Geplaatst: 6 mei 20214 j De Buienradar heeft het in deze blog over ons. Het gaat over de ijsheiligen. Er zijn veel gezegden en wijsheden uit de tijden van vóór de weermeetkunde. Wie er een of meer weet? Verzameltopic van maken? Misschien wel aardig om het per maand te doen, dus deze maand de spreuken van mei (april doet wat die wil hebben we dus achter de rug, en goed ook, brrr). In mei legt iedere vogel een ei.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Aprilletje zoet geeft ook nog wel eens een witte hoed. Nog stiekem een aprilspreuk. Ik dacht eraan toen iedereen het zo frappant vond dat we sneeuw hadden in april. Zo vreemd is dat niet, zoals blijkt uit die spreuk. 6 mei 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 6 mei 20214 j Mei koel en nat, brengt koren in 't vat! Ik verwacht dit jaar dus een uitstekende oogst, als het zo doorgaat met regenen. Maar aan de andere kant: Als de eikels in mei gaan bloeien, zal alles volop gaan groeien. Dat zie ik nu nog niet, maar de maand mei is nog vroeg. Weerspreuken zijn altijd leuk, een verzameltopic vind ik dan ook meer dan prima. 6 mei 20214 j aangepast door Flup
Geplaatst: 6 mei 20214 j Auteur Wat leuk. Vinden jullie het goed om de spreuk zelf cursief te plaatsen? Zodat deze afsteekt tegen de tekst rondom, eruit springt zeg maar. Zie ook mijn eerste bericht. Bonen mogen de meimaand niet zien. Bonen, sperciebonen, worden vaak te vroeg gezaaid. Vooral als het in mei mooi weer is. Ik heb het zo vaak geprobeerd, maar kan me tegenwoordig inhouden.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Daar dacht men dan vroeger toch anders over : Te Sint Job zet men de bonen volop. Wie bonen wil winnen, moet op Sint Job beginnen. Sint Job -> 10 mei Ik start met bonen ook wel later.
Geplaatst: 6 mei 20214 j Je plant vol trots buiten je eerste stekken, maar de wind trekt de peulen zo van de rekken 😄 7 mei 20214 j aangepast door HuubvG spreuk cursief gemaakt
Geplaatst: 7 mei 20214 j Op 6-5-2021 om 07:02, HuubvG zei: De Buienradar heeft het in deze blog over ons Leuk artikel, geheel gelezen, maar ik kan nergens een verwijzing vinden naar de MTF? Regen in mei, dan is April voorbij. Is mei nat, een droge juni volgt zijn pad.
Geplaatst: 7 mei 20214 j Auteur @rorror, ja ik overdrijf een beetje. In de eerste zin gaat het over mensen met een (moes)tuin. Dat zijn wij, dus gaat het over ons. Het onweer in de mooie mei, doet 't koren bloeien op de hei.
Geplaatst: 7 mei 20214 j Als het regent in mei, is april al voorbij 16 juni 20214 j aangepast door HuubvG dat is twee
Geplaatst: 16 juni 20214 j Auteur Is juni koud en nat, de boer zijn zak is plat Dus de boeren hebben de zakken weer vol deze maand.
Geplaatst: 16 juni 20214 j Ik heb een Franse voor jullie: Pluie de Saint-Aurélien, Belle avoine et mauvais foin. Saint Aurélien is vandaag dus..maar het regent niet, dus geen mooie haver maar misschien wel goed stro😉 Ook in Frankrijk zijn het altijd rijmpjes..gemakkelijker te onthouden, vroeger hadden ze geen notebookje 17 juni 20214 j aangepast door HuubvG le sort est placé à un angle We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 juni 20214 j Ik dacht aan: Bonen moeten vrijen, erwten moeten lijen Heeft niet echt met een maand te maken, maar wel dat bonen warmte nodig hebben en erwten vroeg buiten kunnen omdat ze tegen kou kunnen. Ooit via een vriendin van een ouwe volkstuinknar gehoord en is blijven plakken.
Geplaatst: 1 juli 20214 j Auteur Laat ik eens kijken of er nog spreuken ergens online staan, want ik weet er zo geen een voor de maand juli, dacht ik bij mezelf. Dit leek me wel een goeie voor deze maand: https://www.mooiespreuken.net/weerspreuken-juli/ Daaruit heb ik deze gepikt, die vind ik het leukst: Juli broeierige dagen, wordt gevolgd door donderslagen
Geplaatst: 1 juli 20214 j Ik vind deze van een nogal slechte dichter wel toepasselijker: is de eerste juli regenachtig,gans de maand zal wezen twijfelachtig. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 1 juli 20214 j Dat belooft niet veel goeds dan. Hier is het regenachtig en fris! Nou ja, afwachten maar.
Geplaatst: 1 augustus 20214 j Auteur En Flup (spreek uit Floep zeker? woonachtig in D), het klopte wel van die julimaand. Voor deze maand zal deze wel van toepassing worden: Begin augustus regenvlagen , regen in de laatste dagen 💧
Geplaatst: 1 augustus 20214 j er zijn er meerdere van die, die niks goeds beloven : Op Sint-Laurentius (10 aug.) een regenvlaag, zes weken lang duurt die regenplaag.
Geplaatst: 1 augustus 20214 j Begin augustus heet, lang en wit het winterkleed. Helaas is het niet heet nog en de voorspellingen zijn ook niet zo. Zal wel een kwakkelwinter worden in plaats van een echte winter met veel sneeuw. Is wel beter voor de vijgen in de tuin.
Geplaatst: 12 juni 20241 j Auteur De maand juni en regen doet me in mijn achterhoofd denken aan gezegden hieromtrent. Is juni nat en guur, dan wordt alles slecht en duur. Gevonden op Meteo Tuitjenhoorn, hier de spreuken van januari t/m juni.
Geplaatst: 13 juni 20241 j Ahaaa.... ik zat al te denken wat er kwam nadat april deed wat ie wilde en in mei iedereen een ei gelegd had. Er moest wel een spreuk zijn over een zeer koude natte juni maand. 👍 Maar zelf heb ik dit nog nooit meegemaakt in mijn 20 jarige tuincarriere. Wel een keer nachtvorst op 2 juni maar dat was het. Nu dus nachttemperaturen van 2,7 a/d grond (dat is dus een meter boven de grond gemeten), veel nattigheid en gister zelfs een zeer gure harde wind, waterkoud. Hetgeen dan overeenkomt met de spreuk van @HuubvG Had al het gevoel dat dit niet veel goeds voorspeld. En toen het in het voorjaar zo warm was vond ik dat ook al geen goed teken. 13 juni 20241 j aangepast door Erny
Geplaatst: 13 juni 20241 j Auteur 56 minuten geleden, Erny zei: en in mei iedereen een ei gelegd had Maar geen bonen gelegd had, toch? Een boon mag de meimaand niet zien. Voor deze juni heeft @Lia56 de spreuk al gegeven, het is nog steeds te guur voor de warmte minnende boon.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.