Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hi
de wilg in de dochtertuin moet er wel uit nu;

graag een advies om hem weg te halen: kettingzaag? bijl? in stukken? eerst de top? vellen en stukzagen?

(allesetende termieten 😁?)

IMG-20210429-WA0000.thumb.jpg.0a544b20421659c2434cc3c31ad184d5.jpgIMG-20210429-WA0004.thumb.jpg.c1707eba1704b9dd7114f51feeb3af51.jpgIMG-20210429-WA0007.thumb.jpg.1a2f9011604cb0c54c28e3140ea5094e.jpgIMG-20210429-WA0003.thumb.jpg.80a2e0a52fc28b2254b23c9432cffe02.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Die stomp?

Even met de motorzaag.

Maar dat zachte hout heb je met een grote beugelzaag ook zo door.

Ik zie een oude handzaag liggen. Die zal snel vastlopen in het natte hout.

Zo iets dus:

Lignum Beugelzaag 910 mm | Westfalia DIY - Altijd handig én voordelig

Kan in een keer met een inkeping tegen het vastlopen van de zaag,

of in een paar handzame stukken.

Ik heb heel wat kuub stammetjes gezaagd met een beugelzaag.

Meestal met twee man ( met zware autist tijdens begeleiding). Dat gaat verbazingwekkend snel.

aangepast door Patrijs

Ik vind het er erg gevaarlijk uitzien. De zager en de vallende boom zitten beide in een stukje tuin van 90 graden. Bomen kunnen bij het zagen draaien of van de stomp springen. Zwaartepunt, spanningsverschillen wegens het doorzagen, ik kan het als leek niet inschatten dus ik kan geen advies geven.

Als het goed afloopt heb ik wel een tip, namelijk stobbenfrees. Een wilg loopt altijd weer uit op de stomp, weet ik van mijn moeders tuin. Haar kronkelwilg hebben we een paar keer afgezaagd, een paar jaar later stond hij er weer. Het heeft allemaal  geen zin als de kluit blijft zitten. Een wilg is echt een probleem, helaas.

aangepast door fre3ke
Geplaatst:

In stukken zagen vanaf bovenaf is het meest veilig. De boom helt naar de stenen muur en naar het schuurtje. Met een goede lier zou je nog kunnen overwegen om te vellen richting het tafeltje.

Geplaatst:

Ik ga ook voor optie van bovenaf. Hebben dat nu al meerdere keren gedaan met een kettingzaag. Wel zo snel.

De top vastmaken met een goed stuk touw en dan zagen onder het touw. Touw stevig vasthouden! Denk aan ankerpuntje waar je touw omheen hebt geslagen. En zo steeds verder.

Ow ja. En dan de wortels... De stomp zou ik bij gebrek aan stobbefrees ‘inkerven’ met de zaag en dat regelmatig herhalen.

• Like 1

dank!

er is weinig ruimte achter de boom, beugelzaag kan alleen aan de bovenkant, gaan we doen iig

de rest met de kettingzaag in stukjes dan maar? elk stuk voorzien van touw en anker tegen opzij vallen?

of de top eraf en daarna vellen met twee ankertouwen tegen opzij vallen?

dus velkeep aan de voorkant maken voor scharnier, achterkant doorhalen en klein reepje laten staan en omtrekken?

aangepast door RobO
Geplaatst:

Ik heb het een paar keer gedaan met katrol en touw, spie onderaan in boom zagen in de richting waar hij moet vallen katrol goed aanspannen aan ankerpunt dan achterzijde inzagen. Maar soms ook in delen zoals @Mellie zegt, is nog wat veiliger en qua tijd maakt niet zoveel uit met een kettingzaag.

Geplaatst:

we willen m schuin uit de hoek laten vallen maar die achterzijde inzagen kan niet in de hoek

stukjes dan maar

is het handig om de stukken  schuin te zagen of plakken beter?

Dat is te zien wat je met het hout wil doen, als je schuin zaagt kan het natuurlijk maar 1 richting uit, maar niet zo handig om te klieven :).

Edit: Als dat niks uitmaakt wat je met het hout doet, telkens spietje zagen kant waar het touw spant zoals @Patrijszegt dan komt je zaagblad nooit vast.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Geplaatst:

nee, nog niet, is in de planning voor een paar dagen mooi en droog weer in het midden van het land

misschien volgende week

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik denk dat uitgraven nog het beste kan zijn.

De wortels vrij maken en afzagen of afsteken.

Dan ben je ineens ook van de kluit vanaf.

De kluit er uit halen als de stam afgezaagd is word vrij moeilijk en vraagt even veel werk.

• Like 1

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

De boom staat een tikje scheef, maar als je met een kettingzaag werkt en doet zoals het hoort kun je hem precies laten vallen waar je wilt.

De kruin is er al af, dus de wind zal er weinig toe doen.

Mooie keep aan de voorkant zetten en dan iets boven de keep aan de achterkant inzagen.

Kijk anders even op Youtube, daar staan talloze filmpjes over het laten vallen van een boom.

• Like 1
Geplaatst:

Ik ga mee met @Roelie 's plan. Het lijkt erop dat er net genoeg ruimte tussen stam en schuur is om daar bij te kunnen met de kettingzaag.

Maar dan wel met een extra touw om de stam te helpen de goede kant op te vallen.

En zoals @Mellie zegt: stomp inzagen. Wilg rot snel weg. Wel de uitschieters blijven verwijderen.

Geplaatst:

Kan niet goed in schatten hoe lang de boom is 3,5 meter  en meer ? Als je hem wil uit graven dan zou ik de stam 1,8 meter lang laten . Dan heb je nog hefboom .

Dan kun je makkelijker alles verwijderen . Als je een stronk laat zitten dan  ben je nog niet zo maar van de uitschieters af.

bij mij staat een wilg naast de sloot  waar eigenlijk alleen water in staat bij hoog water. en ik blijf de uitschieters weghalen  al meerdere jaren!! 

Bij omzagen  met kettingzaag  touw in de top en de juiste kant op trekken als je hem afzaagt . zaag vel  instructies  husqvarna   of via you tube

bij om zagen met de hand snoeizaag gebruiken  heeft andere vertanding om het verse hout  te lossen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...