Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook seizoen 2021-2022


acpronk

Aanbevolen berichten

@Bosmolbij moestuinweetjes.com had ik er dit jaar gekocht (ze zijn 2 weken geleden aangekomen), maar je moet er snel bij zijn, vorig jaar was ik te laat (vooruitbestellen eind augustus) voor dit jaar ook daar nu uitverkocht.  De gewone  knoflook zit hier ook al in de grond, volgend week is de winterui aan de beurt.

 

Edit: jouw laatste berichtje gemist, fijn dat je er gevonden hebt !

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen ervaring mee… ik heb net wat knoflook gepoot. Nog maar een paar soorten. Te weinig tijd. Vond de kwaliteit wel tegen vallen. Had al een mailtje gestuurd, maar vanwege late oogst schijnt dat normaal te zijn? Kieming zou wel gewoon goed moeten gaan… heb er nooit eerder zoiets gekocht, dus ik ga er maar van uit dat het goed gaat komen. Maar lichtelijk fingers crossed gevoel…

220e6f549128440b5531fa4d541c9112.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag mijn knoflook ook gepoot in de moestuinbak, ben gegaan voor volgende soorten:

-Valverde

-Transylvanian 

-Belgische Rode

-Inchelium Red 

 

Hopelijk dit seizoen wat grotere bollen dan bij de vorige oogst.

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 8-10-2021 om 13:22, Mellie zei:

Maar lichtelijk fingers crossed gevoel…

Dat zou ik ook hebben @Mellie. Tenen met zulke plekjes gaan bij mij de grond niet in. Die snijd ik er uit en dan gaan de goede stukken door het eten.

Ik ben benieuwd wie de autoriteit is die zegt dat dit door late oogst normaal is, want je gaat toch niet te laat oogsten als je professioneel knoffen teelt om de tenen te verkopen?

En dat de kieming wel gewoon goed moet gaan? Kiemen is iets dat zaden doen. Knoflooktenen lopen uit. 

Ook ik: keep my fingers crossed, eveneens voor @fre3ke

Maar: toegegeven, ik heb nog nooit knoflooktenen in de grond gestoken met bruine en/of schimmelige plekjes. Dus wie weet lukt het toch

Ben benieuwd of anderen ervaring hebben met het poten van minder perfecte knoflooktenen ????

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag al mijn ok en alle broedbolletjes ervan gepoot. Ik denk dat ik er in totaal een stuk of 25/30 had excl de broedbolletjes. Niet geteld.

Ook alle oerprei wat in dezelfde bak zat, gepoot trouwens. Volgende week wil ik de rest van de knoflook poten. Nog even wat tuinaarde halen en plek maken in de tuin om de boel op te hogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is eindelijk de pootknoflook die ik op 6 oktober bij Van der Wal heb besteld binnen gekomen. 

 

Ljubascha en Morado. 

 

De Morado is een teleurstelling, bijna de helft van de tenen is verrot. Niet eens wat bruine plekjes, maar volledig aangetast door een groengrijze schimmel. (zie foto's) 

 

Ljubascha ziet er op enkele tenen met wat bruine plekjes na goed uit.

 

Edit: Zojuist even gebeld met Van der Wal en ze hebben toegezegd een nieuwe verpakking van de Morado op te sturen. Dus dat is netjes en snel geregeld.

 

IMG_20211020_133651.jpg

 

IMG_20211020_122320.jpg

 

IMG_20211020_120322.jpg

aangepast door Stan W
Morano moest Morado zijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

De winteruien afgelopen weekend gepoot, de knoflook moet nog. 

De klei is nat dus ruggen gemaakt. Ik moet nog 1 rug maken maar daar staan nu nog mooie zonnebloemen, te zonde om deze nu al neer te halen. Bijen zitten nog op de bloeiers en vogels op de uitgebloeide....

 

Ik heb dit jaar gekocht:

Ljubasha

Therador

Fokhagyma

Vallelado

 

en eigen pootgoed doe ik weer Chesnok en Ophio, lekker grote mooie bollen, en mocht ik plek hebben, red janice en suzan delafield.

aangepast door RobN

Onkruidmanager 1.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Circa 30 tenen Vallelado en Morado, aangekocht via de centrale inkoopactie van de moestuinvereniging. Gecertificeerd biologisch plantgoed dat thermische behandeld is dus ‘ziektevrij’. Dit is de eerste keer knoflook dus ik ben erg benieuwd. Van de overgebleven tenen moet ik zeggen dat ik vrij weinig verschil proef tussen beide soorten. De knoflook met paarse schil ziet er toch altijd aantrekkelijker uit voor mij. Afhankelijk van de resultaten volgend jaar 1 soort, de soort met de hoogste en beste opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn baby knoflook doet het wat beter dan @acpronk. Ik had ze in juli direct in de vollegrond gezet, als bolletje.

IMG_20211107_150317.thumb.jpg.c6597414ec45e97f7f4a4460c83005ed.jpg

Losse baby's lijken het minder goed te doen.

IMG_20211107_150330.thumb.jpg.aa5de179ebe8a76849a2dbbf0b661a1e.jpg

Verder heb ik wat planten die meer volwassen zijn, maar ik weet niet meer waarom ze er al sinds de zomer staan. Misschien omdat het pootgoed binnen ging rotten, wat blijkbaar een breed gedeeld probleem is.IMG_20211107_150421.thumb.jpg.09720faa935a979c40cfe263f0190bdb.jpg

aangepast door fre3ke
Link naar reactie
Delen op andere sites

@rorror ik dacht dat het wel meevalt, heb nog niet in de grond gewoeld. Op een enkele korte droge periode na, is het toch vooral nat gebleven.


Gisteren de tenen uit de bollen gehaald, 90 bollen. Gesorteerd, en er worden er 453 gepoot. 20% meer dan vorig jaar, wordt dan wat meer om uit te delen.
Aantal rotte teentjes was nog geen 2%.

Sommige rassen waren al een beetje zacht geworden (Oosterdel, Georgian Fire, German Stiffneck, Susan Delafield, Korean Red). Raar want vorig jaar had ik tweede helft december gepoot, Korean Red was van eigen kweek en die was vorig jaar niet zacht.

10 Oosterdel
15 Anton
11 Floha
5 Wild Fire
15 Pensylvanian Dutch
12 Georgian Fire
15 German Stiffneck
15 Susan Delafield
40 Moroccan
22 Korean Red
33 Wonha
30 Pskem
30 North #3
35 Guatemala Ikede
60 Sulmona
45 Inchelium Red
60 Valverde

En nog een hele hoop formaat B en kleiner, om op te eten.

Morgen of overmorgen poten.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang duurt het voordat knoflookplanten bij de huidige temperaturen boven komen?

 

Bij mijn moestuinerfenis cultivar duurde het slechts 10 dagen begin oktober.

De Ljubascha heb ik op 20 oktober geplant, de Morado op 23 oktober. Van beide is echter nog geen enkele plant boven gekomen. Vind het vanwege de eerste cultivar best lang duren.

aangepast door Stan W
Namen cultivars fout geschreven
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan hebben meer mensen dus last van traag opkomende knoflook. 

 

Onbekend ras is de knoflook van nu 15-20 cm hoog. Links daarvan de Morado. Rechts van de aardbeien op de tweede foto staat de Ljubascha in een rij. 

 

IMG_20211109_133651.jpg

IMG_20211109_163627.jpg

aangepast door Stan W
Morado
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb op 20 oktober knoflook gepoot maar er is nog niks boven de grond? 

Is het normaal dat het langer dan 4 weken duurt of heb ik pech en kan ik het vergeten?

Het waren mooie knoflook tenen die ik gekocht heb bij zaadhandel van der wal. 

Ik heb gaten gemaakt van +- 10 cm diep en die dicht gegooid met zaai en stekgrond 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...