Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Fruitbomen in kuip

Cris

Recommended Posts

Hi Allemaal,

Ik zou graag een paar fruitbomen willen aanschaffen: appels, kersen en pruimen. aangezien we op dit moment in een huurhuis wonen wil ik de bomen over een a twee jaar willen verhuizen/verplaatsen. 

Heb op internet gezocht, maar helaas kan ik niet veel informatie vinden hierover. Enige dat ik vind is een zo groot mogelijke pot en een zo klein mogelijke boom :-)

Niks concreets.

Ik heb ondertussen vijgen bomen dat in kuipen van 30L het prima doen, maar een appel boom is anders, denk ik. 

Wat ik zelf bedacht heb is om plant zakken te gebruiken van 50L en deze in te graven, potgrond erin en daarin de bomen in te planten. Ik zou regelmatig water moeten geven, maar dat doe ik al bij de vijgen, en eventueel extra voeding in de vorm van kelp- en brandnetel gier. 

Het is de bedoeling dat over een paar jaar de bomen in de volle grond geplant zullen worden en ik wil graag half stam bomen. Het grond soort waar ze later geplant zullen worden zal Brabantse zand zijn (geen idee als dit aangeduid kan worden als normaal zand-grond of arme zand).

Heeft iemand ervaring hiermee? "normale" fruitbomen in potten. 

Groetjes, Cris 

Beschadigen is niet zo erg. Zo gaat het bij boomkwekers ook die in de vollegrond kweken. De wortels groeien wel weer aan.

Het is veel problematischer wanneer je wortels krom of rond zijn gegroeid vanwege de zak. Een kromme wortel groeit nooit meer recht. Dan kun je evengoed nog gaan wortelsnoeien. En de bomen zijn minder gelukkig tot de verhuizing, waardoor ze ook vatbaarder zijn voor ziekte.

8 uren geleden, Cris zei:

Heeft iemand ervaring hiermee? "normale" fruitbomen in potten. 

Een kennis had een peer, en toen dat niet goed ging een kers, in een hoge pot, in een tuin op het zuiden.

Ze gaf (te?)veel water, maar de bomen wilden niet gedijen. Het zag er maar ziek en zielig uit.

Ik heb het idee dat dat deels komt doordat de wortels te heet worden in de zon. Dat gaat broeien.
Een vijg is wat dat betreft inderdaad een heel ander verhaal.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Daarom wilde ik de zakken gaan ingraven, om de wortels niet te heet laten worden in de zon en verdamping tegen te gaan.
Maar de wortels probleem had ik niet voorzien, ik was meer bang dat ik te veel zou beschadigen bij het over zetten. En inderdaad, bij de kweker gaat het ook in de volle grond en de bomen worden verkocht met kale wortel of in een kleine pot.
Maar kan dat ook met een boom dat al twee a drie jaar in de grond heeft gezeten?
Onze buren hebben perenbomen van 30 jaar oud gekocht, ze werden in potten geleverd, zou dit ook zo zijn gegaan? Opgroeien in volle grond en dan in potten?

Ik zou er wat fruitstruiken/planten zetten, waar je al snel oogst en dus plezier van hebt. Zoals frambozen en bessen en aardbeien?

En dan nog even wachten met de fruitbomen. Als je nu toch al (ongeveer) zicht hebt op wanneer je naar het andere huis gaat, waarom zou je de boompjes dan poten en weer opgraven. 

Wat je kunt doen als je iets groots wilt verplaatsen (of in een pot wilt zetten voor de verkoop?), is een tijd van te voren de plant/boom omsteken, zodat hij alvast nieuwe, kortere wortels maakt en een dichtere wortelkluit.

Maar ik zou inderdaad ook liever over 1 à 2 jaar een sterke gezonde boom kopen.

Geduld is een schone zaak ;-)

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

7 hours ago, Cris said:

Onze buren hebben perenbomen van 30 jaar oud gekocht, ze werden in potten geleverd, zou dit ook zo zijn gegaan? Opgroeien in volle grond en dan in potten?

Inderdaad is dat zo gegaan. 

Zet je fruitbomen zonder pot in de grond, leer ze snoeien etc. En als je gaat verhuizen, neem je ze mee, of niet. Het kan best zijn dat je tegen die tijd liever andere soorten hebt (ik spreek uit ervaring, ben mijn kersenbomen aan het verwijderen na 4 jaar).

Edited by fre3ke

Voor fruitbomen zou ik minimaal voor 90l kiezer, het liefst meer. 

Heb zelf een aalbes in 40l gehad dat was te klein. Staat nu in 90l en doet het daar veel beter in. 

Ook als de boom ander halve meter hoog is, moet de pot groot genoeg zijn, anders met een harde windvlaag gaat de boom om. (hefboom effect). 

Als je bang bent voor hete wortels, dan op dagen boven 27 graden parasol voor de pot, of een wit doek erover. Dit doe ik zelf ook op hete dagen op het terras hier. 

90L vind ik te groot, ik zal minimaal 15 boomen planten. Ik denk dat ik ze toch in de volle grond ga zetten, dan kan ik inderdaad oefenen met snoeien en enten, en wanneer we gaan verhuizen zal ik de beste of allemaal eruit halen.
Voor het enten ga ik een paar onder stammen bestellen, deze zal ik eerst in potten zetten tot de ent geslaagd is, dan kan ik ze in de herfst ook in de volle grond zetten.

• Like 1

12 uren geleden, Jorieke123 zei:

Ik zou er wat fruitstruiken/planten zetten, waar je al snel oogst en dus plezier van hebt.

dat heb ik al :-) 12 verschillende blauwe bessen, 9 verschillende honing bessen, 5 verschillende vijgen soorten en nog een hoop frambozen en aardbeien in de volle grond (de laatste twee zijn een stuk makkelijker te verplanten). alleen met de echte fruitbomen heb ik niet zo'n ervaring hoe dat zit met verplanting. 

Ik zou ze in de grond zetten en in de herfst met een spade rondom de stam op enige afstand de wortels afstekken. Dit stimuleert vertakkingen en wortelgroei en je krijgt een goed gewortelde boom die een grotere kans heeft bij verplanten. 

Maar mijn mijn ervaring met boompjes van 5-8 jaar oud is dat zelfs met weinig wortels het verplanten in de herfst altijd goed gaat.

Edited by AshaiRey

Groetjes,

Bram

Zolang je de boompjes uit de volle grond in de rustperiode (ca. vanaf half november) uitgraaft, de wortels niet laat uitdrogen tijdens transport en dus snel weer herplant, is er geen enkel bezwaar. Zo heb ik vorig jaar in december 8 fruitboompjes verplaatst en die zijn allemaal prima weer aangeslagen. Ze hebben zelfs vrucht gedragen. Als je toch naar je gevoel veel wortels beschadigd kan je de wortelkluit en kroon weer in balans brengen door direct te snoeien na verplanten.

Bedankt voor jullie reacties, ik ga voor de optie in volle grond. Heb al de eerste 9 bomen besteld en in december/ianuarie ga ik de onder stammen bestellen.
Er zijn veel buren met fruitbomen waarvan ik ent materiaal kan nemen.