rorror Geplaatst: 12 november 2022 Geplaatst: 12 november 2022 4 uren geleden, Lia56 zei: Maar tuinaarde zou toch te zout zijn? Of heb ik dat verkeerd begrepen.. Als de tuinaarde te zout is, zitten er waarschijnlijk te veel voedingsstoffen in.(te veel compost?) Dan moet je mengen b.v. met potgrond. Beetje het zelfde als dat je direct in verse kippenmest/stalmest plant, ook te zout met verbranding als gevolg. Het is dat de grond de kas in moet, want al had je buiten in de tuin het gebruikt was het na de winter wel uitgespoeld geweest. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Marinke Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Pruim (opal), appelboom (Elstar) en blauwe bes geplant Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Een dagje wezen vrijwilligen op tuincomplex- Want het was me even heerlijk weer Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
fre3ke Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 (aangepast) Klimsteun voor druiven in de voortuin gemaakt, en de druivelaars ingekort en aangebonden. Een Regent vervangen voor Merlot, nadat ik vorige week mijn eigen Regent-wijn had geproefd van vorig jaar. Ik wist dat de soort een slechte reputatie had voor wijn, en ik kan me daar nu bij aansluiten. Tomaten, bladkool, biet en winterrettich geoogst. En een citrus Calamondin, waar ik een cocktail mee heb gemaakt na het tuinwerk. Dat was van het boompje dat ik eerst wilde weggeven maar toch heb gehouden omdat hij vruchten ging geven. Praatje gemaakt met de buurman, die me twee tomaten gaf voor zaadwinning. Eentje die naar citroen smaakt, zei hij. Deze buren zijn sinds een paar weken heel aardig, en ik vraag me af of ze op een pompoen azen. Ze weten dat ik te veel heb geoogst, ik heb al een paar buren een pompoen gegeven. Maar ik weet hoe ze eigenlijk over me denken. Dus ik doe het nog even niet. O ja, ook twee zoethoutwortels geoogst. Dat is heel weinig, ik denk dat ik de planten wegdoe. 13 november 2022 aangepast door fre3ke Quote
Lia56 Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Laatste loodjes voor de kas... alleen de automatische raamopener doet nog niet wat ik wil maar verder ben ik erg blij met t resultaat. 7 Quote
acpronk Geplaatst: 13 november 2022 Geplaatst: 13 november 2022 Mooie kas @Lia56 maar waar is de moestuin eigenlijk?Het wordt een koude nacht, minimum 2 graden voorspeld, dus kans op vorst aan de grond, en dus de jonge stekken van de stevia, honingverbena, citroenverbena en andere, en de onthoofde peperplanten in de schuur weggezet. Morgen mogen ze weer minimaal een week buiten staan. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lia56 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Kruidenbak en border met peer, zuil appel en mirabella 4 Quote
Lia56 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 De moestuin waar nu nog wat planten in gezet zijn ( voor t zicht). Ook gepoot 15 olifanten knolook en 40 ui In het voorjaar komen daar nog bonen etc bij, dan zijn de Chrysanten en cyclamen er uit. Doordat wij gemiddeld 10-12 kinderen in huis hebben is een terras ook handig waar zij kunnen spelen, vandaar hier geen grote moestuin. Maar alle beetjes helpen 2 Quote
acpronk Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 In het voorjaar komen daar nog bonen etc bij, dan zijn de Chrysanten en cyclamen er uit.Eruit in de zin van afgestorven?Chrysanten willen vaak nog wel milde tot matige vorst overleven. In de herfst enkele jaren terug had ik potchrysanten geplant, de meeste overleefden, maar 2 jaar later kwam er een virus in en toen het ik het merendeel wel weggehaald, zag net nog een bloemknop die bijna open is.Cyclamen zijn niet winterhard, behalve de winterharde soorten dan (niet die op de foto).Vandaag was het dankzij het zonnetje rond het middaguur goed weer om in de moestuin te klussen, verder gegaan met de bamboe stellage om de druiven aan te leiden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 @Lia56 zelf gemaakt? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Een stuk gespit op het aspergeveldje, ook wat klauwen weggegeven. Het valt me op dat mensen vaak wat zenuwachtig worden van asperges.... Verder flink geoogst, prei, spinazie, rucola, pepers en paprika's etc. Ook nog aspergeloof geknipt en daar de onkruid verwijderd net als de palen en touwen tegen het verwaaien. De grond werd eindelijk wat droger maar voor morgen is er weer nattigheid voorspeld. Quote De moestuin van Patrijs
Lia56 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 @Rorror Bedoel je de kinderen? Nee... 3 van onszelf, 2 adoptie en de anderen pleegkinderen.. @acpronk vlgs het tuincentrum waren dit winterharde cyclamen... Als dat niet zo is kunnen de kids straks weer wat anders poten Quote
rorror Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Ik bedoelde de kruidenbak! Wel indrukwekkend dat je nog zoveel tijd hebt voor de tuin met zo'n groot gezin. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Lia56 Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 @rorror ja gemaakt samen met de kids... wij meten en zagen samen zij mogen planten ( soms gaat t goed en soms wat minder ) 😆 4 Quote
rorror Geplaatst: 14 november 2022 Geplaatst: 14 november 2022 Dan krijgen jullie mijn complimenten omdat ik hem leuk ontworpen en gemaakt vind. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
acpronk Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 De bamboestokken voor de druiven staan, alleen het ijzerdraad tussen de stokken was op, dus eerst nieuwe kopen voordat ik verder kan. Nog 12 meter nodig. Daarna de druiven vastbinden. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 15 november 2022 Geplaatst: 15 november 2022 De laatste buitentomaten opgeruimd en de laatste aardappelplanten gerooid. Gespit op het aspergeveldje en een deel van de knoflook onkruidvrij gemaakt. N-Z spinazie geplukt. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 Mooi en rustig weer dus de lage kas opengetrokken en daar flink pepers, muismeloentjes en kerstomaatjes geoogst. Nog wat onkruid verwijderd op de vollegrond. De eerste pastinaken geoogst. Ook de witlof er uit gehaald en neergelegd met het loof er aan om ze te laten besterven, ze stonden er nog mooi bij. Quote De moestuin van Patrijs
HuubvG Geplaatst: 16 november 2022 Geplaatst: 16 november 2022 Crassula naar binnen gehaald, een grote pot met saffraankrokussen in de kas gezet. Nog steeds boeiende ijsbloemen bewonderd. Quote
Mellie Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 In de uit het niets gekomen ijzige kou, het water afgesloten en met zo’n luchtpersding alle water uit de leidingen geblazen. Buitenkeuken en kas hebben nu geen water meer. Ow de dompelpomp moet nog afgesloten worden! Dat bedenk ik me nu pas. Waren veel waterklusjes, maar toch nog 1 vergeten. Ook nog wat gekochte supermarkt knoflook en 1 bol vermoedelijk oosterdel gepoot. Edit: check. Dompelpomp afgesloten en ook nog inchellium red (denk ik) meegepoot. Zit nu 100 gewone knof en heel wat ok knof in de grond. Quote
Anna3 Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Veel kruiwagens compost in de kas uitgespreid. Naamstekertjes uit de moestuin opgespoord en opgeborgen voor ze onder de grond verdwijnen. Blaadjes uit de vijver gevist. Nu m'n vingers en voeten aan het ontdooien.. 2 Quote
fre3ke Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Potten met vorstgevoelige planten binnen gezet, plus alles van terracotta. (Nu echt) de laatste boontjes en paprika en peper geoogst, en alle peterselie, koriander, Okinawa spinazie en onrijpe pompoenen. De drijver uit de regentonautomaat opgeborgen. Ik hoop dat ik niets belangrijks ben vergeten.Ben wel de paksoi vergeten te oogsten, denk dat dat morgen snot is. De abessijnse gladiool staat in bloei, die had ik nog in een vaas willen doen met de dahlia's en alstroemeria. Morgen oogst ik de yacon, aardamandel en zoete aardappel. Quote
mdubbelm Geplaatst: 19 november 2022 Geplaatst: 19 november 2022 Toch wat tijd gevonden voor de tuin. Waterleidingen doorgeblazen en hoofdkraan afgesloten, de wormenbak en potten met vorstgevoelige planten binnen gezet. Ook de vogelvoedersilo goed uitgesopt en nog eea geoogst. Quote
Marinke Geplaatst: 20 november 2022 Geplaatst: 20 november 2022 Gisteren de vorstgevoelige planten binnen gezet en de wormenbak. Op de gok de regenton gevuld laten staan, zit nog zoveel in en we gebruiken hem nu elke dag voor de konijnen omdat daar geen wateraansluiting zit. Het is zo’n korte periode van koude dat dat vast wel kan. Quote
Mellie Geplaatst: 20 november 2022 Geplaatst: 20 november 2022 Ik laat de regentonnen dit jaar ook. Fingers crossed…! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.