Jump to content

Assortiments lijst Hans

hansm

Recommended Posts

Ik kies liever voor assortiment lijst ipv moestuinseizoen bijhouden,

vindt ik ook wel handig omdat ik soms warhoofdig ben om een overzichtelijke lijst te hebben.

knollen

Aardamandel (Cyperus esculentus)

Aardkastanje (Bunium bulbocastanum)

Aardpeer (Helianthus tuberosus)

Indianen aardappel (Apios tuberosa)

Chinese Yam (Dioscorea opposita)

Paddestoelen

Shiitake (Lentinula edodus)

Gele oesterzwam (Pleurotus citrinopileatus)

Grijze oesterzwam (Pleurotus ostreatus)

Koningsoesterzwam (Pleurotus eryngii)

Bundelzwam (Pholiota nameko)

Populierenleemhoed (Agrocybe aegerita)

Fluweelpootje (Flammulina velutipes)

Beukenzwam (Hypsizygus tessulatus)

Kammetjesstekelzwam (Hericium corraloides)

Blauwplaat stropharia (Stropharia rugosoannulata)

Kruiden

Appel-Munt/witte-Munt (Mentha suaveolens)

Sinaasappel-Munt (Mentha citrata "'orange'')

Citroen-Munt (Mentha x aquatica citrata)

Aardbei-Munt (Mentha arvensis ""Strawberry"")

Grapefruit-Munt (Mentha x piperata f. citrata)

Bananen-Munt (Mentha arvensis ''Banana'')

Ananas-Munt (Mentha suaveolens "'Ananas"")

Kruize-Munt (Mentha crispa)

Chocolade-Munt (Mentha x piperita "'Chocolate"')

Pepermunt-Munt (Mentha piperita)

Water-Munt (Mentha aquatica)

Marokaanse-Munt (Mentha spicata moroccan)

Lavendel-Munt (Mentha 'Lavande' )

Gember-Munt (Mentha x gracilis variegata)

Basilicum-Munt (Mentha x aquatica)

Eau de Cologne-Munt (Mentha x piperita citrata)

Honing meloen salie (Salvia elegans "'honey melon"')

Zwarte bessen salie (Salvia macrophylla)

Ananas salie (Salvia elegans "'scarlet pineapple"")

Salie (Salvia officinalis)

Oregano tijm (Thymus vulgaris 'Tabor')

Citroenmelisse (Melissa officinalis)

Rood bladige venkel (Foeniculum vulgare ""giant bronze')

Groen bladige venkel (Foeniculum vulgare "'piperitum"')

Aardbei

Fragaria x ananassa 'florence' (laat)

Fragaria x ananassa ''malwina'' (laat)

Fragaria x ananassa ''tago'' (laat)

Fragaria x ananassa "'senga sengana'' (laat)

Fragaria x ananassa ''vima xima'' (laat)

Fragaria x ananassa ''selva'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''evie'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''aromas'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''ostara'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''mrak'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''malling pearl'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''mara des bois'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''rapella'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''malling opal'' (doordrager)

Fragaria x ananassa ''salsa'' (midden)

Fragaria x ananassa ''vimazanta'' (midden)

Fragaria x ananassa ''symphony'' (midden)

Fragaria x ananassa ''maxim'' (midden)

Fragaria x ananassa ''elsanta'' (vroeg)

Fragaria semperflorens ''yellow wonder'' alpen aardbei

Fragaria vesca 'Reine des Vallées'

Fragaria vesca 'Capron Royal' (muskaat aardbei)

Fragaria vesca 'Apricot' (abrikoos aardbei)

Fragaria 'Golden Alpine' (witte bosaardbei)

Fragaria vesca 'Capron framboise"" (framboos aardbei)

Fragaria moschata capron (framboos aardbei)

Fragaria 'Schwarzer Ananas' (zwarte aardbei)

Fragaria mountomei (abrikoos aardbei)

Fragaria ciflorette

Fragaria vivarosa

Uien/Lookachtige vasteplanten

Allium oleraceum- Moeslook

Allium scorodoprasum- Slangenlook

Allium ursinum- Daslook

Allium carinatum-berglook

Allium fistulosum L - Welsh-union

Allium ampeloprasum - Oer prei

Allium fistulosum var. bulbifera - Sintjans ui

Allium schoenoprasum - Bieslook

Allium tuberosum - Knoflookbieslook

Allium fistulosum - Grove Japanse bieslook

Allium vineale - Kraailook

Allium cepa var. viviparium - Egyptische ui

Allium sativum var. ophioscorodon 'Rocambole' - Slangen knoflook

Allium cernuum - Amerikaanse look

Allium vineale 'hair' - sierui

Allium moly 'Jeannine' - Gele look

Allium pskemense - pskemense look

Allium sativum var. ophioscorodon - Spiraalknoflook

Allium triquetrum - Driekantige look

Allium victorialis - Gevlakte look

Edited by Guest

Players only love you when they're playing.

Ja look is een van me favorieten, ze komen overal vandaan maar bv een heel leuk bedrijf wat betreft

bijzonder en zeldzame botanische bollen/knollen is Nijssen je moet hun assortiment (vooral als je van verwilderings bollen houd) maar eens bekijken.

Wat betreft de look zijn er best veel soortjes die vrij gelijk zijn aan bekendere type als oerprei, egyptische ui en bieslook, dus een vaste plant waar je steeds elk jaar opnieuw van kan oogsten.

In land van oorsprong zijn deze voor ons onbekende look soorten veel bekender om te eten.

Jet ik heb de gris ui nog niet in mijn lijstje omdat ik latijnse naam niet kan vinden,

mogelijk omdat gris toch in frans sjalot betekend ? nouja daar ben ik niet zeker van maar mischien weet jij latijnse naam.

Hebben jullie het over de Allium karataviense? (die heeft grijs/blauw blad maar is een sier en kun je, dacht ik, niet eten )

Ik zie geen Allium schoenoprasum op je lijstje....heb ik evt nog wel zaadjes van...is lekker

Jet ik heb de gris ui nog niet in mijn lijstje omdat ik latijnse naam niet kan vinden,

mogelijk omdat gris toch in frans sjalot betekend ? nouja daar ben ik niet zeker van maar mischien weet jij latijnse naam.

Hans ik ga voor je "op snor".. Gris betekend grijs

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geeedee, Allium schoenoprasum staat erop, en nee de Allium karataviense ken ik ook niet als eetbaar

met de griss wordt een frans uitje bedoeld die Jet van buurman gekregen heeft,

(als het een sjalot is zal het zoiets zijn van Allium ascalonicum ........) als je niet kan achterhalen Jet noem ik hem

Allium ascalonicum "FranseJet""

Leuk, die verzamelwoede. De uitjes. Bij mij, ook in Frankrijk, groeit een wild uitje, wisselend in hoeveelheden, maar het staat er al jaren, tussen het gras op het hogere deel van een schrale mergelhelling. Het is daar iets zuurder dan de lagere delen van de helling. Een heel slank hoog uitje ( 50-70 cm ). Bijna niet te herkennen tussen de grassen en de aanwezige kruiden. Ben er ooit mee bezig geweest te achterhalen wat voor uitje dit zou kunnen zijn. Ben er niet uitgekomen. Wel is het zo dat er heel veel nog niet helemaal uitgesponnen wilde uitjes zijn te vinden in Europa.

De plant groeit vanuit de "ui " die eigenlijk nauwelijks in de grond zit. De ui van het vorige seizoen ligt gewoon tussen de steentjes op de grond, en de wortels zijn zeer zichtbaar boven de grond, maar gaan redelijk diep wel. Landklimaat, dus best koud in de winter ( wel meer sneeuw ) en de helling is op het z-w en erg beschut.

Dit uitje ( een heerlijk diep uiensmaakje van het blad, niet groenig van smaak , maar meer naar een zoete knoflook toe. Een iets "vette" smaak dus ) bloeit als bieslook, maar veel dunner van bloemhoofd, en meer rood in kleur. Na de bloei vormen zich kraaltjes die vrij snel vallen ook. 2 -5 kraaltjes per stengel ( 1 stengel per plant ).

Ik weet verder dus eigenlijk niets van dit wilde soortje, laat staan iets van een naam. Als je interesse hebt in wat kraaltjes, moet je me even laten weten in het komende late voorjaar. Neem ik wat voor je mee.

Zou ik heel tof vinden, je hebt wel wilde bieslook.

Je hebt een goede beschrijving maar weet je zeker dat het bovenaan broedbolletjes zijn en geen zaden

Zowiezo erg interesant, ik zal eens zoeken of er lijstje betaat met ondersoorten van de bieslook,

deze lijkt me ook leuk Allium schoenoprasum var. sibericum dat is een Amerikaanse wilde bieslook.

De gewone kraailook ( zo gewoon is die overigens niet ) is het in ieder geval niet, dat had ik al wel uitgezocht ooit. Maar een variant daarop zou wellicht kunnen.

kraaltjes ja. geen zaad.

Wat een aparte lijst, Hans. Zoveel soorten aardbeien/uien enz. Teel je dat nou omdat je het gewoon zo leuk vind om al de verschillen van de diverse soorten te zien? Of heb je een voorliefde voor aardbeien/uien? Vind het wel knap dat als je alles uit elkaar kan houden. Ik heb gewoon aardbeien en uien in mijn tuin, maar wat voor? Geen idee, en zo is het met de meeste groenten. Ik teel ook echt om ervan te eten. Heb je ook wel " gewoon" boontjes/sla/bloemkool enzo? Vroeg het me gewoon af....

Hans kennende is dit pas een klein deel van wat hij heeft, ik denk dat als hij straks klaar is met zijn lijst, dat we wel een pagina of 10 verder zijn!! En nee hij heeft geen mega landgoed, doet ie allemaal op 200m2

(sorry Hans, voel me vandaag erg beroerd en knap altijd een beetje op als ik je kan plagen met je overbevolking! )

Even a broken clock is right twice a day

wat heb jij veel aardbeienplanten. Misschien kan je me helpen welke soort ik moet kopen.

Want ik zou graag een doordragende aarbeiensoort willen kopen maar weet niet welke. Ik ben een enorme zoetekauw .

Alvast bedankt

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Koert tegenwoordig is het 300 m2, verbaasd me niks dat jij de griep hebt , je krijgt wat je verdiend

ik heb al heel lang geen griep gehad

Simone best is even wat eigenschappen te lezen van doordragers dan vindt je altijd wel een dat je denkt das leuk die wil ik.

Op de site van www.kweduivenvoorden.nl vindt je overzichtelijk de kenmerken en kun je eventueel ook kopen mijn aardbeien wat betreft doordragers komen ook daar vandaan.

Jooze, sommige groente spreken me aan en dan vindt ik leuk om daarvan zoveel mogelijk soortjes te verzamelen

die staan dan in 1 groot bed in groepen bij elkaar, zuring vindt ik bv ook leuk.

Is inderdaad wel om de verschillen in plant te kunnen zien, in echt is dat echt pas dat je denkt die plant ken ik,

en bv uien vindt ik de mooiste groep omdat je zoveel heel gekke uien hebt maar fruit is ook plentu aanwezig/bessen , thema strand vindt ik op moment ook leuk gewoon stukje apart in tuin wordt dat zijn allemaal vaste groentes dus dan vindt ik het de moeite,

En ja alle doorsnee dingen probeer ik ook maar dan liefst bv gekke kleur of mix , ik probeer beetje ook mooie moestuin te krijgen en denk dat daarom ook kleine thema groepen mooi is.

En je hebt gelijk soms is een groente gewoon een groente, ik vondt bv verschillende knoflook interesant maar in echt blijkt dat wel heel dicht op elkaar te zitten, tenminste van pootgoed verschillende rassen denk ik nou niet speciaal wat leuk, ziet er gewoon allemaal zelfde uit, ik hou ze nog even op soort maar als in tuin of smaak geen verschil wat echt duidelijk is, en dat vermoed ik, wordt dat gewoon een mix

Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Create New...