Jump to content

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de tuin gedaan? 2022

Jorieke123
 Share

Recommended Posts

Vanmiddag ~150 tenen knoflook gepoot en 12 grote tenen olifantenknoflook. Het eerste knoflookvak staat daarmee nu helemaal vol. Vooraf (paar dagen geleden) wat tuinkali gestrooid en vanmiddag nog even wat compost om wat extra organische stof toe te voegen in de hoop dat het kalium dan niet meteen uitspoelt. 

Vrijdag het tweede vak met knoflook vol zetten en bemesten op dezelfde manier.

De laatste 90 tenen knoflook gepoot.
Gekeken naar de Brazilian starfish (peper) en geconstateerd dat er 1 weg is (eerste rijpende vrucht, dus viel wel op). Wie of wat weet ik niet, zag een bloemtakje zonder pepertje.
De peren (Charneux) zijn eindelijk rijp, maar de boom zat wel minder vol dan vorige week en er lag er maar eentje op de grond... Er zaten van die zakjes omheen, en die lagen ook niet op de grond... Af en toe mis ik ook een paprika.
Misschien toch maar een camera (of meerdere) ophangen?

En paarse boerenkool geoogst. Nadat het in de blender heeft gezeten om fijn gemaakt te worden, is het groen geworden. Waar is de paarse kleurstof gebleven?

Blad geharkt, nu al weer. De walnoot laat veel vallen. En wat kolen geoogst die van de wortel waren gevreten door de familie Mulot..ook wel woelmuis geheten. Verder zonnebloemen en andere uitgebloeid en in stukjes geknipt voor de composthoop.

We verhuren ons voorhuisje https://www.airbnb.com/h/backtothesixties meer weten?  vraag informatie via pb.

Waar de mol is is er hoop!

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Helemaal happy te kijken wat ik gisteren mee gekregen heb van de MTFD, zo blij met de olifantenknoflook en andere zaden
Die olifantenknof is in de " stad" niet bekend dus GROTE ogen en "is echt een foutje van de natuur"  haha, jaloers.. Heb ze vandaag geplant
Niet zoals hier gelezen ca 700 stuk maar gewoon lekker 15 tenen Dank je wel @Ciska

• Like 4

Palmkool en spruitjes geoogst.
Ook wat kruiden geoogst om te drogen: drop plant (klein beetje wat er over was), tijm en jiaogulan. De takken van de jiaogulan worden gebruikt om te stekken, hopelijk gaat dat goed, in de ogen komen nu al kleine zijtakjes te voorschijn. Moet toch reserve hebben want de winter komt er bijna aan.
2 dagen geleden al honingverbena en stevia gestekt, die kunnen al helemaal niet tegen kou.

• Like 1

2 dagen geleden al honingverbena en stevia gestekt, die kunnen al helemaal niet tegen kou.

Ze houden ook niet van binnen… Ik hoop dat ze het redden. ik pak mijn citroenverbena elk jaar in en laat ze buiten staan. Dat gaat al jaren goed. Als het -10 wordt, dan gaat er extra spul overheen. Heeeeel zuinig op mijn verbena’s! Binnen willen ze gewoon niet zo.

Voorlopig staan ze nog buiten in de Action propagator met kap erop.
De moederplanten staan in een 10L pot, en die kan ik wel in de berging zetten als ze kaal zijn, en anders onder een flink bladerdek op de moestuin.

Vandaag ook stekken van de onsterfelijkheidskruid gemaakt, daar kun je niet te veel van hebben?
En de twee grote kiwibessen in de grond geplant, en wat opruim tuinklusjes. Eigenlijk te weinig productief vandaag..
De 2 blauwe bessen en de roze blauwe bes (pink lemonade) en roze aalbes en rozemarijn moeten nog.. dat wordt donderdag/vrijdag.

• Like 2

Ik ben bezig van al het snoeiafval( vlinderstruiken) hekjes te weven .zodat mijn kip komend jaar niet meer overal in kan, en dus niet meer alles opvreet.Knoflook geplant, en mijn oerprei uitgedund. Nu aan het zoeken naar (leuke ,nieuwe)  zaden van pepers. 

• Like 1

Nieuwe labels gemaakt voor volgend jaar en alle zaden doorgenomen. Wat kan weg (oud/slechte kwaliteit) en wat ga ik planten.

Verder ook een moestuinplanner gehaald en ga er dit weekend ervoor zitten en een moestuinplan maken voor volgend jaar.

Straks weer naar de moestuin om de laatste struiken van de vorige eigenaar eruit te halen en om beetje op te ruimen.

Edited by FatihaMoestuin

Geluk zit in de kleine dingen.
Moes tuinieren is het ultieme geluk voor mij. 🌺

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Olifantenknoflook gezet, tulpenbolletjes gepoot, schoon gemaakt... Tuin schiet nu aardig op. Dak van de schuur is eindelijk waterdicht. 
Helemaal blij, kunnen nu weer wat naar de schuur brengen en dan breek ik wat minder mijn benen over de spullen die her en der in huis staan/liggen

• Like 3

Vandaag begonnen met verwijderen van het worteldoek uit de voortuin. Er lag een dikke laag aarde en compost op, en boomwortels groeiden erover en onder en doorheen. Waarschijnlijk vormen zich zoveel oppervlakkige wortels omdat er in de diepte geen water zit. Ik weet nog niet of ik het worteldoek straks weer zal aanbrengen. Het houdt wel verdamping tegen.

• Like 1

Gisteren en vandaag had ik grootste plannen, zeker omdat het zulk lekker weer is! En het werk had ik al klaar.

Helaas. Gisterochtend paar telefoontjes en werd aan het werk gezet. Na de lunch wilde ik gaan, weer 3 telefoontjes en een uur verder, had nog maar een uur over voor ik dochter op moest halen, en ben dus thuis gebleven.

Vandaag dochter weggebracht, eerst boodschappen en toen kwam ik thuis bleek een van de hamsters erg ziek te zijn. Eerst weer ivermectine gegeven, en paar uurtjes mijten plukken (mijten probleem is al vanaf de zomer wegens oppas hamster). Toen werd ik gebeld door het autoschadeherstel bedrijf, een opkoper wil de auto kopen en moest dus de auto leeghalen (bijna 3 weken geleden was de wielas/wielophanging afgebroken, schade is bijna even hoog als de waarde van de auto).

Morgen weer weinig tijd, dan gaan we een vervangende 2e hands auto zoeken.

Hmm, kan eigenlijk beter in de klaagbank geplaatst worden...

Verder met worteldoek verwijderen. Er moest veel met het zakmes worden losgesneden. Ik was heel tevreden dat het lukte om het mes uit mijn zak te halen en te openen zonder mijn handschoenen uit te trekken. Maar bij het terugstoppen wreekten de handschoenen zich, want ik heb het naast mijn broekzak gestopt en het was verdwenen in de aarde, snik. Maar bij het schoffelen kwam het weer boven, joechei. 

Straks nog wat touwtjes spannen voor de druif. 

Edited by fre3ke

Vandaag eindelijk weer naar de moestuin geweest, begin gemaakt met de stellage voor het net wat over de honingbessen gaat, en aansluitend een hekwerk voor de druiven. Maar door eigen schuld is het boortje gebroken. Volgende week met een nieuw boortje verder.

• Like 2

@fre3ke nee, ik zou het niet weten. Maar plotseling waren ze weg. Eerste vermoeden, een tweebenige met grijpgrage handen en kleding aan. Tweede mogelijkheid, toch een vogel. Niet een eend, want de hogere waar ze niet bij kunnen waren ook weg (eenden hebben vorig jaar wel mijn druiven opgegeten).
Ik ben trouwens weer enkele Brazilian starfish pepers kwijt, andere pepers niet.. maar de Brazilian starfish staan dichter bij het pad.