diesel4666 Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 Ik heb nog een lege border van 4m70 lang (90cm diep) tegen de zuidmuur van mijn woning. Graag wil ik hier vijgen tegen leiden. Langs die border van 90cm diep loopt een wandelpad, dus de vijgenstruiken mogen liefst niet te ver overhangen. - Ik dacht 2 rassen te planten. Daar is wel ruimte genoeg voor, veronderstel ik? - Zijn er rassen beter geschikt om te leiden? (met lekkere vruchten, grote slaagkans in ons klimaat, enz... uiteraard) - Wat voor contstructie maak ik best? Lattenwerk of iets met draden? Ik vind eigenlijk weinig voorbeelden op het net. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted November 15, 2021 Share Posted November 15, 2021 Vijgen groeien eigenlijk in struikvorm uit tot grote bomen, maar kunnen wel geleid worden tegen de muur. Zelf heb ik er geen ervaring mee, maar ik heb wel foto's gezien op een Duitse vijgengroep waarin iemand bij deze methode zweert. De soorten die het hier goed doen zijn onder andere Brown Turkey, Madeleine des 2 Saisons, Michurinska -10 en Ronde de Bordeaux. Qua smaak wel verschillend, het is maar net waar je voorkeur naar uitgaat. Zoet en honingachtig of fruitig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Vroeger had ik er een tegen een muur, maar dat was een harde groeier. Als ik me even omdraaide, was 'ie wéér een meter gegroeid 😕 Beter een compacte(re) soort kiezen: lijst . Als je in het Engels zoekt, vind je meer info. Bijvoorbeeld hier. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mearn Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 (edited) laatste linkje is uit Australië, soort in Europa niet te krijgen denk ik. Heb er veel gezien in Engeland vaak Brown Turkey zowel buiten als in de kas. Meestal opgebonden langs horizontale draden welke 10cm van de muur gespannen zijn. Moet foto's hebben, maar kan deze zo gauw niet vinden, het zijn er iets te veel. Zelf zou ik een gaaspaneel langs de muur bevestigen en hier een vijg voor zetten. De takken hieraan vastzetten en volgende jaren leiden, vastzetten en vorm snoeien. Zoek anders eens op "walled garden fig". Dan zie je meerdere foto's van vijgen tegen een muur. Edited November 16, 2021 by mearn toevoegen zoekoptie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Die link gaat niet om de soort. Die was bedoeld om een idee te krijgen hoe je dat aanpakt Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mearn Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 Dat dacht ik al, maar hij vroeg ook om soorten. Vandaar de opmerking. 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted November 16, 2021 Share Posted November 16, 2021 (edited) En daar was dus die andere link voor. Een Nederlandse 🤨 (Mischien maar even verder via PB, want dit verpest zijn draadje). Edited November 16, 2021 by speets Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted November 17, 2021 Share Posted November 17, 2021 (edited) De mijne staat tegen een witte half ingesloten zuidermuur, nu +/- 20 jaar, ik kan er een paar jaar langs zitten. Het probleem is, hier in de lage landen durven die vijgen wel eens vervriezen. 2x gebeurt bij heel strenge vorst tot bijna op de grond, meermaals deels. De naam is onbekend maar wel ooit aangekocht als 1 die geschikt was voor onze contreien. dus als lei vorm op een vaste buitenplaats is de vorstgevoeligheid van de soort toch een aandachtspunt. De bedoeling is ook dat hij korte loten maakt en traag groeit (die zijn beter bestand tegen lagere temperaturen, dus niet te rijke grond) Wat ik doe is de struik volgen en via een aantal oogschroeven de takken langs de muur leiden, hij hoeft maar op een paar punten vast te zitten. 90c;m lijkt meer als ruim genoeg, ik laat onderaan wel altijd een aantal vrij uitgroeien ter vervanging van de oudere takken indien nodig. Ook al is er klimaatopwarming, hou er rekening mee, het kan bijzonder hard vriezen in Belgisch Limburg. Edited November 17, 2021 by redzebra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted November 28, 2021 Author Share Posted November 28, 2021 (edited) En zou ik proberen er 2 langs elkaar te planten? (Ik hou wel van afwisseling en oogstspreiding) Of toch best beperken tot eentje? De border is 90cm x 4m70. De muur is 5m70. Edited November 29, 2021 by diesel4666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Charel Posted November 28, 2021 Share Posted November 28, 2021 Ik heb er twee van 30 jaar oud tegen een gevel van bijna 6 m. Is eigenlijk al te veel. Ik zou gaan voor één. Tenzij je zwak groeiende rassen kunt vinden. Via internet is dat tegenwoordig gemakkelijker dan vroeger. Succes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted November 29, 2021 Author Share Posted November 29, 2021 Heb je toevallig foto's daarvan, Charel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Ik heb er meerdere (in bakken en volle grond). Zelf snoei ik ze, zodat ze niet veel hoger worden dan 2.20m Op bijna vijf meter muur kun je er makkelijk twee kwijt in mijn optiek. Maar de vraag is dan ook; hoe groot en hoog je ze laten groeien. Als je het heel groot en weelderig wil laten groeien, dan zou ik er maar 1 plaatsen. Hou je ze in toom, dan kun je voor twee stuks gaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted November 29, 2021 Share Posted November 29, 2021 Zoals @Charel aangeeft ....soort vijg maakt veel uit. Achter in de tuin heb ik in de volle grond een (vermoedelijk) Brown Turkey, die groeit enorm. Naast nog enkele soorten vijgen in potten heb ik bij mijn terras een Rouge de Bordeaux (foto) in de volle grond. De RdB is een vrij trage groeier met mooi diep ingesneden blad. Deze staat er 7-8 jaar, is ca 2,5 meter breed en had dit jaar voor het eerst 3 vijgen. De RdB geeft alleen in zomer/najaar (kleine maar wel lekkere) vruchten. Om de groei wat in te dammen kun je de vijg ook in een pot in de grond zetten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoerki Posted September 21, 2024 Share Posted September 21, 2024 Hallo allen, Ik kwam deze conversatie tegen toen ik op zoek was naar info om vijgen te leiden. Hoewel al een oud topic, leek het me best mijn vraag hier te stellen ipv een nieuw topic te starten. Duwen de wortels van een vijg de omliggende stenen niet ophoog? Net naast de plaats waar we onze vijg willen plaatsen en leiden via een raamwerk, ligt een terras. Ik zou niet willen dat dit terras na enkele jaren ophoog wordt geduwd. Ik heb al ergens gelezen dat ik de groei zou kunnen beperken door de vijg in een stenen pot zonder bodem in te graven. Ik heb hier zo een pot liggen, dus dat kan ik wel doen. Maar moet ik dan geregeld de grond in die pot vervangen/verrijken? (ik vermoed van niet, want de bodem is eruit en dan zal de boom daaronder wel voeding halen; maar ik vraag het toch liever om zeker te zijn) Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 21, 2024 Share Posted September 21, 2024 (edited) Vorig jaar op Permacultuur cursus in Fr werden we erg gewaarschuwd voor het plaatsen van vijgen tegen het huis. Iets mat 9 meter lange wortels. Afhankelijk van je fundamenten kan je het risico wel nemen gezien de ervaring van sommigen hier maar voor je terras..zouden die wortels niet langs de pot weer omhoog gaan? Edited September 21, 2024 by appelvrouw Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dahli Posted September 21, 2024 Share Posted September 21, 2024 Wij hebben een vijg in een kleine border staan, boom is nu (na dit jaar 2x behoorlijk gesnoeid te hebben) zo’n 3,5 meter hoog. Schat 5 hooguit 6 jaar oud. Hier is meer dan duidelijk dat hij heel lange, rechte oppervlakkige wortels maakt. Het aansluitende terras ligt nog vlak, geen ophoging door wortels dus. Wat ik me t.a.v. dit topic wel afvraag: vaak is een muur toch ook een erfafscheiding, tenzij je hem tegen je huisgevel aanzet natuurlijk. Als je een (vijgen)boom tegen een erfafscheiding aan zet, dan lijkt het me dat je sowieso nat gaat voor wat betreft de minimale plantafstand van een boom t.o.v. de erfgrens. Die van ons staat ook veel te dicht op die grens, gelukkig de buren nog niet over gehoord, maar ze zouden een punt hebben…. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
yoerki Posted September 24, 2024 Share Posted September 24, 2024 Bedankt voor de reacties. Ik zal er nog eens goed moeten over nadenken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts