RobO Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 hi de wilg in de dochtertuin moet er wel uit nu; graag een advies om hem weg te halen: kettingzaag? bijl? in stukken? eerst de top? vellen en stukzagen? (allesetende termieten 😁?) Quote
Patrijs Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 (aangepast) Die stomp? Even met de motorzaag. Maar dat zachte hout heb je met een grote beugelzaag ook zo door. Ik zie een oude handzaag liggen. Die zal snel vastlopen in het natte hout. Zo iets dus: Lignum Beugelzaag 910 mm | Westfalia DIY - Altijd handig én voordelig Kan in een keer met een inkeping tegen het vastlopen van de zaag, of in een paar handzame stukken. Ik heb heel wat kuub stammetjes gezaagd met een beugelzaag. Meestal met twee man ( met zware autist tijdens begeleiding). Dat gaat verbazingwekkend snel. 29 april 2021 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
fre3ke Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 (aangepast) Ik vind het er erg gevaarlijk uitzien. De zager en de vallende boom zitten beide in een stukje tuin van 90 graden. Bomen kunnen bij het zagen draaien of van de stomp springen. Zwaartepunt, spanningsverschillen wegens het doorzagen, ik kan het als leek niet inschatten dus ik kan geen advies geven. Als het goed afloopt heb ik wel een tip, namelijk stobbenfrees. Een wilg loopt altijd weer uit op de stomp, weet ik van mijn moeders tuin. Haar kronkelwilg hebben we een paar keer afgezaagd, een paar jaar later stond hij er weer. Het heeft allemaal geen zin als de kluit blijft zitten. Een wilg is echt een probleem, helaas. 29 april 2021 aangepast door fre3ke Quote
Veldjesgraaf Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Jong opschot kun je best vroeg in de groei snoeien, regelmatig weghalen dan stopt ie uiteindelijk Quote
Patrijs Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Zo is het maar net. Regelmatig wegknippen en een mandje vlechten, dit is gelukkig nog maar een kleintje. Quote De moestuin van Patrijs
hoekman Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 In stukken zagen vanaf bovenaf is het meest veilig. De boom helt naar de stenen muur en naar het schuurtje. Met een goede lier zou je nog kunnen overwegen om te vellen richting het tafeltje. Quote
Mellie Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Ik ga ook voor optie van bovenaf. Hebben dat nu al meerdere keren gedaan met een kettingzaag. Wel zo snel. De top vastmaken met een goed stuk touw en dan zagen onder het touw. Touw stevig vasthouden! Denk aan ankerpuntje waar je touw omheen hebt geslagen. En zo steeds verder. Ow ja. En dan de wortels... De stomp zou ik bij gebrek aan stobbefrees ‘inkerven’ met de zaag en dat regelmatig herhalen. 1 Quote
RobO Geplaatst: 29 april 2021 Auteur Geplaatst: 29 april 2021 (aangepast) dank! er is weinig ruimte achter de boom, beugelzaag kan alleen aan de bovenkant, gaan we doen iig de rest met de kettingzaag in stukjes dan maar? elk stuk voorzien van touw en anker tegen opzij vallen? of de top eraf en daarna vellen met twee ankertouwen tegen opzij vallen? dus velkeep aan de voorkant maken voor scharnier, achterkant doorhalen en klein reepje laten staan en omtrekken? 29 april 2021 aangepast door RobO Quote
redzebra Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 Ik heb het een paar keer gedaan met katrol en touw, spie onderaan in boom zagen in de richting waar hij moet vallen katrol goed aanspannen aan ankerpunt dan achterzijde inzagen. Maar soms ook in delen zoals @Mellie zegt, is nog wat veiliger en qua tijd maakt niet zoveel uit met een kettingzaag. Quote
RobO Geplaatst: 29 april 2021 Auteur Geplaatst: 29 april 2021 we willen m schuin uit de hoek laten vallen maar die achterzijde inzagen kan niet in de hoek stukjes dan maar is het handig om de stukken schuin te zagen of plakken beter? Quote
redzebra Geplaatst: 29 april 2021 Geplaatst: 29 april 2021 (aangepast) Dat is te zien wat je met het hout wil doen, als je schuin zaagt kan het natuurlijk maar 1 richting uit, maar niet zo handig om te klieven . Edit: Als dat niks uitmaakt wat je met het hout doet, telkens spietje zagen kant waar het touw spant zoals @Patrijszegt dan komt je zaagblad nooit vast. 29 april 2021 aangepast door redzebra 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 3 mei 2021 Geplaatst: 3 mei 2021 Op 29-4-2021 om 16:09, RobO zei: vellen en stukzagen? En? Zit je al aan het kampvuur? Quote De moestuin van Patrijs
RobO Geplaatst: 4 mei 2021 Auteur Geplaatst: 4 mei 2021 nee, nog niet, is in de planning voor een paar dagen mooi en droog weer in het midden van het land misschien volgende week Quote
aalterse-willy Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Ik denk dat uitgraven nog het beste kan zijn. De wortels vrij maken en afzagen of afsteken. Dan ben je ineens ook van de kluit vanaf. De kluit er uit halen als de stam afgezaagd is word vrij moeilijk en vraagt even veel werk. 1 Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Roelie Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 De boom staat een tikje scheef, maar als je met een kettingzaag werkt en doet zoals het hoort kun je hem precies laten vallen waar je wilt. De kruin is er al af, dus de wind zal er weinig toe doen. Mooie keep aan de voorkant zetten en dan iets boven de keep aan de achterkant inzagen. Kijk anders even op Youtube, daar staan talloze filmpjes over het laten vallen van een boom. 1 Quote
Erny Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Ik ga mee met @Roelie 's plan. Het lijkt erop dat er net genoeg ruimte tussen stam en schuur is om daar bij te kunnen met de kettingzaag. Maar dan wel met een extra touw om de stam te helpen de goede kant op te vallen. En zoals @Mellie zegt: stomp inzagen. Wilg rot snel weg. Wel de uitschieters blijven verwijderen. Quote
spike Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Kan niet goed in schatten hoe lang de boom is 3,5 meter en meer ? Als je hem wil uit graven dan zou ik de stam 1,8 meter lang laten . Dan heb je nog hefboom . Dan kun je makkelijker alles verwijderen . Als je een stronk laat zitten dan ben je nog niet zo maar van de uitschieters af. bij mij staat een wilg naast de sloot waar eigenlijk alleen water in staat bij hoog water. en ik blijf de uitschieters weghalen al meerdere jaren!! Bij omzagen met kettingzaag touw in de top en de juiste kant op trekken als je hem afzaagt . zaag vel instructies husqvarna of via you tube bij om zagen met de hand snoeizaag gebruiken heeft andere vertanding om het verse hout te lossen. Quote
hoekman Geplaatst: 27 mei 2021 Geplaatst: 27 mei 2021 Ik denk dat Robo deze wilg allang heeft gedaan. Of hij heeft echt gewacht op mooi weer. Dan kan het zaterdag. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.