Jump to content

Diverse vragen over het aankopen van een kas

Flup

Recommended Posts

Deze kerst komt het er eindelijk van, ik ga een kas kopen. Een echte van glas in plaats van de plastic tunnelkas die ik nu heb. En die snel kapot gaat ook.

Het wordt een rechte kas met verhoogde, gemetselde bedden IN de kas. De kas op een muur laten zetten, zoals ik oorspronkelijk wilde, is wat te duur (10.000 Euro en meer vind ik wat teveel van het goede), vandaar dat ik de muren IN de kas ga metselen.

De kas wordt minstens 3 meter breed en krijgt een U-vormig verhoogd bed aan de buitenrand en in het midden nog een langwerpig verhoogd bed. De verhoogde bedden worden 50cm hoog. Eigenlijk zoiets zoals ik in een kastopic op dit forum heb gezien van AshaiRey. Een pad van 50cm maakt dat de bedden vrij smal zijn, of valt dat mee?

De vragen die ik verder heb zijn:

• Hoe breed zijn jullie paden in de kas?
  • Ik wil een nieuwe kas van glas die minstens 3 meter breed is en max 7 meter lang. De inhoud mag bouwvergunningsvrij max 50m3 zijn, daar moet ik mij aan houden. Het merk moet goed zijn. Zelf neig ik naar de ACD R309H Prestige, maar er zijn ook andere merken. Is het merk Batist goed? En Janssens?
  • De kas koop ik online in NL, dat scheelt heel veel geld met als ik het in Duitsland koop. De webwinkel tuinkassensite.nl ziet er goed uit, maar over de betrouwbaarheid lees ik weinig. Heeft iemand ervaring met deze winkel? Of kan iemand een andere, betrouwbare webwinkel aanraden?
  • Zijn er verder nog dingen waar ik op moet letten?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

3 meter breed. Daar moet 6x de steenbreedte van de gemetselde bakken vanaf.

Zou 8cm steen voldoende sterk zijn ?   Dan blijft voor bedden en paden maximaal 2,50 over.

3 bedden en 2 paden. Het pad in mijn kas is 50 cm, en dat is net comfortabel.

40 cm zou ook kunnen, als je tenminste niet schoenmaat 45 hebt, want dan wordt het eng.

Neem 45 cm. Dan blijft er voor de 3 bakken  maar 1,60 over.  

Als je eigenlijk een kas op een muurtje wil hebben, en je toch gaat metselen, waarom dan niet je originele idee uitvoeren ?

• Like 1

Flup mag ik vragen welke voor een tunnelkas je hebt, welk merk en type?

als je bakstenen hebt waar je mee gaat metselen, kun je het eerst eens gaan uitzetten om een overzicht te krijgen wat je mogelijkheden zijn. De breedte van de muurtjes en de bakken moet je er van af trekken zoals al beschreven, dan weet je wat je over hebt voor je paden. Vraag is of je met kruiwagen of zo in je kas wil, of met emmers en kuipen of zo gaat werken. Moet je er met zakken compost makkelijk in komen? 50 cm hoog wil je graag, dat kun je met touwtjes uitzetten, om een beeld te krijgen hoe dan je pad is met 50 cm of minder.

• Like 1

Ik zou voor het laatste gaan denk ik. Weet niet of het beter is, maar in mijn grotere kas vond ik 3 smallere bedden werkbaarder dan 2 brede. Je kun ook een middelste van 120 doen, daar kun je immers aan beide kanten bij. En dan aan de zijkanten 60.

• Like 1

Een bestaand model kas op een muur zetten wil ik wel, maar dan wordt het geheel te hoog (en teveel m3 volgens wat wettelijk zonder vergunning mag). Een model kas op muur kopen wil ik ook heel graag, maar dat is gewoon echt te duur. Ik wil geen 10.000 Euro of meer (want vanaf die prijzen begint het inclusief metselwerk / funderingen enz.) uitgeven aan een kas. Dat vind ik wat teveel van het goede. En zelf een fundering aanleggen en metselen, kan ik niet. Zal nog wel wat rond vragen of er in mijn kennissenkring mensen zijn die dat kunnen en willen doen.

Het pad kan op zijn smalst 45 cm breed zijn, anders wordt het te krap. Met de kruiwagen erin kunnen rijden, hoeft niet. De zakken potgrond til ik er zelf wel in en jaarlijks mest ik wel wat bij, daar heb ik dan geen kruiwagen voor nodig. Zelf vind ik een bed in het midden mooier en ook wat knusser (ja, ik weet, ik redeneer niet altijd logisch), maar of bedden van 60/70cm niet te smal zijn, geen idee. Er zullen vooral tomaten en paprika's in worden geteeld en dan hoef je ook geen hele brede bedden te hebben. En in het midden zie ik wat kleiner spul, zoals sla bijvoorbeeld, of basiliscum. Net wat uitkomt eigenlijk.

De kassen met rechte wand zijn allemaal zo'n 3 meter breed. Met schuine wand zie ik ze wel breder (3,80 meter). Dan zijn de bedden wel breder, maar heb je verloren ruimte ook, omdat je geen schuine muur kunt metselen. Kan wel, maar zin heeft dat niet echt, denk ik.

@Jane Doe Mijn plastic tunnelkas is er een van een bouwmarkt. Moet om het jaar nieuw plastic kopen en echt stevig is het ook niet. Afgelopen maand is het ding met een storm definitief kapotgewaard, inclusief het metalen buizenframe.

Ik vind dat milieuverspilling, om het jaar nieuw plastic kopen en wil liever wat duurzamers.

@Flup - overigens blijf ik pleiten voor de kassen van Greenspan. Nog steeds geen aandelen. Wel fan. Zijn duurzame kassen, ondanks plastic. Hij recycled ook veel en graaft het hele ding in. Zijn bestendig tegen stormen aan de kust ;). Heb je ook eens gedacht aan bedden ingraven ipv opmetselen? Als je toch voor bovengrondse bedden gaat, is het dan niet slimmer om ze eerst met hout te maken? En als het dan bevalt, kun je ze definitief opmetselen.

Greenspan vind ik persoonlijk niet zo top. Het is goed dat materiaal gerycecled wordt, daar ben ik altijd een voorstander van, maar ik wil echt iets zonder plastic wat een eeuwigheid meegaat. De bedoeling is dat mijn tuin uiteindelijk helemaal plasticvrij wordt, als is dat lastig en misschien ook wel onmogelijk.

Houten bedden in de kas is eigenlijk wel een goed idee! Ik maak zelf houten bedden en zoiets kan ik ook prima voor de kas maken. Als tussenvorm voor stenen muren. Top en bedankt voor de tip ook!

Bedden ingraven heb ik ook wel aan gedacht, maar dat is misschien iets voor een 2e kas. Vind dat ook heel mooi en de kas hoeft dan ook niet zo hoog te zijn, maar je hebt dan ook minder lichtinval in de kas. Dus dat is nog iets om later uit te denken.

Wij zitten ook over de verdeling van de serre na te denken.

Hier is ie 5m20 lang en 3m breed. Voorbije twee jaren met 1 middenpad gewerkt. 

Nu geopteerd voor twee smalle paden van 30 cm en een soort stapsteen om binnen te komen. De 30cm paden zijn van bankirai, ging bij de buren naar het containerpark.

Mijn redenen:

- Ik kan tomaten in het middenpad zetten en ze hoger laten groeien. Denk dat de zijkant 1m80 hoog is. De kant zonder zaaiplank zullen ook tomaten komen.

- Het middenpad werd steeds breder (lag toen ook niets) o.a. doordat je aan beide kanten onkruid ertussen haalt en op de rand van het pad gaat staan om aan het einde te kunnen en omdat de zaaiplank met zaailingen te ver afstaat van het middenpad waardoor je vaak in het plantgedeelte ging staan.

Nadeel:

- Paden zijn zeer smal. Hopen dat het werkt. Voorbije 2 jaren op het einde van de kas (laatste 1-1,5m) in het midden deden we geen pad meer maar legden we nog een plank in de breedte van 20cm breed. Zo wonnen we daar plaats (geen middenpad) en dat was juist genoeg om op te staan en te oogsten.

- De paden lopen nu onder de raamopeners. Ik heb kans om daar mijn hoofd tegen te stoten.

IMG_20211202_133909.jpg.bed6854a9533cf0d604a92eacf128f72.jpg

Edited by simonvb
Foto toegevoegd

@simonvb

Dat de paden smal zijn, geloof ik direct. 20 cm is voor mij ook te smal, dat wordt bij mij toch 40/45 cm straks. Kost wel ruimte in de kas, maar ik kan dan overal goed bij. En ik zet toch niet meerdere tomaten voor elkaar, wat dat betreft ben ik niet echt efficient met de ruimte, maar dat hoeft ook niet.

Ik ga er houten bedden inzetten, van bankiraihout. Kost wat, maar gaat heel lang mee. Dit soort bedden worden het:

11_terrasbakken.thumb.jpg.85bd9808d28d8a1f2356e982e43bb4a9.jpg

Deze bakken zijn 180 x 80cm. Iets minder breed kan wel en dan wordt het bed in het midden gewoon nog wat smaller. Maar dat maakt niet uit, zolang ik maar normaal kan lopen in de kas. Als ondergrond op de paden in de kas komen houtsnippers. Daar hebben we elk jaar genoeg van.

Heb nog wel een vraag over woelmuizen. Op de plek waar de kas komt, zitten veel woelmuizen. Eigenlijk in de hele tuin hebben die hun gangenstelsel. Hebben jullie die ook en hoe hebben jullie daar met het leggen van de fundering rekening mee gehouden?

• Like 1

Flup,

Ik ben me ook aan het oriënteren voor een nieuwe serre/kas. Ik ga ongeveer een gelijkaardige serre plaatsen. Ik ga deze op muren plaatsen. Ik moet dit doen want mijn nieuwe moestuin komt op een oud tennisterrein (te duur om het beton te verwijderen). 

Ik ben zelf geen handige harry, maar ik vond muurblokken/stapelblokken. Deze kan je gewoon op elkaar lijmen. Dat lijkt me nog realiseerbaar. Misschien nog een optie voor jou.

Ik was van plan om te gaan voor een ACD serre te gaan. Echter ik kreeg net de prijslijst door van euroserre. Ze zijn een beetje goedkoper dan ACD. En ook wel andere modellen mogelijk. Ik weet niet wie de beste kwaliteit heeft natuurlijk. Bij euroserre zit er ook bij sommige modellen ook standaard een sproeisysteem bij.

Iemand ervaring met euroserre?

• Like 2

Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!

Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zaden

Wij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.

Hoi Flup,

Wij hadden ook wat wensen over de grootte van de kas en materiaal.  Als we daar naar op zoek gingen werd het een kas van meer dan 10K euro. 

Daarom zijn we gaan kijken naar een gerecyclede kas. Dit is een kas gemaakt van professionele kas materialen. En we zijn zo blijk dat we dat gedaan hebben. De kas is echt super degelijk en heel stevig. Veel steviger dan een kas met speciale alu profielen. En wat nog beter is is dat de prijs maar een fractie is van een nieuwe.

Kijk anders hier maar eens. Al is het alleen al voor de vergelijking

Hobbyserres (hobbyserresstappaerts.be)

Ze plaatsen ook in NL. Plaatskosten zijn heel schappelijk en ze hebbende kas in een paar uur geplaatst.

Ik heb geen connecties met dit bedrijf maar ben er wel zeer tevreden over.

De voor stenen bedden heb ik gewoon straatklinker gebruikt. Zat aan te komen en gratis.

De padden heb ik 35 cm gehouden. Geen enkel probleem. De padden ken ik gemaakt met anti onkruiddoek en daar een laagje split erop. Zodoende kon ik ook mooie ronde vormen voor de borders maken

Edited by AshaiRey
aanvulling
  • Like 1

Groetjes,

Bram

De 2 paden in mijn kas (ook een recyclagekas van pakweg 3,3 m breed) zijn 2 cm breder dan dat mijn schoenen lang zijn. Op deze manier kan ik altijd comfortabel draaien in de kas en is de breedte van de gang minimaal. Dat geeft 2 bedden van 80 cm langs de zijkant en eentje in het midden van 110 cm. De bedden zijn niet verhoogd, ze zijn enkel afgemaakt met een plank van 14cm hoog, dus geen probleem om de rest van het lichaam te draaien al heb ik 2 volle gieters vast.

Als je een muur in de kas kan metselen dan kan je toch ook zelf een muur als fundering voor de kas zetten?

Er bestaan verschillende hoogtes kassen. De hoogste is ongeveer 50 cm hoger dan de laagste. Dus een muur van 50 + de laagste kas komt daarmee helemaal overeen. Heb je geen visueel gekke toestanden.

• Like 1

Metselen heb ik nog nooit gedaan, dus dat kan ik niet. Wil ik laten doen en dan ook goed meekijken, zodat ik dat in de toekomst zelf ook kan gaan proberen. Vandaar dat ik de fundering + het metselwerk van de muren niet zelf ga doen.

Overweeg voor je muuropbouw eventueel lijmen dan heb je geen- of een zeer kleine voeg.

Dan zijn er 2 types lijm

(1) in zakgoed welke je aanmaakt en

(2) pu steenlijm in spuittubes. (ik gebruik de pu7000 van illbruck)

Vooral de spuittubes werken handig en geeft weinig rommel.

• Like 1

On 12/10/2021 at 11:50 AM, Flup said:

Metselen heb ik nog nooit gedaan, dus dat kan ik niet. Wil ik laten doen en dan ook goed meekijken, zodat ik dat in de toekomst zelf ook kan gaan proberen. Vandaar dat ik de fundering + het metselwerk van de muren niet zelf ga doen.

Makkelijk zat, gewoon doen. Je leert het vanzelf. Ik gebruik nooit een touw zoals de pro's dat doen. Ik heb tijd zat dus gebruik een lange lat en een waterpas. Voor die bakken heb je geen echte fundatie nodig. gewoon een rij steen dwars leggen als een voet en daarop beginnen te metselen. Straatstenen zuigen weinig water op dus hooguit 3 laagjes neerleggen en dan de volgende dag verder gaan op die plek. Geen haast hebben.

• Like 3

Groetjes,

Bram

Hahaha, die heb ik vaker dan de meeste mensen denken. En het metselen of fundering aanleggen ga ik misschien ook wel zelf doen met wat hulp van vrienden. Ik wil in ieder geval (hangt van de Duitse regelgeving af) de kas uiterlijk dit voorjaar hebben geplaatst. 

• Like 1