Jump to content

Het landje van Jet 2012

appelvrouw

Recommended Posts

Nee joh das zonde nu heb je mogelijk een beetje vol potje, ik wacht de blijdedoos af en als ze op zijn gaan ze op verlanglijst, rood slaat toch op blad en niet op bloem van de bieslook?

Players only love you when they're playing.

Nee joh das zonde nu heb je mogelijk een beetje vol potje, ik wacht de blijdedoos af en als ze op zijn gaan ze op verlanglijst, rood slaat toch op blad en niet op bloem van de bieslook?

Nou dit is hem: ik zie nergens rood...: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Allium_lusitanicum.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Jee, dat is een flinke lijst met soorten zeg!

Toen ik je foto's zag van dat "onkruid" (paardenbloem) dat je zo netjes uit de tuin haalt en ergens anders op een rijtje plant, vroeg ik me af wat je in hemelsnaam aan het doen was! Ik vind het zelf vreselijke planten en krijg ze zelden met wortel en al helemaal uit de grond. Maar toen las ik in je bericht dat je het blad kunt eten. Grappig zeg! Heb ik nooit geweten. Eet je straks nou het blad (dat je er nu vanaf gehaald hebt) of groeit er een ander soort blad uit dat eetbaar is? (Afbeeldingen op Google laten ook lichtgroene/witte blaadjes zien.)

Goed, ik trok net mijn wenkbrauwen op, maar dat deed ik ook toen ik voor het eerst las over paardenbloemjam. Resultaat is nu wel dat ik hier potten met de jam heb staan die iedereen lekker vind, dus wie weet zien de buren mij volgend jaar ook wel dat "onkruid" uit de tuin halen om ergens anders weer voorzichtig terug te planten!

Molsla is volgens mij(en corrigeer me aub als ik het mis heb) het gewone blad van de paardenbloem, maar dan gebleekt en zodoende minder bitter dan het groene blad. Het heet zo omdat het vroeger in molshopen werd gevonden, die woelden de paardenbloem om waardoor de jonge blaadjes onder kwamen te liggen.

Het wordt veel in luxe restaurants geserveerd. Het heeft een ietwat bittere smaak, maar ik vind het wel lekker. Overigens kun je de wortels van de paardenbloem ook eten. De jam/stroop ben ik heel benieuwd naar want dat betekend dus dat je de hele plant kunt gebruiken en het dus eigelijk het ultieme moestuinplantje is.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

de nieuwetuin zegt toch het volgende over deze plant (nee Jorieke je krijgt je zaad niet terug )

(Allium lusitanicum) Vergelijkbaar met de welsh onion; tot 60 cm hoge reuze bieslook of pijpui met onderaan een dieprode tint. Tweejarig tot vast.

Edited by Guest

Players only love you when they're playing.

Hans,Dennis,Jorieke, we gaan het gewoon proberen en merken het dan in de volgende jaren. Hier kan het goed vriezen, dus als ie niet echt vast is komt hij niet meer terug.

Olive bedankt voor de uitleg over de paardenbloemensla. Het is inderdaad zo dat het gebleekte blad minder sterk bitter is als het groene blad, en zelfs erg smakelijk;een beetje vergelijkbaar met frisée sla, je gebruikt daar ook dezelfde dressings voor. je kan het zaaien, paardenbloemen uitsteken en herplaatsen of gewoon een bergje aarde over een paardebloem mikken.

Ik maak ook wijn van de paardenbloemen uit eigen tuin..superplantje!!

Tomaten in volgorde van belangrijkheid en afhankelijk van de hoeveelheid grote plastic potten waar ik aan kan komen..

Een kennis van me gaat naar de frituur en vraagt de lege mayonaise emmers, moet je alleen gaatjes in maken.

Het heeft hier zo verschrikkelijk hard geregend dat ik weinig in de tuin kan doen..overal waar ik loop bij/rond de achterste moestuin zak ik weg in een woelmuisgang. De aarde is sowieso erg zacht hier als hij doorweekt is en er is hier eergisteren 60 cm water per m2 gevallen.

Het werk dat ik daar nog wil/moet verzetten is:

de rode klaver afmaaien,

de aspergestengels van de oude asperge afknippen en die van de nieuwe wil ik nog wat kortwieken.

Verder staat er nog veldsla tussen de twee aspergebedden, die wil ik weghalen, een beetje een verlaging in de lengte harken tussen die twee bedden en die "geul" opvullen met koeienmest van het afgelopen voorjaar. Zo doet mijn buurman dat en die heeft altijd heel veel asperges

Ook moet ik nog de bonenrekken opruimen, en een rabarberplant opgraven..die heb ik uitgeput dit jaar en hij mag op de compost.

Hoogste tijd dat ik aan mijn wisselteelt plan begin ook.

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...