Jump to content

Oliebollenmix. Alles erin, maar géén gist?

henkg

Recommended Posts

Ik las zonet:

Bakproductenfabriek Koopmans heeft in sommige pakken oliebollenmix geen gist verwerkt. Daardoor rijst het deeg niet en mislukken de oliebollen. Koopmans adviseert de mix met productiecode L212447 niet te gebruiken. Op het pak staat de houdbaarheidsdatum 03-02-2022.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Tja dat soort dingen kan je verwachten van de nachtploeg 😂

De pakken zonder gist hebben de productiecode L212447 en een tijdsaanduiding tussen 2.30 en 5.00 uur. De houdbaarheidsdatum is 3 februari 2022.

• Like 1

Ik sluit me aan bij @Jane Doe, liefst verse gist. Het is echt een wereld van verschil met korrelgist/oliebollenmix. In Duitsland is verse gist in bijna iedere supermarkt te koop voor 7-9 cent per blokje, fantastisch. In Nederland moet je naar de bakker, en dan is het een euro. Dat is toch wel jammer.

Bij mij leeft nog de volgende oliebollenvraag: moet het beslag kort of lang worden gemixt? Bij lang mixen activeer je het gluten en dan krijg je mooie elastische bollen. Maar misschien hoort dat niet, en moet je juist zo kort mogelijk mixen, net als bij pannenkoeken. Ik mix altijd lang, trouwens, dus ik heb altijd een soort broodbollen. 

Dank Henk, ik had het al gezien, maar voor degene die dat niet gezien hebben..ik zou echt niet blij worden als mijn oliebollen mislukten. 
Ik gebruik altijd oliebollenmix, vroeger thuis al en nu zelf…dus dat is al 100 jaar ofzo..😂…..en houd het daarbij, dus geen idee of verse gist, beter of lekkerder is. Daar zullen de meningen over verdeeld zijn. 
ik vervang wel een gedeelte van het water door bier.  En mix niet, maar roer alles rustig door elkaar. 

• Like 2

Ik denk dat mensen die een kant en klaar pak kopen over het algemeen niet het type zijn dat met verse gist aan de slag gaat. 
Maar een zakje instant gist bij de oliebollenmix zonder gist zal het probleem ook wel oplossen. 

Wij halen oliebollen elk jaar bij een vereniging die zo een zakcentje verdient dus die hoef ik niet te bakken (die oliebollen zijn ook nog eens beter dan van de oliebollenkraam in het dorp). Ik bak wel weer een paar appelbeignets maar daar gaat geen gist in. 

8 uren geleden, fre3ke zei:

In Nederland moet je naar de bakker, en dan is het een euro.

Ligt in Nederland ook gewoon in de supermarkt voor 20cent. De meeste supermarkten dan, gek genoeg bij onze Duitse supermarkten dan weer niet. 

Ik denk dat je daar gelijk in hebt, Loes. Dat mensen die oliebollenmix kopen ook met andere baksels niet met verse gist werken. 
ik gebruik het nooit, en bak en rommel toch heel regelmatig. Zal wel te maken hebben met waar je mee “ groot” gebracht word…ofzo! 😊

6 hours ago, jootje said:

waar je mee  groot gebracht word…

Dat, en of je eens wat anders probeert hè 😁. Verse gist vind ik veel lekkerder. Fijn te weten dat het in Nederland ook voor een drol te koop is. 

Maar als je het ingewikkeld vindt, dan is korrelgist natuurlijk de beste oplossing voor dat dure pak tarwebloem dat nu als oliebollenmix verkocht is.

"Koopmans", een goede benaming voor deze verkoop 😂

Edited by fre3ke

Koopmans heeft zelfs een mix zonder gist en melkbestandsdelen.

Ik heb de mix gebruikt aangezien er geen melkbestanddelen in zitten (wegens allergie kleindochter).
Eerst volgens de gebruiksaanwijzing op de verpakking gemaakt, 1 lading met de meegeleverde vruchtjes, 1 lading zonder. 

Niet laten rijzen maar 2 minuten laten rusten.
Het beslag dook gelijk gelijk naar beneden in de frituurpan om vervolgens na ongeveer 1 minuut naar boven te komen. 
Verbazend genoeg werden de oliebollen erg mooi rond en zekers zeer luchtig, helaas liet te smaak te wensen over.
De 2e lading heb ik gemaakt door het water te vervangen door bier, bakte net zo goed, en de smaak was verbeterd tot zeer redelijk!

Grootste nadeel: de volgende dag zijn de overgebleven oliebollen alleen nog maar goed om aan de eendjes te voeren.

oliebollen.thumb.jpg.a86940d29422fd8b7b45208de92866eb.jpg

Edited by paddestoelengek

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden