Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een vraag over mijn broccoli. Nou ja, meer over de zijscheuten eigenlijk.

De hoofdbloem (of hoe je het ook kan noemen...) hebben we al gegeten en na een tijdje zag ik dat 'ie toch zijscheuten ging maken!!!

Dus allemaal kleine bloempjes erbij....nu keek ik van de week eens goed en hij maakt nog steeds nieuwe roosjes aan. Maar hoe groot moeten die zijscheuten nou zijn om te oogsten?

Ik vind het wel leuk hoor, maar 't is nu denk ik net te weinig om te eten maar als ik te lang wacht gaat er misschien wel weer iets mis...maar groeien die nieuwe ook door net zoals de eerste zijscheuten???

Dat had ik namelijk nergens nog gelezen dat zo'n ding dus na de eerste zijscheuten het ook nog een 2e keer doet...

1221_3dc3a65168cbe47617f1402fb9bb126c.jpg

1221_9467632e1bb2d67c575de1e46dbde1cd.jpg

Geplaatst:

Zoals ze nu op de foto te zien zijn kun je ze oogsten. Mooie roosjes . Er zitten altijd nog zijscheuten aan die nog niet hun maximale grote hebben gehaald maar als je die laat zitten heb je nog minder oogst. De meest kleine laat je natuurlijk wel zitten, die groeien nog door (tenminste als het weer zo blijft als het nu is). En bij gunstig weer zal de plant gewoon door blijven gaan met het produceren van zijscheuten (steeds minder in hoeveelheid en kwaliteit). Overigens zou ik zelf nu alle roosjes oogsten en de plant er uit halen. Het kan nooit meer lang duren of het wordt echt winter.

Belangrijker dan de grote van de broccoli is vooral het op tijd oogsten voordat de bloemknoppen niet opengaan.

Geplaatst:

Thanks!

We gaan deze week de grotere roosjes eruit halen en lekker opeten!

Laat die andere gewoon zitten en ik kijk wel wat er gebeurd!

Vind m'n plant namelijk erg mooi Kan er nog geen afscheid van nemen hoor

Hoe kan je dat zien dat de bloemen open gaan? Is daar een trucje voor om het te herkennen?

Geplaatst:
Hoe kan je dat zien dat de bloemen open gaan? Is daar een trucje voor om het te herkennen?

Ja de groene bloemknopjes verkleuren wat en de bloemknopjes (de individuele en alle knopjes bij elkaar - de broccoli) worden losser. Maar met deze temperatuur verwacht ik niet dat je daar problemen mee zal hebben. Eet smakelijk en het zijn zeker mooie planten

Geplaatst:

Gister hebben we de broccoli gegeten en hij was verrukkelijk! Een dikke 9!

't Was veel te weinig, krap genoeg voor 1 persoon maar we hadden ook nog snijboontjes in de vriezer, karbonaadje en aardappeltjes erbij en we hadden een feestmaaltje!

Heb de hele kleine roosjes laten zitten...ik heb toch de hoop dat die nog groeien en we misschien weer een mini-maaltje hebben. Volgend jaar wil ik toch iets meer broccoli neerzetten...mooie plant, ik vind het heerlijk en het schijnt dat het een van de allergezondste groenten is

Ffies een fotootje erbij...

resized_1221_34604948365af4d06206d1dd6cac129d.jpg

Overigens had ik wel meer broccoli dan dit, dit is mama's bord...die had wat minder genomen maar ik was al begonnen en toen wilde ik nog een foto

Maar 't ziet er lekker uit toch?

Geplaatst:

Dank je 't was ook echt heeeerrrrlijk

Roerbakken??? Dus gewoon de stengels wassen, in stukjes snijden en in de pan gooien?

Hoe lang duurt het voordat het gaar is en misschien een recept suggestie???

We hebben toen wel de bladeren van de rode bieten geroerbakt...gatver wat was dat smerig maar dat kan ook aan de kookkunsten van m'n moeder gelegen hebben hoor

Geplaatst:

Moet je ze dan niet eerst blancheren Geedee, die stelen hebben toch een iets langere garingstijd? Of lukt dat wel zo rauw, ik doe dat wel met roosjes rauw roerbakken met stelen nooit geprobeerd. Ik kook die stelen wel gewoon altijd mee met de roosjes.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Ik doe ze altijd "schijven" op de groenteschaaf...en als ik die weer eens kwijt ben...gewoon met aardappelmesje.

Meestal een mix van wortel, ui, paprika, champignons en knoflook en kruiden naar keuze door maccaroni of rijst...en kip of zo erbij. (als de wortel en ui gaar zijn, is de broccoli dat ook; ik houd wel van een beetje 'beet' dus ze zijn niet "puree"gaar).

Van bloemkool gebruik ik ook alleen de "bloemen" en de steel daarvan gaat ook in schijven

Soms heb ik van allerlei schijfgedoe in de diepvries en mik dat bij een opruimaanval in een groentesoepje.

Geplaatst:

Ik heb onlangs een lekkere broccoliquiche gemaakt:

1 kg broccoli in roosjes snijden en even blancheren in gezouten water,

een soort brokkeldeegje maken van 250g bloem, 2/3 dl olijfolie, 2/3 dl water en een snuifje zout (vond het deeg wat droog en heb iets meer water gebruikt),

een ingevette taartvorm bekleden met het deeg,

voor de vulling 4 eieren, 500g plattekaas, wat tijm, peper en zout, schil van 1/2 citroen mengen,

broccoli over de taart verdelen, vulling erover gieten, gemalen kaas over de taart strooien

en alles ongeveer 1 uur bakken op 180°C.

Geplaatst:

Neen, 't was super simpel. Alleen het uitrollen van dat deegje was wat minder - daar was serieus wat macht voor nodig Voor de rest: broccoli blancheren, beetje kaas mengen, alles bijeenkappen en hopla - klaar

Geplaatst:

Voor de Dummies eenvoudig op te lossen door hartige taart deeg van koopmans (?) te nemen (hetzelfde idee als de bladerdeeg uit de diepvries daar ligt het ook naast!)

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Of je gooit de roosjes en steeltjes in een pan met water, knoflook, groentebouillonblokje, pepertje of wat je lekker vind, laten koken, pureren, scheutje room erbij en klaar is je broccolisoep. Koken is gewoon heel veel proberen, niks moeilijks aan.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Leuk hoor al die receptjes

We gaan ze zeker uit proberen! Mams kijkt tegenwoordig naar Rudolph van Veen: De makkelijke maaltijd en ik moet heel eerlijk zeggen dat het een totale verbetering is wat er op mijn bord ligt

Koken is best leuk! We hebben nu zo'n stoompan, gekregen van een vriendin van m'n moeder en het is makkelijk, snel en onwijs lekker! En het schijnt ook dat het gezonder is omdat de vitamientjes beter erin blijven!

Vandaag even mijn broccoli een gelukkig nieuwjaar gewenst

Er zitten meer dan 20 kleine roosjes in!!! Hoop dat ze nog een klein beetje groeien dan is het vast weer een lekker maaltje!

Stel dat het nu gaat vriezen, gaat m'n broccoli kapot dan?

En kan ik ze ook eten als ze nog zo heel ieniemienie zijn

Geplaatst:
... En kan ik ze ook eten als ze nog zo heel ieniemienie zijn
Vast wel. Ik heb broccoli wel eens als spruiten (zeg maar zoals taugé) gegeten. Lekker! Dus ienieminie zou ook moeten lukken.

Alle kolen zijn volgens mij altijd eetbaar, van spruitje tot doorgeschoten. OK, lekker is iets anders, dat moet je zelf maar proberen en een goed recept help wel mee..

Ook in het wild en onkruid kun je lekkere kolen vinden, zie bijv. http://www.soortenbank.nl/zoeken.php?zoekterm=raket&x=0&y=0 . En je kent ook vast wel dat kleine "onkruidje" dat al heel vroeg in het voorjaar hele kleine witte bloempjes maakt; lekker hoor, mmmmmm .

Geplaatst:

Dat wist ik helemaal niet! Hihi hoe moet je dat klaarmaken dan?

Zie het al voor me, wat eten jullie vandaag?

Uhhh nou ik dacht dat we onkruid op het menu hadden staan

Ik geloof dat ik een zakje heb met Broccoli kers?

Dat hoort bij de spruitgroenten, is dat dan gewoon zaad van broccoli?

Ga het zo meteen gelijk in mijn schaaltje zetten, vanmiddag net de sterrenkers helemaal opgegeten

Geplaatst:
... Dat wist ik helemaal niet! Hihi hoe moet je dat klaarmaken dan?
Kan net als sterrenkers en rucola: in de salade of op brood (met kaas en tomaat ). Maar ik denk dat het ook goed door de aardappeltjes, soep of pasta kan.
... Dat hoort bij de spruitgroenten, is dat dan gewoon zaad van broccoli? ...
Ja. Maar zaad voor spruitgroenten verkopen ze meestal in grotere verpakkingen. En ik weet niet of er mooie broccoli's groeien uit dat zaad; dat heb ik nooit geprobeerd.
Geplaatst:

Nou de broccoli kers staat in de vensterbank!

... Dat wist ik helemaal niet! Hihi hoe moet je dat klaarmaken dan?
Kan net als sterrenkers en rucola: in de salade of op brood (met kaas en tomaat ). Maar ik denk dat het ook goed door de aardappeltjes, soep of pasta kan.

Ik bedoelde eigenlijk dat onkruid met die witte bloempjes

Maar lijkt me lekker op een bammetje met kaas en tomaat en een klodder mayonaise en peper en zout dan

Denk dat het iets langer duurt dan sterrenkers maar binnen een dag of 5 vertel ik wel even hoe het smaakte

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...