veranderd een een groot meer, ik hoop op vorst, misschien kunnen we dan eens schaatsen hier

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie weet gaat t er nog van komen. Lijkt me wel gezellig zo'n schaatsmeertje in de buurt te hebben. Als er meerderen op af komen kun je er altijd nog een 'koek & zopie' hutje neerzetten en wat verdienen

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb eigenlijk geen idee Dat deel achter mijn tuin is een landgoed, met inderdaad agrarisch gebied.

Aansluitend aan mijn tuin, die houtwal met metershoge kastanjebomen, en daarachter zit een weiland.

En er staat ook een boerderij.

Binnenkort de eigenaar toch maar eens aan de jas trekken.

Doordat ik bijna geen zon meer heb (tuin op het zuiden) heb ik dus

ergens anders een moestuin gehuurd, is natuurlijk van de zotte.

Maar van mijn groente kwam de voorgaande jaren weinig van terecht.

En nu ik die andere moestuin heb , zie ik gewoon wat zon doet met je gewassen qua gezondheid ,opbrengst en oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je inlogt op je gemeente (of ff bellen) kun je zien (handig als je je kadastraal nr. weet) welke bestemming jouw tuin en de omliggende percelen hebben. Je kunt ook zien of die bomen eventueel beschermd dorps- of stadsgezicht zijn(dan zagen ze ze niet om)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook zo'n bomen achter mijn achtertuin (op het zuiden). De bomen zijn van de gemeente en lopen langs een pad. Die gaan dus niet weg. Wel groeien ze iedere keer hoger. Helaas dacht ik dat ze hun uiteindelijke hoogte al hadden bereikt toen we het huis kochten . Gelukkig is de voortuin redelijk groot en in de zomer zeer zonnig.

 

Dit jaar ga ik eens kijken wat er zoal op de plaatsen die nog net half-schaduw zijn wil groeien als ik het een beetje bemest - in de achtertuin bedoel ik.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoop voor je dat al het bomengeweld en waterteveel en nagelgebijt een beetje voorbij is....alleen internet doet t nog niet op dit moment bij jou volgens mij....maar vast weer voor moestuindag aanbreekt

 

Tomaten in volgorde van belangrijkheid en afhankelijk van de hoeveelheid grote plastic potten waar ik aan kan komen..

 

Ik kan er een aantal voor je "regelen" zie topic grote-planten-emmers-t3671.html

Interesse?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds geen internet en dat kan nog wel een tijdje duren ( zie ook mijn blog)

 

Ondertussen heb ik pepers en paprika`s gezaaid ( of heb ik dat al gemeld), stekjes van een lekkere witte druif gemaakt en van de gojibes.

Ik de tuin kom ik verder niet veel, er staan vette plassen op mijn gazon, en ( in ieder geval in een deel van de tuin) het woelmuisprobleem wordt aan die kant van de tuin vanzelf opgelost..ik zag een woelmuisgat waar het water uit opborrelt als een nw bron..daar zijn geen woelers meer

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol

bij mij in de tuin was het ook flink nat en ik hoopte dat 'mijn' woelmuizen verhuist waren...

niet dus. ze hebben een droger stuk gevonden...onder mijn blauwe bessen struikjes!

 

O dat is echt erg!

Bij mij heeft een hele sterke woelmuis zich uit een plastic val gevreten...sick.

 

En nog steeeeeeeeds geen internet. Ik loop hier behoorlijk te mopperen op die provider...Franse slag en zo

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hebben van geen internet levert wel veel tijd op voor de tuin..vooral nu de dagen weer wat gaan lengen.

Zo was ik gisteren plots tot half zes buiten! We zagen aan de kant van de voorste moestuin het opschot van hazelaars, kardinaalsmuts en kornoelje weg zodat er straks wat meer zon op de groente komt. Het gezaagde spul gaat op de drie takkenwallen. In de nacht heeft het hier flink gevroren, -9 maar overdag kan je prima met een bodywarmer aan werken en een koppie koffie buiten drinken. In de kas was het vanmiddag 21 graden.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tjonge tjonge....die hebben behoorlijk zitten knagen....Zo zie je maar dat moedertje natuur een antwoord heeft op alles....kunststoffen wordt gegeten door marters...(hier ook weer de auto stilgevallen afgelopen weken )

 

Hier zijn ze beschermd en ik heb er jaren terug ook eens eentje op de vliering gehad....een kabaal snachts van hun geren en gesleep....niet meer normaal!....heb m gevangen en in t bos uitgezet....wel mooie beesten en schreeuwen dat ze kunnen net zo als een varken...heel hoog( hij zat nl tegen het plafond in de garage en buurman had toen een strop om hem te pakken en in een kooi te stoppen....maar de vlucht van plafond richting kooi ging vergezeld met een oorverdovend geluid!)

 

Buurman zei dat ze nogal honkvast zijn en hij was benieuwd of de marter nog terug zou komen.....heb m niet meer gezien(de marter dan he?! )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dit was duidelijk een klein muisje..dat zie je aan de tandspoortjes. Ongelofelijk scherpe tandjes denk ik, een supermuis zonder hoogtevrees want dit stukje draad zat net onder de nok.

De steenmarters afvangen ga ik wel doen volgend jaar. Eerst eens een kooi zien te regelen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

:oops: had t dus fout gelezen....dacht dat er stond niet van een muis....

 

Je had gelijk..het stond er niet duidelijk, ik heb het aangepast.

 

Lie is hard bezig om in een van de ruimtes beneden een voorraadkamer voor mij te maken. Achter de a.s. "inmaakkeuken" zijn twee kamertjes gebouwd. De een had als doel voorraadhok, in de andere komt op den duur de wasmachine en de vriezer te staan.

Omdat ik graag die keuken in gebruik zou willen nemen is Lie nu begonnen aan de achterkant: met die kamertjes.

Deze ruimtes zitten voor iets meer dan de helft onder de grond en zijn in de zomer dan ook lekker koel.

Eerst de muren uithakken en herstellen, hij heeft er ook meteen twee ontluchtingspijpjes ingemaakt. De muren zijn uit 1790 ongeveer en de voegen zijn van klei met stro enz.

Daarna heeft hij de twee andere muren die van grijs gasbetonsteen zijn ingesmeerd met een spulletje en dan gestuukt. Nu gaat er een laag over het beton heen, morgen de lijm en dan komen er tegels ( wij hebben jaren bij tegelbedrijven hun oude overschotten opgehaald, en maken daar dan in minder belangrijke ruimtes vloeren mee). Als de vloer erop zit moeten we eens bedenken hoe we de voorraad daar gaan bewaren. ideeën buiten het maken van planken op staanders hebben we nog niet echt.

 

We willen er de aardappels en potten jam en andere inmaak gaan bewaren. Misschien ook kolen en op den duur witlof.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ouders hebben een tijd lang planken op gestapelde bakstenen gehad (voor mijn tijd).

 

---------------------------------------------------------------

m m m

m m m

m m m

---------------------------------------------------------------

m m m

m m m

m m m

---------------------------------------------------------------

m m m

 

Nou zie ik toch net dat de mmm dicht bij elkaar zijn geslopen. Die horen links in het midden en rechts te staan. De html vindt dit niet goed, denk ik. Kunnen jullie je het verbeelden?

aangepast door Gast

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...