Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Kloofmes voor aanmaakhoutjes splijten.


Erny

Aanbevolen berichten

Een Kloofmes. :mrgreen:

 

Ooit gezien bij iemand en mogen testen. Geweldige uitvinding. Dacht eigenlijk dat het een uniek antiek ding zou zijn maar... kwam ik er gisteren opeens ergens één online tegen. Na nog wat verder zoeken heb ik er één besteld. :P

https://www.wolfswinkel.nl/search/products/details/24053/flint-spanmesser-aanmaakhout-kloofmes?SearchText=kloofmes&page=1

 

 

aangepast door Erny
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kloofmes lijkt me ideaal.

@Erny: Ik ben heel nieuwsgierig naar jouw testresultaten. Ook met essenhout (zelfs beuken?). En misschien zelfs met het halveren van dikkere blokken essen.

Ben ook benieuwd naar de veiligheid. Je moet immers met je andere hand het hout rechtop houden.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat het er bloedlink uit ziet komt vooral door de persoon die het demonstreert. Als je op de productnaam zoekt kom je andere filmpjes tegen waar het met veel meer beleid gebeurt: hand bovenaan het hout plaatsen ipv aan de zijkant, rustiger en eventueel in stappen door het hout heen. 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@henkg  Heb op mijn tuin alleen Esdoorn, Wilg en Els liggen. Maar dat is nog allemaal vers omgezaagd. En wat oudere Vlier.

En toen ik hem n tijd geleden testte deed ik dat gewoon rustig aan en dat ging geweldig. Als een mes door de boter dus bijna.

 

Die Klovr versie (van het filmpje) bleek dus uitverkocht, niet meer voorhanden te zijn. Vandaar dat ik hem bij Wolfswinkel heb besteld.

En er was nog een veel erger filmpje op YT... brrrr... die man was echt onhandig bezig. :lol:

 

@Jorieke123 Precies! Geen eindeloos gehak met je bijltje meer. :mrgreen:

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Handig ding Erny! :thumbup:

De houtjes met een bijl kloven op een hakblok lijkt mij veel gevaarlijker; met de ene hand de bijl richten en slaan, met de andere hand moet je ook de stam vasthouden.🪓:-o

Je weet nu precies waar het mes terecht komt en je kunt het houtje veilig vasthouden.

Een aardig zelfbouw project lijkt me, want ik zou er een willen maken die in hoogte verstelbaar is, zodat je ook wat langere blokken kunt kloven.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@loes Deze vond ik nogal bibberig

 

 

@HuubvG 

Ja, kijk maar naar deze Eduard (coole gast by the way) Dat ie al zijn vingers nog heeft.

 

Quote

Een aardig zelfbouw project lijkt me, want ik zou er een willen maken die in hoogte verstelbaar is, zodat je ook wat langere blokken kunt kloven.

Zoiets?

 

 

aangepast door Erny
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah, die 'verstelbare' zijn er dus al, die van Steppach lijkt jou bibberig, maar dat valt volgens mij wel mee.

Die Steppach en Knacks zijn al geschikt voor wat langere en kortere houtjes, je ziet het houtje een trapje omhoog gaan om het verder door te snijden.

Het hout wordt gesneden in plaats van gehakt, met behulp van hefboomwerking.

De kracht op het mes is een veelvoud van de kracht die je op het handvat uitoefent.

Het mes gaat zo langzaam dat het niet zo gevaarlijk is als hakken, al gaat dat laatste Eduard wel goed af (heeft hij vaker gedaan...).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-4-2021 om 09:04, HuubvG zei:

die van Steppach lijkt jou bibberig,

Nee, niet het kloofmes is bibberig maar die man die er mee werkt. Tenminste dat vind ik, voel de spanning of het wel goed gaat. ;)

Dat kloofmes is dezelfde als die ik besteld heb Huub. 😎

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam nog twee andere varianten tegen:

 

https://www.youtube.com/watch?v=w9GrN_qt8DQ

https://www.youtube.com/watch?v=hNIf4KEaeZQ

 

De tweede brengt me op een idee:

Hakbijltje, met steel en al- fixeren op een stevige houten plank. Door op de plank aan weerszijden een kort houten balkje te schroeven, zodat er een sleuf ontstaat.

Lijkt me vingerveiliger werken dan meppen met het bijltje zelf.

Goedkope oplossing, al helemaal als je al een bijltje (en een moker) hebt.

 

Misschien dat ik binnenkort / ooit een prototype maak.

Edit: Misschien / ooit is zonet geworden:

20210428_aanmaakhout1.jpg

 

20210428_aanmaakhout2.jpg

 

Knullig 1e prototype, van latten die ik snel kon vinden. Eerst zien of het werkt. Bijltje ligt los in de sleuf.

Werkt wel (I.c.m. een mokertje, niet op de foto's). Materiaalkosten: 0,00 want restjes hout gebruikt.

 

Onderliggende plank moet breder (stuk vlonderplank?), balkjes (nu panlatten) aan de zijkant moeten wat hoger (max 4,5 cm of zo).

Gaat ietsje sneller dan met het bijltje slaan, ook makkelijker, en minstens 2x zo vingerveilig.

Foto 1: Palletplankjes gaan moeiteloos, één tik met de moker is meestal genoeg.

Foto 2: Blokken (essen, heel droog) gaat net wel / net niet. Met zachter en natter hout -maar dat heb ik niet- gaat het misschien iets minder slecht.

Vergeet NIET om direct na splijten het bijltje eruit te halen. Daar wil je niet op trappen, of op vallen.

 

Deze (in een iets betere versie) blijft er wel in, voor palletplankjes. Voor het grotere werk is een echte kloofbijl (geen hakbijl) onmisbaar.

 

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt een beetje aan het hout, ik denk dat we eens moeten testen met vers gezaagd hout. Daar hebben we genoeg van liggen op het moment. Maar gedroogd hout (en dan bedoel ik stukken boom, niet de palletplankjes die ik op de foto liet zien) gaat lastig als het dikker is. We durven niet met ons hele gewicht aan dat ding te gaan hangen en dat is voor dikkere stukken wel nodig ;) En als ergens een noest in zit dan is het ook even lastiger. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, Jorieke123 zei:

En als ergens een noest in zit dan is het ook even lastiger. 

Een noest is een doorn in het oog van de houthakker. Lastig met kloven.

Kwast, weer, noest, knoest. Welk woord best te gebruiken?

Kwast: zo'n los stukje zijtak in een plank.

Noest of knoest: Stukje zijtak, vast in het hout. Waarbij ik 'knoest' het betere woord vind. "Knoesten in het hout geeft noeste arbeid".

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwast_(hout)

En dan zijn er ook nog 'knoestige mannen' (b.v. het type houthakker) ...

 

Terug on topic:

Komende weekeinde (dan is het beter weer) maak ik twee korte filmpjes:

- splijten met het bijltje in de hand

- splijten met een moker, en het bijltje op een plank

 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Het ding blijkt ook leuk 'speelgoed' voor neefjes en nichtjes (leeftijd: +/- 7 t/m 12 jaar), die hebben gisteren een hele berg houtjes gekloofd. De jongste moest er met haar hele lijfje aan gaan hangen maar het ging toch! Ik was bang dat er armpjes of toch zeker vingers tussen zouden komen ofzo maar alles ging goed. :thumbup:

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...