Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zal nog wat uitleg geven, ik investeer idd flink in mijn kweek hobby zowel geld als energie, verder ben ik 1 van de weinige die alles met jullie deelt, ook eventueel miskleunen ( opgeblazen pompoen bv), verder vind ik dat te zien is dat ik natuurlijk niet aan het prutsen ben en best aardig kan kweken!

Als ik dan de bewijzen daarvan post inclusief de weg daar naar toe dan vind ik het beledigend dat ik kinder kweek les moet accepteren die ik totaal niet nodig heb, en nee ik hoef niet alleen maar veren maar dit slaat nergens op, je moet toch kunnen zien dat ik me aardig redt en geen plassen water op m’n zijvlakken van de kas heb, vind ik zo ie zo al bijzonder wie dat wel zou hebben!😉

Ik schreef al dat het de tweede was die dat schreef en als ik dan niet even van me afbijt is de derde onderweg om het weer te herhalen en wordt het nog de waarheid ook in deze tijd en ik bepaal natuurlijk zelf of ik dat wil laten gebeuren of niet, leeftijd heeft hier niks mee te maken, geslacht misschien wel, ben een man.😆( mijn vrouw zij ook je moet niet eens reageren waar maak je je druk om😉)

Verder komen er gelijk hartjes onder zijn kweek les naar mij en dat impliceert natuurlijk wel alsof het waar zou zijn en dat wilde ik toch wederom voorkomen want dat is het niet!!

Ik zal nog even uitleggen waarom het niet waar is, de peper planten groeien net zo ver richting de zijvlakken tot ze kunnen en dan stopt het, wat wel gebeurt is dat de planten richting de open ruimte groeien en zich dus naar het midden van de kas ontwikkelen, zie het maar als dat je planten voor een muur of schutting plant dan groeien ze van de muur.

We hebben hier nog een discussie gehad over de plant afstand van pepers en we kwamen uit op 50cm bij 50cm en bij mij is het in de breedte zelfs een stuk breder.

Als men mijn stukjes leest dan weet men ook dat ik er een nat en droog regime op na houd, verder bepaal ik de water hoeveelheid en komt er niks van buiten naar binnen of op of in de grond, ook zit de tent vol met lucht ramen die altijd open staan waardoor ik nog niet 1x condens in de tent heb gehad, zou ik trouwens de tent vol trappen zou dit zeker wel kunnen gebeuren, dus daarom noem ik dit vol maar ook daar moesten grappen over gemaakt worden en daar heb ik op dat moment nog gewoon om mee gelachen om de vrede te bewaren, komt misschien dan toch wel door mijn leeftijd!😉

Als men goede kritiek heeft luister ik daar gewoon naar en geef het ook gewoon toe, kijk maar in mijn seizoen met de Atlantic Giant.

Dan als laatste mijn laatste grote post met 5 nette foto’s kreeg geen enkel hartje, maar toen ik sarcastisch op meneer reageerde dat ik het nog moet leren en maar wat aan het prutsen ben kreeg ik daar meteen 2 hartjes onder, dat geeft toch de denken, niet?😂

Nogmaals ook naar meneer toe, het was niet bedoeld om mensen tegen de schenen te schoppen maar meer om m’n terrein af te bakenen, ik loop al wat langer mee in de forum wereld en weet dus hoe het kan gaan, als je terug kijkt in dit topic zie je dat er al eerder wat roering tussen twee mannen is geweest, 1 daarvan is ongeveer mijn leeftijd dus voor mij is niet zo vreemd of storend maar uiteraard is dat voor iedereen anders.

Mvrgrt.😎🤘

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)
Op 12-7-2022 om 05:59, donaldk zei:

Ze staan wel vrij dicht tegen het folie,lijkt het.

Jullie kennen de jungles die ik heb gehad. Dit jaar weinig opgepotte planten. Staan wel veel planten, maar die staan nog in 455ml potjes.

https://gratisforums.com/chillipepers/viewtopic.php?p=979#979

Beste Donaldk,

ik heb even een tik op m’n vingers nodig gehad van arebij hier op t forum die mij duidelijk maakte dat je me alleen maar wilde helpen en nu ik daar even over heb liggen na denken op bed kan ik er eigenlijk niet van slapen omdat ik er achter ben dat ik niet zo lomp op jouw goedbedoelde adviezen had moeten reageren, dus bij deze het spijt me oprecht hoe ik op jouw post heb gereageerd, sorry!

Het was nogal een warme dag vandaag dus misschien heeft dat mij wat overgevoelig gemaakt.

Mvrgrt, Rob/Ruderalis.😎👍

ps; als je nog wilt zal ik zorgen dat je voor januari wat Carolina Reaper zaden in huis hebt voor volgend seizoen, iets wat ik al beloofd had!😉

aangepast door Ruderalis
Spelling
  • Like 3
Geplaatst:

8 uren geleden, Ruderalis zei:

geen plassen water op m’n zijvlakken van de kas heb, vind ik zo ie zo al bijzonder wie dat wel zou hebben!😉

Daar staan foliekassen bekend om, dat jij daar geen last van hebt is eerder een uitzondering. De goede ventilatie, dat je je hebt kunnen inhouden met het aantal planten en het strakke waterbeheer dragen daar zeker aan bij. 
Maargoed foto's vertekenen soms nogal en op de foto lijkt het alsof de planten heel dicht langs de wand staan, veel minder dan 50cm. 

Enne ik zou zeggen lees wat meer posten van anderen want je bent niet een van de weinigen die alles deelt inclusief miskleunen. Om die miskleunen mag op dit forum worden gelachen, misschien doet dat je goed. 
(ik post nu wel weinig maar ik ben momenteel helaas weinig in de tuin te vinden)

• Like 1
Geplaatst:

O, we zijn allemaal maar emotionele mensen @Ruderalis. Zonde van je nachtrust, maar fijn dat je weer terug bent. Ik begrijp je enthousiasme heel goed, als ik de groei van je planten zie. Ik vraag me wel af wat je met zulke hoeveelheden peper gaat doen, ik heb aan een paar planten buiten al genoeg.

Ik zou wel willen dat ze wat sneller rijpen want ik gebruik graag verse peper. Dus kom op jongens! De Hungarian Hot Wax is de enige die begint te kleuren (van Rorror) 

IMG_20220712_204736.thumb.jpg.d18dc447a352c9c7deae18e7a3e73053.jpg

En ik weet niet meer van alles wat het is 🤔. Ik heb een paar planten verplaatst vanwege de pompoenen en nu weet ik niet eens meer wat peper en paprika is. 

• Like 2
Geplaatst:

Heerlijk geslapen een nieuwe dag, ik heb mijn excuses aan Donald aangeboden en ik denk dat het alleen Donaldk zijn recht is om hier op te reageren, ik denk niet dat het de bedoeling is dat nu andere mij de maat gaan nemen want dat bevestigt dan alleen maar mijn stelling hoe de wolven op een forum werken!😉

Het feest is weer over mensen, on topic maar weer.🌶

• Like 4
2 uren geleden, fre3ke zei:

O, we zijn allemaal maar emotionele mensen @Ruderalis. Zonde van je nachtrust, maar fijn dat je weer terug bent. Ik begrijp je enthousiasme heel goed, als ik de groei van je planten zie. Ik vraag me wel af wat je met zulke hoeveelheden peper gaat doen, ik heb aan een paar planten buiten al genoeg.

Bedankt voor je begrip 🤙

Betreft de hoeveelheid ik deel de pepers met vrienden, buren en dorpsgenoten, krijg ik veel waardering voor en dat is voor mij belangrijker dan geld 😌, het kweken zit in mijn bloed en is samen met mijn hond m’n grootste hobby.

Om je pepers sneller te laten gaan in de bloei kun je Hesi bio bloei booster gebruiken boven op je bloei voeding dit kun je ook voor pompoenen gebruiken, ik gebruik t ook!👌

grt.😎

A461B08E-0CCC-48A0-B169-B24E3A1DC2A6.thumb.jpeg.971a21d3b70c7330fb190276dfe9c473.jpeg

aangepast door Ruderalis
Foto toevoegen
  • Like 2
3 uren geleden, Ruderalis zei:

dat nu andere mij de maat gaan nemen

ik lees nergens dat iemand je de maat neemt. Of doel je nu op mijn reactie? Als complimenten en je een lach toewensen ook al niet meer mogen...

aangepast door loes
Geplaatst:

Eindelijk begint het los te gaan bij de reapers, overal ontstaan inmiddels micro reapers erg leuk om te zien☺️

Ik hoopte dat eind juli de eerste baby’s in de Reapers zouden ontstaan want volgens mijn planning komt het dan goed, gelukkig is het zelfs eerder dus ik zie t gewoon goed gaan komen en het zullen er ook best veel worden zo te zien!

Het Reaper kweken is best lastig maar toch ook erg uitdagend, de key met de Reapers is voeding, veel voeding.💪

1 van de micro baby’s op onderstaande foto, we hebben meerder van deze kleintjes verdeeld over alle 3 de Reapers,

37A6C5E1-6222-4937-9124-AD7CB79EE0D4.thumb.png.43ed1b7ceaaeb153ed0b201b10ce7125.png

😎

• Like 2
Geplaatst:
47 minuten geleden, Ruderalis zei:

de key met de Reapers is voeding, veel voeding

Veel voeding: ook voor de groei, naast de bloei en afrijping?

En is dat specifiek voor Reapers, of (deels) van toepassing op alle Chinense soorten (zoals mijn Mdme Jeanette)?

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

@henkg,

ik denk dat het voor alle super hete pepers geld als ik de berichten uit de USA volg maar in ieder geval voor de Reapers en dat heb ik inmiddels gaandeweg zelf ondervonden.😌

In de groei geld dit ook maar wel ietsje minder aangezien de planten dan nog klein zijn en geen bloemen of vruchten dragen om te hoeven voeden!

Vanaf de bloei kan je het best gaan spoon feeden dat wil zeggen bij alle waterbeurten voeden maar met maximaal de helft van de aanbevolen hoeveelheid voeding en af en toe eens spoelen, je voelt wel aan of het nodig is om te spoelen en je kan snel aan je planten zien of het nodig is, door het spoon feeden hou je een soort balans voor de planten en creëer zo min mogelijk schommelingen.

De Chinense soorten hebben idd meer voeding nodig dan andere soorten pepers.

Bij de Reapers is het zelfs af en toe nodig om in bloei heel af en toe groei voeding te geven wanneer de planten hun kleur verliezen, ik gebruik daarvoor fish mix, ik gebruik zo ie zo veel organische voeding omdat je daarmee minder snel verbranding oploopt.

De hetere soorten zijn iets moeilijker om te groeien maar de Reaper slaat alles, echt een uitdaging maar voldoening als het lukt!

😎

• Like 1
Geplaatst:

Zo grappig om te lezen dat er zulke verschillen zitten in de aandacht die mensen besteden aan hun pepers. Ik laat het op z'n beloop en heb 5 (of 6) kerngezonde planten die me gegarandeerd 50 pepers per plant gaan geven. Of ik er nou 40 of 70 krijg, of zoals vorig jaar 120+ van één habanero plant, het zal me een worst wezen. Zoveel pepers eten we met z'n tweeën toch niet. :D Volgens mij heb ik gisteren de eerste hungarian hot wax zien rijpen, maar tussen het groen is de geelverkleuring, zeker 's avonds, lastig te volgen.

• Like 4
Geplaatst:

9e21dbbf754f8c35fa969f593bd6fa07.jpg

Verschil moet er zijn. Ik ben ook een laissez fair iemand geloof ik. Heb er te weinig verstand van vrees ik! Maar ook altijd genoeg pepers te eten en uit te delen.

De eerste 5 padrons. Nummer 5 heb ik al in de kas opgesnoept. Begint nu allemaal goed te komen. Sommige pepers eet ik groen (zoals Turkse kil en padron), andere zoals adjuma en shishito wel rijp. Anders vind ik die niet lekker.

• Like 2
Geplaatst:

Voor mij is het kweken gewoon m’n top hobby net als mijn hond en sommige mensen nemen hun hobby nou eenmaal iets te serieus 😆, komt echt vaker voor!

Verder werkte ik op m’n 14e al bij kwekerijen en zat ik op de tuinbouwschool als je dan 40 jaar kweek ervaring hebt voel je je soms onterecht beledigd dat mensen niet zien dat je geen hulp nodig hebt, en ja die fout ligt geheel bij mij.😌

Wel wil ik de boel nuanceren het is niet dat ik een moord heb gepleegd, ik heb lomp op iemand gereageerd in deze woke wereld ( tere zieltjes wereld) waar ik als volwassen man m’n excuses voor heb gemaakt, helaas meer is t niet en gaat t  ook niet worden!😉😆😂

• Like 5
Geplaatst:

Als laatste wil ik nog steeds het punt dat mijn pepers te dicht bij de wanden staan uit de wereld helpen, ik ontken trouwens totaal niet dat dat misschien voor enige problemen kan leiden en dat dat mij een paar pepers 🌶 kan kosten maar daar heb ik geen problemen mee, in de 3 Jalapeño planten zitten bijv. meer dan 100 pepers dus dan kan je er best een paar missen!!

Als we er nu van uitgaan dat ik perse een middenpad wil hebben om tussen de pepers te kunnen lopen en om de pepers niet te laten stikken, als je het te vol laat worden krijg je idd veel rottings problemen.

Als je nu naar onderstaande foto kijkt kan er maximaal 50cm van het pad af, dan zou ik er net zijwaarts tussen door kunnen strompelen 🥴, 50cm is dus 25cm per kant, mijn vraag aan jullie; denken jullie nu echt dat mijn planten die 25cm niet zouden vullen?

In mijn ogen schiet je daar dus niks mee op, anders dan dat het nog voller zou zijn wat alleen maar voor meer problemen zou zorgen!

Grt.😎

A5493A5A-B60C-4442-A37C-F850BD5D4574.thumb.jpeg.61748e3a5ce81e6fc79efe0ef5b630ce.jpeg

• Like 2

@Ruderalis ik denk dat je dit gewoon moet laten rusten en achterlaten, ik zie je als een gepassioneerde teler waar ik wat kan van leren zoals van zovelen hier, gewoon back to topic nu, ik geniet van je foto's en van je teelt en hoe ik die kan opvolgen en waarschijnlijk vele met mij.

aangepast door redzebra
  • Like 3
Geplaatst:

@redzebra, naar mijn weten is dit een kweek forum en waar het mij om gaat is dat dit dus uitermate interessant is en gewoon besproken kan worden, niet zo angstig joh!

Er zijn mensen die het te dicht bij de wanden vinden staan en dat mag er zullen ook mensen zijn die dat niet vinden dan ontstaat er discussie, we zitten op een discussie forum dat maakt het leerzaam.

En dat jij het niet prettig vindt doet er niet zoveel toe, je kan het gewoon negeren hoor 😉

Ik ben nog steeds benieuwd naar de antwoorden, jij een idee of moest je alleen maar even je gevoel uiten??

ok hoe lang kweek je al in een kleine tunnelserre?  Welke folie zit erop ?  Het ding is een kleine tunnel is slechter  als een kas, hogere luchtvochtigheid, condens problemen. Planten groeien inderdaad weg van een muur, maar groeien wel naar het licht of buigen wat om, je wilt die gewoon niet tegen de folie aanhebben. Wou gewoon niet antwoorden omdat je reactie echt over de top was toen en dat heeft niks met woke te maken, je hebt je verontschuldigd en daarmee is de kous af. En wat ik voorheen zei je bent ervaren en ik en anderen kunnen veel bijleren van jou.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Op 13-7-2022 om 02:31, Ruderalis zei:

Beste Donaldk,

ik heb even een tik op m’n vingers nodig gehad van arebij hier op t forum die mij duidelijk maakte dat je me alleen maar wilde helpen en nu ik daar even over heb liggen na denken op bed kan ik er eigenlijk niet van slapen omdat ik er achter ben dat ik niet zo lomp op jouw goedbedoelde adviezen had moeten reageren, dus bij deze het spijt me oprecht hoe ik op jouw post heb gereageerd, sorry!

Het was nogal een warme dag vandaag dus misschien heeft dat mij wat overgevoelig gemaakt.

Mvrgrt, Rob/Ruderalis.😎👍

ps; als je nog wilt zal ik zorgen dat je voor januari wat Carolina Reaper zaden in huis hebt voor volgend seizoen, iets wat ik al beloofd had!😉

Inderdaad, ik speek uit ervaring, want ik heb weinig ruimte en altijd nog de neiging te veel planten te nemen, maar vooral ook moeite om plantjes weg te gooien;-). Ook drastisch snoeien van de tweede wind rond augustus in de hoop dat er nog wat bloemetjes vrucht wordendeed ik vaak te laat. En ja ik heb in het verleden de eerste schimmel al in augustus gezien. Inmiddels heb ik jute touw ontdekt en vorig jaar succesvol planten samen gebonden. Nu 1,28 voor 75 meter bij de nationale budget growshop Action;-). En nog net op tijd ongeveer een halve meter aan uitschieters, afgeknipt wat weer ruimte gaf.

Ik heb dit jaar voor het eerst minder planten (nou ja in grote pot, totaal staan er nog steeds wel tegen de honderd) staan, ik had vorig jaar dan ook zo'n grote oogst dat die nu nog niet volledig verwerkt is.

Dit jaar staan de planten er niet geweldig bij. De plaatjes lopen tot een week terug, moet morgen maar eens nieuwe maken.

'je' is ook een beetje in het algemeen, er lezen ook anderen die meelezen. En gaf dus door wat ik in het verleden heb gedaan. En wilde alleen zeggen dat het geen probleem hoeft te zijn en altijd nog te corrigeren valt met wat voorbeelden.

Dat je ervaring, kennis, kunde, passie en spullen hebt was mij direct duidelijk. Ik schrok eerst wel een beetje, want ik voel mij makkelijk (onterecht) aangevallen, verongelijkt en verkeerd begrepen. Maar vroeg mij vooral af wat heb ik fout gedaan dat iemand van het forum jaag,ongewild en zonder het door te hebben.

Ik kan ook flink tekeer gaan, dus verder geen probleem met je uitval en frustratie.

Ik hoop dat ik je verder niet van het forum houdt of hobbyplezier vergalt heb.

Nu ga ik eerst even de nieuwe reactie lezen.

aangepast door donaldk
  • Like 1
  • Thanks 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

@redzebra Dat we veel kunnen leren, ben ik helemaal met je eens.

Een stevige clash, ditmaal geheel onbedoeld en ongewild door mij, kan de lucht klaren. Hopelijk heeft Rob verder geen negatieve gevoelens meer naar mij toe. Ik kan er verder niets meer aan doen, anders dan melden dat het niet kwaadaardig noch negatief bedoeld was.

aangepast door donaldk
  • Like 1

https://www.chillipepers.nl

Home of the Turbo.

De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.

Geplaatst:

@redzebra,

top🤙 Ik kweek al jaren in tenten met top rot gevoelige planten waar je heel veel van leert!

Uiteraard weet je dat ik dit jaar de tunnel tent voor het eerst heb, en nee dat zegt niet dat ik nu niet kan beoordelen hoe dat enigszins gaat, verder volg ik mensen in de USA die pepers in tunneltenten kweken (Ed currie bv) en ik werk niet anders, ook worden in de USA pompoenen in tunneltenten gekweekt dus ik heb m’n info voor elkaar. (Dat wordt m’n project voor volgend jaar)

De tent is 180 micron.

In mijn ogen is de trick afgemeten naar je tent de boel niet te vol laten worden, verder hoe verder het seizoen vordert zeg maar vanaf augustus ga je langzaam overtollig blad uit de planten knippen, want het gaat er vooral om dat de boel kan blijven ademen, ook moet je zorgen dat de planten van onder kaal gehouden worden, dit weekend ga ik dus ook weer flink snoeien, dan moet je de boel nooit te nat houden en daarom is het fijn dat er geen water van buiten af in de grond terecht komt en verder is het ventileren af en toe heb ik er zelfs een grote ventilator in staan!

Als laatste is het vooral continuïteit en inzet, ik ben afgekeurd dus voornamelijk thuis, ik loop de hele dag in de tent dus ik zie het direct als er wat mis is!

Er zullen vast heel veel problemen bij mensen zijn met die tenten want dat weet ik uit die andere hobby wel hoe lastig een tent kan zijn, alleen denk ik niet dat we allemaal dezelfde opzet hebben, inzicht en effort en kennis, dus hoe het bij de 1 gaat betekent niet dat het dan bij een ander precies zo moet gaan aangezien we allemaal andere parameters hebben.

Voor de rest is het mooie dat ik alles laat zien dus ook als ik straks in de grote voorspelde problemen kom en dan kunnen jullie allemaal zeggen ik zei t toch, maar het is wel netjes om daar wel eerst even op te wachten!😆

• Like 1

180 micron zegt niks , welke lagen ? anticondens ? Je kan ook geen grote "tenten"  vergelijken met een kleine tunnelserre. Daarom toen ik de eerste keer je tunnel zag, had je al met heel wat aspecten rekening gehouden vandaar ook welkom bij de tunnelhouders.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Geplaatst:
1 minuut geleden, donaldk zei:

@redzebra Dat we veel kunnen leren, ben ik helemaal met je eens.

Een stevige clash, ditmaal geheel onbedoeld en ongewild door mij, kan de lucht klaren. Hopelijk heeft Rob verder negatieve gevoelens meer naar mij toe. Ik er verder niets aan doen, anders dan melden dat het niet kwaadaardig noch negatief bedoeld was.

Ik heb totaal geen negatieve gevoelens naar jouw aangezien ik de schuldige ben, jij hebt helemaal niets gedaan, nogmaals sorry naar jou!

Ik hoop no hard feelings en ik zal je helpen met je Reapers voor volgend jaar, zaad en wat kennis zal ik met je delen mocht je dat willen.

😎🤙

Geplaatst:

@redzebra,

dat weet ik allemaal niet dat kan me helaas weinig schelen, ik heb naar de dikte gekeken van het doek en de prijs en daarop besloten.

En vandaar uit ga ik er dan mee werken en zie wel hoe het zich ontwikkelt, tot nu toe geen condens gehad en een kurk droge tent, als het anders wordt dan ga we daar weer oplossingen voor zoeken, ik raak niet zo snel in paniek.😊

Geplaatst:

goed, ik denk dat dit een beetje uitgepraat is nu. En je hebt een kurkdroge tent omdat je weet hoe je teelt waarvoor respect en ik hoop op nog veel opvolging en foto's

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...