Ga naar inhoud

Voor het eerst frambozen: hoe en wat?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vandaag bij boerenbond naar fruit ( aanbieding ? ) gaan kijken. 2 X Fallgold en 1 Malling Promise meegebracht. €4,99/st. Nu eens nalezen of ze makkelijk te stekken zijn, ga anders morgen meer gele halen. ( Jammer Frank dat je voor ons zover rijden bent, zou ze anders zeker bij jou halen ).

Geplaatst:
Vandaag bij boerenbond naar fruit ( aanbieding ? ) gaan kijken. 2 X Fallgold en 1 Malling Promise meegebracht. €4,99/st. Nu eens nalezen of ze makkelijk te stekken zijn, ga anders morgen meer gele halen. ( Jammer Frank dat je voor ons zover rijden bent, zou ze anders zeker bij jou halen ).

Veel geld vind ik voor zo'n plantje.

Om je een idee te geven over uw fallgold , vorig jaar er 6 geplant (hier 1,5 euro) en ik heb die deze winter herplant , had een 20 tal planten die zeker even mooi waren als de 6 die ik kocht.

Dus ja , vermeerderen gaat goed. Heb ze niet gestekt , alleen gescheurd.

Geplaatst:

Haha, maakt niet uit hoor! Een mooie foto van het fruit straks maakt een hoop goed! (ja, dat was een subtiele hint; als iemand hier op het forum foto's heeft die ik voor mijn site mag gebruiken; graag!)

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

Eind vd zomer ga ik die voor je hebben Frank! Als de tuin vol staat met al fruit en groentes dan zal ik me vast een ongeluk fotograferen, deed ik vorig jaar al en nu ik mn camera helemaal goed onder de knie heb, en met de tuinverbouwing in het vooruitzicht komen er vast nog bergen meer bij!

img656533381330703271.JPGimg740720571330703461.JPGimg755032381330703512.JPGimg065333751330703575.JPGimg424981011330703608.JPG

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

mja 5 euro voor een framboos plant vindt ik ook geen aanbieding, dan kan je beter kijken op MP

en bij pariculier halen.

stekken is heel makkelijk, stuk van ongeveer 30 cm knippen in grond steken en klaar

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Ik heb ergens gelezen dat het aan het soort frambozen ligt ....helemaal afknippen geldt niet voor alle soorten. Volgens mij staat het ergens op t forum...maar kan t zo snel niet vinden

Geplaatst:

In de winter knip je de afgedragen takken van zomerframbozen helemaal weg. (of je doet dat in de herfst)

Voor herfstframbozen kan je in de winter ofwel alles wegknippen, ofwel de takken half insnoeien, dan heb je in juni ook fruit op de oude takken (maar dan heb je wel minder vruchten in de herfst)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

Ehm... ik begrijp het nu niet goed meer. Ik heb deze frambozen pas net gekocht en aangeplant. Moet ik pas aangekochte planten uit het tuincentrum al meteen snoeien? En het is nu toch sowieso te laat daarvoor?

Mijn vraag is dus: ik heb net voor het eerst frambozen aangeplant, het zijn nog hele kleine plantjes. De loganberry en een herfstframboos hebben bloemen, moet ik die afknippen of laten zitten? Ik ben bang dat het de groei van de jonge planten verstoord als ze nu alle energie in de bloei steken.

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Van de herfstframboos die ik nu zou kopen, en wat dus een paar takken zijn ( omdat niemand een pot met wortels koopt ) , zou ik na planten alle takken tot op de grond afknippen ja. Die maakt nwe scheuten , en dragen dan in de herfst. Maar omdat je het 1e jaarnog niet te veel moet willen verwachten van zo'n nw geplante plant, zou ik van een deel van de scheuten die de plant deze zomer maakt de bloemen wegknippen. En een deel laten dragen.

Herfstframboos dan in het late najaar of vroege voorjaar weer helemaal tot de bodem wegsnoeien alles.

Dan is er een variant, dat je dat laatste niet doet , en een tak of 2-3 laat staan de winter door, en die draagt dan in de voorzomer, en de rest van de plant ( de nwe scheuten weer ) dragen dan in de herfst. ( 2x dragend dus )

snap je m ?

Geplaatst:

Bedankt Bit, nu snap ik het geloof ik wel. Ik ga de Autumn Bliss en de Fallgold helemaal terugsnoeien! Volgens mij heb jij me dit al eerder proberen uit te leggen, maar kwam het toen nog niet helemaal aan. Ik moet nog veel leren over snoeien...

En hoe zit het dan met mijn loganberry, zwarte framboos en zomerframbozen? De loganberry heeft dus ook bloemen... die wel laten zitten?

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Geplaatst:

Over die zomerframbozen.Je moet die net na de aanplant snoeien.Maar uhm je mag de takken die vrucht hebben gedragen alleen maar snoeien de volgende jaren.Dit komt omdat bij zomerframbozen vrucht dragen op 2 jarig hout of hoe moet ik dat uitleggen.Dus eigenlijk op het hout dat vorig seizoen is gegroeid.Bij herfstframbozen mag je gewoon elk jaar alle takken wegsnoeien tot op de grond of tot op 10 cm.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:
Maar houdt dat in dat als ik mijn zomerframbozen nu snoei, ik dit jaar geen frambozen krijg? Dat zou ik wel jammer vinden...

En hou zit het met loganberry en zwarte framboos (occidentalis)?

Tja. Geduld is een mooie zaak. Alle energie die jouw frambozenstekken niet gaan steken in het vormen va enkele middelmatige bessen dit jaar, gaat naar het creëren van een stevige plant die je daarna dat dubbel en dik gaat terugbetalen

Loganberry en zwarte framboos : alles terugsnoeien tot 30-40 cm. Van zodra de nieuwe scheuten een halve meter hoog zijn snij je alle oude schuten weg. Dat garandeert de beste groei (en dus vanaf volgend jaar een sterke plant)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:
Heb je je zomerframbozen al gesnoeid?Het hangt er van af of je ze tot aan de grond snoeit of gwn ff toppen.

Zomerframbozen snoei je al in augustus-september. Zodra de bessen er af zijn snoei je die takken met de grond gelijk. Maar het mag ook later hoor , alleen is het dan voor sommigen iets moeilijker . Nu zie je bvb al moeilijk het verschil tussen de oude en de nieuwe takken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...