Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

ik lees al even mee en ik wil me toch even voorstellen.

Ik ben niet echt een verrijking voor dit forum,want ik heb totaal geen groene vingers en ook nog nooit een tuin gehad,maar dat gaat veranderen.

Ik wil heel graag een moestuin gaan beginnen,al heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen.

De eerste stappen zijn gezet, de tuin is omgespit en er is een hekje omheen gezet om de tuin te beschermen tegen de nieuwsgierige ganzen en honden die ik heb lopen.

Zo was het eerst:

voor.jpg

En zo is het nu:

nu.jpg

En dit is de andere kant:

tuin.jpg

Het gaat maar een bescheiden moestuintje worden, zoals jullie zien, het moestuintje zal denk ik zo'n 16 m2 zijn. de druivenstruiken staan langs het huis en die doen het ieder jaar heel erg goed. Mijn bedoeling is gewoon wat paprika's,tomaatjes,aardbeitjes,uien,boontjes en verder heb ik nog geen idee. Ik heb al een framboos en een braam in oktober erin gezet en een klapbes. Verderop in de gewone tuin staan nog appelbomen en perenbomen en kersen- en pruimenbomen en een walnoot.

Ik verheug me er heel erg op om in het voorjaar te gaan beginnen en zal met veel interesse hier meelezen en weet nu al dat ik heel veel van jullie zal gaan opsteken. Waarschijnlijk ga ik jullie regelmatig lastigvallen met mijn vragen, dus maak jullie buiken maar nat....

groetjes,boerinnetje

Hongaarse groeten van Linda

Geplaatst:

Geen groene vingers is geen ramp hoor, dat kun je natuurlijk compenseren met jouw enorme gezelligheid? Moest even koekelen waar Somogy ligt, maar Slovenië dus, of niet? Hoe kom je daar verzeild?

Zin hebben in een moestuin lijkt me de meest belangrijke voorwaarden om er een te beginnen, de rest kan geleerd worden. Mijn advies is altijd eerst je zelf goed in te lezen voordat je wat gaat doen, zodat je uiteindelijk weet hoe je je moestuin wilt draaien. Je kunt dat op verschillende manieren doen...de traditionele manier...maar zeker op een kleinere tuin misschien wel met vaste verhoogde bedden of van die vierkante meter bakken (square foot gardening, is hier op 't forum een apart gedeelte voor te vinden) Veel plezier in het starten van je moestuin en welkom op dit forum!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Welkom! Wat een gaaf hekje staat er om je tuin. Zijn dat allemaal resten hout? Erg mooi!

Koert heeft wel gelijk, maar hoeveel je je ook inleest, en hoeveel je ook plant (als in plannen), je zult de tuin toch weer veranderen, en er zullen problemen en successen komen waar je geen rekening mee hebt gehouden. Daar is dit forum voor!

Ik zou voor dit eerste jaar even opschrijven wat je zoal vaak eet aan groenten. En die dan gaan telen. Klinkt logisch, maar als je eenmaal zaadjes gaat kopen of bestellen dan zijn er zoveel gave onbekende gewassen!

Als je eerst de voor jou bekende vruchten en groenten teelt, kan je het de jaren daarop eens uitbreiden met die vreemdere onbekende gewasjes.

Geplaatst:

Welkom ik weet ook niet alles hoor!

Maar van elkaar kunnen we leren. Soms worden technieken bedacht door mensen die er geen kennis van hebben, gewoon door pure logica.

Gisteren werd er paniek gezaaid, vandaag stond het al een meter hoog.

Geplaatst:

Het is in Hongarije. Vanaf half januari zal ik daar voorlopig bivakkeren, we hebben er helemaal zin in.

Ja,dat hekje is inderdaad afvalhout, wij zijn wel van het hergebruiken.

Voor de juiste plantjes gaan wij in het voorjaar met de buurman,die een prachtige moestuin altijd heeft, naar de markt.

We gaan gewoon experimenteren, als het een enorm succes wordt dan kan ik altijd het volgende jaar een grotere moestuin aanleggen.

leuk dat ik al zoveel reacties krijg,levendig forum dit

Geplaatst:

Welkom

Ik wil heel graag een moestuin gaan beginnen,al heb ik echt geen idee waar ik moet beginnen.
Zaadjes zijn geprogrameerd om te ontkiemen, koop een boekje zodat je wat basis dingen kunt terugzoeken als plantafstand en bemesting en het gaat helemaal goed komen
Geplaatst:

Welkom hier....je zult veel te lezen hebben en daar krijg je allemaal leuke ideeën van.

Wordt een heel internationaal forum zo Ben benieuwd welke planten er in Hongarije favoriet gaan worden.

Geplaatst:

Koert heeft wel gelijk, maar hoeveel je je ook inleest, en hoeveel je ook plant (als in plannen), je zult de tuin toch weer veranderen, en er zullen problemen en successen komen waar je geen rekening mee hebt gehouden. Daar is dit forum voor!

Jorieke heeft wel gelijk , want uitgeleerd/gelezen raak je inderdaad nooit en problemen en successen zullen er ieder jaar weer op nieuw zijn, ik doelde voornamelijk op welke stijl je je tuin wilt gaan 'runnen' , kan je veel werk schelen. Ik had in mijn eerste jaar de tuin op traditionele wijze helemaal ingericht en later het seizoen kwam ik er pas achter dat ik toch liever met vaste bedden werk, goede wisselteelt wil gebruiken etc. en toen kon ik best wel wat werk opnieuw doen, staptegels er weer uithalen en in de grond zetten , hoofdpaden verleggen etc.

Geplaatst:

Nou die tijd had ik beter kunnen gebruiken om een nestje hondjes op te vangen

Geplaatst:

Welkom op dit idd erg leuke en bedrijvige forum. Hier leer je genoeg! Iedereen kan vragen stellen en antwoorden opzoeken zoveel die wil. En geen vraag is te raar. Veel plezier alvast met je nieuwe moestuin. Ik vond het (afval)hekje ook heel erg mooi

Good things come in small packages

Geplaatst:

Jorieke heeft wel gelijk , want uitgeleerd/gelezen raak je inderdaad nooit en problemen en successen zullen er ieder jaar weer op nieuw zijn, ik doelde voornamelijk op welke stijl je je tuin wilt gaan 'runnen' , kan je veel werk schelen. Ik had in mijn eerste jaar de tuin op traditionele wijze helemaal ingericht en later het seizoen kwam ik er pas achter dat ik toch liever met vaste bedden werk, goede wisselteelt wil gebruiken etc. en toen kon ik best wel wat werk opnieuw doen, staptegels er weer uithalen en in de grond zetten , hoofdpaden verleggen etc.

Oh jee,ik raak bijna in paniek: 'vaste bedden','wisselteelt'.... geen idee waar je het over hebt...maar dat komt vast later allemaal goed...

Geplaatst:

Welkom

Wat een super leuk huisje

doet me een beetje aan Tsjechië denken, daar ben ik een keer met vakantie geweest!

Ik heb nog nooit iets met onze tuin gedaan die we nu inmiddels al 3 jaar hebben en sinds mijn verjaardag in juni helemaal verslaafd aan mijn moestuin(tje). Kreeg een bak en een zooitje met zaadjes, leek me niks aan maar toen ik eenmaal bezig was.... En apetrots op mijn eerste eigen radijsjes! Ik had van alles en nog wat en nu let ik wel beter op als ik iets uitzoek of iets ook wel zinvol is. Oke, niet helemaal waar want ik kan me niet beheersen hoor, allerlei grappige kleurtjes bietjes en penen, tomaten die er gek uitzien of streepjes hebben en ik zit in m'n Ik-wil-Het-Ik-wil-het bui.

't Is echt erg dat ik helemaal zaden verslaafd aan het worden ben.

En de voortuin van 16M2 mijn moestuin is waar ik op 10m2 groenten kan verbouwen hahaha

Maar 't is echt waar, alles uit eigen tuin is vééééééé'l lekkerder!

En als ik het kan kan iedereen het leren!

Al denk ik dat je niet snel uitgeleerd bent met tuinieren!

Succes!

Geplaatst:

hee rantje, die makkelijke moestuin van jou, daar heb ik me ook wel eens in verdiept, lijkt me ook heel erg leuk.

Lijkt me ook leuk om een stukje bij de keuken met verschillende soorten kruiden te maken.

Ach, plannen heb ik genoeg hoor,daar zal het niet aan liggen.En ik krijg hulp van mijn Hongaarse buurman. Want ik zou me ook zo voor kunnen stellen dat het klimaat en de grond in Hongarije, toch ook weer andere dingen van een moestuin vraagt.

Dus met zijn hulp en jullie hulp hier,moet het toch wel gaan lukken om iets eetbaars boven de grond te krijgen,lijkt me.

Geplaatst:

Dat moet zeker gaan lukken Boerinnetje welkom. Ook al zijn er verschillen in klimaat en soorten groente die je gaat telen, zoveel basishandelingen blijven hetzelfde.

Veel succes met je mooie plekje/landje!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Welkom boerinnetje.

Ook ik weet nog niet alles, moestuin al een paar jaar en heb zelf ongeveer tegelijk met de makkelijke moestuin een eigen makkelijke moestuin uitgevonden.

Begon na een jaar tomaten kweken enthousiast aan een oude houten zandbak waar ik anti worteldoek in had gedaan en dat gevuld met aarde/potgrond.

De helft aardbeien en de andere helft herfstknolletjes.

Dat was toch ook een makkelijke moestuin? Een oude kinderzandbak? Maar omdat ie tegen de schutting stond en ik de brede randen wat onhandig vond en ik meer wilde heb ik toen vierkante bakken gewoon van schuttinghout gemaakt, hetzelfde jaar(of was het het jaar daarna?) hoorde ik voor het eerst over de makkelijke moestuin.

pfuh ik had hem verdorie net zelf bedacht!

Maar ja, ik maak volgend jaar nog een paar bakken erbij en dan zit ik nog ruim onder de 16m2 hoor, wat je weinig noemt. Je tuintje ziet er zonder planten al heel leuk uit, ben benieuwd wat het gaat worden bij je.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Geplaatst:

nou ja,omdat ik op de foto's allemaal van die enorme moestuinen zie,vond ik die van mij een beetje in het niet vallen

maar om te beginnen is het volgens mij echt meer dan groot genoeg.ik sta nou niet bepaald bekend om mijn groene vingers, meer als iemand die nog geen cactus in leven weet te houden,dus......het is afwachten. Maar ik heb er heel veel zin in.

Geplaatst:

Nou die cactus lukt ons nog net wel!

Ik heb alleen maar een half seizoen ervaring met de makkelijke moestuin, denk dat je op de site van Jelle al eens gelezen hebt?

Je kan natuurlijk ook het een en ander combineren.

Al is het 'voordeel' van de MM dat je meer kunt telen op minder ruimte.

En het is helemala niet erg om met een klein stukje te beginnen, kan je genoeg van leren en ervaringen op doen.

Want hoe meer grond hoe meer onderhoud, misschien ook meer problemen.

In mijn bakken heb ik wel de mix gebruikt van compost, turfstrooisel en vermiculiet. Ik hoef dus geen rekening te houden met mijn eigen grond wat het wel eenvoudiger maakt.

Ik denk dat de zomers wel warmer en droger zijn bij jou?

Dus voor tomaten en paprika's enzo is dat ideaal....maar je zal dan ook meer water moeten geven natuurlijk!

Hoe zit dat met de periode dat er bij jullie geen nachtvorst meer is?

Is dat net als in Nederland na half mei, IJsheiligen?

Geen idee wat het verschil precies is qua weer enzo!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...