Jump to content

Het landje van Jet 2012

appelvrouw

Recommended Posts

Haha Kruidje, gewoonlijk gaat het in een emmer van de Blokker hoor..maar ik heb ook een mandjestic, voor een mooie foto dan deze keer. Na de foto heb ik de mand weer staan schrobben.

Ik koop ze hier op de rommelmarkt voor 1 euro en stop ze dan vol met rommel die van de ene naar de andere kamer moet..huis is veel te groot.

Van de veldsla heb ik soep gemaakt, ik vond het zelf erg lekker.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Een van de blikvangers in mijn tuin is de kardinaalsmuts, tenminste dat is hij nu, de rest van het jaar is het een onopvallend struikje. Ik heb er wel een stuk of vier in de tuin.

Het is de Wilde kardinaalsmuts(Euonymus europaeus)

Het is een struikje dat van nature voorkomt in de Benelux. De struik is de enige voedselbron voor de larven van de kardinaalsmutsstippelmot (Yponomeuta cagnagella). De wilde kardinaalsmuts bevat dulcitol. voor de eters van deze struik heeft deze stof een grote aantrekkingskracht.

Er zijn verschillende cultivars van de wilde kardinaalsmuts. Het hout is hard en kan gebruikt worden voor breinaalden en klossen, maar ik laat hem gewoon lekker groeien! Soms hangen er echt hele lange webben met de rupsen van die mot in het voorjaar in het boompje, maar in het najaar is hij toch altijd weer mooi!783_ffb63a0c1209675acc1128a89c1ff1a5.jpg

Ik ben van plan om voor planten zoals heemst een apart stuk tuin te maken..planten die je eventueel zou kunnen eten.

Echte heemst (Althaea officinalis) is een plant uit de kaasjeskruidfamilie (Malvaceae).

De plant wordt ongeveer een meter hoog in mijn tuin en is fluweelachtig behaard. Ook de deelvruchten zijn behaard. Heemst bloeit tot in het najaar met bleekroze bloemen.

Het zetmeel met eiwitachtige stoffen dat wordt gevonden in de wortel, werd vroeger gebruikt tijdens het bereiden van marshmellows.

De bladeren van deze plant zijn gekookt eetbaar.

Zelf gebruik van ik dit kruid voorlopig alleen de bloemen die ik droog voor in de kruidenthee, de bloemen lijken wel op die van de stokroos, alleen veel kleiner..

783_55dbbd0d9a2c27730623b7a30c10da35.jpg

Wat een geweldig idee om paardebloem op die manier over te nemen uit het wild, dat moet ik ook proberen! Weer wat minder groente om voor de cavia's te kopen. Overigens vandaag toevallig die 'grove rode bieslook' er gratis bij gekregen bij van der wal. De Red Ninja (geniale naam) en staat idd op de achterkant dat hij elk jaar weer uitloopt vanuit de wortels.

Het landje ligt er nu maar koud bij...

het voorste stuk moestuin dat er zo mooi uit zag nadat het gefreesd was ziet er nu dichtgeslagen uit..je ziet de fijne klei-deeltjes omhoog komen en er blijft water staan in de door de frees gemaakte geulen. het heeft enorm geregend in de dagen dat ik in NL. was, en de rivier die hier 500 meter vandaan is is ook behoorlijk uit zijn oevers getreden. ook de "beek" hier in de tuin stroomt flink, ik hoef er geen blad meer uit te harken, dat is allemaal weggespoeld

De achterste moestuin ligt er nog zo bij als ik hem heb achtergelaten nadat ik de laatste wortelgroente heb geoogst.

Er staat nog klaver op waar ik nog wat mee moet doen ( afmaaien en onderfrezen/spitten?).

Ook moet ik de rekken waar de stokbonen tegenop hebben gegroeid nog verwijderen en schoonmaken.

Verder wil ik de aspergestengels die boven de grond staan nog verder afknippen..heb ik nog steeds niet gedaan

Tussen de asperges oogst ik nog veldsla.

Op de eerste foto vooraan een van de kruisbessen en midden en rechts de asperges.

Rechts achteraan de mesthoop, waar de boer een keer in de twee jaar een berg koeienpoep neergooit, en daarvoor rechts de knotwilgen langs de beek.

Op de tweede foto genomen van de andere kant van de tuin zie je de klaver vooraan..

783_23b123b5557a2ff81cfa8aaa76fa77ed.jpg783_eda80daba95fca34bef5bf7141778d21.jpg

Klaver zou ik inderdaad inspitten, al ben ik zelf bang dat klaver als groenbemester steeds de kop weer opduikt en dan in teeld seizoen best irritant, als mulch zie ik hem meer zitten,

gaaf die houtstapels, jij kan dus eigenlijk als ik zo kijk nog enorm uitbreiden ?

Echt mooi ook waar je zit, als ik daar achterkijk met zo'n mooi uitzicht zonder bebouwing, dan ben ik beetje jaloers

Players only love you when they're playing.

Is dat zo met Klaver? Bah, ik heb hem juist gezaaid om andere steeds opduikende onkruiden ( voornamelijk een soort koolzaad en chenopodes) te onderdrukken.

Nou ja, ik maai hem wel af en ga er dan met de frees overheen, alhoewel ik dan misschien beter al spittend een spa diep die klaver onder de grond kan stoppen. Mijn tuinplan is nog niet klaar, dus ik weet niet wat daar komt..als het aardappels of pompoenen zijn is het geen probleem.

Als je op de eerste foto boven de laatste houtstapel kijkt zie je een schuin oplopen streepje, dat is een ietwat doorgaande weg, een departementaal. daarachter is jachtgebied van een Belgische rijkaard. Ook is daar een hele grote boomgaard van een fransman die de boel met grote hoge hekken heeft omheind..hij heeft er truffels "uitgezaaid" en denkt er rijk van te worden..over tien jaar.

Daarachter ligt weer een landje dat ik als "van mij"beschouw..ik ga er orchideeën zoeken in het voorjaar. het is ook van die truffelman, en omdat hij geen pottenkijkers wil komt er niemand, en mij gedoogt hij...mijn paradijsje.

De foto de andere kant op kijkt over het dorp uit, maar omdat de tuin hoger ligt dan het dorp en de begroeiing zie je vaag wat daken rechts, we zitten aan t einde van het dorp.

De (hier en daar dubbele) houtstapels zijn de houtvoorraad voor een jaar of drie, we stoken ongeveer 20 kuub per jaar..

klinkt hemels

orgideen zoeken....romantisch

en af en toe een truffel

wij zijn ook bezig met een hout kachel, het vlot alleen niet zo met de klus kunsten van mijn wederhelft....

ik heb het eerste hout al verzameld

lijkt me supper, we zijn echte stokkers, op de camping hebben we binnen een avond het hele camperende menigde om ons en ons kampvuur heen gezellig incl een borrel geen avond slaan we over

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

wij zijn ook bezig met een hout kachel, het vlot alleen niet zo met de klus kunsten van mijn wederhelft....

hoe zit het met je eigen klus kunsten? kun je het niet zelf proberen?

echt heel erg leuk hoor!

Ha Eva, denk jij dat Thessa dat er nog bij kan doen?

Zelf ben ik ook geen klusser, dat werkt vanzelf zo, want eigenlijk zou ik het best leuk vinden. Maar met een man met 2 rechterhanden en geen keuken en tuintalenten valt de verdeling al gauw traditioneel uit. Niet dat ik daar bewust voor heb gekozen, integendeel, ik zou immers alles anders doen dan mijn ouders (haha) maar nu het zo is ben ik er tevreden mee. Dat neemt niet weg dat het lastig is afhankelijk te zijn van Lie die de compostbak in elkaar moet zetten, Lie die de deur van de kas nog moet schaven etc...

ja die rol verdeling he....

ik kan best een hoop, maar een nieuwe pijp door een 100 jaar oude schoorsteen maken en daar dan een oude allesbrander op aan sluiten die ook nog eens stuk is.....laat ik hem liever doen, al is het ook voor hem moeilijk, ik denk dat we bij een kachel mannetje aan moeten kloppen....

maar een verkoop karretje in elkaar zetten , iets ophangen, of schilderen of een timmerwerkje red ik hoor, als ik het alleen maar zodat ik niet zo lang hoef te wachten tot man lief het doet en het is zoals ik het wil

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Blij dat jij het opmerkt Eva, bij vrouwen die mopperen over klussendeman denk ik ook altijd,

ga je gang wat houd je tegen

Jet ga je de orchideen dan fotograveren ?

Echt ideaal stukje dat je ook zo rustig zit met rare plannen van de buren lijkt me extra lekker

Players only love you when they're playing.

Het blogje bestaat al hoor, maar ik schrijf er helemaal niet (meer) op. Ideeën en foto`s genoeg..het determineren vind ik al een stuk lastiger en dan nog in het Frans vertalen..geen tijd..drukdruk sinds er zoveel kleinkindjes bij zijn!

http://soldaatje.blogspot.com/

http://paradisfr.blogspot.com/

Prachtig zo'n Blog zeg !! Ik heb net even gekeken naar 'je ' orchideen. De Orchis met de moerasparelmoervlinder is trouwens ook weer een ander soortje he ? : Orchis Pyrimidalis ( Hondskruid ) ( ik schrijf het vast fout nu, zou het voor het goeie de spelling moeten nazoeken ) Lekker he ? zo'n plekkie zo dichtbij.

Hondskruid heb ik een paar jaren achtereen gevonden onderaan mijn helling die ik elk jaar in juli maai. Nu ook al weer een jaar of 2 niet meer teruggezien. Er zal daar bij jou ook best veel 'kleine kever orchis ' staan. Onaanzienlijk groen orchideetje, wat je makkelijk over het hoofd ziet.

Wat doet de boer met dat stukje van jou ? gewoon jaarlijks maaien ? Ooit bos geweest ?

Bij mij op de helling maar 2 soortjes dus. Verderop in het dal ben ik al tot 8 gekomen. Die ( ik dacht "bergnacht - ") nachtorchis ruikt dus idd echt lekker ja. Kan best zijn dat het een ander soortje is ja, want bij mij in het dal groeien ze in vrij diepe schaduw.

Ik besteed heel wat uurtjes in de voorzomer en zomer alleen maar treuzelig slenterend door bos en weiland daar. Super.

Zou me best willen abonneren op je blog , maar snap niks van 'live-feeds' ( ?? )

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...