Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbaak

Featured Replies

Geplaatst:
Warm water bevriest veel sneller dan koud water,

Dat klopt !...de pony's krijgen ook koud water...2x per dag even controleren of er geen laag ijs op zit...Ik ben van plan om een soort "hooimadam"...voor ze te maken een houten kist met een cementkuip voor water erin en dan met hooi opvullen.....zou t helpen???...ben alleen bang dat ze hun isolatiemateriaal zelf opeten dus moet m dan ook nog dicht maken aan de bovenkant.

Geplaatst:
... Warm water bevriest veel sneller dan koud water, ...

Dat is toch geheel tegenovergesteld dan wat ik bij natuurkunde / meteo leerde. Weet hoe dat komt?

Toen ik nog kippen had zette ik wel eens een theelichtje (zo één met een waxientje (spelling?)) onder het waterbakje van de kippen. Dat werkte vaak vrij goed, behalve bij echt strenge vorst of veel wind.

Geplaatst:

Warm water bevriest sneller dan koud water

Wie snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water.

Stond in de Quest

Geplaatst:
  • Auteur

Geweldig zulke feitjes! Op zulke momenten vind ik het jammer dat ik geen scheikunde heb gehad

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Geplaatst:

He grappig! Dat is totaal anders dan je zult denken.

Geplaatst:

Vorig jaar had m'n moeder een hoesje gemaakt om de flessen maar die kunnen we nergens vinden.

Dat hoesje heb ik ook, maar haalt eigenlijk niet veel uit, dat tuitje bevriest dan alsnog.

Van de week vriest het nog flink door, -12 en -14 dus we hebben besloten de cavia en konijn naar binnen te halen. Nou ja, in de gang, net gemeten en het is daar nu 10 graden dus als de vriesellende voorbij is kunnen ze gewoon weer naar buiten. De verwarming een uur geleden uitegzet

Wordt nog een heel gedoe om ze eruit te halen, Stamper laat zich namelijk niet oppakken en komt echt niet uit zichzelf het hok uit

Oe, ik zou daar toch mee uitkijken, ik vind het verschil toch wel heel erg groot, 10 graden kan misschien nog net, maar ik zou er echt mee uit kijken. Persoonlijk heb ik het nachthok aan de buitenkant geisoleerd met stro en afgedekt met een dik zeil en binnenin vol met stro en voldoende voedsel, zeker met deze temperaturen hebben ze wat extra voedsel nodig. Ik geef water zo veel mogelijk op vaste tijden, ze krijgen dan vrij snel door wanneer er water is en ze moeten drinken. Naar mijn mening zijn "buiten"konijnen tot wel -20 onder de juiste omstandigheden buiten beter af dan dat je ze naar binnen haalt, met hun dikke vacht zouden ze binnen enkele uren kunnen sterven aan oververhitting. De precies temperaturen weet ik niet, zoals ik al zei misschien kan 10 graden nog net, maar ik zou er zelf niet voor kiezen

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

De zorg zit 'm niet in het konijn maar in de cavia, die kan wat minder hebben. Sommige zeggen dat ze helemaal niet buiten kunnen en ze was toch wel zieligjes vandaag.

Het was 2 graden buiten en in de gang 8 dus dat is niet zo'n groot verschil, voor dat het ging vriezen was het ook regelmatig rond de 6 tot 10 graden.

We hebben ze wel extra gevoerd hoor, en ook heel veel sto gebruikt enzo. maar elke ochtend had ik pijn in m'n buik dat de cavia dood zou zijn.

En ze vinden elkaar nogal leuk dus dan maar alletwee naar binnen.

En het wordt dus nog veel kouder en ook op de dag dus dit leek ons toch beter

Geplaatst:

Ik denk dat het een goed besluit was. Cavia's kunnen niet zo veel hebben en in koudere streken worden ze dan ook niet 's winters buiten gehouden. 10 graden is inderdaad wat je overal leest als maximum voor beest van buiten naar binnen en weer naar buiten te zetten. Ik denk dat je dan wel moet wachten tot dat het 's nachts niet meer vriest tot dat ze 's nachts weer naar buiten kunnen. Ze zullen nu zeker verharen.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:
Warm water bevriest sneller dan koud water ....

Dank voor de reactie. Ik had ook even op wikipedia kunnen kijken http://nl.wikipedia.org/wiki/Mpemba-effect.

Maar de laatste paragraaf is: "Geen effect buiten".

Misschien vandaag eens proberen, het weer is er wel geschikt voor .

Geplaatst:

Ik ga het zo even testen, 3 dezelfde konijnenflesjes. Doe ik er met kokend water, een met koud water uit de koelkast en een met bijna handwarm water

Geplaatst:

Vorig jaar had m'n moeder een hoesje gemaakt om de flessen maar die kunnen we nergens vinden.

Dat hoesje heb ik ook, maar haalt eigenlijk niet veel uit, dat tuitje bevriest dan alsnog.

Ja maar in dat hoesje hadden we van die warmte elementen gedaan en het scheelde toch iets

Geplaatst:
Ik ga het zo even testen, 3 dezelfde konijnenflesjes. Doe ik er met kokend water, een met koud water uit de koelkast en een met bijna handwarm water

Ben benieuwd!

Geplaatst:
Warm water bevriest sneller dan koud water. ...

Proefje gedaan

Twee koelkastbakjes buiten gezet. Eén met gewoon kraanwater, een met water van ca 60 'C (lager gaat m'n weckthermometer niet) uit de waterkoker.

Kraanwater

Na ca. 1:30 eerste vliesje ijs.

Na ca. 2:15 stevig laagje ijs.

Einde experiment, na ca. 4:00 ca 8 mm ijs.

Warm water

Na ca. 2:00 eerste vliesje ijs.

Na ca. 3:15 mengsel van dunne plekjes ijs en wat dikkere plekjes

Einde experiment, na ca. 4:00 ca 5 mm ijs, maar de dikte was veel onregelmatiger dan kraanwaterversie.

Verder viel me op dat de kraanwaterversie alleen een laagje ijs bovenop het water had, terwijl de warme versie ook ijs op de randen en bodem van het bakje had.

Buitentemperatuur ca -6 'C; bakjes stonden in de schaduw en uit de wind, maar niet overdekt (niet in een hok of stal).

Conclusie op basis van één experimentje: toch maar warm water.

Ik ben benieuwd naar resultaten van de andere proefjes. Groet, RvO.

Edit: Met " toch maar warm water" bedoelde ik " toch maar warm water voor dieren die nu nog buiten wonen" . Voor ijsblokjes juist andersom. NB: één proefje.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Heb dit gevonden....

Wie snel ijsblokjes wil maken kan het beste warm water gebruiken. Het lijkt waanzin, maar toch is het waar. Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. Dit werkt als een isolator, dat verder afkoelen van het water sterk afremt. Bij warm water gebeurt dit niet. Daarin zitten namelijk minder gassen opgelost dan in koud water. Deze gasbelletjes zijn het beginpunt voor ijskristallen. Als die belletjes er niet of nauwelijks zijn, bevriest water pas bij temperaturen onder de nul graden Celsius. Warm water blijft bij afkoelen dus vloeibaar tot een paar graden onder nul. Dan bevriest het geheel ‘opeens’, zonder dat er eerst een isolerend laagje ontstaat. Hierdoor bevriest warm water sneller dan koud water. (bron: Quest)

Bovenstaande redenatie in combinatie met jouw proefje RvO...de bovenlaag op het koud water zou dan ook als isolatie werken....mogelijk experiment voortijdig gestopt...maar het was ook geen weer buiten...brrrr...al knap dat je er zin in had

Geplaatst:

Ik heb een deja-vu met de vorige pagina geedee

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:
....Wie snel ijsblokjes wil maken .....
Ik redeneerde andersom. Als je kippen of andere buitendieren nu water wilt geven wat is dan slimmer. Daarom ben ik ook gestopt op het moment dat er een redelijke ijslaag op het water lag.
.... Koud water vormt tijdens het bevriezen namelijk een ijslaagje langs de wand van het bakje waar het in zit. ....
Dat was bij mij juist andersom

...al knap dat je er zin in had
Viel nogal mee. Wekker op mobieltje in de sluimerstand en proefje op een meter van de achterdeur. Kon er op sokken naar toe lopen. Ik was toch aan het opruimen en schoonmaken, dus een leuke onderbreking
Geplaatst:

LOL.

Bis repetita placent?

We zullen een neutrale test moeten aanvragen bij de lui van Quest....

Ik stel de volgende test voor: 2 personen maken allebei de handen flink nat. De ene met kraantjeswater op normale temperatuur, de andere met warm water.

Niet afdrogen en snel allebei naar buiten.

Wedden dat die met de "warmwater handen" al snel terug naar binnen holt?

Geplaatst:

Mijn testuitslag:

Fles 1 bevroren

Fles 2 bevroren

Fles 3 bevroren

Ik ben in slaap gevallen en toen ik er net aan dacht.........

Morgen nog eens doen mét kookwekker

Geplaatst:

Moeten jullie geen ander topic openen ? : het "Grote teutel-tuttel - fles geef topic " ??

Ik dien bij deze graag een klacht in.

Geplaatst:

Terechte klacht shame on me!! (ik lees veel...en vergeet nog meer )

Moeten jullie geen ander topic openen ? : het "Grote teutel-tuttel - fles geef topic " ??

Ik dien bij deze graag een klacht in.

Terechte klacht..... ..we mogen hier alleen maar klagen...niet discussiëren

Geplaatst:

ik dien een klacht in over wintertenen....au!

mijn man zegt dat sneeuwballen erger zijn

Geplaatst:
mijn man zegt dat sneeuwballen erger zijn

Hopelijk gooit ie er niet mee.........

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik wil hierbij de klacht neerleggen over de OV chipkaart. Wat een verschrikkelijke uitvinding

Ophalen gaat soms wel, soms niet. Bedragen worden niet op de kaart gezet, ook niet als je automatisch opladen hebt aangevraagd. Saldo's kloppen niet. Er wordt soms niet uitgecheckt ook al is dat wel gebeurd. Op het overzicht lijkt het soms of je ergens anders hebt uitgecheckt dan je werkelijk hebt gedaan. En als je een mail stuurt naar de OV chipkaart-site, sturen ze je doodleuk door naar het OV vervoersbedrijf, en als je daar heen belt, sturen ze je doodleuk ook weer terug

Echt, die uitvinding is BAGGER

Doe mij die abonnementen en strippenkaart weer terug, die werkten tenminste!

En dan hebben we t niet eens gehad over de tijd die het kost om op te laden, te mailen, uit te zoeken en te rekenen, en te bellen

Good things come in small packages

Geplaatst:
  • Auteur

BIj mijn studie wordt elke keer als wordt uitgelegd hoe het NIET moet de Ov-Chipkaart aangehaald, vind ik altijd wel grappig

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.