Geplaatst: 17 juli17 Jul Op 14-7-2026 om 15:10, Jorieke123 zei:Maar toch plakken er dan steeds weer kleinere druppeltjes aan de wand.Misschien de fles in flink warm water zetten en af en toe tegen tikken?
Geplaatst: 26 juli26 Jul Auteur Fijn dat er weer een klein hittegolfje aankomt, dan kan ik de ketel weer aanslingeren en gooi ik er pepermunt en eucalyptus in.
Geplaatst: 26 juli26 Jul @Jorieke123 Gewoon omdat het me intrigeert: je destilleert altijd als het heel warm is. Wat is daar de reden van voor het proces als ik vragen mag?
Geplaatst: 26 juli26 Jul Auteur Goeie vraag Daar is voor het proces geen reden voor. Nou ja, de ketel is misschien iets sneller op temperatuur haha. Het is voor mij gewoon een handig klusje in de schaduw, waar bijna geen handelingen voor nodig zijn. Ik kan er bij gaan zitten met een boek of tablet, of juist binnen blijven en dan even om het hoekje kijken of het nog goed gaat daar op de tuintafel. Bij lagere temperaturen heb ik genoeg andere klusjes EN dan zou je zomaar de ketel even vergeten en dan loopt de fles over en ben je kostbare olie kwijt (want die zit bovenin). Het zou ook wel een klusje zijn voor ergens in de winter, en dan in de schuur ofzo. Maar dan zijn er geen verse kruiden om te oogsten en dan laat je het koel-water niet zo makkelijk ergens in een perkje lopen enzo.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Auteur Gisteren oogstte ik meerdere bossen pepermunt,En er kwam best wel leuk wat olie uit. Voor een plant met zulke platte blaadjes Die linker fles heeft weer een boel oliedruppeltjes tegen de wanden van de hele fles zitten. Dus als die zich straks bij de rest van de olie hebben gevoegd zal het nog wat meer zijn.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Auteur En nu heb ik er eucalyptus in zitten. We konden een 'takje' snoeien:(dit is de hele tak, het is een top uit de boom. Hopelijk houden we de boom zo wat compacter.)Met de takkenhakselaar hebben we de zijtakjes kleiner gehakt en daarna kon het makkelijk in de ketel.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Auteur Zo, de 1e sessie met eucalyptus (neglecta) gaf VEEL olie. De hele hals vol! Bij de 2e sessie kreeg ik de ketel niet zo vol als bij de 1e, ik vulde het nog wat aan met een andere soort eucalyptus (perriniana?). Ook daar kwam veel olie uit.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Zie ik Arja voor me met olie van kattenkruid op haar, en alle katten uit de buurt komen op haar af🤣
Geplaatst: 30 juli30 Jul Auteur Daar heb je (zo lees ik) de bloeiende toppen van nodig, en dan levert het 0,1 tot 0,3 % olie. Uit een kilo bloeiende toppen komt dus 1 ml olie. Dan heb je een grotere ketel nodig (voor veel meer plantmateriaal, als je dat al wil gaan knippen... al die toppen), heb ik wel gemerkt.
Geplaatst: 30 juli30 Jul Auteur Vandaag nog maar wat citroengras en citroenverbena in de ketel en dan ben ik er wel weer klaar mee. Voor dit jaar denk ik... roep ik nu.
Geplaatst: 30 juli30 Jul Pfff, als je weer een hittegolf krijgen, zit jij zo weer naast je ketel @Jorieke123 . Jij kunt het gewoon niet laten 😄
Geplaatst: 31 juli31 Jul Auteur Nou dat zou na dit weekend alweer zijn dus. Voor hier staan alweer destilleer-hoge-temperaturen op de planning. Maar neeeee, ik ga echt alles nu netjes opbergen. Alles goed schoon, goed droog, enz. Er zijn een boel tuutjes en pijpjes en hoekjes aan zo'n hele set-up. Hier nog mijn citroengras/verbena-opbrengst:En de tijmfles heb ik in warm water gezet, en veel gewiebeld en gewiegd en meer van dat, en het heeft wel wat geholpen. Maar er zit toch nog steeds een boel tegen de want. Dat heb je met bijv. eucalyptusolie helemaal niet. voor:Na
Geplaatst: Dinsdag om 10:242 d Auteur Ik ben lekker met al mijn geurtjes aan het spelen om heerlijke mixjes te maken voor een zeepmaakdag zondag!
Geplaatst: Dinsdag om 10:512 d Ga je dat van de olie maken of het hydrolaat?En wanneer ga je de olie uit de flessen halen?
Geplaatst: Dinsdag om 11:242 d Auteur Dat ga ik van de olie maken, al zit ik wel te denken om het hydrolaat ook te gebruiken maar dan bij het maken van de loogoplossing.Ik ben nu met pipetjes en een weegschaaltje bezig om bijv. een kruidentuintje-mix te maken (met eucalyptus, lavendel, rozemarijn, pepermunt, citroengras, tijm, en bonenkruid) en een kruidige citrusmix (mandarijn, citroen, sinaasappel, een vleugje basilicum en een vleugje wilde marjolein) en een hennep-citrusmix (hennep, mandarijn, en sinaasappel) en een eucalyptus-muntmix.Het gaat nu wel erg hard met mijn geuren. Ik houd vooral eucalyptus over, en sinaasappel.
Geplaatst: Dinsdag om 11:302 d Leuk @Jorieke123 ! Laat je het productieproces van de zeep van de komende ronde misschien zien? Lijkt me zo interessant met eigen destillaat, hoe dat dan gaat zo’n proces.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur Ik begon met het afwegen van de etherische oliën in/met mijn weeglepel. Nou... dat vond ie niet leuk! De toplaag van het plastic is oppervlakkig helemaal uitgebeten, en ineens liet de hele schep los van de steel! Nou was ie ook al op leeftijd, maar dan nog! Daarna heb ik hem gelijmd, en ben ik met een glazen flesje IN de lepel verder gegaan. Dat balanceerde wat lastig, maar het is gelukt. Ik had echt kleine beetjes nodig van sommige geuren (tijm, bonenkruid) dus hij was wel nodig. Heftig spul hoor, die onschuldig ogende druppels!
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Ja, niks heeft het eeuwige leven, maar wel zonde. Tijd voor een metalen weeglepel?
Geplaatst: 4 uren geleden4 u Injectiespuit gebruiken, zonder naald? Past ook direct in de hals van de staande wijnfles.Dan meet je weliswaar volume i.p.v. gewicht.SG van plantaardige olie is ongeveer 0,9. Dus ca. 10% meer volume opzuigen.Hergebruik: spuit kun je naspoelen met een klein beetje (zelfgestookte?) alcohol.Let op: alleen theorie, geen enkele ervaring met etherische olie ...
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik herinner me de prachtige Ecover navulkast die de plaatselijke natuurwinkel vroeger had. Het grote probleem was alleen, dat de onderdelen vaak niet bestand waren tegen de essentiële olie in de schoonmaakprodukten. Dus die begaven het om de haverklap.Het is behoorlijk aggressief spul. Die foto van dinsdag is echt geweldig! 😍
Geplaatst: 50 minuten geleden50 min 6 uren geleden, Jorieke123 zei:ineens liet de hele schep losJa wat een sterk spul dan daar moet je dan wel goed kalm aan mee doen. Niet op je arm laten vallen commentarieert Lie. Ja ik ben het met WD eens die flessenfoto, schitterend. Je eigen geurenapotheek.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.