Jump to content

Komkommers en tomaten samen?

Metje

Recommended Posts

Ik heb na een drukke studieperiode eindelijk weer tijd om over de moestuin na te denken, dus ik post hier weer eens wat.

Ben nu bezig met de planning voor volgend jaar. Wil dan voor het eerst komkommer telen (buiten, ik heb geen kas) en vraag me af of die samen met de tomaten in één bed kunnen. Ik heb lange tijd gezocht op internet, maar het irritante is dat ik alleen maar tegenstrijdige informatie ben tegengekomen. De ene website zegt dat ze geweldig zijn samen, de ander dat ze absoluut nooit het bed mogen delen. Heeft iemand ervaring met deze combinatie?

Dan nog iets anders: welk komkommerras is het meest geschikt voor de buitenteelt? Ik heb volgens mij lichte kleigrond. Heb ook niet zo heel veel ruimte, dus ik zit te denken aan wat kleiner ras, geen idee of die bestaan.

Toedels,

Metje

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Tomaten horen tot de nachtschadefamilie en daarom kweek ik die altijd op het deel dat ik voor aardappels bestemd heb. Ieder jaar rouleert dat netjes mee. Wat komkommers aangaat: mijn tuin is eigenlijk ook wat te klein voor komkommerteelt en daarom houd ik het bij augurken. Dat noem ik minikomkommers, maar misschien is er ook nog een speciaal klein komkommerras te verkrijgen. Augurken reken ik tot de "veilige" groente en plant ze waar plaats is. Doordat augurken nogal over de grond liggen tijdens de groei, is het niet slim om ze te laten overwoekeren door bijvoorbeeld aardappels of andere uitdijers.

Misschien heb je hier al wat aan.

Je leest regelmatig dat je komkommer en tomaat liever niet bij elkaar zet in een kas. Het waarom staat er echter nooit bij... Mijn ervaring is dat ze gewoon prima groeien naast elkaar, bij mij in de kas (wel met voldoende ruimte). Komkommer hoort wel bij een andere vruchtgroep als tomaten (die horen bij de aardappels) maar ik zou ze gewoon bij elkaar zetten.

Hoi,

Bedankt voor de snelle antwoorden! Even een vraagje: wat nu als ik de komkommers inderdaad in een ander bed zet, misschien gecombineerd met sla en spinazie. Kan ik dan volgend jaar tomaten telen in dat bed? Oftewel: tomaten na komkommers in de wisselteelt, is dat oke? Als ik het verhaal van Kamilla goed begrijp, dan maakt het in de wisselteelt niet uit waar je komkommers plant, toch?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Ik heb dit jaar twee rassen buiten gezet: de marketer komkommer van AVEVE en de marketmore komkommer van Somers (BIO). De eerste hebben het zeer goed gedaan, de tweede waren veel gevoeliger voor droogte en regen, ontwikkelden rapper schimmels en hebben minder komkommers gegeven.

Als ik het verhaal van Kamilla goed begrijp, dan maakt het in de wisselteelt niet uit waar je komkommers plant, toch?

Als je ieder jaar je komkommers op dezelfde plek zou zetten, is dat niet goed. Iedere plant onttrekt mineralen aan de bodem en door elk seizoen af te wisselen, krijgt de grond de kans zich te herstellen. Pompoenachtigen waar de augurk en komkommer toe behoren, zijn niet zo gevaarlijk als de koolfamilie (inclusief radijzen) en de nachtschade. Deze 2 laatstgenoemden vereisen een nauwgezette vruchtwisseling. Soms moet je vanwege plaatsgebrek wel eens smokkelen en dat kan je het beste doen met gewassen die niet direct met ziektes te kampen hebben.

Omdat tomaten (en aardappels) een totaal ander gewas is dan de pompoenachtigen, kunnen ze zonder probleem na of voor elkaar gekweekt worden.

• 2 weeks later...

Even een kleine afwijking qua deze topic, heeft er al eens iemand komkommer gezaaid in deze periode, ja ik denk stel dat je zo een mooi voorjaar krijgt als vorig jaar? dan zou het toch leuk zijn om ze al vroeg buiten te zetten met die temperatuur? of anders nog even in de kk, of denk ik helemaal verkeerd? hoor het graag.

Vorig jaar ook komkommers gezaaid, enkele in de kas uitgeplant in de volle bodem, en enkele in de tuin. Uit de kas heb ik er de hele zomer van gegeten, elke dag komkommer. De buiten geplante exemplaren deden het heel slecht. Maar de vruchten die er buiten af kwamen waren wel lekker stevig, sappig en goed van smaak.

Binnen stonden ze tezamen met tomatenplanten. De tomatenplanten kregen bijna phytophtora, die heb ik bespoten. Ze stonden bij een raam waardoor regen naar binnen op de gewassen viel. De komkommerplanten kwijnden einde seizoen weg, terwijl er nog goede komkommers aan zaten. Wat het geweest is, weet ik niet, maar de bladen werden bleek en verwelkten. Misschien gebrek aan bepaalde meststoffen, geen idee.

Dit seizoen wil ik weer komkommers en tomaten samen in de koude kas zetten, ik zou dan een tweejarige vruchtwisseling hebben. Ik weet niet of dat genoeg is. Er komt wel veel nieuwe compost met paardenmest bij elke keer.

Om nu al te zaaien lijkt me het nog veel te vroeg. Ik zou me aan de adviezen op de verpakking houden, niet vroeger zaaien.

Komkommer groeit sneller dan parika en peper Jeanne.

Als je de planten tot de 3e week van mei goed moet houden denk dat ze juist veel zwakker zijn dan als je later gaat zaaien.

Maar als je genoeg ruimte en zaad hebt kan je het best proberen met 1 of 2 plantjes en zelf ondekken wat gaat en wat niet. Ik denk ook niet dat het gaat lukken en dan zou het zonde van je moeite zijn natuurlijk.

...vraag me af of die samen met de tomaten in één bed kunnen.

Ja, waarom niet?

Welk komkommerras is het meest geschikt voor de buitenteelt? Ik heb volgens mij lichte kleigrond.

Zit te denken aan wat kleiner ras.

groenten%20-%20komkommer%20wit.jpg

Het beste ras voor de volle grond is ´Gele tros´ Deze kan tegen koele temperaturen en regen. De vruchten zijn... tadadadaa; geel. Zaadlijsten verwijderen en schillen voor consumptie.

wittekomkommervrucht.jpg

´Witte mini komkommer´ zou ook naar buiten kunnen in ons klimaat. Kleine planten van 1 meter lang. De oogst is niet zo groot maar je serveert wel een ´Victoriaanse groente´

4979320985_6b86953cb2.jpg

´Natuurkomkommer´ Harde groei, veel productie. Maar lukt alleen in een mooie zomer. Er is ook een micro versie die maar 50 cm hoog word, deze kan zelfs in een pot.

Edited by Guest

@ Jeanne-gordijn

Neen. De hierboven genoemde rassen kunnen soms bitter/wrang smaken. Deze smaak zit in de schil (verwijder je toch) en in erg natte zomers soms ook in de toppen van de vrucht.

(Bijna) alle vollegronds komkommers zijn oude variteiten. De smaak is vlakker ten aanzien van gewone supermarktkomkommers. Ook zijn de planten gevoeliger voor ziekten. Wortelrot en meeldauw kunnen eerder in het seizoen optreden.

Ondanks het schillen en verwijderen van de zaadlijsten ben ik fan van bovenstaande rassen. Zo´n supermarktkomkommer heeft teveel volume voor ons huishouden (2) Ook hebben bovenstaande rassen veel en knapperig vruchtvlees. Supermarktkomkommers zijn maar waterig van structuur.

Even een foto staart...

IMG_0818.jpg

Links op de schaal het ras ´natuurkomkommer´, rechts een parthenocarpe varieteit (supermarktkomkommer)

IMG_0825.jpg

Een afwijkende komkommervrucht (midden)

IMG_0991.jpg

Salade van ´natuurkomkommer´ eind november. Let op de dikte van het vruchtvlees. De zwarte olijven zijn zo groot als een vingerkootje.