Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik wil iedereen binnen dit topic en forum alvast een hele fijne feestdagen toewensen en dat het een mooi 2025 mag gaan worden.

Ook wil ik benoemen dat ik op offline zal gaan binnen het forum en dit topic maar wens ik iedereen heel veel succes toe in het vijgen avondtuur.

Geplaatst:

Jammer dat je weggaat @Kevins Moestuin. Het was altijd een feestje, jouw foto’s van al die mooie variëteiten! Veel geleerd ook, en een lijstje gemaakt van jouw toppers om eens te proberen in de toekomst! Ik hoop dat je nog eens terugkomt.

Voor nu hele fijne feestdagen en een mooi en gezond 2025! 

• Thanks 1
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ha allemaal! 

Het verloren schaap 🐑 is weer (even) online. Zijn er nog mensen die stekken verkopen hier? Helaas is mijn collectie vreselijk uitgedund door niet zo liefdevolle verwaarlozing. En ik heb wat extra plek 😁

• Like 1
Geplaatst:

Ik koop geen stekken meer, het lukt niet bij mij. Ik weet niet wat ik fout doe, volg netjes de youtube filmpjes.
vorig jaar voor 90 euro bij FdM (frankrijk)  stekken gekocht en een paar via Etsy voor ruim 75 euro (website) en op 1 na alles mislukt.
Ik wacht van het voorjaar en kijk of ze bij Jardin ( frankrijk) nieuwe bijzondere soorten vijgenplanten met wortels hebben voor 12 tot 20 euro per stuk. dan koop ik ze daar en is goedkoper dan in Nederland kopen.

Geplaatst:

Welkom terug @Lsjr33

In deze kou ben ik helaas niet zo happig om stekken te knippen (gisteren nog gedaan, maar niet bepaald een aanrader, verkleumde handen al valt het nog mee want het vriest nog niet).

Maar volgende maand komt @Limoncellolangs, ook voor vijgenstekken, dus dan zou ik wel wat voor je mee kunnen knippen.

Laat maar via PB weten wat je zoekt.

En ik kan je mijn volledige lijst geven, maar daar staan ook nieuwe tussen waar ik nog niet van kan knippen.

• Like 1
Geplaatst: (aangepast)

Ik heb wel meerjarige vijgenplanten die weg mogen. Zitten in cementkuipen en zijn 4 jaar. Deze vijgen doen het in mijn microklimaat niet goed. Het enige wat ik ervoor wil hebben zijn wat groentenzaden (pluksla, spinazie, tuinbonen bv). Versturen doe ik niet, ophalen kan altijd. Woon alleen niet in de buurt.

Soorten zijn oa Black Donov, Grisette, maar heb een stuk of 5 van die cementkuipen met verschillende vijgen.

Edit: Alleen voor vaste moestuinforum leden. 

aangepast door Flup
Geplaatst:
4 uren geleden, Tony75 zei:

Ik koop geen stekken meer, het lukt niet bij mij. Ik weet niet wat ik fout doe, volg netjes de youtube filmpjes.
vorig jaar voor 90 euro bij FdM (frankrijk)  stekken gekocht en een paar via Etsy voor ruim 75 euro (website) en op 1 na alles mislukt.
Ik wacht van het voorjaar en kijk of ze bij Jardin ( frankrijk) nieuwe bijzondere soorten vijgenplanten met wortels hebben voor 12 tot 20 euro per stuk. dan koop ik ze daar en is goedkoper dan in Nederland kopen.

Teveel water?

@RolandIk denk dat het of teveel of te weinig water is zoals @acpronk aangaf, maar de kunst is om ergens in het midden te zitten en dat is kennelijk voor mij een lastige issue :)
en omdat ik zoveel geld kwijt was afgelopen jaar bij stekken die het niet deden, durf ik dit niet weer te proberen.
Dan liever een iets duurder plant geworteld en al dan weer een mislukte poging vanuit mijn kant.
echter het lastige is als je bijzondere soorten wil hebben en die zijn vaak niet als plant beschikbaar.

aangepast door Tony75
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb een aantal jaar geleden een stek van @Roland gehad van de rouge/ronde de bordeaux. Dat is nu een boom van 5-6m. De vruchten zitten vooral bovenin, dus niet echt plukbaar zonder hoge ladder.

Welke snoeitips hebben jullie om de vruchten wat meer binnen handbereik te krijgen?

IMG_0482.thumb.jpeg.7f2be069973e88022d730eae1f1a156e.jpeg

IMG_0481.thumb.jpeg.95f6f633fe832c6af5860ecb0261237a.jpeg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

@mdubbelm vijgen groeien zo hard dat je ze flink terug kan snoeien... Dus eigenlijk ieder jaar een goede knipbeurt geven zodat je jong hout op de gewenste hoogte krijgt. Jong hout van 1 of 2 jaar oud is waar de vijgen op komen. Naarmate de vijg sterker geworteld is, wordt de groei reactie, en in potentie het aantal vijgen, dus ook groter.

• Like 1
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Weet iemand hier toevallig meer over de vijg “Lisa”? 

Ooit gekocht bij onze buren van de Nieuwe Tuin. Maar kan er vrij weinig over vinden, omdat er zoveel andere rare hits omhoog komen. 

Geplaatst:

Ik heb nog nooit van een vijg genaamd Lisa gehoord, heb op de site van FDM gekeken waar een paar honderd soorten op staan maar Lisa komt er niet in voor.
Zal waarschijnlijk iemand een andere naam hebben gegeven een een bestaande vijgsoort.

Geplaatst:

Dank je voor je reactie! Kan me haast niet voorstellen dat Peter Bauwens zelf vijgen soorten hernoemt. Maar ik kan er ook weinig over vinden. We wachten eens rustig de vruchten af 😁

Als jullie 1 of 2 vijgen in potten zouden houden aan huis, welke soorten zou je dan kiezen? Ik kan niet kiezen haha 

Geplaatst:
22 minuten geleden, Lsjr33 zei:

1 of 2 vijgen

Desert King sowieso, erg vorstbestendig en heel lekker.

Dottato beviel mij vorig jaar ook heel erg. Alleen de meningen verschillen of het wel een Dottato is. Volgens de verkoper Jean wel.

Maar als je nog een half jaar wacht (en er komt geen nachtvorst meer, ook geen half graadje onder nul), dan kan ik wel 10-tallen rassen vergelijken. Maar niet in pot, dat zul je zelf moeten ondervinden.

Maar 2, waarom aan huis terwijl je er 100 op de moestuin hebt staan?🤣

@acpronk mijn collectie is niet meer 😩😩😩 mijn extreme nalatigheid tijdens de zwangerschap + een gure winter zonder bescherming heeft ervoor gezorgd dat zo’n beetje 90 procent het opgegeven heeft. 

so sad…. ik twijfel of ik weer ga opbouwen, of de ruimte ga gebruiken voor de moestuin. 

Ik wil de twee lekkerste lekker dichtbij zodat we geen vijgen missen haha. En daarnaar vind ik het ook een mooie boom voor in de tuin aan huis! 

ETA: ik ga je aanbevelingen denk ik maar afwachten! Geen haast dit jaar. 

aangepast door Lsjr33
Geplaatst:

Oh dat is echt balen, en zonde van de tijd, geld en moeite. Ze stonden zeker nog buiten in pot? Want in de volle grond kunnen ze het meestal wel overleven.

Van mij krijg je nog wel wat, moet ook nog wat naar mijn ouders sturen, maar dat zal waarschijnlijk pas komende winter worden.

Al heb ik wel van een paar rassen wat stekken gemaakt (maar waarschijnlijk nog niet aangeslagen, stonden tot voor kort in de kas en sinds een kleine week afgedekt buiten).

Geplaatst:

Ja alles nog in pot, en ook nog kleine potten. Een aantal oudere planten (maar saaiere rassen) hebben het overleefd en staan inmiddels in de grond. Maar de hele Jesus bestelling 😭

Dat was een heleboel geld dat zo de composthoop op ging haha. Waarop staat de teller nu bij jou? Dat is heel aardig van je! Ik hou me altijd aanbevolen. 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...