Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Met de kleine moesjes bezig geweest in de tuin. Onkruid, bollen planten (geen 400) en toen heel veel druiven wegsnoeien. Er zitten nog steeds heel veel wespen in, maar het voornaamste was eigenlijk dat er nu naast de koloniën merels en pimpelmeesjes die ik nog wel geinig vind, ook veel spreeuwen en kauwen komen. Duiven hadden we al (vind ik ook niks), maar spreeuwen en kauwen maken een hels kabaal als ze er met 40 zijn. Brrr. Krijg weer kippenvel. Dus alles weggehaald op een paar hoofdtakken na. Komend jaar wil ik sowieso een andere druif. Deze vind ik niet zo lekker smaken. Te veel cassis. Vast heel lekker voor wijn, maar dag is me een hobby te veel.

Er zijn nu zo veel mollen en muizen in de tuin dat het gazon niet meer recht ligt. Je voelt de gangen eronder lopen… veel water laten lopen door 1 gang. Morgen maar een andere gang nemen. Ik heb er genoeg.

De trofeeën van de dochter. Een dikkerd van een pad en heel veel dikke regenwormen.

2332495e1417a1d456fc008bdf878392.jpg

De mais aan de voorzijde is ‘geoogst’. Sommige net zo groot als een kinderpinkje de rest moet nog. Die zijn een stuk groter, maar kon ook haast niet anders met maatje pink

ba669efc374bf60ce8274d6606c36187.jpg


af7bcd96928c9f45ba09672fc871a536.jpg

De kleinste hielp mee boontjes plukken die ik in zijn geheel uit de grond had gehaald
d09f40225d8738eeb0dd6601c72d1105.jpg

En tot slot familieproject druif.

437d9a6fc3713433d75947cd18f68a5d.jpg

Ik heb een emmertje druiven bewaard want heb geen druivensaus meer en vind dat wel lekker met hert.
Veel naar de kippen. Was een groot feest!
Rest in de kliko. Er zit zo veel vogel- en wespenvraat… dat wil je helemaal niet eten. Brrr. Er zoemden ook tientallen wespen om ons heen. Ik ben ook 1 x geprikt. Ik denk dat de fauna in de buurt zo’n 50 kg druiven heeft opgegeten. Op de patio hangen nog 3 trossen. Rest is opgegaan aan de duiven en merels en toevallige voorbij fladderaars van het een of het ander. Dat was toch zeker 20 kg wat er hing. Volgend jaar gaan we weer het wespennet spannen zodat niemand erbij kan, maar ook zorgen dat we minstens de helft minder druiven hebben door voortijdig te snoeien.

  • Like 7
Link naar reactie
Delen op andere sites

33 minuten geleden, acpronk zei:

De peren zaten vast genoeg om de storm van afgelopen weekend te trotseren.

Was wel wat wind, windkracht 4 een tijdje. Maar was het echt een storm?  Misschien niet gemerkt als de wind het het noord oosten kwam, dan heb ik er geen last van.

A.s. woensdag wordt het windkracht 5 a 6.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hout gehakseld. Ik pak me dan helemaal in, inclusief veiligheidsbril, want de stokken vliegen je echt om de oren. Maar het is weer gedaan. Ik heb nu ook houtsnippers voor mijn paddestoelen. 

 

Peper, paprika en pompoen geoogst. Paar pompoenplanten verwijderd, heel veel engerlingen uit de grond gehaald, en daar knoflook gezet. Ook de knoflookbloemen die ik bewaard had heb ik gepoot. Dat worden allemaal kleine bolletjes knoflook. 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heerlijk Lia, dan kun je straks weer lekker vlakbij huis in je tuin rommelen, dat vind ik altijd zo fijn! Enorm drempelverlagend als het ook even kort tussendoor mag. En je timing is uiteindelijk niet heel slecht, het nieuwe seizoen begint als het klaar is met eh knoflook poten? Projectie hoor, want dat is wat ik vandaag aan het doen ben. 😀

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag was het klusochtend op de vereniging. De koffiecorner komt eraan. Veel onkruid verwijderd met z'n allen, zand egaliseren en het terras is al voor meer dan de helft af.
Bij de composthoop ook veel onkruid verwijderd, daar groeide meer dan er op de hoop lag leek het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moet wel lukken met die bessen, als ik geen meerijders heb!

 

Onze appelpluk  bij vrienden is een week verschoven, hier vandaag de kas opgeruimd en wat zaailingen van spinazie, rucola, sla en taitsoi uitgeplant. Verder gewied, een rhododendron een kopje kleiner gemaakt een perenboompje dat het niet deed eruit gehaald en een skimmia die dood was gerooid. Onverwachts productieve dag, het was heerlijk in de zon.

aangepast door mdubbelm
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1 plant na alle tomaten geoogst/geruimd. Het afrijpen binnen van de vorige lichting (ongeveer 2 weken geleden) is heel goed gelukt. Wat een enorm verschil met vorig jaar. 
 

Doordragende aardbeien uitgeplant. Was ik al eerder van plan, maar ze bleven maar aardbeien geven. Dit is mijn eerste jaar met doordragers, dus moest even wennen. 
 

Verder knoflook gepoot. Hoop op een betere oogst als vorig jaar. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook de eerste 60 knoflook gepoot.

Alles daar gelijk maar weer geschoffeld na de regen die deze ochtend viel.

Zag dat de eerste Irisbolletjes al boven kwamen, die mogen nu op mijn knoflookveldje meegroeien, ze hebben ongeveer hetzelfde seizoens ritme.

De volgende lichting knoflook vast gepeld en op de tuin alle zakjes zaad opgeruimd.

Vanmorgen had ik dat thuis al uitgezocht. 

Alles de kast in behalve een doosje met herfst/winterspul.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk de olifantenknoflook, twintig tenen, en de al uitlopende oerpreibolletjes plusminus 70 in de grond. Heeft even geduurd zeg, we hadden gewoon geen goed bed ervoor.  Lie heeft vorige week dit bed gegreniletterd en wat hele oude paardenpoep erop, was al bijna zand geworden. We zullen zien wat t wordt. Verder de walnoten in de zon gezet en nog enkele geraapt. Dood hout uit de perzik geknipt. En de bak met oca geleegd, verrassing ! Daar  komt straks een foto over in de update. 

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...