AdG Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 Kan iemand mij helpen met problemen met komkommers. Elk jaar gaan bij mij de vruchtjes dood. Er komen wel vruchtjes aan maar daarna gaan ze dood. Ik heb de grond bemest en geef voldoende water. Ik stuur foto’s mee. Ik hoop dat iemand kan helpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 Ik zie mannelijke en vrouwelijke bloemen maar wellicht was er geen bestuiving? Vliegen er genoeg bestuivers? Anders handmatig proberen. Met de komkommers spelen wij vals. Ik heb ze in de koude bak staan, maar heb een variant met alleen vrouwelijke bloemen die geen bestuiving nodig heeft. Het zijn snack komkommers maar hadden daar vorig jaar wel een hele grote opbrengst van. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdG Posted June 25, 2021 Author Share Posted June 25, 2021 Hoe zie ik het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk. De planten staan in de kas. Kan ik dan beter de deur vaker open zetten? Hoe bestuif ik handmatig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 (edited) Mannelijke bloemen hebben geen vruchtje aan t steeltje. Vrouwelijke wel dus. Je hebt toch wel de kas open staan in deze tijd van het jaar? Bij mij staat de kas dag en nacht open vanaf begin mei zo’n beetje. En dan heb ik ook planten met bloemen bij raam en deur staan om be stuivers te lokken.. Edited June 25, 2021 by appelvrouw 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
AdG Posted June 25, 2021 Author Share Posted June 25, 2021 Ik heb de kas altijd dicht😔.. ik zal de deur openlatend.. Hoe kan ik zelf bestuiven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 @appelvrouw tis hier helaas echt nog beduidend kouder! Heb de kas ook nog lang niet dag en nacht open staan. Mag wel weer die zomerse temperaturen, stuur maar wat zon deze kant op Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Plukparadijs Posted June 25, 2021 Share Posted June 25, 2021 Pak een mannetjesbloem (zonder vruchtje dus) haal de blaadjes eraf en dan kwast je even door de vrouwtjesbloem. Als je bloemen bevrucht zijn dan sterft het bloemetje af maar zie je na een paar dagen de vrucht groeien. Hier gaat de kas echt nog wel dicht snachts. Maar overdag open voor bestuiving. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ellen1 Posted June 26, 2021 Share Posted June 26, 2021 Ik denk dat het tijd is om even een misverstand uit de weg te ruimen. Een komkommerplant is parthenocarp. Dat betrekt dat er vruchten groeien zonder bevruchting. Sterker nog: Een bevruchte komkommer die zaad gaat vormen is veel minder lekker dan een onbevruchte. Niet gaan bevruchten dus, maar gewoon geduld hebben. Vaak vallen de eerste vruchtjes eraf, maar ineens ontstaat er toch een komkommer en voor je het weet krijg je ze niet meer weggegeten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted June 26, 2021 Share Posted June 26, 2021 Kleine aanvulling op de reactie van Ellen1. Niet iedere komkommer is parthenocarp. Vooral de oude rassen zijn dat niet. Zie je zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen dan kun je aannemen dat de plant niet parthenocarp is en er een bestuiving nodig is. Zeker voor teelt in de kas is het aan te raden een parthenocarp ras te kiezen. Voor zover ik weet zijn dat alle hybrides. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr bean Posted June 26, 2021 Share Posted June 26, 2021 Ik dacht altijd om juist de bestuiving tegen te gaan ( lees: heel heel veel zaden in je komkommer) ze de mannelijke bloemen elke dag eruit knepen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted June 27, 2021 Share Posted June 27, 2021 Dat is omdat de komkommers dan bitter kunnen worden, gebeurt ook als je hybriden en niet samen hebt staan, sommige rassen hebben wel bevruchting nodig daar kan je gewwon niet omheen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts