Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Maandag en dinsdag komt er een beetje nachtvorst

Misschien je worteltjes even afdekken, GWB?

aangepast door Gast

Geplaatst:

(Dit mag ik eigenlijk niet hier zetten, want niks gezaaid vandaag )

(Zachtjes dan maar: vandaag de ramen gelapt van de koude bak, en klaar gemaakt om vrijdag, bladdag, raapstelen, spinazie en rucola (en misschien wat pluksla) te zaaien. En vast een hekwerk in elkaar gezet om over een paar weekjes de peulen en sugar snaps bij te planten)

(Zal nu niet verder het topic vervuilen )

Geplaatst:

Vrijdag eerste zaailingen paprika's / pepers en wedstrijd aubergine in koffiebekertjes gezet, de propagator/zaaibak weer voorzien van schone grond en 2e lading gezaaid. Heb nu van elke soort minimaal 2 planten.

Vandaag een tray met bieten gezaaid in de kas, bosui en radijs in de volle grond in de kas gezaaid.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Geplaatst:

Net sla mengsel, veldsla en radijsjes gezaaid in de kas. Het is nu 20 graden in de kas

Geplaatst:

Franse/Spaanse Zuring, klimspinazie, echte heemst, grote bevernel, Turkse raket, suikerwortel, 3-kleurig viooltje, vaste rucola, heelblaadjes, artisjok en kliswortel gezaaid in potjes.

Geplaatst:

Begonnen met de kruidentuin: basilicum, tijm, peterselie en munt gezaaid.

Courgette, aardbei, zavory peper en (heel eigenwijs ) kappertjes zijn ook gezaaid.

En verder ook wat zelfgeoogst zaad geplant: honingtomaat, vijg en kiwi gold.

Oh ja, en of dat nog niet genoeg was: citris mitis, Afrikaanse lelie en akelei hebben ook een plekje in de kweekkas.

En nu helaas geen ruimte meer, dus hopen dat er snel iets opkomt!

Geplaatst:

Ik wil ook een kas...

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

lenepeen kan ik me voorstellen.

net nog wat pluksla en rucola in de kas gezaaid en wat bietjes. snijbiet, en spruitjes, en rodekool en witte kool kan dus ook al. ga ik ook nog doen hihihi inderdaad mijn spinazie doet het al erg goed in de kas.

Mijn meloenen zijn drama hier in het kozijn veel te lange stelen dus dat moet helaas overnieuw. Denk wel bijna 7 cm lang oeps....

Geplaatst:

Ik heb zaterdag Pineberries gezaaid en platycodon (wit). Mijn lavendel, Sarian aardbeien en kiwi komen al prachtig op en mijn passiflora's en meloenplantjes groeien als kool. Ik zeg laat de lente maar komen!!

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:
Ik wil ook een kas...

Houdt de containers die bij verbouwingen buiten staan eens in de gaten. Afgelopen weekend heb ik 8 mooie ruiten met kozijn weten te bemachtigen. Gewoon even vragen en je kan een mooi kasje/koude bak fabriceren!

Om ook nog even on-topic te blijven:

Ik heb alleen nog tuinkers gezaaid. Deze week mijn koude bak/ kasje in elkaar knutselen en dan kan er meer gezaaid worden!

Geplaatst:

Gisteren tuinmelde en ui gezaaid.

Basilicum verspeend, enige wat ik niet niets mee voor elkaar krijg zijn mijn tuinbonen, in de aarde lijken ze te vergaan, tussen 2 vochtige keukenpapiertjes gaan ze schimmelen.

Zelfs mijn zoon wordt enthousiast over de moestuin, we gaan het samen doen als ik antiworteldoek neer ga leggen, volgens mijn heerlijk praktische zoon hebben we het veel te druk om om nog eens dagelijks te moeten schoffelen.

Geplaatst:

Ik leg de tuinbonen op een dubbelgevouwen keukenrolletje in een bakje van de chinees...net genoeg water en afdekkenmet folie met luchtgaatjes, gaat goed!

Als je het bakje scheef houdt moet er een druppel in de hoek komen...

Ze moeten niet te nat en niet te warm staan

Geplaatst:

Ga het nog maar es proberen dan, ga ze nu in de slaapkamer neerzetten, daar is het een stuk koeler.

Geplaatst:
tuinbonen, in de aarde lijken ze te vergaan, tussen 2 vochtige keukenpapiertjes gaan ze schimmelen.

Yola: van een tuinder geleerd: tuinbonen eerst 8 uur weken in niet te koud water..dan in schoon wit en vochtig zand laten kiemen ( gewoon met zijn allen in een bak, goed omringd door het vochtige zand. Zand vochtig houden-niet nat!-. Laten zitten totdat de kiemen komen, dan in potjes in de kas, of als het weer het toelaat meteen buiten in geulen zaaien.

op de eerste foto heb ik de tuinbonen even naar boven gehaald om te laten zien hoe ze eruit zien.

Heb je last van muizen dan kan je ze eerst in potten in de koude bak, of schuur zetten totdat het goede plantjes zijn!

tuinbonen27121329740208.jpgtuinboon231951329740221.jpg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dank je wel Appelvrouw, dit ga ik absoluut proberen.

Heb erg veel plezier in het gemier met de zaadjes, had ik niet verwacht!

Geplaatst:

Ja, goeie tip! Neem aan dat je deze methode ook voor andere peulvruchten kunt gebruiken. Het is me al vaker gebeurd dat de bonen gewoonweg vergingen nadat ze de grond in waren gegaan. En ik heb niet altijd plek om voor te zaaien. Eigenlijk is dit alleen maar voortrekken, toch?

Geplaatst:

Deze tuinder deed het niet zo met erwtjes. Wel dat 8 uur weken, maar dan zaaide hij ze met twee in potjes. Die kan je dan best koud neerzetten..koude kas, schuur etc.

Edit: de foto@s waren van vorig jaar, maar ik zag dat de tuinbonen nu al aan t kiemen waren..echt snel!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dan ook even een foto van mijn bonen hoor

img6048-b-15-2--tuinbonen-2-dagen48261329311709.jpg

img6056-b-15-2-12-tuinboon-2-dagen56871329311709.jpg

img6051-b-15-2-12-tuinbonen-2-dagen49081329311710.jpg

Ik heb ze nu in een bakje met wat grond gedaan, even wachten dat de nachtvorst weg is en dan gaan ze de grond in!

En ze doen het allemaal! (Tot nu toe... )

Geplaatst:

ik heb aubergine op de deno methode gezaaid en ze hebben nu een staartje, wanneer moeten ze in een potje met aarde?

Geplaatst:

vandaag erwten gezaaid, eerst laten weken. kei goed en snel zat er leven in. En bonen gezaaid.

Geplaatst:
ik heb aubergine op de deno methode gezaaid en ze hebben nu een staartje, wanneer moeten ze in een potje met aarde?

de een doet het zo, de ander doet het anders...

ik zet ze pas in potjes zodra de kiemblaadjes uit het zaadhoesje zijn gekomen. dat is vrij laat maar ik heb vaak last van vastzittende hoesjes en zo voorkom ik dat

Geplaatst:

Rantje, die macro-foto's van jou van die boon...Het ziet er bijna goor uit ... Wel goed gefotografeerd zeg.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.