mdubbelm Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 Goed om te lezen dat het bij meer mensen dit jaar niet optimaal is. Ik zal me niet blind staren op de megaoogsten van anderen. Idd, andere dingen gaan juist weer supergoed. En anders is er altijd nog de 20% duurdere supermarkt - en volgend jaar nieuwe rondes nieuwe kansen. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 @MellieSan Marzano is dan ook puur bedoeld voor de saus of soep want inderdaad, zo uit de hand zijn ze echt niet lekker. Ze behouden om de één of andere reden hun smaak heel goed na een warme bereiding, dat is wat ze zo fijn maakt.Ja weet ik, maar vind ze gewoon niet zo lekker. Ook niet voor de saus vind ik ze vrij vlak van smaak. Maar goed. Smaken verschillen niet voor niets. Ook dus met de gouden koningin Ik heb eindelijk dagelijks wat rijpe tomaten. Niet bakken vol zoals de meeste mazzelaars hier, maar toch genoeg voor mijn must have salade waar ik niet zonder kan en om af en toe zo op te smikkelen. De verwachtingen zijn echter hoog gespannen! Er komt wel veel aan. Dat doet me goed. Nog even doorzetten tomaatjes. Hup tomaatjes hup! 6 Quote
Goudsbloempje2 Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 Voor mijn doen gaan de tomaten hier dit jaar wel erg goed. Komt denk ik ook doordat ik maar 2 planten ‘binnen’ heb staan. Het droge warme weer helpt dan. Verder 6 in de volle grond en dit jaar voor het eerst twaalf planten in pot. Dat bevalt erg goed. Vooral Ruthje (had ik uit de bio zaden doos) doet het erg goed. De planten zijn ondertussen denk ik wel twee meter en de eerste rijpe tomaten waren er eind juni. Ik heb expres niet teveel hele grote tomaten. Vanwege het droge warme weer heb ik de planten in pot halverwege vorige maand wel van een dikke laag bladeren voorzien. Als het weer omslaat zal ik die weer weghalen, maar voor nu scheelt het een hoop water geven. 4 Quote
redzebra Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 (aangepast) @Mellie dat ziet er veel belovend uit, welke is dat die voorlaatste foto ? @mdubbelm vooreerst ik probeer je te helpen dus zie het volgende niet als kritiek of zo en anderen kunnen me verbeteren als ik ernaast zit. Ik teel al lang tomaten en heb ook vele tegenslagen gehad gelijkaardig aan die van jou nu. Er zijn wat onderscheiden te maken bv @Mai Pensato teelt in een substraat, dit wil zeggen elk jaar heb je een verse bodem en kan je wat dingen uitsluiten. Die teelt is echter ook vooral niet te onderschatten qua voeding, qua bevloeiing, opvolging en kennis, enerzijds heb je op een bepaald vlak een voordeel anderzijds moet je weer rekening houden met tal van andere dingen of het loopt volledig mis. Bij jou zoals ik lees dat de planten niet groeien en maar 1 tros vormen en het dan opgeven kan dit wijzen op 2 redenen, niet goed zaad maar wat meer te verwachten is geen goed wortelgestel en aangezien je veel soorten hebt staan met een gelijkaardig beeld zou ik de bodem verdenken. In tegenstelling met substraat moet je rekening houden met wat telkens achterblijft in de bodem (virussen/schimmels, ...) , algemeen staat dit onder de noemer van bodemmoeheid. Een voorbeeld is bv knolvoet bij kolen maar tomaten kunnen onderhevig zijn aan gelijkaardige met een even sterk effect. Er bestaan wat oplossingen voor zoals eerder op dit forum vermeld, persoonlijk zou ik volgend jaar geënte gebruiken op die plaats met een onderstam die resistent is. Een tomaat leeft liefst in omstandigheden tussen 18/25 graden, te lage temperatuur geen goede groei/ geen goed stuifmeel, te hoge temperatuur bv boven 35 graden dan heb je je ook geen bevruchting de plant wordt steriel. Te vochtig, allerlei schimmels doen een intrede. Dus die omstandigheden wil je graag benaderen, de serre nu dichtzetten lijkt me niet zo een goed idee. Bij een te hoge temperatuur rijpen de vruchten ook niet meer, het is een vaak een misvatting om je tomaten in volle zon te laten staan. Eigenlijk willen ze op dat moment schaduw, pas in het najaar kan je ze blootstellen aan de mindere zon. 12 augustus 2022 aangepast door redzebra 4 Quote
mdubbelm Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 Dank voor je uitgebreide antwoord, @redzebra. Ik waardeer het dat je meedenkt. De dingen die jij noemt heb ik allemaal overwogen. Ik denk dat de grootste boosdoener op deze tuin toch de grond is. Die ben ik aan het verbeteren, maar dat kost tijd. Ik heb ook voldoende ervaring, 20+ jaar en heb nooit eerder zoveel issues gehad. Ik kies misschien niet voor de makkelijkste weg: alles biologisch en geen kunstmest oid. Maar dat is eerder nooit een groot probleem geweest. Volgend jaar even verder met de soorten die het nu goed doen, ik blijf ook aan de grond werken. Daarnaast toch maar weer investeren in verse zaden van goede soorten. Nog tips over wel of geen druppelaar in de eerste maanden ? Ik geef meestal nauwelijks water meer als ze beginnen te kleuren. 1 Quote
mdubbelm Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 1 hour ago, Goudsbloempje2 said: Vooral Ruthje (had ik uit de bio zaden doos) doet het erg goed. die doet het bij mij ook goed! 2 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 (aangepast) @mdubbelm @redzebra Ik ben het grotendeels met redzebra eens. Ik denk ook bodemmoeheid. Oplossing is inderdaad enten. Te lage temp zeker niet in een kas. Nu is het echt de kas zoveel mogelijk open zetten. Maar ook de relatief koude nachten in juni/juli waren eerder een voordeel want overdag was het meestal vrij zonnig. Voor de buitenteelten zal dit wel groeivertragend gewerkt hebben. Ik vind wel dat je erg weinig water geeft, 3x per week, hoeveel geef je dan per keer? Tenslotte kun je ook organische meststoffen geven. 12 augustus 2022 aangepast door Mai Pensato 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mellie Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 @redzebra dat is tomaat Gargamel. In de kas was dat mijn eerste rijpe tomaat. Deze staan in de tomatenkas die aan de voor en zijkant open is. Ik kan wel wat zaden opsturen tzt als je die leuk vindt. 1 Quote
redzebra Geplaatst: 12 augustus 2022 Geplaatst: 12 augustus 2022 @Mellie die viel me op omwille van de mooie kleur, hehe Gargamel wel een mooie naam afgeleid van de blauwe smurfen ? Even afwachten wat jij van de smaak vind. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 (aangepast) @Mai Pensato ik ben er helaas niet elke dag, vandaar dat ik vroeg of jullie een druppelaar totdat ze gaan kleuren aanraden. Ik geef veel water, maar het probleem is dat mijn grond voordat we er kwam zo verturfd is, dat het niet wordt vastgehouden. Dus al zou ik elke dag geven… het loopt meteen weg (edit: dat 3x/week water geven was ik niet, ik geef wel vaker hoor). Enten ga ik me eens in verdiepen, maar vraag me af of ik die weg wel wil bewandelen. Maar zeg nooit nooit… Kan bodemmoeheid ook komen door omringende bomen die vocht/voeding wegnemen? ook dank voor je reactie in ieder geval! edit: dat enten ziet er vrij makkelijk uit eigenlijk. Ik heb het vroeger ook wel met fruit gedaan, dit lijkt simpeler. nog tips voor (biologische) soorten onderstammen? Kweken jullie die zelf, of koop je die in? Cc @redzebra 13 augustus 2022 aangepast door mdubbelm 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 @mdubbelm ja druppelaars met simpel regenautomaatje of timer is dan wel aan te raden. Omringende bomen hebben geen negatieve invloed op de bodemmoeheid, maar zorgen zeker voor droogte en minder lichtinval (hangt er beetje vanaf hoe dichtbij ze staan). Een tomaat heeft voor goede groei en productie veel licht temp en veel water en voldoende voeding nodig. Ik zaai de onderstammen zelf. Zaad is niet heel makkelijk te vinden, maar sommige (web) winkels bieden het wel aan. Biologisch weet ik niet. 2 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
mdubbelm Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 1 minute ago, Mai Pensato said: Ik zaai de onderstammen zelf. Welke soort gebruik jij dan? En waar koop jij het zaad? 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 3 uren geleden, mdubbelm zei: Welke soort gebruik jij dan? En waar koop jij het zaad? Laatste keer Protector F1, gekocht bij 123zaden. Ik zie dat ze nu een ander ras aanbieden Echelon F1 (en die is ook te koop bij Vreeken) 1 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
acpronk Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 Dat enten ziet er inderdaad makkelijk uit, veel makkelijker dan fruit.Misschien ook maar eens doen volgend jaar. dit ziet er wel representatief uit, Mai Pensato? 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
mdubbelm Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 Sjee die Rob Herwig, die is toch ook al 100 jaar oud? ik vind die siliconen klemmetjes er lastig uitzien ik zag foto’s van een andere methode met plakband en snedes die je in elkaar steekt, dat leek me handiger. deze: http://www.moestuintips.nl/artikelen/tomaten_enten.php 3 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 Ik heb het ook nog maar een paar keer gedaan, 2 jaar geleden voor het eerst. En ook dat filmpje gebruikt als voorbeeld @acpronk. Ik vind die entclips juist wel prettig en makkelijk werken. Professionele plantenkwekers doen dat ook zo (kopenten) met die entclips. 4 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Processorkoeler Geplaatst: 13 augustus 2022 Geplaatst: 13 augustus 2022 Update vanuit 27 juli: Qua water heb ik nog steeds geen idee wat ik doe, maar met deze hitte geef ik ze wel elke dag water. Ik denk dat het enigszins goed is, want ik heb een rode tomaat! Weet alleen niet of je die al kunt plukken, want de rest is nog groen. En ze zijn aardig misvormd. Totaalfotootje: Wat close-ups: Het toppen en knippen is me nog niet in de handen gegoten, maar ik knip nu af en toe wat af waarvan ik denk dat het wel weg kan, zodat het geen 'bos' wordt. Ook knip ik nu de nieuwe bloemetjes weg, want die groeien denk ik niet meer volledig? Ik wil focussen op wat nu al aan het groeien is. Wat moet ik hier nu verder mee? Zo laten zitten en plukken als alles rood is? Ik blijf ze wateren en voeding geven. Heb al gelezen over het 'toppen', verwijderen van bladeren om 'af te rijpen' en geen water meer geven? Alleen begrijp ik dat (nog) niet helemaal. Ik heb maar 1 rode tomaat, de rest is nog bezig denk ik. 1 Quote
Kevins Moestuin Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 @Processorkoeler in principe als de tomaat rood is en wat zachter aanvoelt kan je die al zeker oogsten, nog beter gezegd als je het gevoel hebt dat die rijp is is het zelfs beter deze direct te oogsten. Je krijgt nooit alle tomaten tegelijk rijp meestal gaat dit per paar tomaten en dan per tak vermoed ik?? Zo lijkt het bij mij te gaan. Ligt ook wel aan het soort en vooral grote van de tomaat, cherrys kunnen ineens heel snel gaan, midden tomaat duurt al wat langer samen met romas en vlees duurt bij mij het langst om af te rijpen. Quote
fre3ke Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Ik verwijder nu ook alle bloemen. Was daar anderhalve week geleden al mee begonnen maar hier en daar heb ik toch een topje gemist. Van de geoogste tomaten is Green Zebra nu favoriet, lekker kruidig. De zaden zijn zuur, dus ik eet liever de buitenwand. Bijna even lekker is een zoete tomaat van Lsjr33, ik weet de naam niet. Hij wordt erg mooi rood. Daarna Evil Olive, ook van Lsjr33, veel umami maar mist toch iets. Daarna Anna's Multiflora van Red Zebra. Zoet maar een wat bescheiden aroma. Daarna Mountain Magic en Tombolino, die wel goed en vroeg produceren maar weinig opvallen qua smaak. Ik eet ze alleen rauw. Dat heb ik dus geleerd dit jaar, om daarop te focussen bij buitenteelt. Geen vleestomaten meer. 3 Quote
Charly Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Wauw wat zijn jullie goed bezig! Prachtige plaatjes komen er voorbij. Jaloersmakend! Voor mensen die me niet kennen - wss best veel - ik heb altijd wel aardige tomatenplanten, beetje ‘mijn ding’. Maar niet dit jaar. Kas kapotgewaaid tijdens die nare stormen begin dit jaar. En in mei en juni met vakantie. Gelukkig gaf @yuras me tijdens de mtfd twee phyt-resistente tomatenplantjes. Eentje kreeg een dag na uitplanten een slak te verduren. Maar de andere… heeft het twee maanden zonder inmenging gered in mijn half-open kas. Hij neemt nu ongeveer de helft vd kas in beslag. En produceert hele lekkere tomaatjes. Formaatje iets dikkere Cherry. Richting cocktail. En heel veel. Ben benieuwd of ie stabiel is. Maar ik ga zeker zaadjes bewaren. Want na het water geven om aan te slaan heb ik dus geen puist meer gedaan. En hoewel het plukken een ramp is in de wildernis, geen phyt en geen enkele andere problemen tot dusver. Dank nog hoor, Yuras!!! (En nee ik weet helaas niet meer welke dit was. Sorry…) 2 Quote wees bevriend met kleine dingen
Roland Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 @Charly Waarschijnlijk is dit een van de door mij gemaakte hybriden? Ik ben nu wel benieuwd welke kruising dit is, hopelijk kan Yuras uitsluitsel geven? In dit toppic meer informatie. 1 Quote
Charly Geplaatst: 14 augustus 2022 Geplaatst: 14 augustus 2022 Oh hee. Die had ik gemist @Roland. Ik zal daar eens verder gaan lezen… Quote wees bevriend met kleine dingen
Processorkoeler Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 20 hours ago, Kevins Moestuin said: @Processorkoeler in principe als de tomaat rood is en wat zachter aanvoelt kan je die al zeker oogsten, nog beter gezegd als je het gevoel hebt dat die rijp is is het zelfs beter deze direct te oogsten. Je krijgt nooit alle tomaten tegelijk rijp meestal gaat dit per paar tomaten en dan per tak vermoed ik?? Zo lijkt het bij mij te gaan. Ligt ook wel aan het soort en vooral grote van de tomaat, cherrys kunnen ineens heel snel gaan, midden tomaat duurt al wat langer samen met romas en vlees duurt bij mij het langst om af te rijpen. Hoe oogst ik 'm? Gewoon het groente 'takje' afknippen, of moet dat nog speciaal? Om 'm misschien langer te bewaren. Heb je nog tips over het wateren/knippen terwijl de rest nog rijpt? Quote
Yuras Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 11 hours ago, Roland said: Ik ben nu wel benieuwd welke kruising dit is, hopelijk kan Yuras uitsluitsel geven? Nee, helaas niet. Mogelijk, 051, maar wel onzeker. Quote
woldistel Geplaatst: 15 augustus 2022 Geplaatst: 15 augustus 2022 Ik knik ze met de hand/duim altijd altijd op het knietje boven de tomaat om. Als ze niet los willen knip ik daar met de schaar. Ik oogst (vooral als er phytophtera is en omdat ik de tuin niet bij huis heb) de tomaten al als ik een beetje verkleuring zie. Dan laat ik ze binnen narijpen op de vensterbank in de zon. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.