Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Seizoen 2012 Nicolette

Featured Replies

Geplaatst:

2012 is weliswaar nog niet echt begonnen maaar de voorbereidingen wel.

We hebben een extra tuin gehuurd bij de vereniging en de totale oppervlakte van de 2 tuinen is ongeveer 700 m2.

Op allebei de tuinen staat een huisje en op allebei een kasje. Bij de extra tuin gebruiken we het huisje als rommelschuurtje.

Het kasje heeft mijn tuinbuurvrouw in gebruik want de 2e tuin delen we samen. Op beide tuinen hebben we gras met fruitbomen en een beteelbaar stuk van circa 150 m2 dus totaal 300 m2 wat voor groenten gebruikt wordt.

Dit jaar hopen we dan ook een overvloedige oogst te hebben. Wij zijn vooral gek op doperwten dus heerlijk dat we daar meer van kunnen zetten.

Verder kweek ik kruiden in mijn achtertuintje. En spruit ik groenten in mijn vensterbank. Ik heb zin in het nieuwe seizoen maar ik ben nog niet klaar met de 2e tuin. Deze was ernstig verwaarloosd. Ondertussen is er wel al een hoop gedaan maar voor mij mag de vorst nog even wegblijven.

resized_2_68cdd42df005bfae42b1307717dce98d.jpg

1e tuin begin 2011

resized_377_dbe6a08d33059d3e4f2a801024e8c1bd.jpg

1e tuin vanaf het beteelbare stuk begin 2011

resized_377_d600593f6afaf210b48a659322ddf275.jpg

de 2e tuin in decmeber 2011

Geplaatst:

Waanzinnig lekker stukje zeg ! Vertel es, wat zijn de 2 oudere fruchtbomen op foto 1 ?

Beetje zompig ook wel he ? ( net als bij mij ) of is het in het seizoen voldoende ontwaterd ? Wat zijn voor jou de gevolgen van de wat hogere waterstand ? Doe jij de aardbeien op verhoogde bedden ? Zijn er teelten die je ontwijkt ?

Geplaatst:
  • Auteur

wij hadden begin dit jaar problemen met de waterstand omdat het gemaal stuk was. Dat is in de loop van het seizoen gerepareerd. Ondanks dat is het vaak erg nat op het tuincomplex. Daarom kweek ik ook in verhoogde bakken.

Het grote gat op het grasveld was een pruim die verwijderd is. Daar staat nu een kers.

De 2 vruchtbomen zijn hele oude appelboemen. Geven niet echt oogst meer 3 appels per boom zeg maar. Maar ze staan daar heel mooi.

Geplaatst:

Ziet er prachtig en veel uit! Leuk ook om samen een stuk te doen met iemand. En straks lekker veel doperwtjes!

Geplaatst:

Mooie tuinen hoor Nicolette, dat wordt genieten. En die bomen zijn schitterend, wat een silhouetten!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik was ooit verliefd geworden op dit tuintje juist door die bomen

Geplaatst:
  • Auteur

resized_377_b3f561e19ca53be236544d2e05ca2b41.jpg

de tuin in december 2011

resized_377_ab505a69c6d05ed37bf6b4896d9c7358.jpg

een restje snijbiet

resized_377_743190ec5be987e2831e6f248c91406b.jpg

resized_377_28777a78d752f07de389596f10974a4a.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

resized_377_72d5b76c1be7e230023162fce499d60d.jpg

resized_377_54c30bc4eebc1f9bbf420db09065c521.jpg

resized_377_4bb692ad32f62a352c24cccbb4eadacd.jpg

resized_377_3c8fa744481c3c170eb9af4f68064d64.jpg

Geplaatst:

Het ziet er heel erg mooi uit bij je.

Zo'n electriciteitsbuizen ga ik volgend jaar ook gebruiken bij de bosbessen. Dat lijkt me goed te werken.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Wat netjes allemaal Nicolette. En wat een ruimte voor al je groente en fruit. Geweldig!

Good things come in small packages

Geplaatst:

zo wat een ruimte, geweldig hoor!!!

Ben je zeker ook dagelijks te vinden zeker als het hoogseizoen is??

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja ik ben behoorlijk vaak op de tuin. Is maar 5 minuten fietsen van huis. Ik vind het heerlijk om er veel tijd door te brengen

Geplaatst:

Kan ik me goed voorstellen als ik de foto's bekijk.

Good things come in small packages

• 4 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Mijn tuinbuuf was hard aan de gang geweest met de klimop die op de schutting tussen onze tuinen groeit, dus wij vandaag aan onze kant de boel gefatsoeneerd. Ruimde heerlijk op. Kan weer aan de achterkant van mijn kas komen. En ondertussen zat een roodborstje steeds in buurt bang dat wij zijn nestje zouden ontdekken.

Verder 2 rijtjes vroege wortelen in de koudebak gezaait. Mijn seizoen is begonnen zeg maar.

De 2e tuin is al voor een groot gedeelte door mijn tuinbuuf ontgonnen en bekalkt en afgedekt met stro. Die heeft echt hard gewerkt hoor. Wij nu nog de andere helft. Hopelijk blijft mijn rug mee werken. En wordt het ook wat droger want het is nu veel te nat om wat te kunnen doen.

Her en der heb ik nog wel wat klusjes om te doen. De bomen moeten nog gesnoeit de koude bak moet nog verder gewied en bemest worden de potjes uitgezocht en schoongemaakt, de kas een goede poets beurt etc.

Vandaag alweer vol verbazing gezien dat de narcissen op aan het komen zijn en het onkruid net zoals de sla lustig verder groeit.

zou dit weer een milde winter worden met een vroeg voorjaar? Ik hoop het zo

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Alle fruitbomen etc die gesnoeit moesten worden zijn gesnoeit door mijn echtgenoot. Echt super dat het helemaal klaar is. En met mijn 10 jarige dochter heb ik een vierkantemeter tuin gemaakt. Ze was helemaal in haar sas. Ze heeft al wat sla plantjes uitgeplant waar we mooie stolpen overheen hebben gezet. En nog wat veldsla gezaait in een vakje. Ze heeft genoten van het tuintje mooi schoon maken en het spannen van de touwtjes. Het neerzetten van het rekje voor waar haar komkommer gaat komen. En overal staan bordjes bij van wat ze gaat kweken. En het roodborstje was haar vriendje want dat zocht haar steeds op. Heel erg gezellig.

Verder ben ik bezig geweest met de tuin zo mogelijk onkruid vrij houden. Wat dingen geoogst. En hebben we dit weekend wat concretere plannen voor de 2e tuin uitgewerkt. Teveel last van mijn rug nog om daar zelf echt de schop nog in te zetten. Dus dat moet manlief voor me regelen. Gelukkig helpt de tuinbuuf ook en die heeft notabene haar stuk al helemaal af. Zo lief dat ze mij ook nog helpt. Al met al een super weekend op de tuin.

Geplaatst:

Leuk dat roodborstje, zo hebben wij een merel die iedere dag een bad komt nemen in het vogelbadje ,maar je schiet goed op toch?

Geplaatst:
  • Auteur

Het vordert gestaag..... maar als ik niet last van mijn rug had gehad was ik nu al veel verder geweest daar baal ik wel een beetje van. Maar t wordt mooi

Geplaatst:

Geweldig van dat roodborstje joh...wat kan je daarvan genieten.

Wat heb je nog geoogst?

Geplaatst:
  • Auteur

wat we nog hebben staan en af en toe van oogssten: aardperen, knolselderij, peterselie, boerenkool, spruitjes,snijbiet, spinazie, veldsla, rucola, itlaliaanse pluksla, sla (onder glas) prei, bosui (in t najaar gezaait en hoop dat dat binnenkort een groeispurt gaat maken), amerikaanse landcress, watercress, victoriaanse kool, palmkool en winterpostelein. En nog een zak met aardappels waarvan het loof afgelopen week door de vorst is aangetast. Zal binnenkort eens kijken of daar nog piepertjes in te vinden zijn.

Geplaatst:

Best veel! En die Ital pluksla heb je die in de volle grond?

Geplaatst:
  • Auteur

nee die staan in de bak onder het afdakje (zie foto de langwerpige bak aan de linker kant op middelhoogte) daar groeien ze echt als kool, beschut genoeg en blijkbaar kunnen ze tegen lichte vorst. Erg lekker ook. Vooral in combinatie met vers gemaakte pasta.

• 2 weken later...
Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag is mijn man begonnen met het tuinpad eruit halen. Daaronder moet de grond schoongemaakt, zand eronder en opnieuw gelegd. Denk omdat het nu gaat vriezen nog wel even duurt voor het zover is.

Verder heb ik de kas van binnen en buiten de ramen gewassen. Nu nog de rest netjes maken en dan zijn we er weer klaar voor.

Thuis heb ik voorzichtig al wat gezaait maar ik probeer dit jaar iets langer te wachten omdat ik het nog niet kwijt kan op de tuin. Vooral als het nog gaat vriezen. Maar dan heb ik nog een stapel potjes om uit te zoeken en nog mijn tuinplan verder uit te werken.

Onze tuinburen hebben vandaag op onze gezamelijke tuin een heel stuk weer ontgonnen, schoongemaakt en afgedekt met stroo. Ze gaan ontzettend snel. Er ligt nog een grote hoop met wortelen van de heermoes waar ik me vandaag een half uurtje over heb ontfermd. Todat de ouwe rug in protest ging. Blij dat ik me wel even nuttig kon maken. Jammer dat de tuin zo verwaarloosd was daarom hebben we er nu best wel veel werk aan. Maar aan de andere kant kijk ik er halsrijkend naar uit dat het straks allemaal beteeld is.

Geplaatst:
  • Auteur

vandaag heerlijk, rucola en italiaanse pluksla geoogst en ook nog een knolselderij. De Italiaanse pluksla en de rucola maar afgedekt met een plastic kap. Hopelijk is het genoeg tegen de komende vorst. Het staat wel redelijk beschut in de salade bak.

Geplaatst:
  • Auteur

De aardbeien afgedekt met fleece doek, de pomp ingepakt met bubbeltjes plastic , de laurier beschut en de witlof mee naar huis om te forceren.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.