Gemma Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 Tja..Het is kiezen of delen. Of alleen hennetjes die duurder zijn in aanschaf en geen verwant van je eigen, of haantjes die je moet zien kwijt te raken. Ik doe zelf geen broedsels meer, puur omdat iedereen al voldoende hanen heeft en ik ze niet kan/wil slachten.dus ik koop hennen tegen de leg aan. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jorg Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 Graag weer ontopic (slachten van dieren) Quote
zoniet Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 ik wil je haantjes wel hebben, en ik heb vrienden in leusden dus kom regelmatig in de buurt van amersfoort, stuur maar pb als je zover bent Quote
zoniet Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 en back on topic, ik ga dit weekend 2 dwerggeitenbokjes slachten, in principe is t vlees voor de honden, maar als er iemand tips heeft over een stukje dwerg geit wat ik echt zelf moet proeven dan hoor ik dat graag Quote
Holland Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 Zijn er hier mensen die derggeiten slachten voor eigen consumptie? Quote Vriendelijke groeten, Holland
Jorieke123 Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 We hebben een paar jaar geleden 2 geitenbokjes laten slachten, maar dat waren Toggenburgers. Geen dwerggeiten dus. Dat was ook voornamelijk voor de honden, al hebben we er zelf ook wel wat van gegeten. We hebben er onder andere worst van gemaakt. Ik ben niet zo dol op van dat jonge vlees, geef mij maar een lekker vet varken Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
thea Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 Wij lieten onze ouessant schapen slachten.(bokKen)Daar zit niet veel aan en we vo(I)nden schapen vlees niet lekker.Het is naar de honden gegaan.Maar je weet wel wat je eet,als het uit eigen tuin/erf komt.ouessant/mini schapen 50cm Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Berend Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Wordt ook heel boos of vegetariërs die wel melk drinken, die moeten zich toch echt maar eens gaan verdiepen wat voor een leven een melkkoe heeft en wat er met de kalveren gebeurd direct na de geboorte, volgens mij kan je dan nog beter het beest opeten, is ie tenminste uit z'n lijden verlost.ben het helemaal met je eens hoor,ik wil ook eigenlijk graag eigen dieren eten,want ik ben me er heel goed van bewust dat ik dan tenminste vlees eet waarvan het dier een goed leven heeft gehad. Dat geldt ook voor de dieren van de mensen bij ons uit het dorp,want dat doen we ook,een konijn kopen van de buurman,die hebben daar tenminste nog ruimte, zitten niet in een zielig hokje. Bovendien kan de buurman het geld heel goed gebruiken, ze zijn daar erg arm, dus doe ik twee goede dingen in één klap(voor een vleeseter dan he,vegetarier zou nog beter zijn,maar ik vind vlees toch echt te lekker). Bedankt voor jullie reacties en de bak- en braadtips.... Vlees is goed en eigenlijk zou iedereen zelf moeten slachten het is niet zielig zolang de beesten maar een goed leven hebben gehad en degelijk voer. En niet te veel voeder op basis van soja wat tot ontbossing met modder overstromingen leid. Of genetisch geknutsel wat wij indirect ook tot ons nemen en hebben we het over al die antibioticas nog niet gehad. Industrievlees is inmiddels een vergif aan het worden dus slacht je beest maar gewoon deden ze vroeger ook eerlijk en lekker vlees. Quote
aussiekarin Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Toen wij onze eigen kippen slachtten in Australië, deden we dat ook met een trechter. Die trechter hadden we boven ons buitenaanrecht geschroefd met in de wasbak een emmer om het bloed in op te vangen. De kip zit dan tot de helft van haar lichaam in de trechter waarbij ze haar nek mooi onder door het gat steekt. Dat voorkomt ook het stuiptrekken tijdens het leegbloeden. Wij plukten de kippen wel gelijk, dat gaat namelijk makkelijker als de kip nog op temperatuur is. (Tenminste dat vonden wij.)We gaan nu over 2 weken ons eerste konijn slachten. Ben benieuwd hoe dat zal zijn. Ik geef express onze kippen en konijnen geen namen, maar ik vertroetel ze wel elke dag. Ik weet in ieder geval wel dat ze een erg goed leven hebben gehad en dat proef je terug in het vlees. Quote
Draakje Geplaatst: 28 april 2014 Geplaatst: 28 april 2014 Wat ik begrepen had van BZV aflevering is dat ze de kop heel snel omhoogtrok en dan zal ze wel op die manier de nek breken denk ik. Maar één ding mensen, mocht je een kip zelf willen slachten zorg dat je zeker weet dat het goed gaat in een keer, om onnodig dierenleed te voorkomen. Tja vrees alleen dat zoals met alles ook hier oefening kunst baart. het zal met de tijd efficienter worden maar 1 moet de eerste zijn Quote
bobvanschie Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Als je geen ervaring hebt, kan je je kip het beste om zeep helpen door z'n kop beet te bakken en te slingeren als een lasso. Het ziet er een beetje crue uit, maar zo weet je wel dat ie snel om zeep is. Quote
impy101 Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Ik zie het probleem niet echt zo... Misschien omdat ik het gewend ben, maar ja... Je pakt je kip bij de nek en je hakt de kop er af. Heel simpel. Bij konijnen snij je gewoon hun keel door want je wilt hun kop er niet af hebben (zit vlees aan). Daarna gewoon kaal plukken en schoonmaken en hoppa! Quote
impy101 Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 en back on topic, ik ga dit weekend 2 dwerggeitenbokjes slachten, in principe is t vlees voor de honden, maar als er iemand tips heeft over een stukje dwerg geit wat ik echt zelf moet proeven dan hoor ik dat graagDwerggeit hebben wij nog nooit geslacht, maar wel een normale geit. Ik ga er vanuit dat het in principe hetzelfde is. Je kan de keel van het beest opensnijden (best gevaarlijk en het maakt een puinhoop) of je pakt een geweer (als je die hebt) en je schiet hem recht tussen zijn ogen (haal na afloop wel de kogel er weer uit). Quote
Draakje Geplaatst: 29 april 2014 Geplaatst: 29 april 2014 Tja die methode is appeltje eitje natuurlijk maar de gemiddelde Hollander heeft geen geweer voor handen. Kom je al gauw in de war te zitten met onze hyperzenuwachtige wapenwetgeving maar das een discussie voor andere fora Quote
zoniet Geplaatst: 30 april 2014 Geplaatst: 30 april 2014 wij hebben de geit verdooft door met een zware hamer op de kop te slaan en daarna de hals slagaders door gesneden, dit op aanraden van een ervaren persoon Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Nou, hier zijn de laatste hanen geslacht. Ze kropen in februari uit het ei en hebben altijd buiten gelopen. Wel in een grote ren, anders gaan ze te ver van huis en staan ze bij de buurvrouw onder haar raam te kukelen, of gaan ze scharrelen bij de varkens en dat overleven ze niet Die ren verzetten we elke dag/om de dag, zodat ze altijd vers gras hebben. Het slachten (daarmee bedoel ik het doodmaken en daarna verwerken totdat je het vlees netjes in kunt vriezen) is altijd weer een hele klus, dus we doen er niet veel op een ochtend. Een stuk of 6, dan hebben we het wel weer gezien. Volgend jaar toch maar weer minder hanen, of even een jaartje helemaal niet. Kijken of we het missen Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
aalterse-willy Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Morgen breng ik 14 Amrock hanen van 18 weken oud naar de slachterij, voor 3 euro kan ik het zelf niet doen met alle rompslomp. Sedert deze middag zitten ze in een aparte ren en krijgen ze geen eten meer, hun krop moet leeg zijn voor het slachten, geeft minder rotzooi. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Balto Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 wij hebben de geit verdooft door met een zware hamer op de kop te slaan en daarna de hals slagaders door gesneden, dit op aanraden van een ervaren persoon Ik hoop dat je bedoelt dat je hem met de hamer in bewusteloos of hersendood hebt geslagen voordat je de slagader door sneed? De keel doorsnijden als het dier bij bewustzijn is, is marteling! Quote
Holland Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Met een hamer voor de kop slaan als verdoving heb ik ook mijn bedenkingen bij eerlijk gezegd Een pin door de kop schieten/slaan om zo direct te slachten oké, maar met een hamer een tik uit delen ter verdoving... weet niet of dat wel zo goed werkt.... Quote Vriendelijke groeten, Holland
loes Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 (aangepast) ligt eraan hoe je slaat. als je het doet moet je het in 1x goed doen.zo niet, dan kan je het beter laten en geen vlees eten. 11 augustus 2014 aangepast door Gast Quote
aalterse-willy Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Wat een gezever van allerhande watjes over het slachten van een beest. Amaai zeg, wat is me dat allemaal?Er zijn veel ergere dingen die dagelijks gebeuren zulle.Wie eet er vlees? die moeten zwijgen of zelf slachten.Wie eet er geen vlees? Waarom dan niet?Een mens is juist zoals een varken een alleseter en iemand die geen vlees eet mankeert iets tussen zijn of haar oren.Dit is een oud ventje die dat zegt.Dat madammeke waar ik die wei van gebruik is ook zo eentje, sinds vorig jaar heeft ze een Bresse kip, poularde de Bresse, (drie weken met melk gevoerd) in haar diepvries zitten en ze durft ze niet op te eten omdat ze dat beest zien lopen heeft. Zot zijn doet geen zeer zulle!!!!Enfin, mij zullen ze wel smaken hoor.Moesten onze voorouders nooit gejaagd hebben en dus geen vlees gegeten hebben dan waren wij er niet, zo simpel is dat .En wie zijn voorouders ongelijk geeft???????Aan de mod's, gooi me nu maar buiten hé want ik ben het niet eens met een deel van de forumleden.Aan al de watjes, pak een beest vast en doe het dood, daarna braadt ge het en eet het smakelijk op. Is dat nu zo moeilijk???? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Balto Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Wat het is? Een poging om (onnodig) dierenleed te verminderen! Ik vind niks mis met het slachten en eten van een beest, MITS het dier een goed leven heeft gehad, én het slachten niet bewust mee maakt! En dat staat zelfs in de wet: een dier mag zijn eigen dood niet meemaken. Dus mocht je een dier zijn keel doorsnijden, ben je strafbaar, en dat is, zoals met alles, niet voor niets! Overigens dacht ik dat het met kippen anders zat. Ik heb me alleen verdiept in de verdoofde en onverdoofde slacht van andere dieren. Quote
Jane Doe Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Balto wij slachten halal en kosjer, martelen wij de dieren?Willy jouw berichten lezen is vermakelijk. Quote
Balto Geplaatst: 11 augustus 2014 Geplaatst: 11 augustus 2014 Ja, halal en kosjer zijn alle twee manieren van onverdoofd slachten. Het is tegenwoordig al meerdere keren bewezen dat dieren hierbij enorm veel pijn en stres ervaren, waardoor al meerdere pogingen zijn geweest de onverdoofde slacht te verbieden. Meer uitleg erover is wel érg offtopic, sorry! Quote
Gemma Geplaatst: 12 augustus 2014 Geplaatst: 12 augustus 2014 Wij zijn als mensen verleerd de link te leggen tussen het stukje vlees op ons bord en de beestjes in de wei..Lang leve de supermarkt. Ik ben ook voor zelf slachten, maar wel verantwoord. Weet wat je doet. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.