Karietje Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Mijn tomaten doen het ook echt heel goed ik zl straks eens foto's nemen & bijvoegen maar weet iemand toevallig of millefleur gediefd moet worden? de website's spreken mekaar tegen.. Quote Levensmotto : Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. 😀
weknow Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 (aangepast) 4 uren geleden, Karietje zei: maar weet iemand toevallig of millefleur gediefd moet worden? Wel of niet dieven heeft vooral te maken met de ruimte die je aan een plant wilt en kunt geven. Het is meestal geen moeten, dus!! Het is een keuze die je verschillend kunt maken. Uitzondering 1: Alleen bij zogenaamde late soorten, die lang doen over vruchtzetting en rijping, kan het echt nodig zijn om te dieven, omdat je daarmee zorgt voor een beperkt aantal trossen dat wel goed rijp wordt en voorkomt dat deenergie gestoken wordt in ook nog zijtakken met trossen, die toch niet rijp kunnen worden. Uitzondering 2: Bij echt duidelijk als een struik groeiende tomaten die bovendien in korte tijd alle bloemen maakt en daarna niet meer verder groeit en ontwikkelt is het altijd aanbevolen om helemaal niet te dieven, want met dieven beperk je het aantal vruchten sterk en rijp worden is hier geen probleem...alles wordt vrij snel en ongeveer tegelijk rijp. Bij bijna alle andere rassen kun je er voor kiezen om wel of niet en zelfs veel of weinig te dieven. Maar wat je doet heeft wel gevolgen en moet je even goed bekijken voor jouw situatie. Door te dieven hou je een plant smaller en overzichtelijk en kun je ze langs de stam aanbinden, aan een touw, stok of spiraal en op een afstand van ca 60 a 70 cm van elkaar heel toegankelijk houden. Dat is makkelijk te plukken en voor verzorging, want je kunt overal goed bij en het blijft open en luchtig. Maar het vraagt ook geregeld bijhouden en aandacht. Helemaal niet dieven levert al gauw een brede en zeer volle plant, vaak zelfs een soort oerwoud. Je krijgt veel zijtakken met verdere vertakkingen die allemaal gaan bloeien en die allemaal ergens aan opgebonden moeten worden (gaas? hekwerkje? vele stokken) met het risico dat je er moeilijk bij kan zonder erop te staan, delen van de plant over het hoofd ziet. Of het uiteindelijk minder werk is? Bij alle soorten die vrij snel rijpen, zal de opbrengst per plant flink toenemen. Bij een of enkele planten met veel tussenruimte lukt dit nog wel. Maar bij veel planten zul je om op een gegeven moment niet in je jungle te verdwalen of er niet meer in te geraken toch een veel grotere plantafstand moeten nemen. Onderhoud van je planten- zoals onderste en slechte bladereren opruimen - wordt erg moeilijk. De vraag is daarom of helemaal niet dieven per oppervlakte ook een betere opbrengst geeft en of het uiteindelijk wel zo veel minder werk is? Natuurlijk, en dat doe ik ook in de praktijk, kun je ook deels dieven. Bijvoorbeeld de onderste dieven wel weghalen en hoger in de struik er enkele laten staan (of de splitsing in 2 die veel rassen na een stuk of 6 zijtakken maken wel toestaan en beide aanbinden). Daarmee wordt een plant toch al een stuk minder breed. Ook kun je veel beperken door alle nieuwe groei en bloemvorming na pakweg begin augustus weg te halen omdat de kans groot is dat dat nooit rijp zal geraken. Als je een ras en de groeiwijze daarvan kent, kun je natuurlijk wat makkelijker voorzien wat het beste is voor jouw situatie. Ik ken de Millefleurs als een harde groeier die uiteindelijk enorme trossen maakt met honderden ienieminie-tomaatjes, welke je buiten (mits plant gezond blijft) kunt blijven plukken tot zeer laat in het seizoen. Ik zou zo een plant veel ruimte geven, ook rondom en een stuk of 4 dieven (niet de eerste, maar bijvoorbeeld op het 3e en 4e knooppunt) wel laten en die apart aanbinden. De dieven die daarop ontstaan wel weer weghalen. Zo hou je een 20 a 25 enorme trossen over, waar je redelijk bijkunt want het plukken van zoveel besjes is een echt karwei en wel zo makkelijk als ze op een prettige hoogte en goed bereikbaar hangen. Dat zou mijn manier zijn. Maar na een jaar was ik dit ras voorgoed beu...zoveel werk voor zo weinig opbrengst aan heel veel minibesjes,. Heel leuk. Ook voor kinderen. En de smaak vond ik ook niet wauw. Maar dat is ook een keuze....net als of je ze dieft of niet en hoe veel. 29 juni 2022 aangepast door weknow 4 Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Mellie Geplaatst: 29 juni 2022 Geplaatst: 29 juni 2022 Naast ruimte en wens, ligt het dieven denk ik ook aan het klimaat waar je in zit. Geen kenner, maar wel aan den lijve meegemaakt. Mijn ouders tuinieren elke zomer in Turkije en daar mag je tomaten absoluut niet dieven, want dan verbrandt de boel en gaat de plant uiteindelijk dood. Dat wist ik niet en heb 4 jaar geleden aardig wat planten gediefd, tot mijn moeder een ijselijke kreet slaakte en me maande tot onmiddellijk stoppen.Ik moet zeggen dat ik haar eigenlijk niet geloofde, zoiets had ik nog nooit gehoord, tot de dag erop duidelijk te zien was welke ravage ik had aangericht… Daar dieft niemand dus. 9 Quote
Strooitje Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 Hallo iedereen, Ik heb volgend probleempje met mijn tomatenplant in de serre. Er zijn er een paar waarvan de bladeren gele vlekken beginnen te vertonen: Is dit nu een schimmelziekte of is er een tekort aan iets in de voeding (of water)? Bedankt alvast voor de hulp Quote
redzebra Geplaatst: 4 juli 2022 Geplaatst: 4 juli 2022 (aangepast) Ik gok magnesium tekort (veroorzaakt door een echt tekort of door onbalans in voeding, bv te veel en te kaliumrijke bemesting), sommige tomaten bv CDB vertonen dit snel en kan je eigenlijk daar negeren, tenzij je dit ook in de jongere bladeren krijgt. https://www.allotment-garden.org/vegetable/how-to-grow-your-own-tomatoes/tomato-troubles-diseases-causes-cures/tomatoes-magnesium-deficiency/ 4 juli 2022 aangepast door redzebra 1 1 Quote
BioTuinder Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Mijn san marzano doet het erg goed, hij krijgt alleen een soort van verkleuring vh blad. Iemand enig idee wat dit is? 2 Quote
HuubvG Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 @BioTuinder, het lijkt op de voorlaatste berichten, iets met magnesium? Wel mooie vruchten al, en veel blad weggehaald, jouw plant is daar al wel aan toe. Bij mij is het andersom met deze Roma's, veel blad, maar wel ook al veel vruchtjes. De planten zijn nog volop aan de groei, dus ik laat nog veel blad zitten, op de onderste stengels na. De bladkleur is oké, ik heb wel eerder wat magnesium bij gedaan en thomasmeel voor extra fosfaat (en wat kali). Ze beginnen hier wel te 'struiken' bovenin, nog even en ik dan ga ik bekijken welke takken door mogen groeien, de andere moeten weg. Pas als alle vruchten gevormd zijn, ga ik het meeste blad weghalen. 1 Quote
BioTuinder Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 (aangepast) @HuubvG ja iets van een tekort dacht ik ook al maar eigenlijk zou dat niet moeten kunnen want een maand geleden nog voeding voor tomaten gehad... Hij staat nog volop in blad hoor, alleen bij de onderste trossen niet. Hij is 2.5 meter hoog en op de foto zie je de helft haha. Er hangen nu zo ongeveer 120 vruchtbeginsels aan per plant. De andere (cherry) tomaten hebben het overigens niet. Dit zijn de anderen: 5 juli 2022 aangepast door BioTuinder 3 Quote
BioTuinder Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 23 uren geleden, Strooitje zei: Hallo iedereen, Ik heb volgend probleempje met mijn tomatenplant in de serre. Er zijn er een paar waarvan de bladeren gele vlekken beginnen te vertonen: Is dit nu een schimmelziekte of is er een tekort aan iets in de voeding (of water)? Bedankt alvast voor de hulp Nou zeg, echt precies hetzelfde wat ik net heb gepost hahaha. Ga toch maar wat magnesium toevoegen dan! Iemand een tip welke voeding? Ik heb nu tomatenvoeding van DCM 1 Quote
BioTuinder Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Op 26-6-2022 om 23:50, Mai Pensato zei: De twee hete dagen met 32-34 graden ruim een week geleden bij ons hebben toch wat negatieve gevolgen gehad voor de vruchtzetting, waar ik al bang voor was. Bij veel planten toch 1-2 vruchtjes die niet of veel slechter gezet zijn. Duidelijk te zien op deze foto's: Maar we krijgen meer dan genoeg tomaten, dus zeker nog geen reden tot klagen. Ik laat de tomaten altijd zo lang mogelijk rijpen aan de struik, dan zijn ze het lekkerste. Foto vandaag voordat ik eerste keer geplukt heb (zie ook de Tomberry yellow met enorme trossen met honderden tomaatjes): En dit is de eerste oogst vandaag. 15 van de 23 soorten zijn nu voldoende rijp: Omg die tomberrys!! Die wil ik volgend jaar oooook hahaha Quote
redzebra Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 (aangepast) @BioTuinder bitterzout (epsomzout, magnesiumsulfaat). De Duitse bio tuinder (YouTube filmpje) raad aan bij een echt tekort in de bodem om niet teveel ineens te gebruiken 5g per 10l gietwater/ 10 dagen wachten en eventueel herhalen, zouten kunnen ook ophopen in de vaten van het blad. Soms is er echter genoeg magnesium in de bodem aanwezig, maar kan dit niet door de plant opgenomen worden bv door de aanwezigheid van te veel kalium, in dit geval helpt aangieten niet en moet de gift via bladbesproeiing komen. Het Engels artikel raad hier een oplossing van 20g/liter (maar ik zou met een pak minder starten en eventueel herhalen indien nodig), bespuiten in de ochtend en ook onderkant blad. edit: en blijkbaar dit herhalen elke dag gedurende een week. Bladvoeding bij tomaten heb ikzelf nog nooit gebruikt, ik sta er een beetje huiverig tegenover om de bladeren elke dag zelf nat te maken. Je maakt de omgeving nog vochtiger en idealer voor schimmels e.a., des temeer omdat ik bij @Strooitje nog iets anders meen waar te nemen, namelijk botrytis , dat moet je zeker even nakijken, het is niet geheel duidelijk op de foto (kan ook lichtinval zijn), maar bij bladsnoei liefst geen stompjes achterlaten. Botrytis cinerea bij tomaat | Botrytis.be Als het maar bij enkele bladeren onderaan is, zou ik gewoon niks doen en afwachten. edit2: hier vind je informatie hoe correct te snoeien om infectiekans te verminderen. http://www.botrytis.be/basisadvies_biologische_tomatenteelt/ 5 juli 2022 aangepast door redzebra 2 Quote
MSDG Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Ik heb alle tomaten bij aanplant twee eetlepels bitterzout in het plantgat gegeven. Vooralsnog groeit alles prachtig, maar de grond heeft ook lavameel gekregen en wormenmest. Brandnetel en smeerwortelgier gegeven, nu verder op vloeibare tomatenmest. Langzaam begint de hoeveelheid vruchtbeginsels toe te nemen, alle planten hebben nu wel wat hangen. 😊 3 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Roland Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 5 uren geleden, BioTuinder zei: Welk ras is dit met die extreem lange trossen? Quote
BioTuinder Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 @redzebra Thanks voor je uitgebreide antwoord. Bij mij zijn alle snoeiwonden praktisch tot op de stengel, ik let daar extra op, juist om hetgeen wat jij inderdaad zegt. Het kan zijn dat ik er 1 over het hoofd gezien heb. Ik ga morgen gelijk kijken! Waar op de foto zie je het precies zitten? Want de foto die je hebt omcirkeld met rood is niet van mij namelijk. Quote
redzebra Geplaatst: 5 juli 2022 Geplaatst: 5 juli 2022 Ah sry @BioTuinder dat was de foto van @Strooitje die dezelfde vraag had, per ongeluk jullie namen omgewisseld. Quote
HuubvG Geplaatst: 9 juli 2022 Geplaatst: 9 juli 2022 (aangepast) Zowel in de kas als buiten komen er bij de San Marzano Roma's geen nieuwe vruchten uit de bloemen, terwijl er maar enkele vruchten gevormd zijn. Blad en stengels nog steeds kerngezond zo te zien. Te warm om vruchten te maken (las ik laatst hier, van @Mai Pensato) is het niet. In de kas is het niet veel warmer dan 23° geweest en buiten maar amper. In de kas, buiten zijn ze kleiner maar verder gelijk aan deze. Zou de bloei te laat op gang gekomen zijn? Zou er een middeltje bij moeten dat ze nu tekort hebben? Of nog meer blad snoeien? Het is mij een raadsel. 10 juli 2022 aangepast door HuubvG link en @ toegevoegd 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 16 uren geleden, HuubvG zei: geen nieuwe vruchten uit de bloemen, terwijl er maar enkele vruchten gevormd zijn. Blad en stengels nog steeds kerngezond zo te zien. Ligt inderdaad niet aan de temperatuur en de plant ziet er gezond uit. Sommige rassen San Marzano en ook Coeur de Beuf geven vaak slechte zetting. Tik je regelmatig om de bestuiving te verbeteren? Hoeveel trossen en bladeren heeft de plant nu en hoeveel goed gezette vruchten? Het zou kunnen helpen om wat meer blad te plukken als er in verhouding veel blad is (te vegetatief) 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
HuubvG Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 @Mai Pensato, tikken doe ik soms, maar het moet wellicht iets vaker. De verhouding blad / vruchten is veel / weinig. Per plant z'n 5 a 6 vruchten, driemaal zoveel bloemen zonder vruchtzetting. Ik zal nog wat meer blad weghalen en flink blijven tikken. Bedankt voor de aandacht! Quote
redzebra Geplaatst: 10 juli 2022 Geplaatst: 10 juli 2022 @HuubvG, ik gebruik daar een oude elektrische tandenborstel voor (gelijk welk trillend apparaatje kan helpen). Tegen de bloemstengel houden op de middag en je ziet dan het stuifmeel dwarrelen. Zetting is hier ook sterk afhankelijk van ras. 3 1 Quote
MSDG Geplaatst: 12 juli 2022 Geplaatst: 12 juli 2022 Eerste rijpe tomaat: green zebra, cherry cascade is al oranje dus volgt snel. Vruchtzetting matig op een aantal rassen, maar kan ook komen omdat de planten wat aanlooptijd nodig hadden. Inmiddels zijn de planten allemaal langer dan 1 meter en beginnen er steeds meer trossen te ontstaan. Klein beetje neusrot in de green zebra ontdekt, en nu giet ik goed bij. Probeerde met een flinke watergift aan ‘t begin van ‘t seizoen de waterbehoefte te dekken, maar dat blijkt toch niet mogelijk voor mij. Dan Marzano tegen alle verwachtingen in twee prachtige planten zonder neusrot. De yellow brandywine heeft wel beginnende gebreksverschijnselen, dus ben maar weer ‘onkruid-gier’ aan het gieten. Ben nog niet daverend enthousiast van de tomaten, de pepers, paprika’s en aubergines daarentegen gaan echt als een dolle! Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Jorieke123 Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Het ziet er goed uit hier! Ik kan al goed plukken van Ida Gold, maar nu komt de rest ook wel op gang. 5 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Ik heb vandaag een keurige tomatenkas. Dieven, toppen, per ongeluk onthoofden… allemaal aan bod gekomen. Baal wel enorm van de gesneuvelde tomaten, maar het is niet anders. Vruchtzetting is bij sommige soorten heel goed. Anderen mwah. Behoorlijk divers kortom.Pas 1 tomaat gegeten… dat rijpen gaat niet al te best hier. Tomaat Gargamel smaakte wel heel lekker overigens. In de dichte kas tik ik als een malle en heb dit jaar meer geluk qua bestuiving. Ziet er goed uit, maar ook allemaal knalgroen. Mag wel een beetje opschieten zeg. Quote
LisaBella Geplaatst: 13 juli 2022 Geplaatst: 13 juli 2022 Mijn amethyst jewel heeft nu bijna rijpe vruchten. De bovenkant is al prachtig diep paars, kontje is nog groen dus nog even wachten. Ik ben een tijdje laks geweest met het dieven, kan dat nog als die al groot zijn of dan beter niet? En het is toch zo dat je de bladeren onder de eerste tros weg moet halen? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.