mdubbelm Geplaatst: 8 december 2021 Geplaatst: 8 december 2021 Mijn knofloken, dit jaar extreem vroeg gepoot, staan over het algemeen zo’n 10 cm hoog. Op de voorgrond olifantsknof, die drukte verderop is Simonetti. Quote
Vinky Geplaatst: 9 december 2021 Geplaatst: 9 december 2021 Op 6-12-2021 om 22:12, Patrijs zei: Daarom wordt aangeraden om bij minder dan 70% luchtvochtigheid te bewaren. Handige tip Patrijs! Tijd om eens te gaan experimenteren met de plaats van opslag, ook vanwege ervaring van @acpronk. Ik kan een deel in de schuur laten waar het nu ijskoud is en in deze tijd van het jaar erg klam kan zijn (maar nu is dat nog niet zo) , een deel bewaren in een koel donker droog keldertje en een deel in een koel licht droog bovenkamertje. Thermometer er naast & nee, ik ga niet drie hygrometers aanschaffen. Als het experiment iets nuttigs oplevert, dan volgt hier een verslag. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 20 december 2021 Geplaatst: 20 december 2021 Hoe snel het ineens kan veranderen, waar eentje zich liet zien is nog hetzelfde maar daarnaast komen ze alle op. Voor de rest nog niks te zien. Maar het begin ziet er veel belovend uit, morgen maar eens kijken welke soort en kijken of ik een foto kan maken en plaatsen. Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 2 januari 2022 Geplaatst: 2 januari 2022 Hier komt nu met het warme weer langzaam de eerste knoflook op. Komend jaar maar iets minder diep poten denk ik 😅 10cm is toch teveel van het goede Quote
rorror Geplaatst: 6 januari 2022 Geplaatst: 6 januari 2022 (aangepast) Hier gaan de knoflookjes ook goed. Vier per pot, eigen gezaaide winter viooltjes beginnen ook eindelijk te bloeien. 6 januari 2022 aangepast door rorror 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marjoleinvdh Geplaatst: 6 januari 2022 Geplaatst: 6 januari 2022 Ik ben er afgelopen najaar door omstandigheden niet aan toe gekomen mijn knoflook te poten.. die ligt nu dus nog braaf in het doosje te wachten. Zou ik ze komend voorjaar kunnen poten? Of kan ik beter toch een voorjaarsvariant kunnen kopen? Vind het zo zonde.. Quote
Patrijs Geplaatst: 6 januari 2022 Geplaatst: 6 januari 2022 Hup, gewoon nog de grond in, de winter is voorlopig nog niet klaar. Het is belangrijk dat ze nog even de kou meepakken, en bedenk bij mij en anderen staat het gros nog niet eens boven. Quote De moestuin van Patrijs
henkg Geplaatst: 7 januari 2022 Geplaatst: 7 januari 2022 Wat Patrijs schrijft, nu de grond in. Dat is in ieder geval een stuk beter dan pas in het aanstaande voorjaar. Bij mij staan ze ook nog niet boven. Omdat ik ze pas eergisteren gepoot heb ... 1 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jane Doe Geplaatst: 7 januari 2022 Geplaatst: 7 januari 2022 Zoals de anderen al schrijven, gewoon poten niet alles komt al boven. Grootste deel laat zich hier ook nog niet zien en ik heb nog wat afgeprijst besteld. Maar kilotje dus mag nog een keertje wat poten 😬 We zijn nu eenmaal gek op knoflook ... Quote
acpronk Geplaatst: 7 januari 2022 Auteur Geplaatst: 7 januari 2022 Een kilootje zelfs! Zijn dat ongeveer 250 teentjes?Toevallig heb ik gisteren gekeken.Degenen die het eerste boven kwamen, zijn nog ongeveer 10cm. De meeste rassen komen nu net boven, van slechts 1 ras heb ik nog niks gezien. Maar nog ruim 50% is nog niet boven. 7 weken geleden gepoot.Vorig seizoen had ik rond 20 december gepoot, prima oogst.De beste dag om knoflook te poten is gisteren (echter niet voor 10 oktober), vandaag is de op één na beste dag. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
marjoleinvdh Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 Oh joh! Ik dacht dat het niet meer kon! Net gisteren alle bedden afgedekt met worteldoek om het onkruid te verstikken. Zou het daar onder kunnen? Of verstikt de knoflook dan ook? Quote
acpronk Geplaatst: 8 januari 2022 Auteur Geplaatst: 8 januari 2022 Daaronder kan makkelijk, het duurt toch nog een hele tijd voordat de knoflook boven komt.Verstikken is het trouwens niet, het is het wegnemen van het licht waardoor de planten dood gaan. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
geert h Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 Dit jaar slechts 4 tenen olifantenknoflook gepoot, maar die zag ik gisteren vrolijk boven komen. En daar werd ik weer vrolijk van. Quote
Stan W Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 Hier zijn inmiddels alle 56 tenen boven gekomen. Daar ben ik uiteraard erg blij mee. Ljubascha had twee maanden nodig vanaf eind oktober, waarvan afgelopen week ook de laatste tenen boven kwamen. De Morado tenen waren al wat eerder boven, maar duurden ook behoorlijk lang. Quote
Jane Doe Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 Is trouwens ruim kilotje, 2 soorten 3x500 g ... 3 kilootjes 🙄 Maar ze zijn extra droog, dus iets minder gewicht 😬. Maar ja het zijn weer wat teentjes om te poten. Vanuit de keukentuin kan ik een soort zien, rest laat nog op zich wachten. De rest komt in de kas, dus zullen hun achterstand nog inhalen. Quote
rorror Geplaatst: 8 januari 2022 Geplaatst: 8 januari 2022 @Jane Doe Hoeveel tenen heb je met 3kilo? 120 ofzo? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 8 januari 2022 Auteur Geplaatst: 8 januari 2022 Ik denk wel meer. Ik heb hier losse tenen van de bollen waarvan ik tenen heb gepoot, deze hebben niet de gewenste grootte maar zijn alsnog best redelijk qua maat. Deze zijn nu gemiddeld net geen 2 gram (29 gram voor 15 tenen). Ik schat dat een gemiddelde teen (een bol heeft grote en kleine tenen) vol in het vocht (toen ze net verpakt werden) 4 gram woog. Afhankelijk ook van ras.Dus dan is 3 kilo 750 tenenBij 5 gram zijn het alsnog 600 tenen.. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 Ik had deze geoogst in 2021. Ik heb er weer enkele van terug in de grond gedaan. 1 Quote
Jane Doe Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 Mooie olifantenknoflook (meer een prei dan knoflook toch?) Geen idee hoeveel tenen dat zijn, foto bij blog gezet. Denk ruim 5 bollen per zakje of ziets? Quote
mdubbelm Geplaatst: 10 januari 2022 Geplaatst: 10 januari 2022 (aangepast) On 1/7/2022 at 9:08 AM, acpronk said: De beste dag om knoflook te poten is gisteren (echter niet voor 10 oktober), vandaag is de op één na beste dag. (Quote van @acpronk , ruzie met mijn mobiel ;)) ik heb in september al gepoot, want het kwam dit jaar zo uit. Wel extreem vroeg voor mijn doen. Ook wel eens in januari pas, dat kwam ook goed. 10 januari 2022 aangepast door mdubbelm 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 11 januari 2022 Geplaatst: 11 januari 2022 Nou we hebben ze er zondag ochtend in gezet ik hoop dat het wat gaat worden. Het is me nog nooit gelukt om knoflook te oogsten 🙈 dit wordt mijn 4e jaar Quote
rorror Geplaatst: 12 januari 2022 Geplaatst: 12 januari 2022 Op 11-1-2022 om 09:29, marjoleinvdh zei: Het is me nog nooit gelukt om knoflook te oogsten Mag ik vragen waarom het niet lukt? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
marjoleinvdh Geplaatst: 12 januari 2022 Geplaatst: 12 januari 2022 Als ik dat toch wist.. Eerste jaar was een poging om ze binnen in pot te kweken, bij gebrek aan een tuin. Maar dat werkte uiteraard niet. Loof groeide prima, maar heeft nooit een bol gevormd Tweede jaar was supermarkt knoflook buiten in een moestuinbak van makkelijke moestuin. Wederom mooi loof maar geen bollen, ondanks dat ik ze toch heb laten staan tot ze helemaal bruin waren en plat lagen. Derde jaar pootgoed gekocht en in een moestuinbak geplant. Maar daar kwam roest in, en het heeft wel bollen gevormd, maar te kleine teentjes om te consumeren, en begon ook al wat te rotten. Het was dan ook wel een heel vochtig jaar Quote
Mellie Geplaatst: 13 januari 2022 Geplaatst: 13 januari 2022 Ik heb op verschillende plekken in de tuin knoflook gepoot en de knoflook achter de keuken, is het snelst aan het groeien. Dat was een leeg vak. Heb ik nooit wat geplant, omdat de kinderen zo vaak spelen en steeds wat kapot maken. Maar ik had knoflook over… en zo geschiedde. Een cm of 30 met een paar uitschieters die nog langer zijn. De rest is of net opkomend of tussen de 10 a 20 cm. Ik ben benieuwd waar ik mooiere bollen van ga krijgen. Eten nog steeds knof uet. Valt me reuze mee (ik gebruik dagelijks wel een teen of 5) 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.