Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Henks moesbalkon 2012. "Balkontuinieren op één meter"


henkg

Aanbevolen berichten

De plannen, alles buiten, op het balkon:

- Tomaten Roma VF

- (Tomaten Balkonstar)

- Peper Cayenne

- Paprika Sweet Marconi rosso

- Aardbeien Sarian (de overgehouden vorig jaar gezaaide plantjes)

- Aardbeien Evie2 (frigo stekken, nog aan te schaffen)

- En wat tuinkruiden: rozemarijn, lavendel, misschien bladselderij

En natuurlijk de wedstrijd aubergine.

 

Ik heb nog wel even tijd ...

Begin maart: Pepers, paprika en aubergine zaaien; Evie2 bestellen en buiten oppotten

Begin april: Tomaten zaaien.

(Alles niet éérder: dan zit ik vóór 15 mei met veel te grote planten binnen, dat geeft teveel gedoe.)

 

Grootste probleem is: waar laat ik dit allemaal op mijn balkon?

Zo zag het er vorig jaar, 18 juni 2011, uit:

2efupw658071327577253.jpg

 

[Edit 1 maart 2012]Vandaag, 1 maart 2012, 17:30u gezaaid:

- Pepers (Cayenne)

- De wedstrijd aubergines

- Paprika Marconi rosso

Alles voor de buitenteelt.

Uiteraard binnen gezaaid. Ze staan nu lekker op de lauwwarme UPC mediabox, in een mosselbak.

De tomaten (Balkonstar en Roma VF) kunnen nog wel even wachten, tot ongeveer 1 april.

aangepast door Gast

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Grootste probleem is: waar laat ik dit allemaal op mijn balkon?

 

Noeste plannen henkg kijk eens naar de aardbeienbakken van Borsalino...die hebben 2 verdiepingen.... balkonnetje uitbreiden in de hoogte? En mag er ook iets buiten aan het balkon gehangen worden? (een 10 verdiepingen plantenrek )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kan je ook nog het een en ander ophangen, met een katrol-systeempje zodat je water kan geven en kan oogsten natuurlijk

 

En aan de rand kan je bakken ophangen, en met een beetje mazzel aan de buitenkant maar ook aan de binnenkant= dubbel zoveel!

 

Dan zou je ook laag, grondniveau van het balkon misschien ook bakken kwijt kunnen, al kan je daar dan wel lastig bij denk ik.

 

Oeee, bedenk er net nog een

Als je een lange stok vastmaakt en die laat uitsteken, hadden wij vroeger ook met vogelbolletjes , dan kan je daar misschien een emmer aan hangen met zo'n hangende tomaat ofzo er aan.

 

Zo'n emmer kan je natuurlijk ook nog aan het plafond hangen......

 

En misschien kan je net náást het balkon, aan je muur een bak aan de muur hangen, kan je er nog net bij als het goed is.

 

En als de ramen van de kamer, slaapkamer of wat dan ook naar binnen toe open gaan kan je daar in de vensterbaken ook balkonbakjes hangen...leuk met aardbeitjes ofzo

 

Kan je me nog volgen...ik zie het namelijk al helemaal voor me, vaak snapt een ander er geen snars meer van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo Henk, dat wordt inventief zijn met de space die je hebt!

En zo te lezen heb je al genoeg ideeën om t werkelijkheid te kunnen maken. (kwartje hier gevallen Miranda )

 

Als je goed engels kunt lezen kan je ook hier wat verder lezen: http://urbanhomestead.org

Ik moet je wel waarschuwen, als je eens gaat lezen, blijf je lezen! Die mensen kunnen met weinig space (betrekkelijk als je hier een achtertuin ofwel balkon hebt) ontzettend veel kwijt (ook beestjes!).

Ze werken heel veel 'in de hoogte'.

Succes

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over ruimte adviezen:

Ik ben al deels de lucht in. Kan echter niet hoger dan ca 1 meter, door ramen, en ook omdat mijn Blumat opstellinkje (als ik mijn watervat nog hoger zet, moet ik het dak op om bij te vullen) een grotere hoogte niet trekt. En Blumat is nou juist de hoofdreden waarom alles (nou ja, veel, die radijzen wil ik het liefst vergeten) het op mijn balkon heel goed doet. Ik kan, en wil ook niet tot tweemaal daags watergeven, eens in de week vind ik eigenlijk wel prima

 

Ik denk er inmiddels wel aan om "doorzichtige" hogere planten zoals peper, en misschien ook aubergine langs het hekwerk aan de zonkant te laten groeien. Andere planten zullen teveel licht tegenhouden voor de rest.

 

En Helly, die site (http://urbanhomestead.org/) lijkt me erg leerzaam (ik kan redelijk Engels lezen, spreken ook trouwens).

Het eerste wat me opviel:

"6.000 pounds of organic food on 1/10 of an acre annually". Zo'n 2.700 kilo op 10 vierkante meter jaarlijks? Dá ken tog nie waar weze?.

Nee dus, een acre is geen are. Acre: gangbare Amerikaanse vlaktemaat die overeenkomt met 40,4687 are. Nog steeds niet gek: Omgerekend: 0,1 acre = 4 are (20 x 20 m).

Ik zal later eens verder gaan lezen ....

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja Birgit dat klopt. Ik heb t ook s precies uitgerekend en toen kwam ik ook uit op die 4.046,9 m2. Niet gek toch om daar 2700 kg. (ik wist niet de berekening van pounds Amerikaans -> Europees) vanaf te kunnen halen. Dat geeft toch iedere tuinier moed

Ik ga wel dit jaar gebruik maken van mijn schuttings en van pergola's (als die er dit jaar komen) en aan de muur van mijn schuurtje ga ik ook wat proberen te laten groeien.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat is best knap. Heb je ook gezien hoe vol alles daar staat? En het is Californie. Dat is hier niet haalbaar volgens mij omdat je niet echt een winter-oogst kan hebben bij ons (beetje boerenkool, beetje veldsla).

 

Ik geloof dat ze alles ook heel jong oogsten... Dan kan er gauw weer wat nieuws groeien.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze hebben veel bedden met pluk/snijsla-soorten staan en die zijn vrij snel oogstbaar in het voorjaar. In de zomer meer afdelingen met tomaten en paprika's staan en die brengen dan wat meer op. In de winter hebben ze over de slabedden van die tunneltjes zodat het daar gewoon door kan groeien. Iets wat ik hier dus wel mis. Misschien maar s een tentje á la Ikea eroverheen gooien volgend winterseizoen. Heb nog zo'n ding over t stapelbed van kids hangen, wellicht nog bruikbaar in de tuin

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Geplant 14 maart, buiten:

- 25x aardbei frigo stekjes (Evie2)

 

Verder de Sarians (zaai-aardbeien van vorig jaar) geschoond en verpot. Ze hebben de vorst prima overleefd (wel afgedekt met bubbeltjesfolie, en minimum temperatuur op mijn balkon is ca. -11 graden geweest).

 

Ophangconstructie gemaakt voor de aardbeien aan balkonrailing (proto-type).

Verhoog voor Sarians gemaakt (zodat vruchten niet op de grond hangen, ook proto-type)

Beide nog even met spaanplaat plankjes, had ik nog liggen, is wel zo'n beetje het slechtste materiaal voor buiten.

 

Foto's volgen. Nu te donker.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk jij hebt vorig jaar de sarian f1 gezaaid. Nu heb ik deze 3 dagen geleden ook gezaaid en op het zakje staat kiemduur ca. 35 dagen.

 

Nu staat er ineens al een kiempje in het bakje

 

Is dit naar jouw mening een vlotte sarian of zat er iets anders in de potgrond??

 

sariankiem17maart201281161332012026.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het líjkt er niet op. Zo snel al, en zo dun sprietig. Dat moet haast wat anders zijn. Maar weghalen kan ook later nog.

Zie ook: het-zaai-aardbeien-draadje-t1810.html

Eerste post, in de 2e link (http://www.vrolijketuinier.nl/groenten_aardbeien.htm) zie je een foto van heel jonge plantjes.

 

De zaaigrond ziet er nogal grof uit. Je weet toch dat aardbeien lichtkiemers zijn?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze ook boven op de potgrond vermengt met zand gelegd....door de kortbijopname misschien beetje grof uitziend( kiem is 2+1/2 cm groot). Is dat ok voor lichtkiemers.....of wordt er nog meer speciaals verwacht??(zaten echt maar weinig zaadjes in dat zakje....wil er niets van verknoeien )

 

Maar ik heb de plantjes op die 2e link bekeken en die zien er geheel anders uit; Tnx voor de info.....die kiem zal wel een stout potgrondzaadje zijn...toch maar nog 32 dagen wachten op de echte.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Henk jij hebt vorig jaar de sarian f1 gezaaid. Nu heb ik deze 3 dagen geleden ook gezaaid en op het zakje staat kiemduur ca. 35 dagen.

 

Nu staat er ineens al een kiempje in het bakje

 

Is dit naar jouw mening een vlotte sarian of zat er iets anders in de potgrond??

 

sariankiem17maart201281161332012026.JPG

Ik heb ook 2 van zulke sprietjes in mijn potjes tomaten zitten en ik vroeg me ook al af wat het zou kunnen zijn,

ik laat ze ook lekker staan en ben benieuwd wat er uit komt

Schrijffouten onder voorbehoud

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo, enkele voorbereidingen gedaan.

Gezaaid: Peper, pakrika, aubergine (dé aubergine).

Ze lijken nu nog allemaal op elkaar. Ik hoop dat mijn markeringen PE/AUB/PAP juist zijn.

img1544k36191332338956.JPG

 

Ook ruimte gemaakt voor meer (Evie2) aardbeien. Een plankje gemaakt op 30 cm hoogte van de grond. Nog even met spaanplaat, het slechtste materiaal voor buiten. Nu is er ruimte om de afhangeende vruchten vrij te laten hangen.

img1550k50731332339066.JPG

 

De overwinterde Sarians (rechts, onder, op een nieuw -tijdelijk- verhoog, geeft ruimte voor afhangende vruchten) en de nieuwe Evie2 frigo-stekjes (rechts, boven) beginnen voorzichtig aan te slaan.

img1551k94491332339150.JPG

 

Op de kopse kant (in de roodbruine bak) komen 3x tomaten RomaVF, en 2x paprika . Daarvóór, in twee kleinere 40 cm bakken: 4x tomaten Balkonstar. Links daarvan, aan de railingkant, de aubergine en de pepers.

 

Over de suggesties om -al dan niet met en trapconstructie- de lucht in te gaan:

Ik kan niet veel hoger dan maximaal 1 meter. Ten eerste omdat dat teveel zon wegneemt, ten tweede omdat mijn Blumat vat (op ca. 1,5 meter hoogte) dat niet trekt.

En ik hecht zeer aan mijn Blumats: ééns per week water geven vind ik net iets makkelijker dan 2x per dag!

 

De bewatering (met Blumat druppelaars) sluit ik later aan ...

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...