Gerard12345 Posted June 5, 2021 Share Posted June 5, 2021 (edited) Goedendag allemaal, Ik heb een kas van 2 keer 400 bij 60 cm, tegenover elkaar liggend. Deze zijn 100 cm diep/hoog en wil deze vullen tot 90 cm maar mijn vraag als leek voor het eerst een kas aan te leggen is: 1] Wat kan ik het beste doen om deze bakken te vullen en tot welke hoogte met welke grond? Ik heb namelijk alleen tuin grond maar dat is veel te compact zodat er weinig zal groeien dus dat wil ik niet. Hebben jullie tips tot welke diepte welke grond enz. Edited June 5, 2021 by Gerard12345 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Je spreekt van 'kas' maar ik vermoed dat je bakken wilt zeggen? Daar vanuit gaande: Alles opvullen met kwaliteitsvolle compost. Dat is echter lang niet altijd even eenvoudig haalbaar. Het is een serieus volume en kost ook wat. Alternatief dat ik zou aanhouden als je toch beschikt over tuingrond: Gebruik die grond gerust tot zeker 50cm hoogte in je bakken. Door die grond over te scheppen zal hij zo al wat uit elkaar vallen, ook al is het niet zoveel. Je kan in deze laag ook vrij veel takken bijvoegen. Hele stronken zelfs. Dat gaat de bodem op lange termijn voeden en ondertussen veel vocht bijhouden welke de plantjes ook weer ten goede komt. Daarop een laag van +/- 25 cm tuingrond gemengd met compost en eventueel ook wat zand. Dat maakt het luchtiger. Is beetje werk aan dat mengen maar jouw groenten gaan je dankbaar zijn. Je kan hier ook 10% verse paardenmest bijsteken. Indien die paardenmest al goed verteerd is (1 à 2 jaar oud) dan mag je dit gebruiken ipv compost tot wel 50%. Als bovenste laag gebruik je 15 cm compost dan kan je direct beginnen planten. Eventueel nog een laagje mulch bijvoegen in de vorm van een paar centimeter gras, hooi, houtsnippers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 6, 2021 Author Share Posted June 6, 2021 Het gaan om 2 bakken die wel overdekt zullen zijn met kunstof platen, deur enz. dus het zal een ''gesloten" geheel zijn. het is inderdaad een behoorlijk volume maar deze is zo hoog om niet te hoeven bukken. Van de 90 cm die ik wil opvullen heb je dus eigenlijk maar 40cm nodig? Geld dit voor alle soorten groente aardappelen wortels enz enz, kon dit niet zo snel ergens vinden? Dus eigenlijk komt het er op neer 50cm opvullen maakt eigenlijk niet uit waarmee en 40 cm bruikbare grond. De grond uit de tuin kun je dus goed gebruiken al is die erg arm en vast (zwart/grijszand)? Paardenmest geef je aan maar kan koemest ook of korrels? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Titel gewijzigd: kas = kweekbakken geworden. EDIT: na zien van onderstaand bericht titel weer gecorrigeerd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 6, 2021 Author Share Posted June 6, 2021 (edited) Het zal een beetje op onderstaande foto gaan lijken, dit voor jullie beeldvorming. Dacht dat dit een kas was en geen kweekbak maar ben een leek dus vandaar maar even een plaatje toegevoegd hoe het er uit moet gaan zien. Edited June 6, 2021 by Gerard12345 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Dat is een leuk idee, zal prachtig staan in de tuin. Heeft Appelvrouw niet ervaring met zo een romantische kas? Volgens mij heeft die ook zo een kas met die opzet. En teeld er van alles en nog wat in met succes. Hier pielen we maar aan met cementkuipen, alles behalve mooi zoals op de foto. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 @Gerard12345, sorry voor mijn bemoeienissen! Ik las dat de 'kas' 60 cm breed zou worden en dacht, net als Swa, dat het om 'bakken' ging. Maar alsnog; een kas van 60 cm breed? Mijn paadje in de kas is 60 cm breed, vandaar dat ik me ook moeilijk een voorstelling kon/kan maken. Ik ben wel benieuwd wat het gaat worden. EDIT: ook hier inmiddels duidelijkheid na de uitleg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 6, 2021 Author Share Posted June 6, 2021 Huubvg het gaat om een kas van totaal 230 breed, links een bak van 80 cm waarvan 60 om de planten dan een looppad van 70 cm en dan rechts weer een bak van 80 cm waarvan 60 cm om te planten de randen zijn dus 10 cm breed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 6, 2021 Author Share Posted June 6, 2021 (edited) 1] Van de 90 cm die ik wil opvullen heb je dus eigenlijk maar 40cm nodig? Geld dit voor alle soorten groente: aardappelen wortels enz enz, kon dit niet zo snel ergens vinden? Dus eigenlijk komt het er op neer 50cm opvullen maakt eigenlijk niet uit waarmee en 40 cm bruikbare grond. De grond uit de tuin kun je dus goed gebruiken al is die erg arm en vast (zwart/grijszand)? 2] Paardenmest als voeding maar kan koemest ook of korrels, wat gebruiken jullie het liefst of is het best? 3] Is het trouwens belangrijk/handig om nog (vijver) folie in de betonbakken te maken of is dat niet nodig? Ben namelijk bang dat al het vocht misschien in de beton blijft zitten, wil namelijk misschien de buitenmuur omdat deze van betonblokken is te gaan stucen, heeft iemand hier ervaring mee? Edited June 6, 2021 by Gerard12345 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Die 'extra' 50cm heb je niet perse nodig (er zijn er genoeg die in potten kweken) maar die diepte heeft wel duidelijk voordelen en zullen de planten weten appreciëren. Men denkt vaak dat de planten niet door zo'n zware grond geraken met hun wortels maar niets is minder waar. Zo gaan de wortels van tomatenplant al gauw een meter diep zitten. Die grond zal ook verbeteren met de tijd. Gebruik de mest dat je zo goedkoop mogelijk kan krijgen (gratis van bij de boer of in de manege of bij een kippen-, kalkoen-, of duivenkweker). Als het maar van groen- of graaneters is. Varkensmest is naar mijn mening voor eetgewassen niet zo geschikt. Persoonlijk gebruik ik paardenmest omdat ik daar zeer eenvoudig in grote hoeveelheden aan kan geraken. Vermengd met stro heeft het een redelijk ideale verhouden koolstof/stikstof. Ook kan je dat toevoegen zonder veel naar de exacte verhoudingen te kijken. Kippenmest of duivenmest is zoveel geconcentreerder dat je moet opletten met de dosering en brengt het wel veel meststoffen mee maar zo goed als geen massa. Mestkorrels uit een zakje in de winkel gaan het eerste jaar of twee niet veel helpen en brengen ook geen volume. Folie tegen de wanden als bescherming van de muren lijkt me wel een goed idee, maar zeker niet in de bodem. Neem wel een stevig iets want het gaat er vele jaren in blijven steken. Beter 'esthetische' bakstenen gebruiken die je niet moet stuccen om ze mooi te krijgen en dan moet je die stuc later ook niet onderhouden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 6, 2021 Share Posted June 6, 2021 Ja folie of een waterdichte cement laag langs de kanten en zeker niet in de bodem zodat het overtollig water weg kan, hou er ook rekening mee dat stenen water uit de grond ook opzuigen, als je zeker wil zijn daar ook een folie tussen na de eerste laag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 7, 2021 Author Share Posted June 7, 2021 (edited) Bedankt allemaal tot zo ver, ik zal eens goed nadenken wat te doen nu. Betonvloer is reeds klaar, de betonblokken er op zijn klaar en ben nu bezig met de houten constructie en polystyreen platen. Dus nu alleen nog folie aanbrengen of waterdicht cement dan het zand/compost. Ik ben er niet zo happig op om eventueel gaten te gaan boren in de betonvloer voor eventuele overtollige vocht afvoer. het is zo diep dan zou het vocht toch makkelijk kunnen verdampen zeker als ik een vocht meter plaats in de grond? Edited June 7, 2021 by Gerard12345 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jozias Posted June 14, 2021 Share Posted June 14, 2021 Ik ben een beginner in een kas, wat kan je nu nog poten ? Alles wat er in staat schiet door, sla, andijvie. Deur en raam staan overdag open. Alleen de tomaten en komkommers staan redelijk goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted June 14, 2021 Share Posted June 14, 2021 Pompoen, courgette? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 15, 2021 Share Posted June 15, 2021 Voor sla, andijvie ed is het veel te heet in een kas. Bladgroentes schieten nu direct door. Dat kun je beter in het najaar doen in de kas. Voor nu: warmteminnende planten in de kas doen. Is anders ook zo zonde van die mooie ruimte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 20, 2021 Author Share Posted June 20, 2021 (edited) Zo de kas is bijna af. Echter maar 1 verhoogde bak de andere kant komt een andere keer, veel te veel werk namelijk Grond 50% zwarte grond opgevuld daarna 40% zwarte grond met compost gemengd. Heeft iemand tips hoe water te geven is dat 1x heel veel in de zoveel dagen of steeds een klein beetje iedere dag? We willen nu al is het laat nog wat dingen proberen om te kijken hoe het wordt/groeit. We hebben net gezaaid in de verhoogde bakken het gaat ons nu om water geven bij het zaaien tot ze opkomen en hoeveel water als ze groeien. Buiten natuurlijk dat we het ook in de gaten houden als de grond er droog uit ziet. Vooral bij het zaaien is het nu van belang, hebben jullie tips? Edited June 20, 2021 by Gerard12345 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted June 20, 2021 Share Posted June 20, 2021 Er zit redelijk wat verschil tussen zaden, in het algemeen: Zaden hebben vocht nodig, dus vochtig houden. Alle dagen met de gieter rond gaan nog voor de zon de boel heet stookt, als je niet vroeg genoeg kan, dan beter 's avonds na 20u zelfs 21u. De grond moet tot minstens 5cm diep vochtig (niet zeiknat hé) zijn anders is die grond binnen de paar uur opgedroogd. Kas dicht houden tot het opkomt, dat extra vocht kunnen zaden wel appreciëren. Eens het op komt zorgen dat de kas onder de 30°C blijft. Eventueel kan je een plank over de gezaaide oppervlakte leggen om de vocht vast te houden. Dan moet je wel dagelijks gaan kijken en de plank weghalen wanneer het zaad op komt. Eens de planten hun adolescentie voorbij zijn giet je best veel water om de zoveel dagen. Hoeveel en hoe vaak hangt wel sterk af van het weer, de verwachte temperatuur en vochtigheid en vooral van de soort plant. Tenzij het 's nachts onverwacht koud zou worden ( < 10°C), zal je dag en nacht de kas groot open zetten want de plantjes hebben verluchting nodig, het vocht in de lucht moet weg anders krijg je vervelend bezoek zoals dat van meeldauw. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 20, 2021 Author Share Posted June 20, 2021 Swa Top tips. Is het dan misschien verstandig, ik heb de kas namelijk nog niet voorzien van een deur dus vocht warmte enz kan wel weg dat ik, tot de zaadjes zijn uitgegroeid, plastic er over heen span. of een plank natuurlijk zal zo eens een foto plaatsen hoe het is geworden is wel iets anders geworden dan de foto Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 20, 2021 Author Share Posted June 20, 2021 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Swa Posted June 20, 2021 Share Posted June 20, 2021 Alles wat het vocht tegen kan houden te verdampen en niet zelf het vocht opslorpt kan gebruikt worden. Desnoods in 2 gesneden waterflessen, maar in deze periode gaat dat zeer snel te warm worden. Niet alle zaden komen op hetzelfde moment, soms kan het weken duren, best verschillende stukken voorzien. Let dus ook op de temperatuur, te hoog is ook niet goed, met felle zon kan een kas zeer snel heel hard gaan. Meeste zaadjes ontkiemen graag tussen pakweg 20°C en 25°C. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 20, 2021 Author Share Posted June 20, 2021 top dan ga ik plastic er overheen doen zodat het vocht bij de zaadjes blijft zitten dan zie ik neem ik aan snel genoeg of er vocht te kort is als er geen vocht druppels meer aan het plastic zit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 Voorzaaien in trays en dan planten of op de plaats en dan deksel van tray over doen, of minitunnel over? Hier zetten we flessen van 5 liter in de kas, bodem weg knippen of snijden en dan met de hals bij zetten. Anderen prikken gaten in de bodem en zetten die dan in de grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted June 28, 2021 Author Share Posted June 28, 2021 Bedankt voor de tips. Tot zover alleen afgewacht en nog niets er overheen gedaan omdat het gewoonweg te warm is. Ik heb de zijkant open van de kas en dat is maar goed ook anders wordt het ook te warm nog heb er nog geen dakramen inzitten. Slabonen beginnen al lekker te groeien 6cm hoog en wortels komen ook al lekker op zoals ook op de foto te zien is. Tomaten en kruiden komen ook al maar de paprika laat nog even op zich wachten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted August 9, 2021 Author Share Posted August 9, 2021 serre/kas update Kreeg de foto alleen niet gedraaid jammer genoeg (foto gedraaid door moderator) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerard12345 Posted March 26, 2022 Author Share Posted March 26, 2022 (edited) Voor het eerst de nieuwe kas goed gebruiken dit jaar want nu is deze helemaal klaar voor het nieuwe seizoen behalve nog een verfje een keer op het hout. Edited March 29, 2022 by Gerard12345 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts