Ga naar inhoud

Babbeltopic teeltwedstrijd 2022: komkommer 'sonja' voor buiten- en binnenteelt

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
3 uren geleden, MSDG zei:

Lijkt me leuk om ook mee te doen :) Als is het maar om een 'hoger' doel te hebben dan komkommers telen voor de hele buurt. Lengte, gewicht, omtrek, mij is het allemaal om het even, je moet wel erg sneu zijn om vals te spelen toch? ;)

Ach wie weet... Het bleek uiteindelijk samen te hangen met een nieuw type meststof wat iets te enthousiast werd rondgestrooid. Ben er daarom wel voorstander van dat een foto alleen niet voldoende is :D

[*]

Geplaatst:

Ik hoop dat Sonja ook lekker smaakt. Iemand bekend ermee? Ik ken deze soort niet.
Want je zult zien dat ik ga winnen en dat ik 100 kg komkommer heb straks die niet te pruimen zijn

Geplaatst:

Dank voor de info & voor het openen van dit topic @HuubvG. Super!

Als de Sonja een soort Marketmore is, dan ben ik helemaal blij. Marketmore heb ik nu een jaar of vijf buiten gehad en één enkele plant bleek steeds ruim voldoende om wanhopig te worden van de overvloedige oogst. Mandjes vol met de tekst 'Gratis' langs het achterpad. Dat soort werk.

Vooral tegen het einde van de oogsttijd, als het blad al wat minder mooi is, zijn er ineens heel veel kommers. Dit jaar was dat medio augustus. Oogst van 12 augustus: 12 stuks. Oogst van 17 augustus: 19 stuks. 

4 uren geleden, Mellie zei:

dat ik 100 kg komkommer heb straks

Moet een makkie worden Mellie.

De Marketmore is goed te pruimen en als Sonja daar familie van is, komt ook dat goed.

• Like 1
Geplaatst:

Toch wel fijn dat er al zoveel animo is, het draadje loopt al aardig. Ook niet slecht dat er nog wat meegedacht wordt. Beter nu wat onduidelijkheden uit de wereld helpen dan halverwege in het wedstrijddraadje.

Mijn gedachte over de wedstrijd tot nu toe:

De smaak

Voor mij is dit de eerste keer dat ik de komkommer 'sonja' ga telen, dus ik ben benieuwd. Ik surf wat en de smaak lijkt goed te zijn.

Waarom meedoen met de wedstrijd

Ik doe vooral mee aan de wedstrijd om te kijken of het me beter gaat lukken dan in het verleden. Ik ga ze buiten telen in de achtertuin, achter de kas. In de kas geen komkommers ditmaal. Met de voorbereiding van het grondje kan ik nu al beginnen. Dus rondsurfen, standplaats bepalen, bemesten, etc.

De langste

Dat het om de langste zal gaan - ja het is een wedstrijd - is wel het meest voor de hand liggende.

Hoe meet je de lengte? Zoals je de lengte van je kind meet en jaarlijks een streepje op de muur maakt. In dit geval twee streepjes.

Is je komkommer krom (kromkrommer)? Jammer dan, moet je ze maar recht zien te houden. Dus opmeten net als de andere, een streepje bij de punt en een bij het bocheltje.

Binnenteelt en/of buitenteelt en opgeven,

Je geeft je op voor de wedstrijd. Je ontvangt 5 zaden (is al bepaald) en daarmee moet je het doen.

je bent vrij of je binnen of buiten teelt, of beide.

Je mag zowel de langste binnen- als buitenkomkommer indienen*, maar slechts één snoeischaar winnen - wat moet je met twee snoeischaren?

De tweede snoeischaar zou dan naar de eerstvolgende deelnemer gaan.

*net als bij vorige wedstrijden, je mag zoveel uitslagen met foto indienen als je zelf wilt, jouw langste exemplaar telt en blijft op de deelnemerslijst staan

• Like 2
Geplaatst:

In 2022 wilde ik al voor het eerst komkommers gaan telen. in de kas die ik nu aan het opbouwen ben. Dus ik doe zeker mee.

ps nog net geen eigen zaden besteld van komkommers :)

Geplaatst:

Aanstekelijk topic dit! Vooral in de donkere dagen voor Kerst als je al staat te springen om aan een nieuw seizoen te beginnen.

Het gaat om het spel en niet om de knikkers, maar toch denk ik dat ik komend jaar twee komkommerplanten ga zetten in plaats van een enkele: eentje voor de lekkere oogst en een ander voor het formaat van de competitiekomkommers.

De voorpret is erg goed voor het gemoed maar ik ga voorlopig niet verder dan met die voorpret. Maar er zijn fanaten ...

4 uren geleden, HuubvG zei:

Met de voorbereiding van het grondje kan ik nu al beginnen ... bemesten, etc.

Daaraan begin ik pas half april. Gat graven, vullen met anderhalve emmer compost, maand later uitplanten.

Maar hoe Sonja zich daarbij gedraagt, kan ik niet voorspellen. 

En ja, lengte lijkt met het beste criterium. Mijn ervaring is, dat wanneer komkommers volgroeid zijn en hun grootste lengte hebben, dat ze in dikte gaan uitdijen. Andersom: als ze dan dikker worden, dan worden ze niet langer. 

Ooh dit wordt zo'n leuke wedstrijd!

• Like 4
Geplaatst:

@HuubvG, kun je niet een distributienetwerk opzetten?

Ik rij b.v. veel tussen Nederland en Duitsland, dus ik kan in Duitsland wat envelopjes frankeren en in de brievenbus gooien. En ik zweer dat ik niet de zaden van de concurrentie onklaar zal maken.😇

Als je de komkommer doorsnijdt, kan iedereen de doorsnee meten en controleren. Als je voor dikte gaat een goede oplossing, lijkt me.

• Like 1
Geplaatst:
20 hours ago, Vinky said:

Marketmore heb ik nu een jaar of vijf buiten gehad en één enkele plant bleek steeds ruim voldoende om wanhopig te worden van de overvloedige oogst. Mandjes vol met de tekst 'Gratis' langs het achterpad. Dat soort werk.

Hiier ook Marketmore gehad, maar op mijn tuin wil het niet echt. Ik wijt nog steeds veel teeltproblemen op mijn huidige tuin aan te droge (onherstelbaar verdroogde) veengrond en ga dank ook voor een intensieve compostopbrengaanpak begin volgend seizoen.

May the cuke be with you!

Geplaatst:

Dank voor je aanbod @fre3ke, maar ik ga niet een partij in een keer verzenden. Het gaat bij beetjes tegelijk. Kom ik mijn huis ook nog eens uit om naar de brievenbus te fietsen. :D Het aantal buitenlandzegels is in verhouding maar klein, dus dat beetje extra kosten wordt gedragen door alle deelnemers.

Leuk idee zou het geweest zijn om de komkommer doormidden te snijden als je de dikste zou willen meten, maar het is wel duidelijk dat beter de lengte gemeten wordt en dat men het jammer vindt de om die te lang (qua tijd) door te laten groeien voor de dikte, tot die misschien niet goed meer smaakt.

Dus lengte meten = komkommer eten.  Geen verspilling vanwege de wedstrijd.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

@rorror - het is verturft, neemt geen vocht meer op. Dus hele droge vezelige brokken, waar het water zo doorheen/langs sijpelt richting grondwater. Een beetje zoals zo’n droog kokosblok wat je net in water legt. 

aangepast door mdubbelm

@mdubbelm, je zou de komkommers toch ook in potten/bakken kunnen zetten? Buitenteelt wil niet zeggen dat ze in de vollegrond moeten, of heb je bezwaar tegen pot, kuip of bak?

aangepast door HuubvG
Geplaatst:

Ik rij b.v. veel tussen Nederland en Duitsland, dus ik kan in Duitsland wat envelopjes frankeren en in de brievenbus gooien. En ik zweer dat ik niet de zaden van de concurrentie onklaar zal maken.

Jaaaajaaaaaaa
  • Like 3

Dat gaat lukken @mdubbelm!

Op hetzelfde moment vielen hier de wedstrijdzaden binnen. Van der Wal, met de hand bijgeschreven op de pakbon: "350 zaden komkommer Sonja Bio van nieuwe oogst".

aangepast door HuubvG
Geplaatst:
2 uren geleden, mdubbelm zei:

@HuubvG - dat maakt de watergift nog lastiger, ik kan er niet elke dag heen. Maar komt goed, ik ga alvast de grond waar mijn winnende komkommer komt te staan instralen ;)

Pot ingraven. Al werkt een gat graven en die vullen met een goed grondmengsel dan denk ik net zo goed. 

• Like 1
Geplaatst:
6 uren geleden, HuubvG zei:

Dat gaat lukken @mdubbelm!

Op hetzelfde moment vielen hier de wedstrijdzaden binnen. Zaadhandel Van der Wal, met de hand bijgeschreven op de pakbon: "350 zaden komkommer Sonja Bio van nieuwe oogst". Is dat niet geweldig?! O wee voor wie geen 100% opkomst gaat krijgen. :D

ik zal mijn andere moestuinzaden als tegenprestatie bij van der Wall bestellen.

Geplaatst:

Niet alleen @mdubbelm zit op beroerd slechte grond voor de kweek van bijvoorbeeld buiten-komkommers. De zandhazen van Nederland zitten ook niet lekker. Geen organisch materiaal in de bodem. Stofdroog zand in de zomer, bijna woestijnzand, waaruit oppervlaktewater snel verdampt en dat hemelwater niet vast houdt omdat het meteen de diepte in zijgt - waarna dat water in lagere delen van het land maanden of jaren later weer opborrelt als kwel- of bronwater. Enfin

Op 15-12-2021 om 12:47, mdubbelm zei:

ik ga alvast de grond waar mijn winnende komkommer komt te staan instralen

Doe dat dan inderdaad met een "intensieve compostopbrengaanpak". Hier werkt het goed om een maand voor het uitplanten in het plantgat minstens anderhalve emmer compost te storten, goed diep, zodat de teruggelegde bovenlaag weer uit het uitdrogende zooitje bestaat. Heel lokaal intensief veel compost werkt hier goed om komkommers, courgetten en pompoenen te kweken.

Water bijgeven is soms wel nodig, binnen walletjes rond de planten. De massa compost ondergronds kan veel water vasthouden. 

Geplaatst:

Komkommers, leuk. Al is het hier wisselend succes met de komkommers. Het ene jaar bijna niks en het andere jaar weer veel te veel.

Ik ga zeker weer meedoen 

Geplaatst:

Wat voor constructies gebruiken jullie om de plant omhoog te leiden? Ik ken alleen de draden uit de kas, maar buiten heb ik geen dinges om de draden aan op te hangen. Iets simpels bouwen? Of kan het ook aan een stok? 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...